Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Røde, blå og grønne øjne
Fra : Niels Boegh

Dato : 28-10-04 09:20

Kan det være rigtigt, at uheldig flashvinkel giver blå/grønne pupiller
hos katte og hunde (se f.eks. http://wargamez.dk/rivmin/pics/vov.jpg )
mens det hos mennesker giver røde pupiller? Hvis observationen er
rigtig, og røde øjne hos mennesker skylles blodets farve, forstår jeg
ikke rigtig sammenhængen...

Niels

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-10-04 09:26

"Niels Boegh" <1nboegh2@3hotmail4.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hos mennesker giver røde pupiller? Hvis observationen er rigtig, og
> røde øjne hos mennesker skylles blodets farve, forstår jeg ikke rigtig

Hunde har et reflekterende lag i øjet, som tjener til at forstærke lyset.
Det har mennesker ikke, og dér kommer farven fra blodkarene.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : wolfgang

Dato : 28-10-04 09:53

Niels Boegh wrote:

> [...]
> giver røde pupiller? Hvis observationen er rigtig, og røde øjne hos
> mennesker skylles blodets farve, forstår jeg ikke rigtig

Det kan være en adelig hund

--
/w
There are two types of people in this world, good and bad. The good

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 12:36

Niels Boegh <1nboegh2@3hotmail4.com> wrote in news:clqa3e$2vij$1
@news.cybercity.dk:

> [...]
> mens det hos mennesker giver røde pupiller? Hvis observationen er
> rigtig, og røde øjne hos mennesker skylles blodets farve, forstår jeg

Se den onde bambi ;)
http://dword.dk/public/pictures/bambi.jpg

Mvh
Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-04 12:53

"Christian Larsen" <contact---at---dword.dk> wrote in message

> Se den onde bambi ;)
> http://dword.dk/public/pictures/bambi.jpg

Den er tydeligvis besat af det onde selv.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-10-04 13:00

"Christian Larsen" <contact---at---dword.dk> skrev i en meddelelse
> Niels Boegh <1nboegh2@3hotmail4.com> wrote in news:clqa3e$2vij$1
> @news.cybercity.dk:

Ja det passer meget godt, ja det kan for den sags skyld have alle farver.
Specielt på hunde, afhænger det meget af, hvor god racen er til at se i
mørke. Hunde og katte, har, skal vi kalde det, en ekstra reflektor i øjet,
som gør at de kan udnytte det eksisterende lys, meget bedre end mennesker.
Der hvor vi absolut intet kan se, findes der racer af både katte og stadig
ser ganske acceptabelt. At visse racer så også har næsten infrarødt syn.
Det er det samme som sker, når du med dine billygter rammer et dyr i øjnene,
så lyser de helt op i mørket.

M.V.H.....Benny..

Fra : Casper

Dato : 28-10-04 13:29

On Thu, 28 Oct 2004 14:00:03 +0200, "Benny Mortensen 9380"
<wrapup1@kittymail.com> wrote:

> [...]
>Det er det samme som sker, når du med dine billygter rammer et dyr i øjnene,

Tak for forklaringen Benny. Det forklarer at mine hunde kan piske
igennem skov og krat om aftenen, mens jeg pruster efter og banker
hovedet ind i grene og træstammer for hver 2. meter.

Casper

Fra : JH

Dato : 28-10-04 13:54

Casper wrote:
> Tak for forklaringen Benny. Det forklarer at mine hunde kan piske
> igennem skov og krat om aftenen, mens jeg pruster efter og banker
> hovedet ind i grene og træstammer for hver 2. meter.

Mon ikke det mest skyldes, at du går på 2 ben,
og dermed er noget højere en dine hunde?
Aber bevæger sig langt hurtigere gennem en
skov end mennesker af samme grund.

JH

Fra : Casper

Dato : 28-10-04 14:51

On Thu, 28 Oct 2004 14:54:15 +0200, "JH" <spammers@goto.hell> wrote:

>Mon ikke det mest skyldes, at du går på 2 ben,
>og dermed er noget højere en dine hunde?
>Aber bevæger sig langt hurtigere gennem en
>skov end mennesker af samme grund.

Jeg tænkte nu mere på at jeg ikke kunne se alle forhindringerne

Men det kunne være jeg skulle prøve "abe-metoden" næste gang. Så håber
jeg ikke der er andre mennesker i skoven...

Casper

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-10-04 15:57

"JH" <spammers@goto.hell> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det mest skyldes, at du går på 2 ben,
> og dermed er noget højere en dine hunde?
> Aber bevæger sig langt hurtigere gennem en
> skov end mennesker af samme grund.
>
> JH

Hvis vi lige ser bort fra et par enkelte arter, så sover aber efter mørkets
frembrud. Så langt de fleste af dem, vil ikke flytte sig ret meget, og kun
i absolut nødstilfælder.

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-10-04 15:50

"Casper" <never@neverland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igennem skov og krat om aftenen, mens jeg pruster efter og banker
> hovedet ind i grene og træstammer for hver 2. meter.

Hej Casper

Vi kan finde på mange grunde til, hvorfor det er sådan. Men der er kun en,
som er rigtig. Det er lige så naturligt for hunden, at færdes under buske
og træer, som det er for en fugl at færdes i dem. Det er ikke længere
naturligt for os, at færdes i skoven, og slet ikke efter mørkets frembrud,
så mon ikke det er forklaringen på, at vi kan virke temmeligt klodsede
derinde, når det er mørkt.

M.V.H.....Benny..