Foto
IBM760 5420
Teil 3020
etbens/monopod ???
Fra : fam. Ager

Dato : 21-10-04 11:01

hej

er der en af jer der kender et rigtig godt et, må gerne kunne trækkes ud til
en god højde,omkring 180 cm...helst ikke mindre.....

gerne et link til forhandler..har ikke rigtig kunnet finde noget..

torben

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 21-10-04 11:12

Hej Torben,

>er der en af jer der kender et rigtig godt et, må gerne kunne trækkes ud til
>en god højde,omkring 180 cm...helst ikke mindre.....

Jeg bruger selv et Manfrotto 681 som er tredelt og passer fint til min
egen højde - jeg er 184cm. Jeg har endvidere påmonteret en Kirk
quickrelease - det giver lige en lille cm mere i højden.

Købte begge dele hos warehouseexpress.com som jeg dog ikke udelt kan
anbefale pga. MEGET bøvl omkring godkendelse af de nye visum-landkort
med lang udløbstid (men tingene kom prompte da godkendelsen endelig
var ... godkendt)

Mvh Anders
--
Anders Rostgaard Bystrup --- anders_FJERNbystrup@hotmail.com

"He who fights with monsters should be careful lest he thereby become
a monster. And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also
gaze into thee." ---Friedrich Nietzsche

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-10-04 11:35

"Anders Rostgaard Bystrup"
> [...]
> anbefale pga. MEGET bøvl omkring godkendelse af de nye visum-landkort
> med lang udløbstid (men tingene kom prompte da godkendelsen endelig

Bestilte en masse hos dem for noget tid siden - de ville sku ikke
sende til Danmark påstod de, hmm. Hvornår bestilte du.? -max-

ps. hvad bruger man et visum landkort til..??

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 21-10-04 14:01

>Bestilte en masse hos dem for noget tid siden - de ville sku ikke
>sende til Danmark påstod de, hmm. Hvornår bestilte du.? -max-

Senest for et par uger siden...

>ps. hvad bruger man et visum landkort til..??

Gængs kombination af kreditkort og debetkort - bl.a. til at købe ting
på Det Verdensomspændende Indernet. (cf. VISA/DANkort)

/Anders

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-04 11:15

fam. Ager wrote:

> er der en af jer der kender et rigtig godt et, må gerne kunne trækkes ud til
> en god højde,omkring 180 cm...helst ikke mindre.....
>
> gerne et link til forhandler..har ikke rigtig kunnet finde noget..

I en af dagen tilbudsaviser, der så jeg sådan nogle teleskopstænger,
som bruges til stavgang, et sæt koster kun 89,- kr., og hvis man
piller håndtaget af dem, og med araldit elle plastikpadding støber
en bolt, med passende gevind fast i toppen på dem, så har man to
monopad's stativer, til ca. 50,- kr. pr. stk....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-10-04 18:11

In article <41778C37.4060505@niels-ebbesen.net>, Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> en bolt, med passende gevind fast i toppen på dem, så har man to
> monopad's stativer, til ca. 50,- kr. pr. stk....

Et kosteskaft er billigere.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-10-04 18:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in
message news:slrncnfrd9.sl.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

> Et kosteskaft er billigere.

Og en afbrækket gren fra træet i haven eller skoven er endnu billigere...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-04 18:41

Povl H. Pedersen wrote:

> Et kosteskaft er billigere.

Hmm... ka' et kosteskaft fås som i en teleskop version...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-10-04 20:47

> Hmm... ka' et kosteskaft fås som i en teleskop version...?

Hva' med en teleskop man bruger til maling med maleruller? Det er da
billigere....Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-04 21:17

Hans Kruse wrote:

> Hva' med en teleskop man bruger til maling med maleruller? Det er da
> billigere....Hans

Ja de er et godt bud, hvor lange er de, og fås de også tredelte...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-10-04 21:59

> Ja de er et godt bud, hvor lange er de, og fås de også tredelte...

Ja, lange nok til at nå op til loftet i en herskabslejlighed. Det er jo
standard 3,5 meter - normalhøjde for en dansk hjemmehåndværker, så kan man
selv regne efter
Mvh, Hans

Fra : ebbe hansen

Dato : 22-10-04 09:10

On Thu, 21 Oct 2004 21:47:06 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Hva' med en teleskop man bruger til maling med maleruller? Det er da
>billigere....Hans

Så kan man samtidig give de blege modeller en omgang farve
mvh Ebbe

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 21-10-04 22:17

> [...]
> en bolt, med passende gevind fast i toppen på dem, så har man to
> monopad's stativer, til ca. 50,- kr. pr. stk....

Jeg syntes dit foreslag lød som en smart løsning for "vandrefotografer" og
fandt da også ud af at der var andre der havde tænkt samme tanke:
http://www.spejdersport.dk/templates/Product_Variants.asp?ProductGuid=425007

Kan du huske om de stave du havde set kunne komme op i en højde på over
140-150cm?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-04 22:37

Henrik Weigelt wrote:

> Kan du huske om de stave du havde set kunne komme op i en højde på over
> 140-150cm?

De er set i en reklame fra Føtex, og nej der står desværre ikke
noget om længden, men den første der kommer forbi en Føtex, kan jo
måle efter, og poste det her...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-10-04 05:01

In article <4178273c$0$77011$14726298@news.sunsite.dk>, Henrik Weigelt wrote:
> Jeg syntes dit foreslag lød som en smart løsning for "vandrefotografer" og
> fandt da også ud af at der var andre der havde tænkt samme tanke:
> http://www.spejdersport.dk/templates/Product_Variants.asp?ProductGuid=425007

Jeg tror det fleste monopods er lavet sådan, at de kan bruges
somvandrestav. Og Manfrotto er billigere end denne, men til gengæld
beregnet til formålet.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 19:29

Du kan sandsynligvis nøjes med et betydeligt lavere (og dermed lettere):
Hvis du er 180cm høj, sidder øjnene i ca 175, højden på kameraet er ca 8 cm
og et tilt hovede med plade ca 10cm. Det giver ca 155 i stativ højde.

Poul B-H

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-10-04 22:49

<svar_i_gruppen> writes:

> [...]
> Hvis du er 180cm høj, sidder øjnene i ca 175, højden på kameraet er ca 8 cm
> og et tilt hovede med plade ca 10cm. Det giver ca 155 i stativ højde.

Man kan også sætte et (Manfrotto) Joystick kuglehovede på toppen af
stativet - det gør det ca 15cm højere.

Hvis man vil have _virkelig_ høje etbens stativer, så kan jeg anbefale
at kigge på Gitzo's G15xx_L_ modeller, som er ~200cm lange.

Kai, 197cm på strømpefødder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-04 23:46

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Man kan også sætte et (Manfrotto) Joystick kuglehovede på toppen af
> stativet - det gør det ca 15cm højere.

Og hvad er så lige fidusen ved at sætte et kuglehoved på et monopad...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Mårlund

Dato : 22-10-04 00:05

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Og hvad er så lige fidusen ved at sætte et kuglehoved på et monopad...?

At man kan kippe kameraet?

/Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-04 08:08

Thomas Mårlund wrote:

> At man kan kippe kameraet?

Det argument holder ikke, et monopad er ikke et fotostativ, men
derimod et støtteben, som typisk bruges sammen med teleobjekiver, og
hvis man har behov for at ændre vinkel ud over det, som man kan opnå
ved at hælde for- eller bagover, så er et trebenet stativ det eneste
rigtige valg.

Og nu går der med garanti selsving i denne tråd, for der er mindst
en 2-3 stykker, som lige skal hævde, at de kan, og at de bruger
monopad'et med et kuglehoved, og til dem kan jeg kun sige, at jeg
bruger også mit trebenede stativ som monopad, ved at jeg undlader at
slå benene ud, og det har også et kuglehoved, men jeg bruger det
ikke i den situation, for det ville nemlig kræve tre hænder, en til
at holde kameraet, en til at holde stativet, og en til at spænde
kuglehovedet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 22-10-04 10:35

> [...]
> hvis man har behov for at ændre vinkel ud over det, som man kan opnå
> ved at hælde for- eller bagover, så er et trebenet stativ det eneste

DU mener at argumentet ikke holder, min "Monoball" (1060g.) bliver monteret
på mit Manfrotto art. nr. 134, når jeg skal i naturen, kuglen indstilles så
den giver lige netop så meget friktion at kameraet kan drejes til fugle i
træer eller andre motiver højt såvel som lavt, samtidigt med at den giver en
meget god støtte.

Bare fordi vi ikke gør som dig, gør vi det vel ikke forkert ?

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-04 11:20

Foto-oraklet langgaard har talt i tåger:

> Bare fordi vi ikke gør som dig, gør vi det vel ikke forkert ?

Og "noget" bliver heller ikke rigtigt, blot fordi du gør det.

Og jeg skal da ikke afvise, at din metode sagtens kan fungere sammen
med digicams og relativt lette plastik-kameraer.

Men konceptet i et monopad er, at det er et støtteben, som typisk
anvendes i situationer, hvor det skal gå stærkt, og i combination
med store tunge teleobjektiver, og og ideen er, at man får en god
støtte og begge hænder fri til at betjene kameraet, så noget af det
smarte går jo tabt, hvis man skal bruge tid på at indstille
kuglehovedet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-10-04 13:34

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> støtte og begge hænder fri til at betjene kameraet, så noget af det
> smarte går jo tabt, hvis man skal bruge tid på at indstille

Men ikke desto mindre er der nogen der gør det. Jeg har ikke selv kuglehoved
på mit monopod, men overvejer at få det. Ideen er jo ikke, at man skal bruge
det til at justere kameraet hele tiden - man skal enten vælge vandret eller
lodret position, det tager jo ikke mange sekunder. Og man bruger ikke kun en
monopod hvis det skal gå stærkt - man bruger det i allerhøjeste grad også
når man skal følge et eller andet der bevæger sig, og der er det umådeligt
meget bedre end et trebenet stativ. Og hvorfor skulle man ikke kunne bruge
en monopod/kuglehoved-kombination med store tunge objektiver? Hvis nogen gør
det, og får gode billeder af det, er det vel godt? Mange kuglehoveder kan jo
bevæges præcis 90 grader nedad, og på det punkt bliver de støttet og er
meget stabile.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-04 14:32

Morten Wartou wrote:

> Ideen er jo ikke, at man skal bruge
> det til at justere kameraet hele tiden - man skal enten vælge vandret eller
> lodret position, det tager jo ikke mange sekunder.

Og du har hermed afsløret, at du aldrigt har fotograferet med et
stort tungt objektiv på et monopod.

Store objektiver har en selvstændig plade/håndtag med stativgevind,
der er placeret sådan, at når kameraet er monteret, så er der
vægtmæssigt nogenlunde ballance, og pladen er konstrureret som en
ring, det gør, at man med et enkelt klik kan dreje objektiv og
kamera mellem høj og bredformat, det er netop det du ser på
billedet: www.kenrockwell.com/index.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-10-04 14:52

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og du har hermed afsløret, at du aldrigt har fotograferet med et
> stort tungt objektiv på et monopod.
Afsløret? Er det en konkurrence om hvem der har det største og tungeste
objektiv? Det viste jeg ikke.

> [...]
> ring, det gør, at man med et enkelt klik kan dreje objektiv og
> kamera mellem høj og bredformat, det er netop det du ser på
Ja, sådan en plade har mit mellemstore objektiv også - og det er langt
lettere at dreje kameraet med et godt kuglehoved end ved at dreje på
stativpladen på objektivet. Men hvis du aldrig har prøvet det, så forstår
jeg da godt du ikke har styr på det. Jeg beklager meget, hvis dette strider
mod din ret fastlåste opfattelse af tings virkemåde.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-04 17:02

Morten Wartou wrote:

> Ja, sådan en plade har mit mellemstore objektiv også - og det er langt
> lettere at dreje kameraet med et godt kuglehoved end ved at dreje på
> stativpladen på objektivet.

Tja morten, jeg håber ikke det gør noget, at jeg bare svarer med et
overbærende smil...)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-10-04 17:58

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja morten, jeg håber ikke det gør noget, at jeg bare svarer med et
> overbærende smil...)

Det er i orden - hvis man ikke kan argumentere for sin sag, og er låst
fuldstændigt fast på sine ideer, og under ingen omstændigheder vil lære
eller lytte, så er det overbærende smil en god nødløsning. En meget moden
debatmetode.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-10-04 11:31

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> ikke i den situation, for det ville nemlig kræve tre hænder, en til
> at holde kameraet, en til at holde stativet, og en til at spænde

Jamen så vil jeg da ikke skuffe dig, Niels - jeg foretrækker at
have et eller andet ovenpå monopoden, et tilt only er nok ideelt,
men jeg har kun kuglehoveder, så det bruger jeg. Det er så kugle-
hoveder med justerbar modstand, de små billige kuglehoveder
er ikke en go' ide, det blir for ledløst og som du siger en 3 hånds
opgave.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-04 11:56

-max- wrote:

> [...]
> hoveder med justerbar modstand, de små billige kuglehoveder
> er ikke en go' ide, det blir for ledløst og som du siger en 3 hånds

Prøv den løsning sammen med meget store og tunge objektiver, så
garanter jeg, at du enten låser kuglehovedet fast, eller piller det af.

Jeg har selv 3 forskellige kuglehoveder, det største kan sagten
bærer et 10 kilos kamera, så hvis det var en fordel, så ville jeg
selvfølgelig også bruge dem på mit etbenede stativ.

Og når folk køber et let og billigt monopad, så er det nok ikke for
at putte et tungt og dyrt kuglehoved på toppen.

Men jeg stopper her, for jeg har ikke brugt mit etbenede stativ
siden jeg gik fra anlog til digital fotografering, moderne
zoomobjektiver er så lette, at jeg hellere vil håndholde dem, og i
de situationer, hvor det er nødvendigt, der anvender jeg et rigtigt
trebenet stativ.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-04 12:14

Tilføjelse...

Hvis man anvender en monopod som på dette billede, så er det
muligvis ok med et kuglehoved:
http://www.users.qwest.net/~larrywalker/MonopodMontage.jpg

Men hvis det bruges som på flg. billede, så er det noget diller
daller, med et kuglehoved:
http://www.kenrockwell.com/index.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 22-10-04 12:31

> Jeg har selv 3 forskellige kuglehoveder, det største kan sagten
> bærer et 10 kilos kamera, så hvis det var en fordel, så ville jeg
> selvfølgelig også bruge dem på mit etbenede stativ.

Hvor har du fra at Torben (oprindeligt indlæg) skal bruge et 10 kg tungt
kamera på et monopod ?

Et godt hoved kan justeres til den friktion man ønsker, passende til det
udstyr der er monteret.

> [...]
> zoomobjektiver er så lette, at jeg hellere vil håndholde dem, og i
> de situationer, hvor det er nødvendigt, der anvender jeg et rigtigt

Prøv at monter en god kugle på dit monopod og dit compact digitalkamera
ovenpå, så vil du se en forbedring af skarpheden i dine billeder, især i
denne mørke tid.

Manfrotto laver en del forskellige hoveder netop til monopods, det kan da
godt være at det er er fejl

Fra : fam. Ager

Dato : 22-10-04 08:03

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man vil have _virkelig_ høje etbens stativer, så kan jeg anbefale
> at kigge på Gitzo's G15xx_L_ modeller, som er ~200cm lange.
>

> Kai, 197cm på strømpefødder

tak kaj

dem vil jeg kigge på.....

torben

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-10-04 09:53

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Og hvad er så lige fidusen ved at sætte et kuglehoved på et monopad...?

F.eks. at stativet bliver længere - sådan rent effektivt

Kai

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-10-04 10:13

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> F.eks. at stativet bliver længere - sådan rent effektivt

Den begrundelse kan jeg muligvis godt købe, men på den anden side,
så kan det vel næppe svare sig at forlænge et monopod med et
kuglehoved, med mindre man har et i forvejen, som man kan flytte
mellem et trebenet stativ og monopod'en.

Jeg vil mene, at man fra starten skal købe et monopod, der er høj
nok, mit mellemstore kuglehoved er et Linhof der er ca. 20 år
gammelt, og det gir' kun 8 cm ekstra på toppen.

Et nyt kuglehoved i tilsvarende kvalitet vil nok koste omkring
1200-1500 kr., så det er da lidt fjollet, at købe et for kort
monopod, og spare 200 kroner, for derpå at købe et kuglehoved til en
tusse og forlænge det med...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-10-04 01:14

> [...]

> trebenet stativ og monopod'en.
>
> Jeg vil mene, at man fra starten skal købe et monopod, der er høj nok,

Se det kan vi ikke blive uenige om. Problemet opstår så bare når man
ikke skal skaffe en monopod som er høj nok (indenfor rimelige tid) -
jeg ventede næsten 10 måneder på at få et G1564L som er 199cm højt.

Mvh,

Kai