Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stort > Pasfoto
Fra : J W Nielsen

Dato : 26-10-04 15:37

Hej...
Jeg har taget et par billeder med mit digitalkamera - de ligger i
pixelstørrelsen 2560 x 1920.
Vha. PSP 7,0 vil jeg meget gerne ha' dem ned til pasfotostørrelse 3,5 x 4,5
cm. Jeg "skærer" dem føst ud med "Selection" så de passer nogenlunde i
forholdet - dernæst bruger jeg "Resize", men det giver en meget dårlig
opløsning - nærmest tværet lidt ud !
Kan I hjælpe mig med den korrekte fremgangsmåde... ?

Mvh
Jørgen

Fra : 2rb1

Dato : 26-10-04 15:48

"J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opløsning - nærmest tværet lidt ud !
> Kan I hjælpe mig med den korrekte fremgangsmåde... ?

Beskæringsværktøj stilles til 3,5cm x 4,5cm og 302 dpi og så skærer du bare
billedet ud ;0)

Mvh. 2rb1

Fra : Kenneth K

Dato : 26-10-04 16:07

On Tue, 26 Oct 2004 16:47:49 +0200, 2rb1 <jule@manden.dk> wrote:

> Beskæringsværktøj stilles til 3,5cm x 4,5cm og 302 dpi og så skærer du
> bare
> billedet ud ;0)

Afslut evt. med en fin gang UnsharpMask (f.eks. radius 0,3 - 110%) så bør
det blive rigtig skarpt at se på.

2rb1, nogen speciel grund til at du siger 302 dpi (som jo egentlig er ppi,
hvis det skal være helt korrekt) og ikke bare 300 lige ud?

vh.
Kenneth

Fra : 2rb1

Dato : 26-10-04 18:05

> 2rb1, nogen speciel grund til at du siger 302 dpi (som jo egentlig er ppi,
> hvis det skal være helt korrekt) og ikke bare 300 lige ud?
>
> vh.
> Kenneth

Når man skærer et billede ud i 302dpi for du det nøjagtige mål på er
billede.
Dvs. at når jeg laver et 18.24cm billede i 302 og sender det til
fremkaldning, så er det nøjagtig 18.24cm. når jeg får det tilbage.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-10-04 19:12

2rb1 wrote:

> Når man skærer et billede ud i 302dpi for du det nøjagtige mål på
> er billede.

Det lyder som om du prøver at ramme 300PPI præcist og kompenserer for
at der mistes en smule af billedets kant ved fremkaldelse?

Hvis man ønsker det helt nøjagtigt, bliver man nødt til at beskære lidt
udenfor det område man ønsker, og så skal PPI stadig sættes til 300.

> Dvs. at når jeg laver et 18.24cm billede i 302 og sender det til
> fremkaldning, så er det nøjagtig 18.24cm. når jeg får det tilbage.

Hvis du sender til almindelig fremkaldelse (Bilka, Pixum, PhotoCare...)
er det ganske ligegyldigt hvad opløsning, det være sig pixels eller
PPI, er, så længe forholdet mellem højde og bredde passer.

Du kan tage dit 18.24cm billede i 302 PPI og skalere det til 15.47cm i
356 PPI (cm er tilfældigt valgt), og du vil ende med et papirbillede
fuldstændig identisk til det andet.

Hvis du ændrer på antallet af pixels, bliver billedet anderledes,
grundet den skalering der foretages af fremkaldermaskinen, men den
fysiske størrelse vil stadig være den samme. Selvfølgelig forudsat at
forholdet mellem siderne er det samme som før.

Fra : 2rb1

Dato : 26-10-04 20:05

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fysiske størrelse vil stadig være den samme. Selvfølgelig forudsat at
> forholdet mellem siderne er det samme som før.

Jeg bruger ikke Bilka osv. da jeg lever af at fotografere. Jeg bruger
selvfølgelig prof.fremkalderanstaldt og den fremgangsmåde som jeg før har
beskrevet, som jeg er blevet opfordret til fra anstaltens side.
Jeg beskærer (præsist) mine billeder da jeg skal kunne levere som kunderne
ønsker, og det vil sige 302 dpi for nøjagtige mål.

Mvh. 2rb1

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-10-04 06:55

2rb1 wrote:

> [...]
> bruger selvfølgelig prof.fremkalderanstaldt og den fremgangsmåde
> som jeg før har beskrevet, som jeg er blevet opfordret til fra

Fair nok. Derfor vil det stadig være rart at høre begrundelsen for at
bede om 302 PPI, i stedet for "Send ind med 302 PPI, fordi vi siger
det".

Under alle omstændigheder kan rådet med de 302 PPI & præcis beskæring
ikke overføres til os almindelige dødelige, der bruger amatør
fremkaldersteder som Bilka og Pixum, jævnfør min redegørelse i
forgående indlæg.

> Jeg beskærer (præsist) mine billeder da jeg skal kunne levere som
> kunderne ønsker, og det vil sige 302 dpi for nøjagtige mål.

Hvordan får du billederne tilbage fra den professionelle fremkalder-
anstalt? Beskåret til den præcise fysiske størrelse eller med hvide
kanter både lodret og vandret, så du selv skal beskære?

Fra : 2rb1

Dato : 27-10-04 07:52

> [...]
> anstalt? Beskåret til den præcise fysiske størrelse eller med hvide
> kanter både lodret og vandret, så du selv skal beskære?

Hejsa igen

Det kommer an på hvilke størrelse/format jeg bestiller. 18.24 får jeg på
18.25 papir, så lige den beskærrer jeg selv til. Hvis jeg bestiller et
uoriginalt mål (eks. 21.24) så får jeg det på et 20.25 papir og må selv
beskære, men billedet er nøjagtig 21.24.
De størrer formater (40. osv.) får jeg på de mål jeg har bestilt
Jeg har llige snakket med CeWe, som bla. laver for bilka osv. og de siger at
de laver alle deres billeder i 200dpi. så du har ret i at de 302dpi intet
har at sige i deres fremkaldning.

Mvh. 2rb1

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-10-04 08:21

2rb1 wrote:

[Snip Hvide kanter?]

> Det kommer an på hvilke størrelse/format jeg bestiller. 18.24 får
> jeg på 18.25 papir, så lige den beskærrer jeg selv til.

Nu ved jeg ikke om 18.25 refererer til bredden eller højden, så lad mig
omformulere spørgsmålet: Hvis du laver et billede i 5x7.5cm og sender
det til fremkaldelse og beder om 10x15cm, vil du så få et papirbillede
tilbage hvor papiret er 10x15cm og selve billedet 5x7.5cm, eller vil
billedet fylde hele papirfladen?

> Hvis jeg bestiller et uoriginalt mål (eks. 21.24) så får jeg det på
> et 20.25 papir og må selv beskære, men billedet er nøjagtig 21.24.
> De størrer formater (40. osv.) får jeg på de mål jeg har bestilt

Dvs. dit fremkaldersted er i stand til at fremkalde og beskære papiret
uden at der mistes noget af billedets indhold. Det lyder i høj grad som
noget der er værd at give ekstra for. Vil du afsløre hvor det er og om
de også servicerer private?

> Jeg har llige snakket med CeWe, som bla. laver for bilka osv. og
> de siger at de laver alle deres billeder i 200dpi. så du har ret i
> at de 302dpi intet har at sige i deres fremkaldning.

Selvom de lavede i 300dpi, ville de 302ppi ikke være det eneste der
skulle til for at lave en nøjagtig fremkaldelse. CeWe skærer en smule
af billedets indhold, når de skærer papiret til, så der bliver man
under alle omstændigheder nødt til at afsætte lidt margin.

200dpi lyder forøvrigt ikke af meget. Så giver det jo ingen mening med
den klassiske anbefaling "Sigt efter 300ppi eller højere, for at få
optimal kvalitet".

Fra : 2rb1

Dato : 27-10-04 11:34

> [...]
> det til fremkaldelse og beder om 10x15cm, vil du så få et papirbillede
> tilbage hvor papiret er 10x15cm og selve billedet 5x7.5cm, eller vil

Billedet vil da fylde nøjeagtig 5.7,5cm af papirfladen på 10.15 papiret, så
der vil være masser af hvidt omkring billedet.
men i dette tilfælde vil jeg lave to 5.7,5 billeder på 10.15 papiret

Fra : J W Nielsen

Dato : 26-10-04 16:27

> Beskæringsværktøj stilles til 3,5cm x 4,5cm og 302 dpi og så skærer
> du bare billedet ud ;0)

Hmm, hvor finder jeg "beskæringsværktøjet" - nu har jeg ledt et stykke tid -
hvad er evt. det engelske navn på funktionen.

Mvh
Jørgen

Fra : Kenneth K

Dato : 26-10-04 17:03