Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon AF 50 mm / 1.8
Fra : Arne Bruun

Dato : 25-10-04 09:58

Jeg har købt ovennævnte (brugt), men på objektivet er der ikke anført
nogen "ekstra" betegnelse - "D", "G" eller "E" ?

Nogen der kan kaste lys over, hvilken en af modellerne, der er tale om
? Mærkværdigvis er mærkningen under objektivet "Made in ???" kradset
væk - det er et meget kort ord og nok ikke "Japan" ?

Hvilken funktion mon den lille pal på højre side har (med rød
markering) ?

ab

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-10-04 11:31

"Arne Bruun" <husk@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ? Mærkværdigvis er mærkningen under objektivet "Made in ???" kradset
> væk - det er et meget kort ord og nok ikke "Japan" ?

Jeg vil tro, at det blot er en Nikkor AF 50/1,8 som er fra før den tid, hvor
D (tror nok det er en distance-måler) blev tilføjet. Det kan ikke være en G,
da G-objektiverne ikke har en blændering og E er ALT for gammel til at være
AF. Derfor regner jeg med at det er denne her du har:
http://www.kenrockwell.com/nikon/5018af.htm
Den fungerer skam meget fint hos mig i hvert fald Også på DSLR

> Hvilken funktion mon den lille pal på højre side har (med rød
> markering) ?

Den lille pal med den røde markering bruges til at låse blænderingen med,
når denne sidder på den mindst mulige blændeåbning (f/22). Det bruges når du
bruger de nye kameraer, hvor du styrer blænden fra kameraet og ikke på
objektivet.

MVH
Thomas

Fra : Lars Troels

Dato : 25-10-04 11:36

> Hvilken funktion mon den lille pal på højre side har (med rød
> markering) ?

Den er til at låse blænderingen i mindste blænde. Dette er nødvendigt når
man anvender den på D-Slr, da blændereg. sidder i kommandohjulene.

Det lyder som om det er den almindelige AF-Nikkor 50/1,8. Jeg har sådan en,
den er made in japan. Det er iøvrigt et af de skarpest tegnende objektiver
der findes.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Claus Smith

Dato : 25-10-04 11:38

Kan kun sige at en 50 mm. 1.8 bør være et must i enhver Nikon fototaske,
selvfølgelig kun hvis man har behov for den.

Rigtig lækkert objektiv og bl.a. mit favorit til portrætter med min Nikon
D1.

Claus

Fra : Pico

Dato : 25-10-04 23:16

Claus Smith wrote:
> [...]
> fototaske, selvfølgelig kun hvis man har behov for den.
>
> Rigtig lækkert objektiv og bl.a. mit favorit til portrætter med min

Er det rigtigt ? Bruger du 50 mm. til portrætter, det har jeg godt nok
sjældent fået til at virke godt, de er altid fortegnede i en eller anden
retning.
Pico

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-04 23:33

Pico wrote:
> Er det rigtigt ? Bruger du 50 mm. til portrætter, det har jeg godt nok
> sjældent fået til at virke godt, de er altid fortegnede i en eller anden
> retning.

De virker nu ret godt til det på et 1.6x crop kamera, og
formodentligt også på et Nikon der svjh er 1.5x.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 26-10-04 04:22

Jeg har en forlængelsesfaktor på 1,5 på min Nikon D1, så man ender oppe på
en god portrætbrændvidde.

Claus

Fra : AS

Dato : 26-10-04 10:17

IMHO 50 virker lidt bedre for "skulder-ansigt" type portræter. For "kun
ansigt" portræt er muligvis bedre 85mm, men ingenting er must.

Fra : Pico

Dato : 26-10-04 23:05

Claus Smith wrote:
> Jeg har en forlængelsesfaktor på 1,5 på min Nikon D1, så man ender
> oppe på en god portrætbrændvidde.

OK, mine tanker ved analog fotografering
Pico