Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 eller 300D
Fra : GreatDane

Dato : 26-10-04 20:21

Jeg har haft følgende kamera:
Sony DSC P92
Sony DSC F717
Sony DSC V1

Nu vil jeg gerne rykke op i SLR klassen, og er lidt i tvivl om det
skal være Nikon D70 eller EOS 300D.

Jeg kender de tekniske forskelle, men er der nogle som har
gode/dårlige erfaringer med de 2 kamera - eller bare gode råd?

/Mikkel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 21:02

In article <on8tn09kjk01sifibivef58hqlklku8ulq@4ax.com>, GreatDane wrote:
> [...]
>
> Jeg kender de tekniske forskelle, men er der nogle som har
> gode/dårlige erfaringer med de 2 kamera - eller bare gode råd?

Overvej at købe brugt. 300D handles til 5000-5500 kr, og 10D
en tusse dyrere. Der er en del der opgraderer til 20D for tiden.
Der er ikke så mange D70 til salg, da Nikon ikke er kommet med en
ny, og man "gifter" sig med den ene leverandør når man begynder
at købe objektiver. Der er generelt mere omsætning i brugt Canon
udstyr.

D70 er et kamera der er bedre end 300D på flere områder. Det vigtigste
er bufferstørrelse - som er rart ved actionbilleder. 300D har lidt
mindre støj i ISO 100.

Men det du skal gøre er et valg mellem 2 systemer. Og som du kan se
ovenfor, se på brugt Canon grej.

Har selv for nyligt opgraderet fra 300D til 20D.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-10-04 09:58

Povl H. Pedersen wrote:

> D70 er et kamera der er bedre end 300D på flere områder. Det vigtigste
> er bufferstørrelse - som er rart ved actionbilleder.

Jeg synes faktisk det vigtigste er betjeningen, der på Nikon'en er
fremragende og logisk.
Nu har jeg ikke haft en 10D i hånden så lang tid som D70'eren, men
betjeningen forekommer mig at være mere logisk på Nikon.

> 300D har lidt
> mindre støj i ISO 100.

Er du sikker? Mit D70 har ABSOLUT INGEN støj ved ISO 100.

vh
Jan

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-10-04 10:08

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Nu har jeg ikke haft en 10D i hånden så lang tid som D70'eren, men
> betjeningen forekommer mig at være mere logisk på Nikon.
Det vil jeg give dig ret i - jeg havde selv Nikon D70 før, har nu Canon 20D.
Nikon har gennemtænkt deres design og software, Canon har bare plasket nogle
knapper tilfældige steder. Fuldstændigt håbløst design, rent ergonomisk, og
softwaren er ganske ringe. Man kan dog sagtens vænne sig til Canon - og har
man først gjort det, virker det nu lige så hurtigt som Nikon - og jeg ville
ikke skifte tilbage. Men det kræver helt klart længere tid at vænne sig til.
Canon ville kunne nyde godt af at ansætte en designer med viden om
intuition. :)

> Er du sikker? Mit D70 har ABSOLUT INGEN støj ved ISO 100.
Næeh, det havde mit absolut heller ikke. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-04 00:02

In article <dzJfd.417$5b.170@news.get2net.dk>, Morten Wartou wrote:

> Næeh, det havde mit absolut heller ikke. :)

Du mener perfekt sort skærm ved ISO 100 hele tiden på D70 ?
For der kan Nikon ikke komme ned. Dermed har den lidt mere støj
end 300D har ved langsomste ISO.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-04 08:37

Povl H. Pedersen wrote:
> Du mener perfekt sort skærm ved ISO 100 hele tiden på D70 ?
> For der kan Nikon ikke komme ned. Dermed har den lidt mere støj
> end 300D har ved langsomste ISO.

Ja det var vist meningen, med mindre jeg misforstår ironien.. :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-10-04 11:44

Povl H. Pedersen wrote:

> Du mener perfekt sort skærm ved ISO 100 hele tiden på D70 ?
> For der kan Nikon ikke komme ned. Dermed har den lidt mere støj
> end 300D har ved langsomste ISO.

Spøjs formulering - hvorfor ikke blot acceptere at du vrøvlede i det første
indlæg

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-04 15:57

In article <4180ce37$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Spøjs formulering - hvorfor ikke blot acceptere at du vrøvlede i det første
> indlæg

Fordi 300D ved 100ISO har lavere støj end D70 - uanset hvad ISO
D70 står til.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-04 16:01

Povl H. Pedersen wrote:
> Fordi 300D ved 100ISO har lavere støj end D70 - uanset hvad ISO
> D70 står til.

Hvor tit har det mon betydening ? ikke særligt tit går jeg ud fra.

Støj er først alvorligt når det tydeligt kan ses i opløsninger på
under 1600*noget imho

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-04 16:16

In article <slrnco22ci.mc6.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Hvor tit har det mon betydening ? ikke særligt tit går jeg ud fra.
>
> Støj er først alvorligt når det tydeligt kan ses i opløsninger på
> under 1600*noget imho

Hvis man kan leve med Sony F-828, så kan man også leve med
800-1600 ISO på Canon/Nikon DSLR. I praksis betyder det nok
ikke så meget, og det er ffå situationer hvor man har behov
for det.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-04 17:03

Povl H. Pedersen wrote:
> Hvis man kan leve med Sony F-828, så kan man også leve med
> 800-1600 ISO på Canon/Nikon DSLR. I praksis betyder det nok
> ikke så meget, og det er ffå situationer hvor man har behov
> for det.

Jeg har tit brug for iso800 og 1600 synes jeg... det er også en af
grundene til at jeg holder af dSLR :)

I øvrigt, er det en god idé at sørge for at eksponere korrekt, eller
overeksponere en smule når man skyder i iso1600, det giver mindre
støj når man justere på plads i RAW-converteren

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-10-04 18:16

Povl H. Pedersen wrote:
> In article <4180ce37$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan Bøgh

> Fordi 300D ved 100ISO har lavere støj end D70 - uanset hvad ISO
> D70 står til.

Suk!
Prøv i øvrigt at se billederne nederst på
http://216.239.59.104/search?q=cache:Wjwa16DZiPUJ:www.outbackphoto.com/reviews/equipment/nikon_d70/Nikon_d70.html+noise+d70+300d&hl=da

De indikerer at du tager lodret fejl.
Ikke fordi jeg synes det er altafgørende, men mine øjne siger mig at der er
mer støj på 300D-billederne end på de, der er taget med D70.

vh
Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-04 19:13

Jan Bøgh wrote:
> De indikerer at du tager lodret fejl.
> Ikke fordi jeg synes det er altafgørende, men mine øjne siger mig at der er
> mer støj på 300D-billederne end på de, der er taget med D70.

Det er sikkert fordi 300D kører parameter 1, det giver mere støj.

Faktisk er der så lidt forskel på 300D og D70 at det faktisk ikke er
værd at diskutere

For nogle måneder siden synes jeg at D70 lavede grimmere støj end 300D, men jeg
ved ikke helt efter jeg kiggede på det igen...

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-04 22:55

In article <slrnco2dl2.nc.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> For nogle måneder siden synes jeg at D70 lavede grimmere støj end 300D, men jeg
> ved ikke helt efter jeg kiggede på det igen...

Og D70 kan lave moire hvor 300D ikke kan.

D70 er et nyere kamera med flere features end 300D. Hvis det havde
været ude da jeg købte 300D var det muligvis blevet D70. Nu er jeg
ovre i Canon, og har objektiverne, så nu er det svært at skifte.

Det væsentlige er at man vælger platform.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-04 23:03

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> ovre i Canon, og har objektiverne, så nu er det svært at skifte.
> Det væsentlige er at man vælger platform.

Det er jo det... jeg valgte Canon dels fordi jeg har venner der
skyder Canon, dels fordi jeg synes de var bedst på det
tidspunkt (D70 var ikke ude på det tidspunkt)

Med 20D/1Dmk2/1Dsmk2 synes jeg stadig Canon er foran, men D70 er
stadig et fint kamera...

Det er igen det med religion... og man kan vel aldrig helt fraskrive
at man bliver lidt mærketosset...

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-10-04 10:09

Jan Bøgh wrote:
> Er du sikker? Mit D70 har ABSOLUT INGEN støj ved ISO 100.

Den var god

// Hans, med en masse Canon-bras
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk