Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Macro med Powershot S1 IS
Fra : Brian 8700

Dato : 28-10-04 15:35

Hejsa

Kan man få macro linse til et Canon Powershot S1 IS - jeg vil gerne tæt på
nogle ting

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-10-04 17:13

"Brian 8700" <saftkongen@REMOVE.Hotmail.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Kan man få macro linse til et Canon Powershot S1 IS - jeg vil gerne tæt på
> nogle ting

S1 skulle meget gerne have en indbygget makro funktion som virker
fortræffeligt.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Brian 8700

Dato : 29-10-04 05:54

> S1 skulle meget gerne have en indbygget makro funktion som virker
> fortræffeligt.

Det har det ikke !

Fra : HKJ

Dato : 29-10-04 06:47

> Det har det ikke !

Kameraet går ned til 54*40mm område ifølge
http://www.dpreview.com/reviews/canons1is/page5.asp det område kaldes
normalt macro.

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-10-04 07:06

HKJ wrote:

> Kameraet går ned til 54*40mm område ifølge
> http://www.dpreview.com/reviews/canons1is/page5.asp det område kaldes
> normalt macro.

Nej makro betyder (strengt taget) at projektionen på filmen er større
end originalen.

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Macro_01.htm
"In strict photographic terms, "macro" means the optical ability to
produce a 1:1 or higher magnification of an object on the film or
sensor..."

--
Don't waste space

Fra : HKJ

Dato : 29-10-04 07:14

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> [...]
> "In strict photographic terms, "macro" means the optical ability to
> produce a 1:1 or higher magnification of an object on the film or

Den fortolkning bruges faktisk ikke mere i normalt sprog (så ville intet
kompakt digicam have macro).

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-10-04 07:38

HKJ wrote:

> Den fortolkning bruges faktisk ikke mere i normalt sprog (så ville intet
> kompakt digicam have macro).

Det er jeg klar over, men det gør det ikke mere korrekt.

I fotografiske termer har du ret i at intet kompakt kamera har
makrofunktion. Men i marketings/salgs termer har alle kameraer makro
funktion.

Closeup-program ville nok være en mere korrekt angivelse.

--
Don't waste space

Fra : Møller

Dato : 29-10-04 07:58

> Det har det ikke !

Selvfølgelig har det en makrofunktion. Det er ikke noget du skal slå til og
fra på en knap. Det finder selv frem til den bedste indstilling.

Jeg fandt dette eksempel på Fotokritik. Og S1'eren tager glimrende
makrofotos, har selv leget en del med det.

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=86826

Mvh
Møller

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-04 09:27

Brian 8700 wrote:

> Det har det ikke !

Den kan fokusere på genstande helt ned til 10 centimeter afstand fra
motiv til objektiv...men det er måske ikke godt for dig?

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-04 17:30

Brian 8700 wrote:
> Kan man få macro linse til et Canon Powershot S1 IS - jeg vil gerne tæt på
> nogle ting

Den har vel et filtergevind af en art ? så kan man nok få et
macro-filter af en art.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 02-11-04 04:25

On 28 Oct 2004 16:29:59 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Den har vel et filtergevind af en art ? så kan man nok få et
> macro-filter af en art.

Man køber et adaptersæt, som man så kan sætte filtre, close-up
linser o.lign. på - det er 58 mm svjh. Det er bare et hult rør,
som også bruges til tele-konverter og vidvinkel-adaptererne fra
Canon.

--
Stig - remove the 'no's to send me mail
Synchronize your bookmarks: http://syncit.goth.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-04 09:12

Stig H. Jacobsen wrote:
> [...]
> linser o.lign. på - det er 58 mm svjh. Det er bare et hult rør,
> som også bruges til tele-konverter og vidvinkel-adaptererne fra

Okay, altså fuldkommen lige som med Canon G* ? det virker i øvrigt
meget fikst, et G3 bliver ihvertfald en del bedre at holde på når
den har fået adapterrøret på.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 02-11-04 13:36

On 02 Nov 2004 08:11:45 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Okay, altså fuldkommen lige som med Canon G* ? det virker i
> øvrigt meget fikst, et G3 bliver ihvertfald en del bedre at
> holde på når den har fået adapterrøret på.

Det havde jeg slet ikke tænkt på! Men jeg kan se på fotos af S1
med adapter, at røret nærmest har SLR-optik-tykkelse, så
selvfølgelig bliver kameraet også bedre at holde på

Det er jo en god grund (undskyldning) for at købe adapteren, før
jeg får råd til tele-konverteren.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-04 13:37

Stig H. Jacobsen wrote:
> Det havde jeg slet ikke tænkt på! Men jeg kan se på fotos af S1
> med adapter, at røret nærmest har SLR-optik-tykkelse, så
> selvfølgelig bliver kameraet også bedre at holde på

måske kan man endda slippe afsted med at sætte en modlysblænde på,
så bliver det yderligere større

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Palle

Dato : 02-11-04 16:20

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk@nonogoth.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> linser o.lign. på - det er 58 mm svjh. Det er bare et hult rør,
> som også bruges til tele-konverter og vidvinkel-adaptererne fra

Et rør er vel pr. definition altid hult. Ellers er der vel tale om en stang?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 02-11-04 22:37

On Tue, 2 Nov 2004 16:19:41 +0100, Palle wrote:

> Et rør er vel pr. definition altid hult. Ellers er der vel tale om en stang?

Hvis der sad optik i røret, så ville det ikke længere være helt
og aldeles 100% hult, men kun delvist hult