Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dansk Manual til fuji s7000
Fra : Dennis Bo Jensen

Dato : 29-10-04 17:50

Hejsa

nogen som kan hjælpe med en dansk manual til en mit kamera..??

Dennis

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 29-10-04 19:31

"Dennis Bo Jensen" <Dennis.bo@XXXmail.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> nogen som kan hjælpe med en dansk manual til en mit kamera..??
>
> Dennis

Kan du bruge en engelsk? Der fulgte af en eller anden grund en tysk med til
mit kamera, selvom det er købt i DK.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-04 20:41

thomas schreiber (8200) wrote:

> Kan du bruge en engelsk? Der fulgte af en eller anden grund en tysk med til
> mit kamera, selvom det er købt i DK.

Det er parallelt importeret, og du risikerer at skulle undværre
kameraet meget længe, hvis det skal en tur på værksted, for den
danske forhandler skal først sende det til den tyske grossist, som
så sender det vidre til den tyske importør, som sender det til
reparation, og tilbagevejen er lige så lang...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : FAM.MERRILD

Dato : 29-10-04 22:56

ja og
det har sku da ikke en skid med manual på dk
igen du blander dig igen i noget du ikke aner en skid om
hvor er vi trætte af dig

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-04 23:22

FAM.MERRILD wrote:

> ja og
> det har sku da ikke en skid med manual på dk
> igen du blander dig igen i noget du ikke aner en skid om
> hvor er vi trætte af dig

Der medfølger en engelsk manuel + en dansk oversættelse med alle de
Fuji kameraer, som er leveret til de danske fotohandlere af Fujifilm
Danmark A/S.

Og Dennis kan bare kontakte Fujifilm Danmark A/S, og oplyse at det
kamera han har købt mangler en dansk manuel, og så beder de om at få
oplyst kameraets serienummer, og hvis det er et kamera de har
leveret, så får han en dansk manuel tilsendt.

http://www.fujifilm.dk

Men jeg vil vædde på, at Dennis får den oplysning, at det pågældne
serienummer ikke er leveret igennem Fujifilm Danmark A/S, og at de
derfor ikke yder service, og at han skal henvende sig i den
forretning, hvor han har købt kameraet.

PS: Der er en eller anden lov som siger, at der skal medfølge en
dansk brugsanvisning til alle produkter, som sælges i Danmark.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-10-04 09:08

> [...]
>
> PS: Der er en eller anden lov som siger, at der skal medfølge en dansk
> brugsanvisning til alle produkter, som sælges i Danmark.

Skal butikken (ilfg loven) ikke skrive eller på anden måde gøre opmærksom
på, hvis der ikke medfølger en DK manual? Jeg købte mit kam hos digital4u,
og der stod der intet om det. De sælger Canon med og UDEN DK manual, med
stor prisforskel.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 09:53

thomas schreiber (8200) wrote:

> Skal butikken (ilfg loven) ikke skrive eller på anden måde gøre opmærksom
> på, hvis der ikke medfølger en DK manual?

Jeg ved kun, at der i købeloven står, at der skal medfølge en dansk
manuel, og gør der ikke det, så kan sælger ikke afslå en garanti
reparation med begrundelsen, at varen er fejlbetjent.

Og digital4u er netop en af de fotohandlere som parallelimporterer
kameraer fra en tysk grosssist.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 30-10-04 10:11

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> Jeg ved kun, at der i købeloven står, at der skal medfølge en dansk
> manuel, og gør der ikke det, så kan sælger ikke afslå en garanti
> reparation med begrundelsen, at varen er fejlbetjent.

Her er en link til købeloven:
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/13/koebeloven/

Fortæl så lige hvilken § der kræver dansk manual.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 10:45

HKJ wrote:

> Fortæl så lige hvilken § der kræver dansk manual.

Salgsgenstandens overensstemmelse med aftalen (mangler)

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde,
kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen
skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med
henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af
salgsgenstanden.

Og da vi i Danmark taler og skriver dansk, så er det implicit, at
disse oplysninger skal være på dansk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 10:52

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> salgsgenstanden.
>
> Og da vi i Danmark taler og skriver dansk, så er det implicit, at

Ja, der skal være instruks i hvordan man tager det i brug, opbevarer
m.m. Intet krav om at der skal være en omfattende *manual* på dansk.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 11:15

Thomas Corell wrote:

> Ja, der skal være instruks i hvordan man tager det i brug, opbevarer
> m.m. Intet krav om at der skal være en omfattende *manual* på dansk.

Det er korrekt, der står ikke noget i loven om hvor omfattende en
manuel skal være, men der står, at den skal indholde oplysninger om
hvordan man ibrugtager, anvender, opbevarer og vedligeholder
kameraet, og så fremt andet ikke er aftalt, så er det implicit, at
den skal være på dansk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 11:21

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> hvordan man ibrugtager, anvender, opbevarer og vedligeholder
> kameraet, og så fremt andet ikke er aftalt, så er det implicit, at

Altså er der ikke lovkrav om dansk manual..

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 11:45

Thomas Corell wrote:

> Altså er der ikke lovkrav om dansk manual..

Jow der er i købeloven et krav om en manuel/brugsanvisning, og det
er implicit, at den skal være på dansk, og dette kan kun fraviges
ved en særlig aftale mellem sælger og køber.

Og du er vist en rigtig flueknepper, hvad lægger du i ordet
"manuel", skal det være et værk på 200 sider, eller kan en "manuel"
også være 3-4 A4-sider med oplysninger om, hvordan man ibrugtager,

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 11:51

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jow der er i købeloven et krav om en manuel/brugsanvisning, og det

Manual er ikke det samme som brugsanvisning. Med købeloven kan du kræve
en dansk brugsanvisning, ikke manual (som du har udtalt at man kan).

> Og du er vist en rigtig flueknepper, hvad lægger du i ordet
> "manuel", skal det være et værk på 200 sider, eller kan en "manuel"

Ja, "manual" er en komplet beskrivelse af dustyret og al dets
funktionalitet.

> også være 3-4 A4-sider med oplysninger om, hvordan man ibrugtager,
> anvender, opbevarer og vedligeholder kameraet.

Nej det er en brugsanvisning. Som beskriver hvordan man tager aperatet i
brug (deraf "brugs"anvisning), og i øvrigt behandler det (bruger det).

Men kan se at du prøver at redde dit udsagn om lovkrav på dansk manual,
ved at kalde en brugsanvisning for en manual.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 12:10

Thomas Corell wrote:

> Men kan se at du prøver at redde dit udsagn om lovkrav på dansk manual,
> ved at kalde en brugsanvisning for en manual.

Du spiller squ smart, manuel er blot et fremmedord, og det
tilsvarende danske ord brugsanvisning betyder pricipielt set det samme.

Og det er ikke et lovkrav, at den manuel/brugsanvisning, der følger
med et kamera, skal være en undervisning i hvordan man fotograferer.

Men den skal indholde alle relevante oplysninger om, hvordan man
"anvender" kameraet, så den skal beskrive alle kameraets funktioner
og med hvilke knappe/menuer de betjenes...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 13:43

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Du spiller squ smart, manuel er blot et fremmedord, og det
> tilsvarende danske ord brugsanvisning betyder pricipielt set det samme.

Næ det er dig der spiller smart. Du starter med at sige at det
lovpligtigt med en dansk manual, derefter skriver du
"manual/brugsanvisning", for derefter at sige at det er det samme. Som
jeg ser det, et forsøg på en feberredning.

I min Nudansk ordbog står der "..Ofte om en teknisk instruktionsbog".
Retsskrivningsorbogen siger "manual sb., -en, -er (håndbog)".

Altså væsentligt mere end en brugsanvisning, der blot skal beskrive
hvordan man samler stumperne (batteri/memorykort o.lign), hvordan man
tænder/slukker og hvor udløseren sidder.

> Men den skal indholde alle relevante oplysninger om, hvordan man
> "anvender" kameraet, så den skal beskrive alle kameraets funktioner
> og med hvilke knappe/menuer de betjenes...

Yep og anvende er hvordan man tænder det og tager billeder. Det vil
typisk kunne gøres på 1-2 A4 sider. Og det vil aldrig gøre det ud for en
"manual" i den gængse opfattelse af hvad en manual er.

Så nu forsøger du at svinge den rundt ved at sige der er lovkrav om at
der skal være brugsanvinsing på alle funktioner ? I så fald må det være
en let sag at finde referancer, der underbygger din påstand, da stort
set alt elektronisk udstyr i så fald har mangelfuld brugsanvisning.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 13:50

Thomas Corell wrote:

> da stort
> set alt elektronisk udstyr i så fald har mangelfuld brugsanvisning.

Ja...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 14:07

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja...

Så er det jo en let sag for dig at eftervise det med link til en
klagesag på www.forbrug.dk . Eller skal vi bare stoppe her og konkludere
at det er din private tolkning ?

--
Don't waste space

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-10-04 14:32

In article <slrnco732h.11no.nospamplease@mail.corell.dk>, Thomas Corell wrote:

> Yep og anvende er hvordan man tænder det og tager billeder. Det vil
> typisk kunne gøres på 1-2 A4 sider. Og det vil aldrig gøre det ud for en
> "manual" i den gængse opfattelse af hvad en manual er.

Jeg mener også der skal væsentlig mere til for at en brugsanvisning
er tilstrækkelig. Den skal anvise hvorledes man anvender der funktioner
i apparatet som man forventes at ville bruge.

> [...]
> en let sag at finde referancer, der underbygger din påstand, da stort
> set alt elektronisk udstyr i så fald har mangelfuld brugsanvisning.

Det gør det ikke lovligt. hvis brugsanvisningen beskriver de
reklamerede funktioner, så er den tilstrækkelig.

Derudover gælder, at såfremt køber ved at han køber en enhed
med udenlandsk brugsanvisning, så kan han aftale sig fra ikke at
få den danske. De fleste danskere har jo haft tysk i skolen, og derfor
er det vel rimeligt at antage at brugeren forstår tysk hvis han indgår
aftale om levering med tysk brugsanvisning.

Fra : HKJ

Dato : 30-10-04 10:57

> [...]
> salgsgenstanden.
>
> Og da vi i Danmark taler og skriver dansk, så er det implicit, at

Der står ikke noget om en manual, kun "oplysninger" og disse oplysninger kan
sagtens være mundtlig, selvfølgelig afhængig af hvor komplekst apperatet er.

Der findes så andre love, der, for nogle produkter, kræver en dansk manual.

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 10:50

HKJ wrote:

> Her er en link til købeloven:
> http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/13/koebeloven/
>
> Fortæl så lige hvilken § der kræver dansk manual.

Det nærmeste man kan komme er §75a, men en dansk instruktion i hvordan
man sætter batterier i og tænder for dyret vil være tilstrækkeligt.

Så der er ikke krave om dansk _manual_, udelukkende krav om en
kom-i-gang brugsanvisning.

Dette krav kan forhandler dog aftale sig ud af, i forbindelse med
handlen:

http://shor.ter.dk/408359003

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 11:01

Thomas Corell wrote:

> Dette krav kan forhandler dog aftale sig ud af, i forbindelse med
> handlen:

Men sælger kan godt få problemer, for hvis køberen f.eks. vasker
kameraet i sæbevand, og kræver det repareret på garantien, så kan
sælgeren ikke afvise at reparere på garantien, med den begrundelse,
at kunden har fejlbetjent eller behandlet varen forkert.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 11:19

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> sælgeren ikke afvise at reparere på garantien, med den begrundelse,
> at kunden har fejlbetjent eller behandlet varen forkert.

Jo for aftalen vil jo være at køber accepterer at instruktionerne er på
andet sprog end dansk.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 11:33

Thomas Corell wrote:

> Jo for aftalen vil jo være at køber accepterer at instruktionerne er på
> andet sprog end dansk.

Ja men det er jo ikke ensbetydne med, at køberen har forstået
instruktionerne på et andet sprog.

Prøv selv at søge på Forbrugerstyrelsens hjemmeside, jeg er temmelig
sikker på, at der gennem årene har været mange afgørelser, hvor
sælger p.g.a. af en mangelfuld brugsanvisning er blevet pålagt, at
garantireparere en vare, som egenlig er fejlbetjent...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 11:38

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja men det er jo ikke ensbetydne med, at køberen har forstået
> instruktionerne på et andet sprog.

Køber accepterer at blive instrueret på et andet sprog. At køber så ikke
forstår dette sprog, vil jeg ikke mene fraskriver købers ansvar ved
fejlbehandling.

> Prøv selv at søge på Forbrugerstyrelsens hjemmeside, jeg er temmelig
> sikker på, at der gennem årene har været mange afgørelser,

Det er dit postulat, så jeg syntes du skal underbygge det.

Men du padler udenom dit udsagn om at det er lovpligtigt med en dansk
oversættelse af manualer i Danmark.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 11:53

Thomas Corell wrote:

> Men du padler udenom dit udsagn om at det er lovpligtigt med en dansk
> oversættelse af manualer i Danmark.

Læs købeloven § 75a, og det link du selv har henvist til...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-04 14:04

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Læs købeloven § 75a, og det link du selv har henvist til...

Nej. Prøv igen. Henvis til et sted hvor der angives hvordan den §
tolkes.

Jeg har ikke kunnet finde noget på forbrugerstyrelsen der underbygger
dit postulat, tværtimod.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 14:44

Thomas Corell wrote:

> Jeg har ikke kunnet finde noget på forbrugerstyrelsen der underbygger
> dit postulat, tværtimod.

Jeg stopper her, for jeg gider ikke din polimik, folk bruger
begeberne manuel og brugsanvisning i flæng, men de mener det samme
med begge ord, og da dette er ikke jura- eller forbrugergruppe, så
er denne debat ved at være off-topic.

Og du kan i stedet dokumentere, at der ikke som hovedregel skal
medfølge en dansk manuel/brugsanvisning, når et produkt sælges i
Danmark...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-10-04 09:25

Niels Riis Ebbesen wrote:
> begeberne manuel og brugsanvisning i flæng, men de mener det samme
> med begge ord, og da dette er ikke jura- eller forbrugergruppe, så
> er denne debat ved at være off-topic.

En manual er == en håndbog
En brugsanvisning er nærmere det der kan omtales som en quick start
guide på engelsk..

> Og du kan i stedet dokumentere, at der ikke som hovedregel skal
> medfølge en dansk manuel/brugsanvisning, når et produkt sælges i
> Danmark...

Der er ikke noget lovkrav om Dansk manual, og da det er det
diskusionen handler om tager du faktisk fejl.

Derimod, anbefaler forbrugerstyrelsen dog at brugsanvisningen er på
et sprog køberen forventes at kunne forstå.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/fejl-og-mangler/brugsanvisninger/

"Oplysningerne skal gives på en lettilgængelig måde og skal således
være udformet på et sprog, forbrugeren må forventes at kunne forstå.
Typisk dansk. Efter omstændighederne kan et forståeligt skandinavisk
sprog være tilstrækkeligt."

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Knud I

Dato : 31-10-04 09:58

> [...]
> guide på engelsk..

> Der er ikke noget lovkrav om Dansk manual, og da det er det
> diskusionen handler om tager du faktisk fejl.

hvis jeg læser denne afgørelse rigtigt er det et krav med en
brugsanvisning
på dansk hvis ikke andet er aftalt

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/manglende-brugsanv/
forskellen på brugsanvisning og manual har jeg ingen mening om

Her en klager der fik medhold fordi den danske oversættelse var
mangelfuld
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/daarlig-brugsanvisn/

Mvh Knud

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 11:53

Knud I wrote:

> hvis jeg læser denne afgørelse rigtigt er det et krav med en
> brugsanvisning på dansk hvis ikke andet er aftalt

Det er korrekt fortolket, og alt andet er kun en strid om ord...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-10-04 09:02

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Ja men det er jo ikke ensbetydne med, at køberen har forstået
> instruktionerne på et andet sprog.

Instruktioner på dansk er ofte sværere at forstå end dem på
engelsk..

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 09:50

Hans Joergensen wrote:

> Instruktioner på dansk er ofte sværere at forstå end dem på
> engelsk..

Ja i nogle tilfælde, er oversættelsen til dansk lavet i varens
oprindelsesland, og så er den som regel en regulær griner.

I andre tilfælde, hvor oversættelsen lavet her i landet, er den
lavet af en kontormedarbejder som er god sprog, men som ikke aner
noget om kameraer og fotografering, og det kan også være morsom læsning.

Og du har da ret i, at den engelske manuel ofte er at foretrække,
men det skyldes nok, at der indenfor foto er så mange internationale
og især engelske fagudtryk, og når man kender deres betydning, så
kan resten af teksten rimmelig nem at forstå.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-10-04 10:12

> Jeg ved kun, at der i købeloven står, at der skal medfølge en dansk
> manuel, og gør der ikke det, så kan sælger ikke afslå en garanti
> reparation med begrundelsen, at varen er fejlbetjent.

Det er da muligt jeg er i NRE's killfilter, men det skal ikke afholde mig
fra at oplyse om hans vildledninger.

Der står intet i købeloven om dansk brugsvejledning. Markedsføringsloven har
en passage som kan tolkes som om der skal være dansk manual med, og således
er den tolket af forbrugerombudsmanden - med visse forbehold.

Markedsføringslovens § 3: "Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale
eller efter omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives en efter
formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning, når denne er af
betydning for bedømmelsen af godets eller ydelsens karakter eller
egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed."

http://www.forbrug.dk/om/forbrugerneshus/juridiske-publikationer/aarbog-92/markedsfoeringsloven/lovens-3/

I praksis leveres masser af varer uden dansk brugsvejledning, og da der ikke
i nogen lovtekst direkte står at der skal medfølge dansk brugsvejledning,
kræver det i hver enkelt sag indgriben fra myndighederne.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret