Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
s-rgb eller adope rgb hvilken bruger I??
Fra : fam. Ager

Dato : 19-10-04 12:01

hej ng

hvilket farverum bruger i adope rgb eller s-rgb????
jeg tager altid mine fotos i raw-format,men hvilket farve rum vil i
anbefale???

torben

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 19-10-04 12:29

> hvilket farverum bruger i adope rgb eller s-rgb????
> jeg tager altid mine fotos i raw-format,men hvilket farve rum vil i
> anbefale???

sRGB til web, Adobe RGB til print.

Johan Gadegaard

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 19-10-04 12:32

> hvilket farverum bruger i adope rgb eller s-rgb????
> jeg tager altid mine fotos i raw-format,men hvilket farve rum vil i
> anbefale???

sRGB til web, Adobe RGB til print. Sørg dog for overensstemmelse med
printeren

Johan Gadegaard

Fra : fam. Ager

Dato : 19-10-04 12:57

"Johan Gadegaard" <kyst///flue@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> sRGB til web, Adobe RGB til print. Sørg dog for overensstemmelse med
> printeren
>
> Johan Gadegaard
hej

hvad med skærmen???
jeg har indstillet photoshop og kamera til adope rgb,men hvad med skærmen??

torben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-10-04 20:36

In article <cl2veo$1atk$1@news.cybercity.dk>, fam. Ager wrote:
> hvad med skærmen???
> jeg har indstillet photoshop og kamera til adope rgb,men hvad med skærmen??

Skærmen har et begrænset farverum langt mindre end sRGB og
adobe RGB. Så den skal bare kalibreres. Hvis du i Photoshop
konverterer mellemsRGB og adobe RGB, så skulle billedet ikke
ændre sig ret meget - Den store forskel i de to er nelig udenfor
det farverum monitoren kan vise.

MEN, det kan blive af betydning at der er flere nuancer at
give af når du justerer dit billede i Photoshop.

Fra : Povl

Dato : 19-10-04 21:02

fam. Ager wrote:
> [...]
>
> hvilket farverum bruger i adope rgb eller s-rgb????
> jeg tager altid mine fotos i raw-format,men hvilket farve rum vil i

Jeg vil anbefale srgb hvis du ikke véd at du har brug for Adobe RGB. Der
er færre ting der kan gå galt på den måde. (Men hvis du alligevel altid
bruger RAW, er forskellen i besvær ikke helt så stor.)

For at finde ud af om du har brug for det, kan du prøve at
eksperimentere lidt med dine billeder i Photoshop - såvidt jeg husker er
der en måde man kan se hvilke farver der går tabt ("out of gamut")
f.eks. ved en konvertering fra aRGB til sRGB.

(Husk: Det større farverum aRGB giver jo faktisk større spring mellem de
enkelte farver indenfor fællesmængden sRGB. Det er altså ikke nogen
selvfølge at aRGB er lige så godt som sRGB til dit formål - heller ikke
hvis man ser bort fra besværet.)

Nåja og et enkelt tip: Husk at konvertere dit billede til sRGB før du
sender det til fremkaldelse medmindre du VED at butikken tager hensyn
til farverummet!