Repost: Switch?
Fra : Martin Sjøberg

Dato : 16-05-01 15:53

Jeg undskylder lige at jeg reposter, men der var ingen der svarede før...det
kunne jo være man var heldig nu

Jeg skal snart ud og købe en dualspeed hub/switch, fordi mit netværk kører
100 mbit mens min bærbar (som til tider er connected) kører 10 mbit. Jeg har
brug for et par svar:

Så vidt jeg har forsået findes der 3 typer dualspeed hubs/switches:

Dual speed hub: Kører 100 mbit når der kun er tilsluttet 100 mbit klienter,
men så snart der tilsluttes en 10 mbit klient kører det _hele_ ned på 10
mbit. Fungerer ellers som normal hub, dvs. er uintelligent (sender alle data
til alle klienter uanset hvor de skal hen)

Switched hub: Kører 100 mbit mellem 100 mbit klienter og 10 mbit mellem
f.eks. en 10 mibt klient og en 100 mbit klient. Er også uintelligent, sender
alle data til alle klienter uanset hvor de skal hen.

Dualspeed switch: Ligesom den switchede hub, men er blot intelligent, sender
kun pakker der hvor de skal (undtagen når den broadcaster). Hastigheden
mellem klienter er sådan set ligegyldig, idet den jo kun sender pakker til
der hvor de skal hen med størst hastighed muligt

Hvis dette er rigtigt vil switchen altså køre mest optimalt af de tre typer?

Martin Sjøberg

Fra : Martin Jensen

Dato : 16-05-01 19:26

Hej Martin

Du har ret, køb en switch. Det er det hurtigste og de koster efterhånden
ikke meget.

Martin

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 16-05-01 19:43

takker

Fra : RpR

Dato : 16-05-01 21:21

<klip>
lang forklaring om hub's og switches
</klip>

Jeg har altid ment at en hub sendte data der hvor det skulle hen, og ikke
andre steder? I så fald er et netværk der bruger hub jo ikke sport hurtigere
end gammeldags bnc? eller hur?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-05-01 21:45

On Wed, 16 May 2001 22:20:52 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

> Jeg har altid ment at en hub sendte data der hvor det skulle hen,
> og ikke andre steder?

Det har du misforstået. En hub er en multiport repeater, der (som
navnet siger) sender signalet ud på alle de andre porte.

> I så fald er et netværk der bruger hub jo ikke sport hurtigere
> end gammeldags bnc?

Rigtigt.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : RpR

Dato : 17-05-01 13:15

>Det har du misforstået. En hub er en multiport repeater, der (som
>navnet siger) sender signalet ud på alle de andre porte.

Yrk, lidt af et fartbump. Så er det lidt mere forståeligt hvorfor
hastigheden dropper markant bare der kommer en 3. pc på netværket =)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-01 21:44

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> writes:

> Jeg har altid ment at en hub sendte data der hvor det skulle hen, og ikke
> andre steder? I så fald er et netværk der bruger hub jo ikke sport hurtigere
> end gammeldags bnc? eller hur?

Så har du ment forkert.
Du har helt ret, en netværk der er sat sammen med en hub er ikke
hurtigere end et der er sat sammen med BNC (10base2 eller 10base5).

Det har dog et par andre fordele såsom at man kan køre 100 Mbps, og
det er mindre besværligt at sætte flere computere til eller pille
dem fra igen.

Du kan læse om fordelene ved en switch overfor en hub på
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

--
Jacob
Connection reset by little mexican guy with cable cutters.