Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ophavsret igen igen
Fra : Friturekokken

Dato : 19-10-04 06:45

PT. køre der en Debat i Frederikshavn om et nyt
Højhus ... 85 Meter .....

Arkitekten har bla. udstillet en Plakat / Planche i
stregtegninger på Biblioteket i et Debat rum ....

Et Frederikshavner Rum .... !!!!

Vil det være brud på ophavsret til Denne Plakat
hvis jeg affotografere den og bruger den på en hjemmeside
mod dette nye Højhus ... ?

UNDSKYLD til ALLE for det kan godt være svaret er
LOGISK men ikke for Mig ....

Ja men jeg beklager meget hvis spørgsmålet
er DUMT ! det er den risiko man løber ...

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum - OZ6JH - "Bangsbo Design"
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 07:04

"Friturekokken" <kenwood@lite.dk> skrev:

> Vil det være brud på ophavsret til Denne Plakat
> hvis jeg affotografere den og bruger den på en hjemmeside
> mod dette nye Højhus ... ?

Det ville det formentligt være men det er ikke helt sikkert. Din brug
kan måske være omfattet af §23 som citeret nedenfor. Prøv at forhør dig
i dk.videnskab.jura for en sikkerheds skyld eller endnu bedre en
advokat med speciale i ophavsret.

Lov om ophavsret

§ 23. Offentliggjorte kunstværker og værker af beskrivende art, jf. §
1, stk. 2, må gengives i kritiske eller videnskabelige fremstillinger i
tilslutning til teksten, når det sker i overensstemmelse med god skik
og i det omfang, som betinges af formålet. Gengivelsen må ikke ske i
erhvervsøjemed

Stk. 2. Et offentliggjort kunstværk må gengives i en alment oplysende
fremstilling og gengives i en kritisk eller videnskabelig fremstilling
i erhvervsøjemed, såfremt betingelserne for aftalelicens efter § 50 er
opfyldt. Dette gælder dog ikke, såfremt ophavsmanden over for nogen af
de aftalesluttende parter har nedlagt forbud mod værkets gengivelse.

Stk. 3. Offentliggjorte kunstværker må gengives ved omtale af
dagsbegivenheder i aviser og tidsskrifter, når det sker i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
formålet. Bestemmelsen i 1. pkt. finder ikke anvendelse på værker, der
er frembragt med henblik på gengivelse i aviser eller tidsskrifter.

Stk. 4. Udgivne kunstværker eller eksemplarer af kunstværker, der af
ophavsmanden er overdraget til andre, må gengives i aviser,
tidsskrifter, film og fjernsyn, når gengivelsen er af underordnet
betydning i den pågældende sammenhæng.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Friturekokken

Dato : 19-10-04 07:10

Hej Morten ....

TAK for hurtigt svar ....

Jeg vil fluks smide spørgsmålet videre
i Jura ....

Go' dag ...

Keld

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-10-04 09:01

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> kan måske være omfattet af §23 som citeret nedenfor. Prøv at forhør dig
> i dk.videnskab.jura for en sikkerheds skyld eller endnu bedre en

Man kan også starte med at spørge ophavsmanden.... ? :)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Arne Keller

Dato : 19-10-04 08:43

Friturekokken wrote:
> [...]
> hvis jeg affotografere den og bruger den på en hjemmeside
> mod dette nye Højhus ... ?
>
> UNDSKYLD til ALLE for det kan godt være svaret er

For mig vil det mest logiske da være at spørge arkitekten om du må
anvende hans plakat.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-04 09:18

Arne Keller wrote:

> For mig vil det mest logiske da være at spørge arkitekten om du må
> anvende hans plakat.

Tror du selv på den, arkitekten lever ikke af, at nogen er
modstander af, at hans højhus bliver bygget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Arne Keller

Dato : 19-10-04 09:31

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tror du selv på den, arkitekten lever ikke af, at nogen er modstander
> af, at hans højhus bliver bygget...

Jeg kan ikke se at der er tale om modstand.

Men uanset hvad formålet måtte være er arkitekten den rette at spørge,
man kan ikke altid forudsige svaret.

Hvis han siger nej kan man jo forholde sig til om man lovligt kan
gengive han plakat.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-04 09:39

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Arne Keller

Dato : 19-10-04 09:44

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
OK, det hjælper at læse hele teksten

Det ændre dog ikke på at jeg ville spørge arkitekten.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-04 09:05

Friturekokken wrote:

> Vil det være brud på ophavsret til Denne Plakat
> hvis jeg affotografere den og bruger den på en hjemmeside
> mod dette nye Højhus ... ?

Det kan der kort svares JA til...!

Hvis plakaten hænger et offentligt tilgængligt sted, så kan du tage
en lokal højhusmodstander, gerne en kendt en, og stille ham ved
siden af plakaten, hvor han f.eks. peger ind på den, så noget af
plakaten dækkes, hvis billedet laves rigtigt, så vil et sådant
billede ikke være en krænkelse af ophavsretten.

Men husk på, at det er vigtigt, at højhusmodstanderen dækker lidt
ind over en del af plakaten (ca. 15-25%), og der kan evt. skæres
lidt ind i plakaten, det handler om, du skal kunne hævde, at
billedet er et billede af personen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen