Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF100-400L
Fra : Lars Christensen

Dato : 24-10-04 14:33

Hej

Er der nogen der har erfaring med dette objektiv

Canon EF100-400 1/4.5-5.6L IS USM

Hvordan er billedkvaliteten?

Kunne det være et suplement til 70-200L f4.

Mvh

Lars

Fra : Peter

Dato : 25-10-04 16:34

"Lars Christensen" <clc@besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Canon EF100-400 1/4.5-5.6L IS USM
>
> Hvordan er billedkvaliteten?
>
> Kunne det være et suplement til 70-200L f4.

Hej Lars.
Ved ikke hvordan den er, men mon ikke Jens Bruun har et bud på det?
Ellers kig på http://www.dpreview.com/ ; gå ind i Forums, Canon SLR lens
talk, der er jævnt væk nogen, der diskuterer objektivet.

Men jeg lurer lidt på Sigma's 80-400, der indtil for nylig har kostet
nogenlunde det samme som Canon's 100-400. Den koster nu ca.1100 Euro hos
Technikdirekt og Ac-foto.

(En dag så bestemmer jeg mig altså for at investere i D-SLR - men hold da
op, hvor er beslutningsprocessen lang.
Jeg tror bestemt, jeg gør det ...).

--
v.h.
PeterL.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-04 17:05

"Peter" <pln1@solsmidvæk.dk> wrote in message

> Ved ikke hvordan den er, men mon ikke Jens Bruun har et bud på det?

Hmm. Muligvis. Jeg har haft min 100-400 siden medio august, og jeg er ikke
helt tryg ved den endnu. Den er totalt ubrugelig med 1.4x TC på 400mm, hvis
den ikke nedblændes to-tre trin. Uden TC har jeg meget blandede oplevelse,
så jeg tilskriver de dårlige oplevelser min manglende erfaring med
objektivet.

Her er et par eksempler:

http://www.fotolog.dk/archives/021004/HT0C3555.jpg
http://www.fotolog.dk/archives/180904/HT0C2877.jpg
http://www.fotolog.dk/archives/180804/HT0C2036.jpg
http://www.fotolog.dk/archives/180804/HT0C2028.jpg

Mange brokker sig over push/pull-systemet, men det finder jeg ganske
behageligt. IS er bare sååå fedt. Indtil videre er jeg glad for dyret.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 27-10-04 20:05

On Mon, 25 Oct 2004 18:04:48 +0200, Jens Bruun wrote:

> [...]
> den ikke nedblændes to-tre trin. Uden TC har jeg meget blandede oplevelse,
> så jeg tilskriver de dårlige oplevelser min manglende erfaring med

Hvis du er _rigtigt_ træt af den, så vil jeg godt give en tusse,
måske lidt mere endda..

Mere seriøst, så er det nok det objektiv, som jeg har de vådeste
drømme om. Din kommentar om brug af tele-converter er ret
interessant og undrer mig, siden jeg havde indtryk af, at Canon's
tele-convertere nærmest var designet til deres L-tele og
-zooms.

Din 1.4x TC er også en Canon?

--
Stig - remove the 'no's to send me mail
Synchronize your bookmarks: http://syncit.goth.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-04 21:46

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk@nonogoth.dk> wrote in message

> Din 1.4x TC er også en Canon?

Jeps, men jeg skal muligvis have lidt mere erfaring for at udnytte
kombinationen optimalt. Mit månefoto på www.fotolog.dk er taget med netop
den kombination, og det blev faktisk OK.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 26.10.04)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-04 18:57

In article <417d1cbe$1@news.dansketelecom.com>, Peter wrote:
> Men jeg lurer lidt på Sigma's 80-400, der indtil for nylig har kostet
> nogenlunde det samme som Canon's 100-400. Den koster nu ca.1100 Euro hos
> Technikdirekt og Ac-foto.

Jeg tror det var popphoto.com der gav det en ret ringe anmeldelse.

http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=2&article_id=1006

Ved 400mm skulle det være A+ ved f/22 i op til 5x7". A i 5x7" ved
f/11-f/38. ogved f/22 i 8x10.

Men teksten siger Ok hvis man blænder ned ved 400mm, men vignettering
(light falloff) op til f/11 ved 400mm.

Ville også gerne have IS på min Sigma 100-300. Men jeg vil ikke
have en trompetzoom som 100-400.

> (En dag så bestemmer jeg mig altså for at investere i D-SLR - men hold da
> op, hvor er beslutningsprocessen lang.
> Jeg tror bestemt, jeg gør det ...).

Du kan bare starte med at købe objektiver.

Fra : PeterL.

Dato : 25-10-04 19:43

meddelelse news:slrncnqfj1.18u.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
>
> Ville også gerne have IS på min Sigma 100-300. Men jeg vil ikke
> have en trompetzoom som 100-400.

> Du kan bare starte med at købe objektiver.

Tak for det Povl.
Nå det var da en slags læsning.
Det er sandelig ikke let.

Starte med at købe objektiver?
Hehe, ja, i teorien kunne man vel godt det. Men jeg tror nu jeg bestemmer
mig for både et kamera og nogle objektiver. Det tror jeg er lidt sjovere i
længden.

--
v.h.
PeterL.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 27-10-04 19:59

On Mon, 25 Oct 2004 17:33:34 +0200, Peter wrote:

> (En dag så bestemmer jeg mig altså for at investere i D-SLR - men hold da
> op, hvor er beslutningsprocessen lang.
> Jeg tror bestemt, jeg gør det ...).

Trøst dig med, at jo længere du venter, desto federe grej får du
for dine penge. Vent 5 år mere, så får du måske 50 megapixel