Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er der nogen, der lurer lidt på Konica-Min~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-10-04 20:50

http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/slr/dynax-7d/index.html

Det er godt nok for gadgetnarkomanen. Jeg tæller hele 5 hjul og en masse
knapper, selv foran er der en 4step-omskifter.

Jeg kender personligt intet til Minolta kameraer, ud over en af mine gamle
legekammerater havde et voldsomt SLR med motor og det hele.

Den grundlæggende ide med indbygget IS er jo glimrende, men hvad siger I?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-04 20:54

In article <417c0753$0$284$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> legekammerater havde et voldsomt SLR med motor og det hele.
>
> Den grundlæggende ide med indbygget IS er jo glimrende, men hvad siger I?

jeg bryder mig ikke helt om deres farver. Og så kommer den
jo ikke med Canon fatning. Ellers er IS i kameraet en godt ide.
Så sparer man det jo i kameraet, og kan til nogle ting slippe
afsted med langsommere objektiver (men ikke til action)

Fra : Claus Hastrup

Dato : 24-10-04 21:06

> jeg bryder mig ikke helt om deres farver.
Heller ikke jeg - sorte kameraer tager nu engang de bedste billeder...

>Og så kommer den jo ikke med Canon fatning.
Typisk for de fleste ikke-Canon-kameraer...

>Ellers er IS i kameraet en godt ide. Så sparer man det jo i kameraet,
Njaah...

>og kan til nogle ting slippe afsted med langsommere objektiver (men ikke
>til action)
Huh?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-04 21:29

In article <417c0b09$0$13768$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Claus Hastrup wrote:
> Heller ikke jeg - sorte kameraer tager nu engang de bedste billeder...

Det var nu mere farverne på deres bilelder lige ud af kameraet
Det ene jeg købte strøg retur dagen efter. Rød blev for pink,
grøn blev også forskudt for meget.

> Typisk for de fleste ikke-Canon-kameraer...

Ja, men stadig et stor problem hvis man ønsker at flytte kunder.

> Njaah...

> Huh?

IS virker ikke til action fotos. Det IS giver dig er mulighed
for 1-2 blænder langsommere lukketid. Det betyder så ofte, at
man ikke kan fryse action, og får slørede billeder som følge af
det bevægelse der er i billedet.

Har et 28-135mm IS USM,og kan håndholde 1/8-1/10s på fuldt zoom,
men der er ikke meget der står stille til det.

På en 300mm med en crop factor på 1.6 = 480 effektivt vil det
muligvis betyde man kan komme ned på 1/125s, men da man så er
ret tæt på, så skal der ikke store bevægelser af motivet til
inden det sløres. Med 3000 pixels at gøre godt med skal det bare
bevæge sig 3000/125 = 24 pixels/sekund inden der er meget tydelig
bevægelsesslør.

Med 1/500s skal hastigheden op på 96 pixels/s.

Fra : Erik W.

Dato : 24-10-04 22:25

"Povl H. Pedersen" < skrev i

> Det var nu mere farverne på deres bilelder lige ud af kameraet
> Det ene jeg købte strøg retur dagen efter. Rød blev for pink,
> grøn blev også forskudt for meget.

Har du haft et Dynax D7 med hjemme?!?

Det ser ellers ud til at det blive D20'eren der bliver den største
konkurrent til D7'eren. D20 har
3504 x 2336 pixels CMOS chip D7 har 3008 x 2000 men til gengæld en lidt
større CCD chip. D7 er 100 Euro billigere end D20 på Technickdirekt. Kun
godt at Canon får lidt konkurrence til at holde dem på mærkerne, indtil
Nikon kommer med afløseren til D100.
Og et kamera med IS-hus er da perfekt til varme solskinsdage

Mvh Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-10-04 22:29

Erik W. wrote:
> [...]
> større CCD chip. D7 er 100 Euro billigere end D20 på Technickdirekt. Kun
> godt at Canon får lidt konkurrence til at holde dem på mærkerne, indtil

Ja, det er ganske bedst... konkurrence er sundt.

> Og et kamera med IS-hus er da perfekt til varme solskinsdage

Gris :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-04 23:07

In article <417c1d93$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> "Povl H. Pedersen" < skrev i

> Har du haft et Dynax D7 med hjemme?!?

Nej, det var en anden Konica-Minolta ting.

> [...]
> Nikon kommer med afløseren til D100.
> Og et kamera med IS-hus er da perfekt til varme solskinsdage

D7 er 6 Mpix, 20D er 8 mpix. Går ud fra, at D7 ikke kan følge med
20D og 1D Mk II i lavt støjtal. Kender heller ikke bufferstørrelse,
og den generelle kvalitet af de billeder der kommer ud.

Men for en nybegynder der vil investere i objektiver man ikke er
sikker på man kan tage med videre er det vel OK. Jeg tror det er
vigtigt at vente på god glas først.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-10-04 23:19

Povl H. Pedersen wrote:
> D7 er 6 Mpix, 20D er 8 mpix. Går ud fra, at D7 ikke kan følge med
> 20D og 1D Mk II i lavt støjtal. Kender heller ikke bufferstørrelse,
> og den generelle kvalitet af de billeder der kommer ud.

Den ser nu ud til at klare det meget godt.. D7.

20D og 1D mk2 får delvist deres lave støj fra
software-støjreduktion.. det er lidt snyd, men det virker jo
alligevel

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 25-10-04 07:46

> Den ser nu ud til at klare det meget godt.. D7.
>
> 20D og 1D mk2 får delvist deres lave støj fra
> software-støjreduktion.. det er lidt snyd, men det virker jo
> alligevel

Software-støjreduktion? Hvis jeg forstår det rigtigt, medfører det tab af
detaljer og/eller skarphed?

Eller hvad? Vil på et givent tidspunkt også købe DLSR og vil være bedst
muligt funderet inden jeg foretager valget.

I det det prislag der her er tale om er der en del der har rost f. eks.
Fujifilm S2 Pro for at give et god kvalitet.

"Snyder" Nikon også med software-støjreduktionen? Det her kan godt blive
afgørende for mit valg af DLSR

Mvh.

John Poulsen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-04 07:50

John Poulsen wrote:
> Software-støjreduktion? Hvis jeg forstår det rigtigt, medfører det tab af
> detaljer og/eller skarphed?

Det vil det unægteligt gøre, men man kan jo så sige at det ikke
hjælper noget at der er en masse detajler, hvis de bliver væk i
støj.

Personligt afskrækker det ikke mig fra at ville have et 20D, fordi
det ser som sagt ud til at klare det meget godt, uden det store tab
af detaljer.

> [...]
> Fujifilm S2 Pro for at give et god kvalitet.
> "Snyder" Nikon også med software-støjreduktionen? Det her kan godt blive

Det skal jeg ikke kunne sige..

Canons primære "software"-støjreduktion sidder vist nok i selve
CMOS-chippen.. så vidt jeg har hørt. Men undersøg det hellere selv,
da jeg ikke går så meget i tekniske detaljer :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Povl

Dato : 25-10-04 17:38

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> CMOS-chippen.. så vidt jeg har hørt. Men undersøg det hellere selv,
> da jeg ikke går så meget i tekniske detaljer :)

Det er også mit indtryk at alle digitalkameraer har støjreduktion
indbygget. Så når man skal sammenligne kvaliteten ved forskellige
ISO-værdier, kan det sagtens være misvisende at kigge på testbilleder af
en ensartet grå flade (det er ingen sag at gøre dem støjfri ved ISO 1600
hvis man bare laver kraftig nok støjreduktion). Kig på rigtige billeder
og sammenlign billedkvaliteten (kontrast, skarphed, støj) som en helhed.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 25-10-04 10:48

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
> Jeg tror det er vigtigt at vente på god glas først.

Der findes nu allerede ganske rimelige Minolta-objektiver - desvaerre er
de forholdsvist dyre.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 11:10

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes nu allerede ganske rimelige Minolta-objektiver - desvaerre er
> de forholdsvist dyre.

Både Tamron og Sigma laver ganske udmærkede optikker til Minolta

/Alex

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-04 16:25

In article <417cd0f7$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Alex Linaa wrote:
> "Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Både Tamron og Sigma laver ganske udmærkede optikker til Minolta

Det er ikke en ny sokkel til 3/4 chippen ? Så er det da nogenlunde.
Canon har dog stadig en del størrelser hvor deres optik er bedre end
Tamron/Sigma.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-10-04 07:31

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
> Det er ikke en ny sokkel til 3/4 chippen ?

Hvilken 3/4 chip?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 09:27

In article <clkqv8$587$1@news.net.uni-c.dk>, Rune B. Broberg wrote:

> Hvilken 3/4 chip?

Troede de var med i Olympus & Co's nye standard - men det er
de åbenbart ikke.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-04 09:52

Povl H. Pedersen wrote:
> Troede de var med i Olympus & Co's nye standard - men det er
> de åbenbart ikke.

Nej, Minolta er jo kloge...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-04 22:29

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> Den grundlæggende ide med indbygget IS er jo glimrende, men hvad
> siger I?

Hvad skete der med din 500mm med Nikon-fatning?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)

Fra : Erik W.

Dato : 24-10-04 22:40

"Jens Bruun" skrev i news:clh6pv$d6h$1@news.cybercity.dk...

> Hvad skete der med din 500mm med Nikon-fatning?

Han køber sgu da bare den her http://kortlink.dk/technikdirekt/cwm
Smart måde at få IS på den der 500mm.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-04 11:13

> "Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad skete der med din 500mm med Nikon-fatning?

Jeg har skam ikke skiftet sigte endnu
Den Sigma 500/4,5 blir min.

Men derfor er Dynax D7 da stadig et spændende bud, og jeg kunne godt tænke
mig diskussionen her i gruppen af Canon og Nikon freaks
Og se, det lykkes jo meget godt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 25-10-04 10:46

Jeg har bestilt ;)

Den skulle gerne komme i denne uge, eller i loebet af en 14 dages tid.
Saa skal jeg nok give en fyldig anmeldelse til gruppen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-04 16:29

In article <clii12$arg$2@news.net.uni-c.dk>, Rune B. Broberg wrote:
> Jeg har bestilt ;)
>
> Den skulle gerne komme i denne uge, eller i loebet af en 14 dages tid.
> Saa skal jeg nok give en fyldig anmeldelse til gruppen.

Har du noget godt optik til den ?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-10-04 07:32

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Har du noget godt optik til den ?

Ikke noget rigtigt vildt - et 50/1.7-objektiv der er skarpt og dejligt,
men ellers primært et par lav-lysstyrke zooms. Jeg har sammen med den
bestilt et 17-35 f/2.8-4-objektiv.