Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Camedia C-5060 vs Minolta DiMAGE Z10
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 22-10-04 15:29

Hej,

Tid til et nyt digitalt kamera i mellemklassen. Da jeg ikke ved meget om
emnet - og ikke stoler på at jeg kan få en uvildig rådgivning i en
forretning - vil jeg hermed spørge hvad i mener. Mit behov er alm.
"familiefoto", men også til at tage kvalitetsbilleder og måske lidt
specielt, at affotografere gamle dokumenter og arkivalier.

Magasinet digital-foto har netop anmeldt *Konica Minolta DiMAGE Z10* og har
aldrig givet så høj en karakter til et kamera i denne klasse. Kvalitet/pris
= 10 (maximum). Koster hos PIXmania ca. 2000. Eneste ting der bekymre mig er
at det kun har 3,2 MPix.

Forbrugerstyrelsen har testet 50 kameraer (pr. august) og de har kåret
*Olympus Camedia C-5060* som det bedste i mellemklassen. Det koster hos
PIXmania ca. 4000 - altså dobbelt af Z10. Det har 5,1 MPix.

Alle synpunkter og gode råd er velkomne.

vh
Erik

DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar

Fra : pa

Dato : 22-10-04 16:24

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:4179191b$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> vh
> Erik

> DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar

læs lidt om 5060 her...
http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en
det er ikke let at anbefale et spec camera til andre..
men af de to nævnte er der ingen tvivl C5060 vinder.
desuden har det to fremragende macromodes som du efterlyser.
og så tegner det altså skarpt...har haft C5060 nu C8080.
det har et handicap .. en utrolig mængede indstillinger,
men kan man li det.....så er det sagen..
v/h //pa

Fra : Lene

Dato : 22-10-04 17:23

Hej pa,

"pa" skrev
> det har et handicap .. en utrolig mængede indstillinger,
> men kan man li det.....så er det sagen..

Det er da en fordel med de indstillinger det har. Og gode gennemtænkte
genveje til menuerne. Der er jo ingen, som siger, at man skal bruge alle de
indstillinger kameraet er i stand til - man kan jo nøjes med dem man har
behov for )

Jeg synes det er brugervenligt, men måske det er et spørgsmål om vane (fra
tidligere Olympus modeller)
Mvh. Lene

Fra : pa

Dato : 22-10-04 21:23

"Lene" <baartsvæk@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> behov for )
>
> Jeg synes det er brugervenligt, men måske det er et spørgsmål om vane (fra

det var ment som et positivt handicap...men nogen har meget svært med
disse menuer, indstillinget, det er for mange ligesom fanden og biblen, og
når alting svigter så er der kun manualen tilbage..og den er for C8080 på
256 sider
og nok ikke meget mindre for C5060.
her forøvrigt et godt link til en fin ven.
http://www.wrotniak.net/photo/c5050/
v/h //pa

Fra : Lene

Dato : 22-10-04 17:18

Hej Erik,

> Forbrugerstyrelsen har testet 50 kameraer (pr. august) og de har kåret
> *Olympus Camedia C-5060* som det bedste i mellemklassen. Det koster hos
> PIXmania ca. 4000 - altså dobbelt af Z10. Det har 5,1 MPix.

Jeg købte Olympus c-5060w i vinters for at have et lille og let kamera til
at rejse/vandre med på New Zealand. Da jeg købte det havde jeg egentlig
bestemt mig til at det skulle sælges igen når jeg kom hjem, men jeg må
tilstå at jeg blev så begejstret for det at jeg beholdt det.
Hvis du er nysgerrig efter at se nogle af mine billeder med det kamera, så
er der lidt her:
http://www.lene-baarts.dk/zealand.htm

Den sidste gruppe fotos på side 2 (inkl. vandfaldsbillederne) er med Olympus
E10 men ellers er stort set alle taget med Oly 5060.

Derudover er det ret godt til makro af et kompaktkamera at være.

Men jeg kender ikke det andet kamera, så jeg kan selvfølgelig ikke fortælle
dig hvad jeg synes er bedst.

Mvh. Lene

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 22:33

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> wrote in

> Alle synpunkter og gode råd er velkomne.
>
> vh
> Erik

Jeg kan også kun anbefale Olympus C-5060... Jeg kender ikke det andet
kamera, men har haft Olympus'et siden foråret, og er yderst tilfreds :) Det
tager knivskarpe, veleksponerede billeder og har en bl.a. også en meget
vild makro-funktion.

Du kan se nogle af mine shots i fuld størrelse her:
http://dword.dk/images/c-5060/ så du kan vurdere kvaliteten. Bemærk
specielt nærbilledet af min ene øgle, som er taget i stærkt blåt
flouroscerende lys fra et UV-rør, men det klarede automatikken helt fint ;)

Venlig hilsen
Christian Larsen

(Alle billederne er Copyright 2004 Christian Larsen)

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 23-10-04 15:24

Det er nogle fantastiske nærbilleder du har taget Chrsiatian. Er det alle
optaget på automatik?

Det forekommer mig dog at dit billede med broen, og også Lenes billeder fra
New Zeland, er en anelse mørke i det, men det skyldes måske vejlforholdene?

vh
Erik

Fra : Lene

Dato : 23-10-04 17:11

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:417a698d$0$218$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det forekommer mig dog at dit billede med broen, og også Lenes billeder
fra
> New Zeland, er en anelse mørke i det, men det skyldes måske
vejlforholdene?

Jeg vil tro at mindst 90 % af mine billeder fra New Zealand er taget med
EV - 0,7 eller -0,3 (altså underbelyst) i mangel på polfilter og pga. det
hårde lys. Jeg har det nok med at foretrække landskabsbilleder en anelse til
den mørke side. Det er ikke kameraets skyld, men min mani med at skulle have
en blå himmel )

Mht. makro (kan selvfølgelig ikke svare for Christians billeder) så har
kameraet en god autofokus også i makromodus og supermakromodus. Man bør
selvfølgelig stadig selv stille blænden - men det er også ret nemt på den
model - og resten går så stadig på automatik.
Jeg foretrækker som regel spejlrefleks til makro, men bruger også dette af
og til, når jeg står i en situation hvor jeg ikke kan nå at pakke alt
udstyret ud til E1'eren.
Mvh. Lene

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-04 18:29

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> wrote in

> Det er nogle fantastiske nærbilleder du har taget Chrsiatian. Er det
> alle optaget på automatik?

Tak :) Stort set alle på automatik mener jeg - jeg kan ikke huske det på
stående fod, men automatikken er virkelig god i de fleste situationer, har
jeg erfaret. Måske har jeg rodet lidt med indstillingerne, for jeg elsker
at eksperimentere for at se hvad der bliver bedst. Og indstillinger er der
nok af. Du kan sikkert se i billedfilernes exif-informationer, hvordan
kameraet var sat op under optagelsen.

> Det forekommer mig dog at dit billede med broen, og også Lenes
> billeder fra New Zeland, er en anelse mørke i det, men det skyldes
> måske vejlforholdene?

Billedet med broen har jeg taget med et polfilter på, fordi jeg som Lene
godt kan lide blå himmel ;) Men jeg har måske overdrevet effekten en smule
på netop det billede... Det kan dog være en fordel med sådan et filter i
skarpt dagslys, for uden det skal man ofte vælge mellem en flot himmel og
mørkt motiv eller veleksponeret motiv mod en hvid himmel.

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : Jan Morgils

Dato : 24-10-04 00:48

Erik Pilgaard Vinther wrote:
> [...]
>
> vh
> Erik

> DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar

Hej Erik
Jeg har haft et 5060 siden pinse 2004- og er overordnet utroligt
tilfreds med det. (Har ikke brugt mit analoge Minolta Dynax 5 siden)

Det klarer de fleste situationer udendørs i godt lys og indendørs med
blitz - perfekt. Desuden kan du arbejde om natten med manuelle
indstillinger og fjernbetjening- det er ret sjovt.

Makroen er simpelthen genial og en kilde til helt nye opdagelser af
motiver.

Er du frisk på knapper, som man kan styre det meste med uden at skulle
ind i menuerne, så er det det rigtige for dig. Du kan begynde helt
simpelt med automatikken, og så senere gå på opdagelse i de mange
indstillinger.

Desuden kan du gemme op til 8 forskellige indstillinger i
bruger-indstillingerne. Det bruger jeg hele tiden. En til udendørs, en
til indendørs, en til manuel o.s.v.

Men er du mest til et totalt automatisk kamera er det skønne spilte
kroner at købe et Olympus 5060.

Skal jeg brokke mig, er det over skærmen bag på kameraet. Er du ude i
skarpt forårs-/sommersol kan du godt glemme at se noget som helst
virkeligt brugbart på den, vhis du skal mere end blot orientere dig om
havd du sådan ca. får med på optagelsen. Men den gammeldags optiske
søger kan i snapshot-situationer benyttes med fordel, ellers ikke.

Ved brug af blitz indendørs skal du huske at holde focus aktiveret med
udløserknappen ½ nedtrykket mens du venter på den helt rigtige udvikling
i motivet - ellers tager det lang tid at focusere...og blitze.. Men det
er vist generelt for Digicams i modsætning til spejlrefleks af både
digital og analog observans.

Og endelig vil jeg brokke mig over at Olympus IKKE har trykt den store
reference manual til os købere. Det må du selv bekoste, hvis du ikke kan
nøjes med en pdf-fil på cd'en der følger med kameraet. Det er for tyndt
(Det koster ca. 300,- at få trykt og sat spiral i ryggen af den
professionelt)

Husk i øvrigt at det er IKKE et zoom kamera op til 10 gange. men kun 4
fra 28 mm til 110. Men du vil opdage at vidvinklen på 28 mm. er meget
anvendelig og den type vidvinkel ikke findes på de fleste 8-10 gange
zoom-kameraer. her starter vi som regel ved 35 mm. Og det er faktisk
pokkers til forskel...

I dag kan åbenbart købe sådant et 5060 WZ for ca. 4000,- og det er et
godt tilbud. Jeg går ud fra du har læst en masse anmeldelser, men ellers
er der en række links her:

http://www.photographyblog.com/reviews_olympus_c5050.php
http://akam.no/art.php?artikkelid=5746
http://www.megapixel.net/cgi-bin/fs_loader.pl?p=http%3A//www.megapixel.net/reviews/oly-c5060/c5060-review.html
http://www.imaging-resource.com/PRODS/C5060/C56A2.HTM
http://www.dcviews.com/reviews/Olympus-C5060/Olympus-C-5060-review.htm
http://www.wrotniak.net/photo/c5050/index.html

Jeg købte mit hos kamerahuset.dk som i øvrigt også har en anmeldelse og
en teknisk gennemgang af kameraet her:

http://www.kamerahuset.dk/ Se under 8 M pixels kameratesten
Olympus 5060 slipper relativt godt fra sammenligningen...

Men god fornøjelse med dit valg ............. Der er jo mange
muligheder.. ( Hvad med et Minolta Z3 ??
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=272&side=1
Det ser også spændende ud.)

mvh Jan

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 24-10-04 08:33

Mange tak for alle jeres input. Pendulet er nok svinget noget i retning af
C-5060.

vh
Erik