Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
portrætfoto - gode hint søges
Fra : emj

Dato : 17-10-04 18:26

Jeg skal tage et foto af et par voksne mænd i arbejdstøj.
Det skal foregå i en stue i morgen aften, hvor vi har en lys endevæg
som baggrund.
Jeg har absolut ingen erfaring med portrætter, som skal laves pr.
komando , men har følgende grej.
Olympus C8080 - stativ - ekstern blitz
Følgende spørgsmål, vil jeg gerne have et nogenlunde konkret svar på:
Hvor langt fra væggen skal jeg placere gutterne?
Hvilken afstand skal jeg vælge at fotografere med?
Hvordan skal lyset i stuen være tændt?
Jeg forestiller mig at bruge indirekte blitz.
Hvilken ISO,Blænde/tid skal jeg tilstræbe eller indstille manuelt?

Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 18:59

In article <g0a5n0pv3jthqvhpqvvccim1mimq55gat0@4ax.com>, emj wrote:
> [...]
> Følgende spørgsmål, vil jeg gerne have et nogenlunde konkret svar på:
> Hvor langt fra væggen skal jeg placere gutterne?

Er ikke den store portrætfotograf, men har samlet lidt op.

Man siger vist 3 meter, ellers risikerer du slagskygger fra blitzen,
men hvis du kan bruge din eksterne som slaveblits skråt fra siden
kan det hjælpe.

> Hvilken afstand skal jeg vælge at fotografere med?

Folk siger normal 85mm eller 100mm er foretrukket til portræt.
Men det er SLR verdenen, hvor det også giver mindre dybdeskarphed.

> Hvordan skal lyset i stuen være tændt?
> Jeg forestiller mig at bruge indirekte blitz.

Lyset i stuen vil have en anden farvetemperatur end blitzen, derfor
er det muligvis skadeligt. Prøv at se.

> Hvilken ISO,Blænde/tid skal jeg tilstræbe eller indstille manuelt?

Største blænde = f/2.8 ? Lukketid 1/200s eller hvad dit kamera
nu kan synkronisere med. Så hurtigt sommuligt. ISO 100.

Fra : emj

Dato : 17-10-04 20:34

On Sun, 17 Oct 2004 17:59:28 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Man siger vist 3 meter, ellers risikerer du slagskygger fra blitzen,

Fint. Jeg vil godtnok gerne undgå slagskygger

>men hvis du kan bruge din eksterne som slaveblits skråt fra siden
>kan det hjælpe.

Jeg kan ikke bruge min eksterne som slaveblit. Den er monteret på
digien og kan vippes og drejes efter behag. Der er også en forsats
til blitzen, som jeg plejer at bruge til direkte blitz.

>Folk siger normal 85mm eller 100mm er foretrukket til portræt.
>Men det er SLR verdenen, hvor det også giver mindre dybdeskarphed.

Vi håber at kunne nå at udskifte baggrunden med en anden, men det er
lidt tvivlsomt om vi når at få baggrunden klar, så vi risikerer at
skulle acceptere den væg.

>Lyset i stuen vil have en anden farvetemperatur end blitzen, derfor
>er det muligvis skadeligt. Prøv at se.

Jeg prøver at have lidt lys i den modsatte ende af stuen. Stuen er ret
lang.

>Største blænde = f/2.8 ? Lukketid 1/200s eller hvad dit kamera
>nu kan synkronisere med. Så hurtigt sommuligt. ISO 100.

Mange tak, nu har jeg da lidt at gå efter, udover at prøve almindelig
AUTO, som 8080 klarer meget fornuftigt.
Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 21:51

In article <gdg5n0tjiu9o6s0q0208m5empdesbrlq3h@4ax.com>, emj wrote:

> [...]
> digien og kan vippes og drejes efter behag. Der er også en forsats
> til blitzen, som jeg plejer at bruge til direkte blitz.

OK, så kan du bruge loftet som reflektor, og lave indirekte
lys. En del blitz kan lege dumme slaveblitz, og dermed kan du få
2 lyskilder.

> Mange tak, nu har jeg da lidt at gå efter, udover at prøve almindelig
> AUTO, som 8080 klarer meget fornuftigt.

Blitzen er som regel rigeligt til at oplyse objektet, derfor
1/200s. Virker som regel også altid ved laveste blænde, så det
er ret trivielt.

Fra : emj

Dato : 17-10-04 22:29

On Sun, 17 Oct 2004 20:51:25 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"

>OK, så kan du bruge loftet som reflektor, og lave indirekte
>lys.

Ja, det var også det jeg mente. Jeg vil selvfølgelig ikke bruge
"direkte" blitz

>En del blitz kan lege dumme slaveblitz, og dermed kan du få
>2 lyskilder.

Jeg kan bruge den indbyggede blitz sammen med den eksterne, hvis det
er det, du mener, men det er der da ikke så meget ved i dette tilfælde
eller hvad?

Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 22:41

In article <oqo5n0l65gnsus24j1t3mbh510bdgmq940@4ax.com>, emj wrote:

> Jeg kan bruge den indbyggede blitz sammen med den eksterne, hvis det
> er det, du mener, men det er der da ikke så meget ved i dette tilfælde
> eller hvad?

Hvorfor ikke ? Det kan hjælpe med at fjerne eventuelle
slagskygger, og give et billede med lys fra siden. Du kan
stadig bounce den indbyggede med staniol eller spejl foran
den.

Fra : emj

Dato : 17-10-04 23:18

On Sun, 17 Oct 2004 21:40:33 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"

>Hvorfor ikke ? Det kan hjælpe med at fjerne eventuelle
>slagskygger, og give et billede med lys fra siden. Du kan
>stadig bounce den indbyggede med staniol eller spejl foran
>den.

Jeg kan slet ikke bruge dem sammen, har jeg lige fundet ud af. Den
indbyggede blitz kan ikke vippes op, fordi den eksterne blitz spærrer.
Måske det er derfor at Olympus har ladet Fl-40 udgå af
blitzsortimentet.
Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 23:25

In article <8nr5n0d723sv03pimggv3ikig64fibdf0l@4ax.com>, emj wrote:

> [...]
> indbyggede blitz kan ikke vippes op, fordi den eksterne blitz spærrer.
> Måske det er derfor at Olympus har ladet Fl-40 udgå af

Jeg mente du kunne tage den af kameraet, og place den et
andet sted i rummet som slaveblitz, der udløser når den
ser den på kameraet. Så har du flash fra 2 vinkler.

Fra : emj

Dato : 18-10-04 02:14

On Sun, 17 Oct 2004 22:25:04 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"

Det lyder for indviklet til mig.

Hilsen emj

Fra : Klaus Madsen

Dato : 19-10-04 02:28

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message

> Det lyder for indviklet til mig.
>
> Hilsen emj

Prøv at se her hvad du kan få ud af én flash der peger direkte op i loftet.
Der er er sat difussor på flashen for at få et endnu mere blødt lys.
Billedet er taget i en stue med kun ca. 2.5 m til baggrunden, men da den
peger op i loftet og der samtidig er brugt hurtigste synkroniseringstid
(lukkertid)
kan du faktisk få baggrunden helt sort. I det her tilfælde var baggrunden
mørkgrøn.

http://www.foto-basen.dk/default.asp?page=16&author=452&id=16762&photopage=1

Mvh, Klaus

Fra : emj

Dato : 19-10-04 23:41

On Tue, 19 Oct 2004 03:28:14 +0200, "Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx>
wrote:

>Prøv at se her hvad du kan få ud af én flash der peger direkte op i loftet.
>Der er er sat difussor på flashen for at få et endnu mere blødt lys.

Det gjorde jeg faktisk også.
Jeg fik masser af billeder og da baggrunden alligevel skal udskiftes
med en anden, så er det jo hurtigst at fjerne den, hvis den er
ensfarvet.
Et enkelt af billederne skulle f.ek.. bruges på en rød
hjemmesidebagrund.
Nogle skal bruges i anden sammenhæng og med anden baggrund, men
opgaven er løst efter bedste evne.

Hilsen emj