Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nikon 8800
Fra : Anders Nielsen

Dato : 17-10-04 08:33

Hej
Jeg påtænker at købe ovennævnte kamera er der nogle af jer som har ros / ris
til det. Er det rigtig at filterindsatsen er i plastik og hvor der det
muligt at købe tilbehør f.eks uv/beskyttelsesfilter og modlysblænde. På
forhånd tak.
Anders

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 10:22

"Anders Nielsen" <cfs3113@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> til det. Er det rigtig at filterindsatsen er i plastik og hvor der det
> muligt at købe tilbehør f.eks uv/beskyttelsesfilter og modlysblænde.

Kameraet i sig selv er rigtig godt, det er ikke et action kamera på den måde
at man lige hiver det frem og snupper billedet, nej fra du trykker knappen
ned går der gerne lige et sekund eller to før billedet er taget, det kan
godt være irriterende men hvis det ikke er det du har brug for kan du roligt
købe det kamera.

Ja kameraet er lavet plastik og det samme med fltergevind. Alt hvad der
hedder filter og modlysblænder kan du anskaffe hos enhver fotohandler, det
kan ikke betale sig at gå på jegt efter den slags ting hos internet
forhandlere, da der ikke er den store forskel.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 10:33

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev:

> [...]
> før billedet er taget, det kan godt være irriterende men hvis det
> ikke er det du har brug for kan du roligt købe det kamera.

Hvis der så langt et shutter delay på Nikons kamera, så er det jo
nærmest ubrugeligt.

> [...]
> fotohandler, det kan ikke betale sig at gå på jegt efter den slags
> ting hos internet forhandlere, da der ikke er den store forskel.

Ikke? Jeg har givet 80,- incl. porto for et nyt 72mm Hoya UV(N)HMC
multi-coated hos en forhandler via Ebay. I Danmark tager forhandlerne
rask væk 300,- eller mere for samme vare.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 11:23

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Hvis der så langt et shutter delay på Nikons kamera, så er det jo
> nærmest ubrugeligt.

Nej det vil jeg nu ikke sige, måske er et sekund eller to lige at overdrive
en tand men der er kameraer der er hurtigere og så er der selvfølgelig DSLR

> Ikke? Jeg har givet 80,- incl. porto for et nyt 72mm Hoya UV(N)HMC
> multi-coated hos en forhandler via Ebay. I Danmark tager forhandlerne
> rask væk 300,- eller mere for samme vare.

Ja men nu tænker jeg også kun på danske netforhandlere og dem der er at
finde i byen. Du kan ikke sammenligen ebay med almindelige forhandleren,
ebay er en auktion hvor der tit bliver solgt for underpris men også for
overpris.

Fra : Allan Thwaites

Dato : 17-10-04 12:18

Alan T. www.atlsfjernmig@mail.dk (fjernmig)
> skrev.- Hvorfor er der altid en der udtale sig skråsikkert om noget han
ikke har forstand på ???
Kameraet er ikke lavet af plastik,dog beklædt med plastik som næsten alle
andre.
Se her.- www.dpreview.com/articles/nikoncp8800/page3.asp

M.vh Alan.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 12:42

> [...]
> ikke har forstand på ???
> Kameraet er ikke lavet af plastik,dog beklædt med plastik som næsten alle

Sorry, ja beklædt med plastik, men det er jo filtergevindet der var tale om
her, og så vidt jeg har forstået skulle gevindet være plastik. Men jeg
udtaler mig ikke skråsikekrt jeg anerkender når jeg har lavet en svipser som
her. Men ret mig endelig hvid gevindet er af mere hårdført materiale.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 12:08

> Nej det vil jeg nu ikke sige, måske er et sekund eller to lige at
> overdrive en tand men der er kameraer der er hurtigere og så er
> der selvfølgelig DSLR

Er dSLR reelt hurtigere end de nyeste kompaktkameraer på det punkt? På
mit kamera er shutter delay af andre blevet målt til at være i omegnen
af 1/10 sekund hvilket i praksis ikke mærkes. Er det hurtigere på dSLR?

> [...]
> er at finde i byen. Du kan ikke sammenligen ebay med almindelige
> forhandleren, ebay er en auktion hvor der tit bliver solgt for

Det jeg omtaler ovenfor er en "buy it now" pris. I mange tilfælde kan
man i øvrigt uden problemer sammenligne EBay med alm. forhandlere, da
det er ganske udbredt at oprette Ebay-butikker, da det er en billig
måde at drive en webbutik på.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 12:38

> Er dSLR reelt hurtigere end de nyeste kompaktkameraer på det punkt? På
> mit kamera er shutter delay af andre blevet målt til at være i omegnen
> af 1/10 sekund hvilket i praksis ikke mærkes. Er det hurtigere på dSLR?

Ja det vil jeg sige, når jeg fokuserer og tager billedet sker det med det
samme jeg trykker.

> [...]
> man i øvrigt uden problemer sammenligne EBay med alm. forhandlere, da
> det er ganske udbredt at oprette Ebay-butikker, da det er en billig

Jaja men ebay er stadigvæk ikke dansk

Fra : Jack L.

Dato : 17-10-04 12:32

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> fotohandler, det kan ikke betale sig at gå på jegt efter den slags
> ting hos internet forhandlere, da der ikke er den store forskel.

Jeg synes ellers at mange af varene i www.2filter.com er billigere end hos
de danske forhandlere. Ebay er også en god kilde til filterjagt.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Anders Nielsen

Dato : 17-10-04 21:31

Hej
Ingen i gruppen har ud fra svarene åbenbart erfaring med nikon 8800. Men tak
for svarene. Jeg har set på DP´s nikon talk. Masser af roser til det. Så jeg
køber et i Danmark da jeg har indtryk af at DFA som importør har et godt
navn. Jeg forventer samtidig at købe 1gb. Sandisk Ultra som jeg også har
fået indtryk af er noget af det bedste.
Hilsen Anders

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 17-10-04 21:57

"Anders Nielsen" <cfs3113@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køber et i Danmark da jeg har indtryk af at DFA som importør har et godt
> navn. Jeg forventer samtidig at købe 1gb. Sandisk Ultra som jeg også har

Jeg vil tro at det er et fint kamera hvis man ikke vil ofre pengene til
et DSLR. Jeg er ihvertfald tilfreds med mit 8700. Det tager fine billeder
og det tager ikke lang tid at lære de forskellige indstillinger.

Et Sandisk Ultra er heller ikke dårligt. Jeg har selv et Ultra og
hastigheden er meget god taget i betragtning af at det er et
hukommelseskort.

/Kenneth Iversen

Fra : Anders Nielsen

Dato : 17-10-04 22:06

> Et Sandisk Ultra er heller ikke dårligt. Jeg har selv et Ultra og
> hastigheden er meget god taget i betragtning af at det er et
> hukommelseskort.
>
> /Kenneth Iversen

Jeg har faktisk læst at det ikke kan betale sig at købe et hurtigere, da
kammeraet ikke vil kunne følge med og udnytte det. Samtidig læste jeg at de
nye ultra 3 kort ikke understøttes af f.eks. nikon d70
Anders

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-10-04 09:33

> [...]
de
> nye ultra 3 kort ikke understøttes af f.eks. nikon d70

Det er noget vrøvl, det kræver bare at en firmware opdatering, forskellen på
Ultra II og Ultra III er en anden chip type der er hurtigere samt at der til
chippen er dobbelt så mange forbindelser. Nikon D1 kan i hvert fald godt
bruge dem.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 12:44

> Ja det vil jeg sige, når jeg fokuserer og tager billedet sker det
> med det samme jeg trykker.

Ja det samme er tilfældet med mit kamera.

> Jaja men ebay er stadigvæk ikke dansk

Og? Det er da direkte dumt at betale 4-5 gange så meget for en vare i
DK i forhold til hvad den kan fås for andre steder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 13:57

> [...]

Når jeg nu skriver fokuserer så fokuserer den jo efter hvilket objektiv der
sidder på ellers bruger jeg meget manuel fokus for at få billedet hurtigere
taget.

> Ja det samme er tilfældet med mit kamera.

Njaa DSLR er nu engang hurtigere det sker i samme nu som man trykker, du
skriver 1/10 sekund og det kan altså betyde at hvis det er action fotos (der
er hurtige) at motivet har flyttet sig så meget at man ikke får et godt nok
billede.

> Og? Det er da direkte dumt at betale 4-5 gange så meget for en vare i
> DK i forhold til hvad den kan fås for andre steder.

Din mening og min sammenligning er forskellig. Der jeg vil hen er hvis man
vil ud og købe tingende i DK og det er der mange der vil på grund af den
sikkerhed for at hurtigt kunne indlevere varen til reperation, hvis nu man
skal sende det til england eller tyskland kan nogle folk miste
sikkerhedsfølelsen, jeg har det ikke selv sådan men kender et par stykker.
Jeg handler nu også selv på ebay og i andre tysk og engelske forhandlere,
men i min sammenligning var det danske butikker. Jeg er udemærket godt klar
over vhad der rører sig rundt om på nettet

Fra : Deaster

Dato : 17-10-04 15:33

Morten Bjergstrøm wrote:

> Ja det samme er tilfældet med mit kamera.

Næppe:
http://www.dpreview.com/reviews/canons1is/page4.asp

Ved heller ikke lige hvor du får de 1/10 sek. fra, medmindre jeg tager
fejl og det ikke er et S1 IS du har?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 15:13

> Når jeg nu skriver fokuserer så fokuserer den jo efter hvilket
> objektiv der sidder på ellers bruger jeg meget manuel fokus for at
> få billedet hurtigere taget.

Fokuseringstiderne skal selvfølgelig ikke tages i betragtning når vi
snakker shutter delay.

> [...]
> det er action fotos (der er hurtige) at motivet har flyttet sig så
> meget at man ikke får et godt nok billede.

Jeg tvivler på at SLR er meget hurtigere. Der er trods alt et spejl der
skal vippes mekanisk og elektronik, der skal aktiveres.

> [...]
> på grund af den sikkerhed for at hurtigt kunne indlevere varen til
> reperation, hvis nu man skal sende det til england eller tyskland

Ret beset går det nok hurtigere at få repareret sit udstyr i England
eller Tyskland end i Danmark, hvor mange producenter end ikke har
værksteder.

> [...]
> sådan men kender et par stykker. Jeg handler nu også selv på ebay
> og i andre tysk og engelske forhandlere, men i min sammenligning

Det synes jeg nu ikke du skrev, men det er nu ligegyldigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 17-10-04 15:41

> Fokuseringstiderne skal selvfølgelig ikke tages i betragtning når vi
> snakker shutter delay.

Og det er nok derfor SLR har ry for at være så hurtige, de vil meget tit
være fokuseret korrekt før udløseren trykkes helt ned.
De fleste digicams laver en ny fokusering hver gang udløseren trykkes ned,
hvor et SLR bare korrigerer lidt på sidste fokusering (Jeg ved godt at der
er kommet modeller på markedet, hvor fokus justeres løbende, men det går
kraftigt ud over batterilevetiden).

> Jeg tvivler på at SLR er meget hurtigere. Der er trods alt et spejl der
> skal vippes mekanisk og elektronik, der skal aktiveres.

Det spejl kan flyttes meget hurtigt, på Nikons store modeller tager det
40ms.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 15:45

> [...]
>
> Jeg tvivler på at SLR er meget hurtigere. Der er trods alt et spejl der
> skal vippes mekanisk og elektronik, der skal aktiveres.

Jo det er rigtigt nok, men jeg syntes nu stadig at det går hurtigt, men
bestemt så er dit kamera også hurtigt, hvad er det for et?

> Ret beset går det nok hurtigere at få repareret sit udstyr i England
> eller Tyskland end i Danmark, hvor mange producenter end ikke har
> værksteder.

Ja det er jeg klar over, men der jeg vil hen er at nogle jeg kender føler
sig usikre ved at sende deres udstyr ud af landet og føler en hvis sikekrhed
ved at det bliver i landet, foreksempel ved Nikon der bliver repareret hos
DFA.

> Det synes jeg nu ikke du skrev, men det er nu ligegyldigt.

Nej det er derfor jeg udspecificerer nu men ja det er ligegyldigt.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 15:50

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev:

> Næppe:

Øh jo. Jeg har en anelse om, at jeg kender mit kamera bedre end du gør

> http://www.dpreview.com/reviews/canons1is/page4.asp

0,2 sekund eller 1/5 sekund for S1IS.

0,14 sekund for FZ-20

http://akam.no/art.php?artikkelid=10637

"Shutter lag was low, even at slower shutter speeds where it often
occurs."
http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz20-review/index.shtml

"The all important shutter lag (time between depressing the shutter
release to actually capturing the image) measure approx. 1/10 of a
second when pre-focused"
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/fz20_pg5.html

> Ved heller ikke lige hvor du får de 1/10 sek. fra, medmindre jeg
> tager fejl og det ikke er et S1 IS du har?

Nej jeg har et Panasonic FZ-20.
Det er Carsten Riis der har S1 IS.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Deaster

Dato : 17-10-04 16:01

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
>
> "The all important shutter lag (time between depressing the shutter
> release to actually capturing the image) measure approx. 1/10 of a

Ahhh, så var det mig der huskede forkert.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 15:55

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> Og det er nok derfor SLR har ry for at være så hurtige, de vil
> meget tit være fokuseret korrekt før udløseren trykkes helt ned.

Ja det samme vil et kompakt kamera da være enten ved at man har brugt
manuel fokus eller har låst fokus fast ved at trykke udløseren halvt
> [...]

> (Jeg ved godt at der er kommet modeller på markedet, hvor fokus
> justeres løbende, men det går kraftigt ud over batterilevetiden).

Det er en god funktion til at fotografere fugle i flugten og lignende,
hvor der kun er kort tid til at fokusere men ellers bør funktionen slås
fra.

> Det spejl kan flyttes meget hurtigt, på Nikons store modeller
> tager det 40ms.

40% af det målte shutterlag på FZ-20. Til de 40% skal du lægge den tid
det tager at aktivere elektronikken så der rent faktisk kan tages et
billede. Så alt i alt er shutter lag ikke det gode argument for dSLR
(der er så en masse andre rigtigt gode argumenter, men det er så en
anden sag).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 17-10-04 16:10

> Ja det samme vil et kompakt kamera da være enten ved at man har brugt
> manuel fokus eller har låst fokus fast ved at trykke udløseren halvt
> ned.

Det er tydeligt at du ikke har brugt et SLR, jeg kan prøve at forklare lidt
mere:
Første gang du trykker udløseren halvt ned stiller et SLR skarpt og den
indstilling vil ikke blive ændret selvom du slipper udløseren igen.
Dvs. så lang tid at du fotografere på nogelunde samme afstand, skal du ikke
vente på focus, der skal højst laves en lille korrektion og den går hurtigt.
Så derfor vil kameraet virke meget hurtigt i udløseren også selvom du ikke
trykker halvt ned hvergang..

> 40% af det målte shutterlag på FZ-20. Til de 40% skal du lægge den tid
> det tager at aktivere elektronikken så der rent faktisk kan tages et
> billede.

De 40ms er tiden fra der trykkes til billedet tages.

> Så alt i alt er shutter lag ikke det gode argument for dSLR

Hvis man har brug for et hurtigt kamera, så er der ikke andre muligheder end
de professionelle SLR huse, det gælder både autofocus og shutter lag.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 18:17

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> [...]
> Første gang du trykker udløseren halvt ned stiller et SLR skarpt
> og den indstilling vil ikke blive ændret selvom du slipper

Ok. For at opnå den funktion skal jeg slå over på manuel fokus, hvor
man først kan lave en auto indstilling entet på omskifteren eller via
udløseren.

> Dvs. så lang tid at du fotografere på nogelunde
> samme afstand, skal du ikke vente på focus, der skal højst laves
> en lille korrektion og den går hurtigt.

Det samme kan jeg som sagt gøre. Men det afhænger selvfølgelig af
hvilket kompakt kamera der er tale om, men jeg vil tro, at de fleste
såkaldte prosumers har en tilsvarende funktion.

> Hvis man har brug for et hurtigt kamera, så er der ikke andre
> muligheder end de professionelle SLR huse, det gælder både
> autofocus og shutter lag.

Det hænger ikke sammen med det jeg netop har forklaret. Hvis man skal
argumentere for dSLR så er det den uovertrufne billedkvalitet og de
nærmest uendelige muligheder kva det udskiftelige objektiv, der er de
to klart vigtigste faktorer, men det er selvfølgelig subjektivt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 17-10-04 18:35

> Ok. For at opnå den funktion skal jeg slå over på manuel fokus, hvor
> man først kan lave en auto indstilling entet på omskifteren eller via
> udløseren.

Og så skal du huske at trykke på AF knappen når afstanden skifter. På et SLR
er der stadig autofokus, men den koster kun tid, når focus skal ændres.

> Det samme kan jeg som sagt gøre. Men det afhænger selvfølgelig af
> hvilket kompakt kamera der er tale om, men jeg vil tro, at de fleste
> såkaldte prosumers har en tilsvarende funktion.

Prøv at gå ned i en fotobutik og leg lidt med et SLR, så kan det være du vil
forstå.
Ret kamera mod noget, tag et billede (kameret focuserer), tag et billede
igen (Focus flytter sig ikke=meget hurtig reaktion).
Der skal ikke stilles noget for at få den hurtige virkemåde, den er der bare
altid og uden at bruge noget særlig strøm.

Et andet punkt der også medvirker til at D70 virker hurtigt, er at man kan
gå fra billedekiggereri (eller menu blandre) på LCD skærmen til næste
billede taget på nærmest igen tid. Et let tryk på udløseren og kameraet er
ude af alle menuer og igang med at fokusere.

> [...]
> nærmest uendelige muligheder kva det udskiftelige objektiv, der er de
> to klart vigtigste faktorer, men det er selvfølgelig subjektivt.

Det kan vi godt blive enige om, men for dem der har brug for hastighed, er
der heller ikke andre muligheder end et SLR.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 18:45

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> Og så skal du huske at trykke på AF knappen når afstanden skifter..

Nej så skal jeg dreje på fokusringen eller trykke fokustypeomskifteren
helt ned så fokuserer den automatisk. Præcis som du skal på et dSLR når
fokus skal skiftes.

> På et SLR er der stadig autofokus, men den koster kun tid, når
> focus skal ændres.

Altså absolut ingen forskel fra hvad jeg kan på mit kamera.

> [...]
> Ret kamera mod noget, tag et billede (kameret focuserer), tag et
> billede igen (Focus flytter sig ikke=meget hurtig reaktion).

Ja jeg kan præcis det samme på mit kamera. Jeg tror ikke helt du har
fulgt med i hvad de nye kompaktkameraer kan.

> Det kan vi godt blive enige om, men for dem der har brug for
> hastighed, er der heller ikke andre muligheder end et SLR.

Det bliver vi så ikke enige om.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 17-10-04 19:03

> Nej så skal jeg dreje på fokusringen eller trykke fokustypeomskifteren
> helt ned så fokuserer den automatisk. Præcis som du skal på et dSLR når
> fokus skal skiftes.

Nej, jeg bruger stadig udløser knappen.

> Ja jeg kan præcis det samme på mit kamera.

Det må vi så se om andre kan bekræftige at FZ20 holder focus imellem skud,
så der kun skal laves små hurtige korrektioner (dette selvfølgelig uden der
er sat "continues focus" på).

Mit "lille" kamera laver ihvertfald en fuld autofocus hver jeg jeg trykker
på udløseren, hvis ikke jeg har valgt manual focus og i manual vil et tryk
på AF knappen også medføre en fuld focus cycle.

> Jeg tror ikke helt du har
> fulgt med i hvad de nye kompaktkameraer kan.

Jeg er ihvertfald spændt på om kompakt kamera er blevet så smarte.

Fra : HKJ

Dato : 17-10-04 19:33

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> så der kun skal laves små hurtige korrektioner (dette selvfølgelig uden

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/fz20_pg5.html giver ihvertfald
ikke indtrykket af et hurtigt kamera (Sammenlignet med et dSLR):
"In single frame mode, the shot-to-shot delay averaged only 1.4 seconds
without the using the flash" og "When using TIFF mode, it slows down to
about 3.5 seconds between frames"

Men generelt ser det ud til at være et godt "alt i et" kamera.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-10-04 09:35

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> [...]
> only 1.4 seconds without the using the flash" og "When using TIFF
> mode, it slows down to about 3.5 seconds between frames"

Dette er meget afhængig af hukommelseskortet især med TIFF, hvor
filerne fylder omkring 15MB stykket.
I burst mode kan der tages 2-3 billeder pr. sekund indtil kortet er
fyldt. Det er lidt langsommere end dSLR. Når man bare trykker manuelt
på udløseren er det vel omtrent en faktor 3 til forskel i hastigheden i
forhold til dSLR (~1sekund for FZ-20 3/10sekund for 20D), hvis Steves
tal bruges.

> Men generelt ser det ud til at være et godt "alt i et" kamera.

Det er ihvertfald et af de kameraer man bør kigge på, hvis man ikke har
råd til dSLR. Et dSLR med tilsvarende zoom-egenskaber ville jo have
kostet det meste af en bondegård og ville være langt mindre
håndterbart. Til gengæld ville billedkvaliteten være højere og
muligheden for at gå højere op i ISO uden store støjproblemer ville
være en klar fordel. ISO400 på FZ-20 forudsætter nok generelt en tur
igennem støjreduceringssoftware.
Som jeg vist også skreve andetsteds så er indlæringskurven for FZ-20
relativt stejl, da der ikke er en 100% sikker automatisk mode.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-04 17:58

In article <Xns95866B9BF6677.miljokemi.dk@miljokemi.dk>, Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> muligheden for at gå højere op i ISO uden store støjproblemer ville
> være en klar fordel. ISO400 på FZ-20 forudsætter nok generelt en tur

Et 28-300mm objektiv i samme lave klasse som på kompakte digicams
koster ikke meget til DSLR. Tamron ser ud til at ligge på $200, og det
samme med Sigma. Og så får man et objektiv der overlever kameraet.

Så 5000 for brugt kamera + 1500-2000 kr for objektivet, og du er
bedre kørende.

FZ20 ser ud til at være dyrere end brugtprisen på 300D. Ihvertfald i
Tyskland.

> Som jeg vist også skreve andetsteds så er indlæringskurven for FZ-20
> relativt stejl, da der ikke er en 100% sikker automatisk mode.

Det er der til gengæld på 300D.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-10-04 09:18

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> Nej, jeg bruger stadig udløser knappen.

Det samme kan jeg også. Hvis jeg først har trykket udløserknappen halvt
ned bibeholder kameraet fokus på den afstand, hvilket medfører at hvis
knappen slippes og fokus ændres lidt er fokuseringstiden lav fordi
kameraet er "tættere" på at have fokus. Det er sådan det opfattes i
praksis.

> Det må vi så se om andre kan bekræftige at FZ20 holder focus
> imellem skud, så der kun skal laves små hurtige korrektioner
> (dette selvfølgelig uden der er sat "continues focus" på).

Ja det gør FZ20 netop. Continuous auto focus ændrer hele tiden fokus
alt afhængig af hvor fokusfeltet peges ned. Med CAF slået fra
bibeholdes fokus.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 15:58

> Jo det er rigtigt nok, men jeg syntes nu stadig at det går
> hurtigt, men bestemt så er dit kamera også hurtigt, hvad er det
> for et?

Panasonics FZ-20 og jo det er generelt pænt hurtigt.

> [...]
> kender føler sig usikre ved at sende deres udstyr ud af landet og
> føler en hvis sikekrhed ved at det bliver i landet, foreksempel

Det har du ret i. Der er også stadig mange der er bange for at betale
med kort over nettet selvom risikoen er lig nul og man rent faktisk er
bedre sikret end ved fysisk brug af kortet.

> Nej det er derfor jeg udspecificerer nu men ja det er
> ligegyldigt.

Ja ellers kunne vi nok få rigtigt lang tid til at gå med det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-10-04 17:51

> Panasonics FZ-20 og jo det er generelt pænt hurtigt.

Ja det er rigtigt, det er hurtigt og generelt lækkert kamera, men På Nikon
D1 er tiden fra spejlet går op til der er hul ind til sensoren kun 40 ms og
du beskriver 100 ms med de 1/10 du skriver så der er en forskel.

> [...]
> bedre sikret end ved fysisk brug af kortet.

> Ja ellers kunne vi nok få rigtigt lang tid til at gå med det.

Rigtigt.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-10-04 18:20

> Ja det er rigtigt, det er hurtigt og generelt lækkert kamera,

Men med en forholdsvis stejl indlæringskurve bla. fokus på de store
brændvidder driller stadig. Der skal kun en lille bitte bevægelse til
når man trykker udløseren halvt ned for at man får fokus på noget andet
end det tiltænkte.

> men
> På Nikon D1 er tiden fra spejlet går op til der er hul ind til
> sensoren kun 40 ms og du beskriver 100 ms med de 1/10 du skriver
> så der er en forskel.

Ja godt en faktor 2. Men vigtigere må den uovertrufne billedkvalitet på
dSLR være end forskellen i shutter lag når vi er nede i de
størrelsesordener.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-10-04 09:23

> [...]
>
> Ja godt en faktor 2. Men vigtigere må den uovertrufne billedkvalitet på
> dSLR være end forskellen i shutter lag når vi er nede i de

Ja det med shuttlag skulle ikke være et argument, da FZ-20 bestemt er et
hurtigt kamera, det er Canon S1 IS nu også, men det er billed kvaliteten der
skal forkuseres på ved DSLR. Desuden så var det det der Nikon 8800 der var
tale om og det er langsomere end de fleste men bileldkvaliteten på det
kamera er bare lækker.