Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Efterårsfarver i Charlottenlund
Fra : Jacob K.

Dato : 26-10-04 11:26

Hej gruppe.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres meninger om dette billede:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=105681

Det er et mennesketomt billede af træer og blade i slotshaven ved
Charlottenlund i København. Det er taget i søndags.
Selv er jeg godt tilfreds, men vil meget gerne høre nogle uvildige
kommentarer.

Vh. Jacob K.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-10-04 11:36

jacob9001@hotmail.com (Jacob K.) skrev:

> [...]
> Charlottenlund i København. Det er taget i søndags.
> Selv er jeg godt tilfreds, men vil meget gerne høre nogle uvildige

Jeg kan godt lide billedet. Det er nogle dejlige efterårsfarver du har
fanget både rød, grøn og gul er fint repræsenteret og de mange blade på
jorden bidrager godt til efterårsstemningen. Voldene giver en god
dybdevirkning i billedet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 11:38

In article <379a220e.0410260225.45295148@posting.google.com>, Jacob K. wrote:
> [...]
> Charlottenlund i København. Det er taget i søndags.
> Selv er jeg godt tilfreds, men vil meget gerne høre nogle uvildige

Mgl fill flash. Det er meget mørkt under træerne.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 12:31

Povl H. Pedersen wrote:
> Mgl fill flash. Det er meget mørkt under træerne.

Der skal vist en god flash til for at lave pænt fill under de
omstændigheder..

Men jo, det ville være rart hvis der var lige knap så mørkt under
træerne, men det er nu alligevel et ganske hyggeligt billed.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 12:52

In article <slrncnsdau.99m.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Der skal vist en god flash til for at lave pænt fill under de
> omstændigheder..

Har en flash ikke et ledetal på omkring 50 ? Dvs 50 meters rækkevidde
ved ISO 100 ? Eller er det kun ved 105 mm zoom ?

> Men jo, det ville være rart hvis der var lige knap så mørkt under
> træerne, men det er nu alligevel et ganske hyggeligt billed.

Enig. Måske kunne shadow/highlight, eller manuel behandling af curves
hjælpe på det.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 12:58

Povl H. Pedersen wrote:
> Har en flash ikke et ledetal på omkring 50 ? Dvs 50 meters rækkevidde
> ved ISO 100 ? Eller er det kun ved 105 mm zoom ?

Det er vist kun zoomet.. men der er altså også forskel på hvor pænt
flashlyset er ved 10 og 50 meter.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-10-04 13:02

Povl H. Pedersen wrote:

> Har en flash ikke et ledetal på omkring 50 ?

Nogle har, andre ledetal 10.

> Dvs 50 meters rækkevidde ved ISO 100 ?

Og f/1. Så 25m ved f/1.4 o.s.v. Det aktuelle billed er taget ved f/8, så
ledetal 50 bliver til 78cm ved 100ASA. (dertil er så ikke inkluderet det
naturlige lys, så effektivt nok noget længer).

> Eller er det kun ved 105 mm zoom ?

Det er så her den er skummel, for der indgår ikke brændvidde i
angivelsen af ledetal. Så flash med motorzoom vil ledetal typisk være
opgivet ved størst brændvidde (mindste vinkel på lyskeglen).

--
Don't waste space

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 13:30

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> Og f/1. Så 25m ved f/1.4 o.s.v. Det aktuelle billed er taget ved f/8,
> så ledetal 50 bliver til 78cm ved 100ASA. (dertil er så ikke
> inkluderet det naturlige lys, så effektivt nok noget længer).

Her er et par gode formler, der kan gøre det lidt lettere at beregne:

Blænde = ledetal / afstand
Afstand = lederal / blænde
Fordobles lysfølsomhed, skal ledetal ganges med 1,4
Halveres lysfølsomhed, skal ledetal ganges med 0,7

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)

Fra : Jacob K.

Dato : 26-10-04 15:48

Hej Poul.

> Mgl fill flash. Det er meget mørkt under træerne.

Ville en flash kunne stille noget som helst op på den afstand? -Ville
det ikke nærmere være en længere lukkertid der skulle bruges?

Kh. Jacob K.

Fra : Langgaard

Dato : 26-10-04 12:22

"Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Charlottenlund i København. Det er taget i søndags.
> Selv er jeg godt tilfreds, men vil meget gerne høre nogle uvildige

Hej

Dit billede er perfekt, god komposition og belysning, men den generelle
kvalitet højnes hvis du ikke medsender de ekstra billeder, som du også selv
havde på 2. pladsen, de er ikke så gode.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Jacob K.

Dato : 26-10-04 21:39

Hej Leif.

> [...]
selv
> havde på 2. pladsen, de er ikke så gode.

Du har helt ret. -Dét der med at sende flere ind, er egentlig en dum ide.
Bortset fra at det er meget smart når man efterfølgende redigerer lidt i et
billede, på opfordring fra de andre brugere. -Så kan man jo se en
udvikling...
Men ellers kan det godt virke mere forstyrrende end nyttigt.

Vh. Jacob.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 13:37

Jacob K. wrote:

> Selv er jeg godt tilfreds, men vil meget gerne høre nogle uvildige
> kommentarer.

Hmmm... hvis du selv er godt tilfreds, så er det da lidt fjollet, at
spørge om, hvad vi mener.

Men jeg synes det er nogle røvkedelige og uinteressante knipserier,
der mangler lys, kontrast og dynamik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob K.

Dato : 26-10-04 22:09

Hej Niels.

> Hmmm... hvis du selv er godt tilfreds, så er det da lidt fjollet, at
> spørge om, hvad vi mener.

Jeg vil gerne høre andres mening.

> Men jeg synes det er nogle røvkedelige og uinteressante knipserier,
> der mangler lys, kontrast og dynamik...

Motivet er statisk og ikke udtryk for nytænkning.
-Om dét betyder kedeligt er en smagssag.
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med lyset? Det var nu engang overskyet
og ud på eftermiddagen. -Så en anden gang vil jeg prøve med fill-flash.
Kontrast synes jeg der er mellem farverne på jorden og i træerne.

Vh. Jacob.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-10-04 15:25

"Jacob K." wrote:

> [...]
> Charlottenlund i København. Det er taget i søndags.
> Selv er jeg godt tilfreds, men vil meget gerne høre nogle uvildige

Jeg kan bedst li' billede 3.
Der er ligesom "lys forenden af tunellen". Og det farver der er er gode.

Billede -1 syntes jeg er lidt mørkt. Forsvandt solen for dig?
Jeg ved ikke hvad der var til højre for billedet. Er der fx et åbent
område (mark, lysning mv), så skulle du måske lige have vippet kameraet
ned af der, så billedet ikke virker så dystert.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jacob K.

Dato : 26-10-04 21:49

Hej Carsten.

> Jeg kan bedst li' billede 3.
> Der er ligesom "lys forenden af tunellen". Og det farver der er er gode.

Det er også lyset for enden jeg kan lide ved billedet.

> [...]
> område (mark, lysning mv), så skulle du måske lige have vippet kameraet
> ned af der, så billedet ikke virker så dystert.

Det blev ganske mørkt, og dét er jeg også lidt ked af. Som foreslået af Povl
ovenfor kunne jeg måske have brugt fill-flash. -Jeg er dog lidt skeptisk
mht. om den indbyggede flash ville gøre nogen forskel på denne afstand og i
den vinkel... Men det er da helt sikkert noget jeg vil prøve næste gang jeg
er i en lignende situation.

Til højre for billedet kommer faktisk dét motiv som er på extra 1. -Det er
det samme træ der står forrest på de to billeder.
(klik for at komme til ekstra # 1:
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=105681-1)

Jeg synes tusmørke og gråvejr/overskyet vejr er en stor udfordring, og det
er utrolig svært at få billederne til at "se ud som i virkeligheden".
Mit kamera (minolta dimage z1) giver for meget støj hvis man skruer op for
ISO, så dét ville jeg ikke gøre...

Vh. Jacob.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 21:59

"Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> på denne afstand og i den vinkel... Men det er da helt sikkert noget
> jeg vil prøve næste gang jeg er i en lignende situation.

Der skal faktisk meget lidt ekstra lys til at give lidt tegning i dén slags
skygger, så jeg tror faktisk, det havde funket med den indbyggede - også på
den afstand.

Fra : John

Dato : 26-10-04 19:19

> [...]
> Charlottenlund i København. Det er taget i søndags.
> Selv er jeg godt tilfreds, men vil meget gerne høre nogle uvildige

Det er et dejligt motiv, og nogle flotte farver. Men jeg mangler skarphed,
og på min skærm er der ingen tegning under træerne til højre.

--
MVH
John K Hansen

Fra : Jacob K.

Dato : 26-10-04 21:56

Hej John.

> Det er et dejligt motiv, og nogle flotte farver. Men jeg mangler skarphed,
> og på min skærm er der ingen tegning under træerne til højre.

Jeg brugte højest mulig blændeværdi og satte fokus til uendelig... -Og
skulle nok have eksperimenteret lidt med fokuslængden.
Der er mørkt under træerne til højre, men ikke sort... (i hvert fald ikke på
min skærm).
Jeg ved ikke hvordan jeg kan noget gøre ved dét mørke...?
Povl har sagt fill-flash, og dét skal prøves.
Høj ISO er ikke en mulighed, for det giver for meget støj.

Vh. Jacob.

Fra : Pico

Dato : 27-10-04 14:56

Jacob K. wrote:
> [...]
> Povl har sagt fill-flash, og dét skal prøves.
> Høj ISO er ikke en mulighed, for det giver for meget støj.

Nu har i diskuteret om det er for mørkt, jeg har tilladt mig at lysne
det lidt, håber det er OK Jakob ? og så kan man bedømme om det er bedre,
jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om det er bedre
Billedet ligger i dk.binaer under Chorlottenlund.
Pico

Fra : Jacob K.

Dato : 27-10-04 19:57

Hej Pico.

> [...]
> jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om det er bedre
> Billedet ligger i dk.binaer under Chorlottenlund.

Jeg vil meget gerne se dit forslag. -Dén slags er jeg da kun glad for!
Men desværre vil min news-server ikke tillade binære grupper, så det bliver
lidt svært...

-Vh. Jacob.