Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto udskrift
Fra : Michael Lund

Dato : 17-10-04 10:19

Hej,

Jeg står og overvejer at anskaffe mig en printer tilat skrive foto ud
på. I den forbindelse har jeg overvejet Canons Pixma IP4000. Er der
nogen der har erfaringer med denne?

Samtidig kan jeg se at farve laserne er kommet ned i en pris der er til
at betale - er der nogle af disse der kan skrive fotos ud i en kvalitet,
der er til at holde ud at se på?

mvh
Michael

Fra : J.K.Arning

Dato : 17-10-04 10:46

Michael Lund wrote:
> Hej,
>
> Jeg står og overvejer at anskaffe mig en printer tilat skrive foto ud
> på. I den forbindelse har jeg overvejet Canons Pixma IP4000. Er der
> nogen der har erfaringer med denne?

Jeg købte den igår.

Nu er jeg på ingen måde en foto haj men har dog trods
alt øjne i hovedet ( noget der vist ikke altid er indforstået
blandt gruppens mesterfotografer ) og har lavet nogle prints
af et par billeder taget med mit Canon G5 og sammenligner
dem med de prints jeg har fået lavet hos Bilka.

Jeg kan ikke se kvalitets forskelle.

Ved 2 af mine udskrifter vil jeg enda mene at kvaliteten er
bedre end bilka printene.

De foto prints jeg har lavet er på Kodak og HP fotopapir og jeg
tror faktisk at Kodak papiret er en anelse bedre men jeg skal lige
have købt noget mere og lavet nogle flere udskrifter før jeg har en
100% mening om det. Der fulgte ca. 5 stk canon fotopapir med
til printeren og det var super kvalitet.

Læs evt. hvad Steves Digicams har at sige om printeren:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/canon_ip4000.html

Jeg kan kun sige at hans konklusion holder og for lige at understrege
en af deres konklusioner så har jeg rent faktisk aldrig set så flotte
tekst prints som fra denne printer.

Regards

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 11:00

On Sun, 17 Oct 2004 11:18:39 +0200, Michael Lund
<snowman@SLETkodehaj.dk> wrote:

>Hej,
>
>Jeg står og overvejer at anskaffe mig en printer tilat skrive foto ud
>på. I den forbindelse har jeg overvejet Canons Pixma IP4000. Er der
>nogen der har erfaringer med denne?

Hej

Jeg købte en Pixma 4000 for et par uger siden og jeg er
bestemt ikke blevet skuffet. Jeg har printet en hel del
fotos ud i 10x15, både på Canon papir og på andre,
billigere mærker. Selv på det billigste foto papir har
kvaliteten været helt OK og på Canon's eget papir er
resultatet bare suverænt. Selv under lup kan jeg ikke
se forskel på de "hjemmetrykte" billeder og dem jeg
har fået lavet hos fotohandleren.

Pixma'en er dejlig stille når den arbejder og det er
virkeligt rart med 2 papir bakker, så man kan have
almindeligt papir i toppen, mens det dyre foto papir
ligger godt beskyttet i den lukkede bakke under
maskinen.

Et lille minus (meget lille) er hastigheden ved foto print.
Der er andre printere som er betydeligt hurtigere, men
hvis ikke man skal printe 100 billeder ud hver dag er
problemet jo heller ikke så stort igen.

Derudover kan jeg sige at Pixma'ens duplex funtion
fungerer upåklageligt og så er det jo også rart at den
kan printe direkte på CD'er og DVD'er.

Håber du kan bruge denne lille anmeldelse til noget.

mvh Mads

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 11:20

> Et lille minus (meget lille) er hastigheden ved foto print.
> Der er andre printere som er betydeligt hurtigere, men
> hvis ikke man skal printe 100 billeder ud hver dag er
> problemet jo heller ikke så stort igen.

Nu skal du også tænke på at Canon IP4000 bruger 16.000 dyser med 2 picoliter
hvor for eksempel en af de større Epson bruger 24.000 dyser med 6 picoliter
det betyder altså at når man har den lille dråbestørrelse er der ikke så
meget der kan skrives ad gangen hvorimod epson er over dobbelt så hurtigt på
grund af de flere dyser og at den bruger større prikker så kan der skrives
mere ad gangen.

Jeg syntes det er lækkert at min printer ikke er så hurtigt, så når blække
nemlig at tørre inde papiret er helt ude og det er dejligt når man skal have
fat i dem at man kan mærke at de ikke er våde, hvorimod min gamle Epson
printer, der skrev betydeligt hurtigere men også mere grimt havde, lagde et
stykke papir ud der var vådt af blæk og man skulle lige have det op og tørre
inden man rigtig kunne kigge på det.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 11:32

On Sun, 17 Oct 2004 12:19:59 +0200, "Simon Nielsen"
<news@REMOVEsiho.dk> wrote:

> [...]
>grund af de flere dyser og at den bruger større prikker så kan der skrives

Ja, jeg ved det godt. Jeg skrev jo netop også at det var et meget
lille minus ved Pixma'en. Det var jo også det eneste dårlige som
jeg kunne finde på at skrive om den, da jeg jo som nævnt er 100%
tilfreds med den.

mvh Mads

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 11:43

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message

> [...]
> lille minus ved Pixma'en. Det var jo også det eneste dårlige som
> jeg kunne finde på at skrive om den, da jeg jo som nævnt er 100%

Hehe helt enig.

Fra : Møller

Dato : 17-10-04 12:57

> [...]
> fungerer upåklageligt og så er det jo også rart at den
> kan printe direkte på CD'er og DVD'er.
>
> Håber du kan bruge denne lille anmeldelse til noget.

Jeg skal selv til at vælge printer inden længe. Jeg har en
Canon S800 Fotoprinter med 6 separate patroner,
og får en rigtig god kvalitet. Er IP4000 ligeså god/bedre ??
Denne "Duplex" funktion, hvad er det ??
Skal man anskaffe sig noget ekstra for at printe på cd/dvd'er, såsom skuffe
osv. ??

Det var jo hele 3 ting...pyyhhh håber virkelig det går..

Mvh
Møller

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 13:03

On Sun, 17 Oct 2004 13:56:39 +0200, "Møller" <lpm@FJERNDETTEcity.dk>
wrote:

>Er IP4000 ligeså god/bedre ??

Den kan jeg ikke besvare. Min forrige printer var en HP 850 fra 1995,
en ren museumsgenstand.
Prøv at finde nogen tests af dem begge på nettet så du kan
sammenligne.

>Denne "Duplex" funktion, hvad er det ??

Du kan printe på begge sider af papiret.
Når funktionen er slået til, så printes først side 1 ud.
Maskinen hiver så papiret ind igen, vender det om
og skriver side 2 på bagsiden.
Smart feature hvis man skriver meget tekst ud.

>Skal man anskaffe sig noget ekstra for at printe på cd/dvd'er,
>såsom skuffe osv. ??

Nej, det er standard udstyr. Der følger en plade med som
man sætter CD'en fast på. ( ligesom du anbringer en CD
i sin æske ). Denne plade placeres så i en sprække i
printeren og derefter kører det af sig selv. Det er nemt,
hurtigt og ser kanon flot ud.

mvh Mads

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 14:05

"Møller" <lpm@FJERNDETTEcity.dk> wrote in message

> Jeg skal selv til at vælge printer inden længe. Jeg har en
> Canon S800 Fotoprinter med 6 separate patroner,
> og får en rigtig god kvalitet. Er IP4000 ligeså god/bedre ??

Jeg tror ikke du vil kunne se den store forskel du har også muligheden for 6
seperate patroner i IP4000, jeg var i hvert fald overrasket over det første
billede der kom ud af min printer, det er virkelig kvalitet der kan mærkes
og det er bare med 3 farver og sort

> Denne "Duplex" funktion, hvad er det ??
> Skal man anskaffe sig noget ekstra for at printe på cd/dvd'er, såsom
skuffe
> osv. ??

Alt følger med, det eneste du skal have er skrivbare cd'er, man kan købe 100
stk. for ca. 300 kr hos de danske butikker der har salg fra tyskland. Duplex
er udskrivning på begge sider af papiret.

> Det var jo hele 3 ting...pyyhhh håber virkelig det går..

Ja det gik j

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 14:58

On Sun, 17 Oct 2004 15:04:36 +0200, "Simon Nielsen"
<news@REMOVEsiho.dk> wrote:

>Jeg tror ikke du vil kunne se den store forskel du har også muligheden for 6
>seperate patroner i IP4000,

IP4000 har nu kun 5 patroner. Rød, gul, blå og 2 sorte.

mvh Mads

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 15:42

> IP4000 har nu kun 5 patroner. Rød, gul, blå og 2 sorte.

Jeps men du kan sætte et andet hovede i ligesom du kan ved i865, det er i
hvert fald hvad jeg fik at vide da jeg købte min, men jeg tror jeg holder
mig til det der er i, det virker fremragende for mig.

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-10-04 16:41

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> er i hvert fald hvad jeg fik at vide da jeg købte min, men jeg tror
> jeg holder mig til det der er i, det virker fremragende for mig.

Jeg tror det er en and. Jeg har selv i865 og har som deltids beskæftigelse i
at sælge den slags gear, og har aldrig hørt om den mulighed..

--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 17:44

"Tommy Fer" <news@FOTOFer.dk> wrote in message

> Jeg tror det er en and. Jeg har selv i865 og har som deltids beskæftigelse
> at sælge den slags gear, og har aldrig hørt om den mulighed..

Ja, men hvorfor fortæller en sælger mig så at man har muligheden for at
skifte mellem standard hoved og fotohoved? det undrer mig.

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 16:44

On Sun, 17 Oct 2004 16:41:31 +0200, "Simon Nielsen"
<news@REMOVEsiho.dk> wrote:

>Jeps men du kan sætte et andet hovede i ligesom du kan ved i865, det er i
>hvert fald hvad jeg fik at vide da jeg købte min, men jeg tror jeg holder
>mig til det der er i, det virker fremragende for mig.

OK, det vidste jeg ikke.
Hvad skulle formålet være med at skifte printerhovedet
ud med et til 6 patroner ?

mvh Mads

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 17:45

> OK, det vidste jeg ikke.
> Hvad skulle formålet være med at skifte printerhovedet
> ud med et til 6 patroner ?

Formålet med 6 hoveder er at du har de tre standard farver plus tre
fotofarver, sådan at nyancer som hud, himmel, græs, og diverse blomster
farver kommer til at tage sig bedre ud.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 13:14

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> skrev:

> [...]
> i sin æske ). Denne plade placeres så i en sprække i
> printeren og derefter kører det af sig selv. Det er nemt,

Hvor holdbar er udskriften på en CD og er det direkte på CDens blanke
overflade der udskrives?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-10-04 13:39

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvor holdbar er udskriften på en CD og er det direkte på CDens blanke
> overflade der udskrives?

Medierne skal være egnet til formålet - der kunne f.eks stå 'inkjet
printable' på dem.

--
Mvh Henrik.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 14:06

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Hvor holdbar er udskriften på en CD og er det direkte på CDens blanke
> overflade der udskrives?

Jeg udskrev på en cd her i går og det holder da stadig det skulle gerne
holde så længe cd'en virker da jeg lige havde fået den ud af printeren
smed jeg den i brænderen og brændte, ingen problemer der.

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 14:57

On 17 Oct 2004 12:14:03 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Hvor holdbar er udskriften på en CD og er det direkte på CDens blanke
>overflade der udskrives?

Tja, nu har jeg jo kun haft printeren i 2 uger og printede et par
DVD skiver den første dag. Foreløbig har de været udsat for
almindelig håndtering en 5 - 6 gange og de ser stadig ud som
da de blev trykt.

Nu er det jo så heller ikke en blank overflade der printes på.
Der skal bruges specielle skiver som er beregnet til at blive
printet på i en inkjet printer. Dem har jeg købt i Tyskland hos
Nierle og Billigmedien hvor sådanne skiver koster det samme
som ganske almindelige CD'er og DVD'er.
Belægningen på disse skiver er et porøst keramisk materiale
af samme type som der anvendes på fotopapir.

mvh Mads

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 11:13

"Michael Lund" <snowman@SLETkodehaj.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg står og overvejer at anskaffe mig en printer tilat skrive foto ud
> på. I den forbindelse har jeg overvejet Canons Pixma IP4000. Er der
> nogen der har erfaringer med denne?

Jeps, virkelig en kanon printer, men der er jo kommet en IP5000 med 1
picoliter dråbestørrelse i stedet for 2 picoliter, ikke fordi der er den
store forskel men er man kræsen kan man altså godt se det.

> Samtidig kan jeg se at farve laserne er kommet ned i en pris der er til
> at betale - er der nogle af disse der kan skrive fotos ud i en kvalitet,
> der er til at holde ud at se på?

Kort svar NEJ. Lasere og Solid Ink(Voks) er ikke i samme kvalitet som Canons
blæk printere, overhovedet ikke, farvegengivelserne er meget forkerte og der
er tit streger ned over billedet som produkt af at det er tromler det kører
på, men som præsentative dokumenter er farvelaser fint, til fotos skal man
have en blæk eller decideret photoprinter.

Fra : Michael Lund

Dato : 17-10-04 16:04

Michael Lund wrote:
<klip printer-review-forespørgsel>

Hej igen,

Tak til alle der svarede. Det lyder som om jeg skal kigge lidt på IP4000
eller IP5000. Tak for input.

mvh
Michael

Fra : Møller

Dato : 17-10-04 16:45

Jeg takker også for responsen.
Det lyder helt klart som en printer jeg vil kigge nærmere på.
Jeg kan se i div. beskrivelser af printeren, at der er 2
bakker til papir, det er faktisk ret praktisk og smart,
men der står at den ene arkføder er bagpå printeren,
passer det..??
Man kan vel godt have den til at stå op ad feks. en væg,
uden at skulle flytte den når der skal papir i føderen..??

Mvh
Møller

Fra : Mads

Dato : 17-10-04 17:25

On Sun, 17 Oct 2004 17:45:18 +0200, "Møller" <lpm@FJERNDETTEcity.dk>
wrote:

> [...]
>Man kan vel godt have den til at stå op ad feks. en væg,
>uden at skulle flytte den når der skal papir i føderen..??

IP4000 har en arkføder i toppen som skråner lidt bagud.
Du kan sagten placere printeren op ad en væg, men dog
ikke helt tæt på væggen. Når arkføderen er slået op, så
skal der være ca 8 cm luft bag printeren. Bruger du ikke
den øverste arkføder, så kan den klappes sammen og
printeren kan så flyttes helt tæt på væggen.
Både arkføderen og bakken i bunden har plads til 150 ark
papir, altså 300 ark ialt.

mvh Mads

Fra : Møller

Dato : 18-10-04 08:35

> [...]
> printeren kan så flyttes helt tæt på væggen.
> Både arkføderen og bakken i bunden har plads til 150 ark

Ok..så er det ligesom jeg mente det burde være.
Jeg er 99,9% sikker på at dette bliver min nye printer.
Jeg har netop bestilt et "prøveprint" hos Canon,
når jeg modtager det vil jeg sammenligne det med
samme billede printet på min S800.
Men jeg kan se at det er overalt på nettet at
IP4000 får stor ros, så den må jeg bare have.
Tak for supporten.

Mvh
Møller