Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Autofokus / manuel
Fra : TS

Dato : 20-10-04 23:53

Jeg synes der mangler lidt skarphed på mit nye 20d med kit 18-55. Ved godt
at
kit objektivet ikke er det bedste der findes.
Skal der arbejdes mere med fokus punkterne i forhold til motiv, bruger I
manuel
fokusering eller er det objektivet jeg ikke forlange det helt store af ?
Eller er det bare øvelse gør mester.

TS

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-10-04 00:12

TS wrote:
> [...]
> bruger I manuel
> fokusering eller er det objektivet jeg ikke forlange det helt store
> af ? Eller er det bare øvelse gør mester.

18-55'eren er ikke just verdens skarpeste. Den er dog hæderlig fra omkring
blænde 8. Men billeder fra et dSLR kræver efterbehandling - men du kan
starte med at bruge "parameter 1" - så får du lidt mere skarphed og
farvemætning. Et dSLR putter ikke en masse kunstig skarphed på billederne,
derfor virker de ikke så skarpe som fra et non-SLR digitalkamera - ideen er
at undgå at ødelægge detaljer, som kunstig skarphed har det med at gøre. Put
det ind i et billedbehandlingsprogram, og leg med skarpheden - Unsharp Mask
i Photoshop er fint til at begynde med. Jeg har for kort tid siden opdaget
en Photoshop-action ved navn 10D Finisher, som faktisk virker meget fin - du
kan hente den her: http://fphoto.org/10D-sharpening/ - men den kræver
naturligvis at du har Photoshop. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-10-04 08:59

Morten Wartou wrote:
> [...]
> en Photoshop-action ved navn 10D Finisher, som faktisk virker meget fin - du

Følger Photoshop Elements ikke med til 20D? og kan den ikke bruge
plug-ins og actions ? (det mener jeg, men jeg kan da ikke huske det)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-10-04 09:09

> Følger Photoshop Elements ikke med til 20D? og kan den ikke bruge
> plug-ins og actions ? (det mener jeg, men jeg kan da ikke huske det)

Jo, det følger med, men om det kan bruge 10D Finisher'en, aner jeg ej. Men
man kan da prøve.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Deaster

Dato : 22-10-04 19:37

Morten Wartou wrote:

> [...]
> kræver >> naturligvis at du har Photoshop. :)

> Jo, det følger med, men om det kan bruge 10D Finisher'en, aner jeg

Ser ret smart ud, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan man får det
til at virke i Photoshop ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-10-04 21:01

Deaster wrote:

> Ser ret smart ud, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan man får det
> til at virke i Photoshop ?

Hiv .atn filen ind i Photoshopvinduet, og så er den blandt dine actions.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Deaster

Dato : 23-10-04 07:58

Morten Wartou wrote:

> siden >>>> opdaget

> det)

> Hiv .atn filen ind i Photoshopvinduet, og så er den blandt dine
> actions.

Tak, den kommer også til at ligge under actions, meeen jeg kan sgu ikke
starte den, play knappen forbliver grå ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-10-04 10:12

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, den kommer også til at ligge under actions, meeen jeg kan sgu ikke
> starte den, play knappen forbliver grå ?

Hm. Der er tre actions i "pakken" - du har klikket på pilen der peger mod
højre lige til venstre for actionpakkenavnet, så du kommer til at se de tre
actions? Og vælg så "10D 'Finisher'" og klik play - det bør virke. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Deaster

Dato : 23-10-04 15:21

Morten Wartou wrote:

> [...]
> mod højre lige til venstre for actionpakkenavnet, så du kommer til at
> se de tre actions? Og vælg så "10D 'Finisher'" og klik play - det bør

Hold kæft, hvor fuld kan man være, mange tak for hjælpen
Men det tager pænt lang tid at bruge den action, skal jeg love for.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-10-04 18:28

> Hold kæft, hvor fuld kan man være
Det afhænger af mange faktorer. En dreven alkoholiker kan sagtens overleve
godt over fire promille, mens en afholdsmand nok vil få det ret svært
allerede ved en enkelt.

>, mange tak for hjælpen
Så lidt.

> Men det tager pænt lang tid at bruge den action, skal jeg love for.
Du skal bare købe en Athlon64 4000+ og et par G RAM. :) Mig generer det nu
ikke det mindste - jeg sidder bare og glæder mig til at se resultatet mens
den arbejder. :) Lidt over minut for et 8 mpixel billede kan jeg godt leve
med (AMD 2500, 1 GB RAM). Og har man en bunke billeder man skal igennem, kan
man vel bare køre en batchproces.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Deaster

Dato : 24-10-04 15:57

Morten Wartou wrote:

> [...]
> billede kan jeg godt leve med (AMD 2500, 1 GB RAM). Og har man en
> bunke billeder man skal igennem, kan man vel bare køre en batchproces.

Ja, det tager godt nok lidt længere tid på min bærbare P4@2Ghz og 512
Mb ram ;-(

--
Deaster