Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bare et lille tip
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 17-10-04 19:30

Hejsa

Jeg har købt mig et Dimage Z2 for nogle måneder siden, og er som
helhed meget tilfreds med kameraet. Det er let at tage nogle gode
udendørs billeder (er stadig lidt newbie), men når vi bevæger os
indendørs, driller det lidt.

Mit problem indendørs er, at jeg tit og ofte gerne vil undgå blitzen,
fordi jeg synes den giver et relativt hårdt lys - især hvis motivet er
tæt på. Men uden blitz går det lidt galt.

Jeg købte - sammen med kameraet - bogen 'Digital Foto' fra Politiken's
forlag, som giver mange gode råd. I denne bliver der bl.a. snakket
lidt om ISO, og om at man kan justere denne, så den bliver mere
lysfølsom og dermed kan klare mindre lys - dog så med mere kornet
billeder som resultat. Fint, men det syns jeg ikke rigtigt virker.

hvis jeg forsøger at tage billeder uden flash indendørs, hvor der ikke
er de bedste lysforhold, så smider kameraet sig selv over på lang
lukketid, og da mine små hænder ikke kan holde det stille, bliver
resultatet et blurred billede.

Nogle enkle gode råd?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 20:12

In article <pud5n0dela4clr10356bg5vatakghevbte@4ax.com>, Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> lysfølsom og dermed kan klare mindre lys - dog så med mere kornet
> billeder som resultat. Fint, men det syns jeg ikke rigtigt virker.

Kan du selv justere ISO ? En fordobling af ISO giver en
halvering i lukketid. Det virker ihvertfald med mine DSLR
kameraer. Havde ikke meget held med alm. digicam.

Checkede lige mit 20D i min stue, med en lavenergipære i loftet.
Eksponeringstiden på en hvis væg sættes ved ISO 3200 til 1/125,
så er det bare at lave matematikken.
ISO 1600 = 1/60s
ISO 800 = 1/30s
ISO 400 = 1/15s - Højest iso for mange digicams = grynede billeder.
ISO 200 = 1/8s
ISO 100 = 1/4s

> [...]
> er de bedste lysforhold, så smider kameraet sig selv over på lang
> lukketid, og da mine små hænder ikke kan holde det stille, bliver

Du skal have et kamera med manuelle indstillinger, hvor du
selv kan vælge lukketid og blænde.

Alternativt, så kan du vælge at undereksponere billedet 2 EV
(2 Exposure Values), og dermed få 4 gange hurtigere lukketid,
og se om du så kan lysne det til noget brugbart på computeren.

Undereksponeringen vil ikke være helt så godt som en højere
ISO, men er i samme boldgade, da høj ISO er en forstærkning
af signalet efter det er registreret.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 17-10-04 21:23

[...]

>Kan du selv justere ISO ? En fordobling af ISO giver en
>halvering i lukketid. Det virker ihvertfald med mine DSLR
>kameraer. Havde ikke meget held med alm. digicam.

kan sagtens selv justere ISO.. ehm.. auto,50,100,200,300,400

[...]

>Du skal have et kamera med manuelle indstillinger, hvor du
>selv kan vælge lukketid og blænde.

yes, det kan jeg.. jeg er så bare ikke dygtig nok endnu til at kunne
bestemme ud fra lysforhold, hvad lukketid og blænde skal være.. ehm..

øvelse gør mester, siger de vise..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 21:40

In article <3ck5n0p59bfc3amlcd53o5q7olk2140ued@4ax.com>, Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> yes, det kan jeg.. jeg er så bare ikke dygtig nok endnu til at kunne
> bestemme ud fra lysforhold, hvad lukketid og blænde skal være.. ehm..

OK - Så altid ISO 400 indendørs. Og hvis det sammen med f/2.8
ikker er nok, så vælg at du vil undereksponere. Så må du
se hvad du kan hente ud af det mørke billede i Photoshop eller
et andet program. Prøv først med nogle billeder hjemme i stuen til
test :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-10-04 08:55

Povl H. Pedersen wrote:
> OK - Så altid ISO 400 indendørs. Og hvis det sammen med f/2.8

Det kommer godt nok an på hvor meget støj sensoren på det omtalte
kamera støjer ved iso 400...

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 18-10-04 16:15

> [...]
> ISO 1600 = 1/60s
> ISO 800 = 1/30s
> ISO 400 = 1/15s - Højest iso for mange digicams = grynede billeder.

Mit kan nu godt gå op i ISO 800

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Karl Olsen

Dato : 17-10-04 20:34

Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> wrote:

> [...]
> er de bedste lysforhold, så smider kameraet sig selv over på lang
> lukketid, og da mine små hænder ikke kan holde det stille, bliver

Hej Bo

Nu kender jeg ikke det kamera, men prøv om du kan indstille kameraet til at
underbelyse (exposure compensation) f.eks. -1EV. Derved bliver billedet
selvfølgelig mørkere, men det kan du i en vis grad rette op på i et
billedbehandlingsprogram bagefter. -1EV betyder halvt så meget lys på
sensoren, og det gør kameraet normalt ved at halvere lukkertiden (eller
blænde et trin ned -- det bør det ikke gøre når lukkertiden er lang).

I de fleste digicams er den største blændeåbning afhængig af brændvidden,
størst blændeåbning ved fuld vidvinkel. Så hvis du zoomer helt ud, kan
kameraet vælge en større blændeåbning og dermed kortere lukkertid.

Du kan også bruge blitzen indirekte. Få fat i et lille spejl og hold det på
skrå foran blitzen så lyset bliver kastet op i loftet og ikke direkte frem
på motivet. Det giver et meget blødt lys. Da den indbyggede blitz i
digicams normalt ikke er særligt kraftig, dur metoden kun i lokaler med
lavt, lyst loft. For at få lys nok, skal du sikkert kombinere det med
højere ISO og den størst mulige blændeåbning. Underbelysningen kommer af
sig selv

Det kan være tricky at få hvidbalancen rigtig med indirekte blitz. I
Canon-kameraer er "Tungsten" normalt bedst til indendørsbilleder uden blitz,
og "Auto" bedst med blitz. Men når man vælger "Tungsten" og slår blitzen
til, bruger kameraet alligevel "Flash"-hvidbalance, og billedet bliver alt
for rødt. Så må man bede offeret holde et hvidt stykke papir foran sig så
man kan lave en manuel hvidbalance, med blitz og spejl.

Karl Olsen
http://karl.rudbaek-olsen.dk/foto/

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 17-10-04 21:26

[...]

>I de fleste digicams er den største blændeåbning afhængig af brændvidden,
>størst blændeåbning ved fuld vidvinkel. Så hvis du zoomer helt ud, kan
>kameraet vælge en større blændeåbning og dermed kortere lukkertid.

det har du selvfølgelig ret i.. ehm.. jeg oplever også langt de fleste
problemer, når jeg zoomer voldsomt..

> [...]
>lavt, lyst loft. For at få lys nok, skal du sikkert kombinere det med
>højere ISO og den størst mulige blændeåbning. Underbelysningen kommer af

idéen er selvfølgelig god, men når det f.eks. - som i dag - drejer sig
om at fange en 1-årig pige en en sjov situation, så kniber det med
tiden og remedierne..

tak for det, ellers..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 17-10-04 21:45

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> er de bedste lysforhold, så smider kameraet sig selv over på lang
> lukketid, og da mine små hænder ikke kan holde det stille, bliver

Jeps.
http://ras.winremote.dk/flashbouncer.php

Rasmus Hansen
http://dualmono.com
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=5519

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 18-10-04 01:12

> Jeps.
> http://ras.winremote.dk/flashbouncer.php

Hej Rasmus. Kanon enkelt og fin idé. Syntes der mangler et foto af dit
kamera med din hjemmestrikkede opfindelse på, på din Website.
Evt. tage det selv foran et spejl?

Hygge!

Mvh Thomas

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 18-10-04 15:58

Thomas Jacobsen wrote:

> Hej Rasmus. Kanon enkelt og fin idé.

Tak!

> Syntes der mangler et foto af dit
> kamera med din hjemmestrikkede opfindelse på, på din Website.
> Evt. tage det selv foran et spejl?

Ja jeg ved det godt. Må lige prøve at låne et andet kamera. Tror det er
svært at se det i et spejl, da det bliver lidt for lige på.

Fra : Povl

Dato : 17-10-04 22:25

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> er de bedste lysforhold, så smider kameraet sig selv over på lang
> lukketid, og da mine små hænder ikke kan holde det stille, bliver

Udover hvad der er blevet sagt allerede (høj ISO, undereksponering,
bounce-flash), så kan du jo prøve følgende:

* Stativ
* Læg kameraet på noget
* Støt det/dig op ad en væg
* Indstil kameraet på forsinket udløsning, sådan at dit tryk på
udløseren ikke giver anledning til rystelser
* Øv dig i at holde kameraet stille
* Vidvinkel (udover at det som en anden nævnte tit giver større
blændeåbning, gør det også at rystelserne ikke bliver så tydelige)

Fra : Frederik Thorup

Dato : 17-10-04 23:30

Bo Kamp Dudek wrote:

> Mit problem indendørs er, at jeg tit og ofte gerne vil undgå blitzen,
> fordi jeg synes den giver et relativt hårdt lys - især hvis motivet
> er tæt på. Men uden blitz går det lidt galt.

Udover alle de gode og velmenende råd og tips du har fået indtil nu, så vil
jeg lige bidrage med lidt realisme. Nogle vil måske kalde det negativt, men
jeg har selv måtte erkende det den hårde måde.

Med dit nuværende kamera er det meget begrænset hvor gode billeder du
overhovedet kan få indendørs. Vil du have gode indendørs billeder, så _skal_
du have noget dyrere udstyr. Og dert bliver nemt MEGET dyrere sør resultatet
er tilfredsstillende.

Et kamera fanger lys, og laver et billede af det. Udenfor, hvor der pga
solen ofte er masser af dejlig lys, tager stortset alle kameraer gode
billeder. Men pga den forholdsvis lille chip der er i de billigere
digitalkameraer, skal der mere lys til, før billedet bliver godt, da
støjen/grumset hurtigt bliver uacceptabelt. Her er løsningen udelukkende et
digitalt-spejlreflekskamera, med et lysstærkt opjektiv. Nypris > 10.000kr og
så får du et stort skrummel af et kamera (i forhold til et kompakt digicam),
men så kan du tage acceptable billeder indendørs.

En anden løsning kunne være at øge mængden af lys. Enten med lamper eller
med en blitz. Den indbyggede blitz er stortset altid ubrugelig. Den er for
svag og sidder for tæt op opjektivet. Dette giver kridhvide ansigter i et
mørkt rum, såkaldte spøgelsesbilleder. Derfor, skal man bruge blitz så skal
man købe sig en ekstern kraftig sag der kan oplyse hele rummet, og evt pege
på andet end selve målet. Desværre kan en sådanne blitz ikke bruges på de
billige digicam, da der ikke er sko og styring til det... Igen der skal
bedre og dyrere grej til.

En anden løsning er at købe nogle 500W halogenlamper i det lokale
byggemarked. De koster mellem 50 og 200 kr stk, alt afhængig af type og om
der er stativ med. Sådanne nogle lamper kan oplyse et rum så så det er mere
fotograferingsegnet. Desværre syntes nogle folk det er underligt at der
ligger 2 stk 500Watts lamper ovenpå skabe og lignende der oplyser lofter,
når man lige vil tage et stemningsbillede.

Men fotografering handler om lys, og jo mere jo nemmere. For at fange lyset
skal man have ordenligt udstyr og kvalitet koster. Nogle siger at det kun
handler om fotografens evner, men det er ofte kun for at undgå diskusssioner
kun omhandlende udstyr. Fakta er: Det kræver ordenligt udstyr at tage
billeder hvor lyset ikke er optimalt, og ordenligt udstyr er ikke billigt.
Desværre, ellers ville jeg være mange penge rigere idag.

MVH
Frederik

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 17-10-04 23:36

Frederik Thorup wrote:

> [...]
> på andet end selve målet. Desværre kan en sådanne blitz ikke bruges på de
> billige digicam, da der ikke er sko og styring til det...

Det er rigtigt - bare ikke for det kamera vi snakker om her.

Minoltas Z1-Z3 har flash sko, og kan bruge de nyeste Minolta Flashes
(Flash 5600 HS, Flash 3600 HS eller 2500D)
Så det var også en mulighed for dig Bo at investere i sådan en. Den
mindste af dem er ikke så dyr så vidt jeg husker.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-10-04 00:15

Bo Kamp Dudek wrote:

> Nogle enkle gode råd?

Du kan få flg. tre råd af mig:

- et godt og stabilt fotostativ.

- en extern blitz, der er så kraftig, at man kan belyse inddirekte.

- jeg har set mange fotografer, som ligefrem har gjort en dyd ud af
kornede billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-10-04 02:24

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> er de bedste lysforhold, så smider kameraet sig selv over på lang
> lukketid, og da mine små hænder ikke kan holde det stille, bliver

Dit kamera kan stilles til (expon. måde):
manuel
aperture priority
shutter ----------
samt div. auto

Vælger du eks. den anden (AP)
Stiller til højeste iso
----------- største blænde (laveste tal)
vælger kamera tilhørende lukkertid

(Du kan også køre manuelt, men noget tyder på, at du ikke har læst så
meget i manualen.)

Er lukkertiden for lang til at du kan holde kamera tilstrækkeligt
stille, er der for lidt lys til det, du vil. Der er nogle fysiske love,
du ikke kan komme uden om, hvor du må skaffe mere lys.

Læs noget mere i bogen og i manualen til kamera, så finder du løsningen

--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler