Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Firma vurdering?
Fra : Peter

Dato : 23-10-04 02:31

Står for at skulle investere penge i et nyt Kamera, og har fundet det jeg
ønsker, og til de rigtige penge hos Kamerashop i Egå.
Som det forsigtige menneske jeg er, og alle de historier man hører, vil jeg
være glad for lidt erfaringer med ovennævnte firma, inder jeg smider nogle
tusinde kroner hos dem.

Peter B

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-10-04 07:11

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message
> [...]
jeg
> være glad for lidt erfaringer med ovennævnte firma, inder jeg smider nogle

Hvis du betaler med dankort eller kreditkort, så er du jo beskyttet af
normale kortregler om returret af varen indenfor 2 uger (hvis jeg husker
ret).
Mvh, Hans

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-10-04 07:44

Hans Kruse wrote:

> Hvis du betaler med dankort eller kreditkort, så er du jo beskyttet af
> normale kortregler om returret af varen indenfor 2 uger (hvis jeg
> husker ret).

Det har ikke noget med betalings midlet at gøre. Hvis du handler via
fjernkøb. DVS. kupon katalog, internet handel dvs, man ikke kan besigtige
varen inden handlen.

Dog vælger nogen firmaer, normalt ret store firmaer) at tilbde f.eks. 8
dages returret. Dette er simpelhen en service de tilbyder dig!

--
mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk

Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 23-10-04 07:52

> [...]
>
> Dog vælger nogen firmaer, normalt ret store firmaer) at tilbde f.eks. 8
> dages returret. Dette er simpelhen en service de tilbyder dig!

Jeg har lidt svært ved at se hvad du mener med det sidste, men for at undgå
forviring: ved fjernkøb har du ALTID 14 dages returret, du må sågar åbne
varen for at se om den virker.

/ask

Fra : Deaster

Dato : 23-10-04 08:04

Jacob Ask Hansen wrote:

> Jeg har lidt svært ved at se hvad du mener med det sidste, men for at
> undgå forviring: ved fjernkøb har du ALTID 14 dages returret,

Dog ikke hvis varen er specielfremstillet.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-10-04 08:51

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message

> Dog ikke hvis varen er specielfremstillet.

Og det hersker der en del forvirring om, hvornår gælder. F.eks. er en pc,
der er samlet med kompononter specifikt valgt af kunden, ikke
specialfremstillet, hvis komponenterne er standardkomponenter.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)

Fra : Deaster

Dato : 23-10-04 12:20

Jens Bruun wrote:

> [...]
> pc, der er samlet med kompononter specifikt valgt af kunden, ikke
> specialfremstillet, hvis komponenterne er standardkomponenter.

Nemlig, så det kan man hygge sig en del med, hvis man får fat i et
firma som er temmelig kold overfor købeloven.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-10-04 08:49

> Hvis du betaler med dankort eller kreditkort, så er du jo beskyttet af
> normale kortregler om returret af varen indenfor 2 uger (hvis jeg
> husker ret).

Du er kun lovsikret to ugers returret ved fjernkøb.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 12:18

In article <cld2cq$25nc$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Du er kun lovsikret to ugers returret ved fjernkøb.

Og hvis de ikke informerer om det, så har du 14 dage
fra det tidspunkt de reelt informerer om det.

Fra : Froggy

Dato : 23-10-04 13:32

In news:Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> typed:

> Og hvis de ikke informerer om det, så har du 14 dage
> fra det tidspunkt de reelt informerer om det.

Hvor har du det fra?

--
Froggy
"Man! That's totally Froggy!" Ref.:

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-10-04 10:01

"Jacob Ask Hansen" <ask@FJERNchem.au.dk> writes:

> Jeg har lidt svært ved at se hvad du mener med det sidste, men for at undgå
> forviring: ved fjernkøb har du ALTID 14 dages returret, du må sågar åbne
> varen for at se om den virker.

Og reglerne om fjernkøb gælder såsnart at du har bestilt det fjernkøb
- det er OK at afhente det selv :)

Kai

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 12:19

In article <ud5z9reps.fsf@harrekilde.dk>, Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Og reglerne om fjernkøb gælder såsnart at du har bestilt det fjernkøb
> - det er OK at afhente det selv :)

Korrekt. Jeg var i SHG torsdag for at levere et 2GB CF kort tilbage
jeg havde bestilt over nettet. Men da jeg så ved samme lejlighed
købte det igen (dvs jeg fik 300 kr retur), så skete dette i butikken.
Dermed er der ikke returret på mit nye køb.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-10-04 12:58

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev:

> Nemlig, så det kan man hygge sig en del med, hvis man får fat i et
> firma som er temmelig kold overfor købeloven.

Den nyeste revision af reglerne omkring forbrugerklagenævnet har nok
hjulpet noget på dette problem, da det nu koster en del mere for
butikkerne at tabe deres sager end tidligere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 23-10-04 12:08

Tusinde tak for svar på mit spørgsmål.
Betingelserne ved online køb, kender jeg faktisk ganske udmærket, hvorfor de
heller ikke var omfattet i mit spørgsmål.
Derimod vil jeg helst ikke støtte dårlige online forretninger, hvorfor jeg
er interesseret i at høre fra andre der har handlet i pågældende forretning,
og deres oplevelse af besøget, hvordan er de med service ved fejl, alt,
positivt som negativt.
Forretningens navn var Kamerashop i Egå

Peter B

Fra : Holyman

Dato : 23-10-04 13:02

Hej Peter

Jeg har handlet i den pågældende forretning - og via postordre idet
jeg bor på fyn. Jeg går udfra at det er firmaet www.kamerashop.dk du
omtaler.

Jeg har både gode og dårlige oplevelser med dem.

Jeg købte til at starte med et Minolta kamera, som jeg fik leveret
uden problemer. Jeg fik varen dagen efter at den var bestil,. så det
kan man ikke klage over. Men jeg fortrød købet og ville gerne
returnere varen og købe et andet kamera istedet. Det viser sig så, at
reglerne med fjernkøb godt nok giver brugeren lov til at benytte varen
og så stadig have ret til at leverer den tilbage (inden for 14 dage) -
bare ikke hvis de medfølgende CD-rommer havde været åbne. Det havde de
og det hængte de sig meget i og ville derfor ikke tage varen retur.
Jeg var i den forbindelse inde at læse i købeloven ifbm. fjernkøb - og
der står ganske rigtig nogle undtagelser. bl.a. hvis man bryder
blomberingen på cd'er

Mvh
Jesper Axelsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 13:06

In article <llhkn0psgeusf6isvp2jk64og1jcm4ak23@4ax.com>, Holyman wrote:
> [...]
> Jeg var i den forbindelse inde at læse i købeloven ifbm. fjernkøb - og
> der står ganske rigtig nogle undtagelser. bl.a. hvis man bryder

Den holder ikke.

For det første må du ikke ikke tage kameraet i brug, men du
gerne afprøve det i det 14 dage.

Såfremt det er nødvendigt med softwaren for at kunne vurdere
billederne, så kan de ikke nægte dig at åbne dem. Og softwaren
er kun en mindre del her. Det er ikke softwaren du køber.

Jeg tror du ville vinde en klagesag.

Fra : Holyman

Dato : 23-10-04 13:16

Hej

Ja det er muligt jeg kunne vinde en klagesag.. Men dette pågældende
firma lod ikke til at ville give sig uden kamp - og derfor gad jeg
ikke trækkes med sådan sag... Jeg solgte kameraet videre med et tab på
300 kr. hvilket ikke er værd at kæmpe en længere kamp for... Men som
du skriver så kunne jeg måske havet vundet en klagesag.

du skriver også:
>For det første må du ikke ikke tage kameraet i brug, men du
>gerne afprøve det i det 14 dage.

Men jeg havde jo heller ikke taget det ibrug - jeg havde kun taget
nogle få test-billeder

mvh
/Holyman

Fra : HKJ

Dato : 23-10-04 13:07

"Holyman" <jax@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg var i den forbindelse inde at læse i købeloven ifbm. fjernkøb - og
> der står ganske rigtig nogle undtagelser. bl.a. hvis man bryder

Må jeg foreslå at du læser:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/kamera-fjernsalg/

Så vil du se at du sagtens kunne have returneret kameraet.

Fra : Holyman

Dato : 23-10-04 13:39

Jeg tror ikke det havde hjulpet noget..

For da jeg kiggede på kamerashops hjemmeside stod der:

------ citat ---------
Fortrydelsesret:
Der ydes 14 dages fortrydelsesret, gældende fra den dag varen er
modtaget, ifølge lovgivningen om fjernsalg. Det forudsætter at varen
er i samme stand og mængde, og at evt. forseglinger på f.eks.
software, batterier og lignende ikke er brudt. Kunden afholder selv
omkostning til forsendelse, ved returnering af varer.
-------- citat ----

hvilket også stod på den faktura jeg har modtaget... (fandt jeg senere
ud af)

i det link du gav mig står der:
----- citat ---------
"Det er ikke muligt at returnere software, hvor forseglingen er brudt
eller emballagen ikke er 100% intakt."

Da klageren ikke er blevet oplyst om, at det var en betingelse for at
fortryde købet, at cd’en blev tilbageleveret i samme omslag, som den
lå i ved leveringen, indebærer heller ikke det manglende omslag, at
klageren ikke har tilbageleveret varen i væsentlig samme stand.
----- citat slut ----

Så jeg tror stadig at kamerashop har loven på sin side. Det afgørende
i den sag du refererer til er, at forhandleren ikke havde gjort
opmærksom på reglerne..

Fra : HKJ

Dato : 23-10-04 13:53

> Så jeg tror stadig at kamerashop har loven på sin side. Det afgørende
> i den sag du refererer til er, at forhandleren ikke havde gjort
> opmærksom på reglerne..

Her er et citat mere fra afgørelsen:
-------------
Cd'en må således anses for en integreret del af det samlede kamerakøb og kan
dermed ikke anses for omfattet af forbrugeraftalelovens § 12, stk. 3, eller
af følgende bestemmelser i indklagedes handelsbetingelser under punktet
"Fortrydelsesret":
"Det er ikke muligt at returnere software, hvor forseglingen er brudt eller
emballagen ikke er 100% intakt.

-------------

Her er §12 Stk. 3:
-------------
Ved aftale om køb af lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer gælder
den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, så længe forbrugeren ikke har brudt
forseglingen.

Fra : Holyman

Dato : 23-10-04 14:04

Vi er nu stadig uenige

men for at denne tråd ikke skal udarte sig i en retning der er alt for
fjern fra emnet i Peters oprindelige indlæg, vil jeg lade dette være
mit sidste indlæg i tråden..