Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10D og flash
Fra : bertsco

Dato : 23-10-04 11:00

Jeg bruger en 420EX, oprindelig anskaffet til EOS 300 (uden D).
I store lokaler får jeg ikke den effekt af flashen, som jeg havde med EOS
300 analog.
Er det fordi 420EX ikke er gearet til EOS 10D.
Eller hva?
Bertsco

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 12:16

In article <417a2ac2$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, bertsco wrote:
> [...]
> 300 analog.
> Er det fordi 420EX ikke er gearet til EOS 10D.

10D udnytter den info den har om afstand m.m. og informerer
din TTL flash om disse ting. Så forsøger flashen at blive
justeret til.

Har du prøøvet FEC +2 (Flash Exporsure Compensation) - Du kan
så skru op for flashen.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 17:08

"bertsco" <bertsco@get2net.dk> wrote in message
> Jeg bruger en 420EX, oprindelig anskaffet til EOS 300 (uden D).
> I store lokaler får jeg ikke den effekt af flashen, som jeg havde med EOS
> 300 analog.

nu skriver du jo ikke hvad det er for en effekt du mangler, men hvis du
mener at den ikke giver så meget lys ift. det omgivende lys, så skal du
bruge FEC eller gå i manuel, idet 10D i de fleste andre modes, forsøger at
lav fill flash, hvis der er eksisterende lys nok til det.

Poul B-H

Fra : bertsco

Dato : 31-10-04 10:56

Nu tror jeg at jeg har løsningen. En 420EX er fremstillet til et analogt EOS
kamera. Hvis jeg vil have optimalt udnyttelse at en flash, ja, så er jeg
nødt til at anskaffe den rigtige model.
Bertsco

Fra : Povl

Dato : 31-10-04 11:39

Hvis du bruger blitzen direkte, så er der i hvert fald den forskel at
blitzen ikke tager hensyn til 1,6-croppet i dit 10D. Dvs. den spilder
noget af sin effekt på at belyse ting der ikke ender på billedet. (Dette
kan undgås ved at zoome blitzen manuelt.)

Men hvis du også ser problemet når du bruger indirekte blitz, så kan
ovenstående ikke være forklaringen.

I din sammenligning med 300, bruger du så samme ISO på 10D som den film
du har i 300?

Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det under alle omstændigheder
en god ide at orientere sig lidt her:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Fra : bertsco

Dato : 31-10-04 18:08

Nu skal du høre hvad der fik mig til at spørge om hjælp.
Jeg tog nogle billeder i et godt gammeldags forsamlingshus.
200 asa og 400 asa. Lyset "faldt af" meget hurtigt, så de bagerste rækker
var helt i sort. Indstillingen var på 125 sek. for at undgå bevægelses
uskarphed.
Når jeg nu er færdig med at tippe in her, så vil jeg kikke lidt på det link
du gav mig.
Venlig hilsen
Bertsco

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-04 19:47

In article <41851b13$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, bertsco wrote:
> [...]
> uskarphed.
> Når jeg nu er færdig med at tippe in her, så vil jeg kikke lidt på det link

420EX har et ledetal på 42 meter. Dvs ved 100 ASA, f/1.0 rækker den
42 meter. Tommelfingerreglen siger:
ledetal = blænde * afstand.

Så 42 = 5.6 * afstand <=> 42/5.6 = afstand = 7,50 meter.
Ved 400 ISO skulle denne fordobles. (ganges med 1.4 ved 200 ISO)

Så teoretisk skulle du have dækning i denne afstand.

Denne side mener dog, at de fleste guide numre er fup, og det kun
er ca. det halve man får ud af det:

http://www.mindspring.com/~woharris/tech/gn.htm

Den indbyggede med et ledetal på 13 forventes ikke at række meget
længere end lidt over 2 meter ved f/5.6