Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt billedebehandlingsprogram eller dyrt ~
Fra : SpookiePower

Dato : 15-10-04 21:52

Jeg har selv et CanonPowershot S50 som jeg er rigtig
godt tilfreds med og har taget en hel del billeder med. Men hver
gang jeg kigger billederne igennem ryger de fleste også lige
en tur igennem PhotoShop for lidt farvejustering, så de bliver
"perfekte". Men så var det at jeg kom til at tænke på, hvad som
der er godt ved et proffesionelt kamera - hvad kan det, som man
ikke kan justere sig til i et billedebehandlings program ? Kan
man ikke sige at et billigt kamera + billedebehandlign kan
lave de samme billeder som et proffesionelt kamera ?

Mit fotoalbum -
www.activewebsite.dk/fotoalbum/index.php

Fra : den ægte fotomand

Dato : 15-10-04 22:03

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man ikke sige at et billigt kamera + billedebehandlign kan
> lave de samme billeder som et proffesionelt kamera ?

Ja det ville da være dejligt at man kunne købe et digital kamera i feks
Aldi, tage nogle billeder og bagefter justere dem til i Irfanview. og så
var de lige så gode som et Canon til +40000. *s*

VH Per

Fra : Lüpcenagtig

Dato : 15-10-04 22:40

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og så
> var de lige så gode som et Canon til +40000. *s*

Omvendt kan man vel undre sig over at mange billeder taget med et
+40.000Kr. kamera, har været en tur
i igennem hokuspokus maskinerriet, det virker i høj grad underligt.
Burde man ikke med et sådan kamera ,tage billeder der kan anvendes
direkte, eller er det brugeren af det, der ikke mestrer det, som måtte
gøre kamereaet bedre end et til 1K?

Lüpcen.ac

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-10-04 23:26

"Lüpcenagtig" <Lüpcenagtig@qwe.qw> skrev i en meddelelse
> [...]
> Burde man ikke med et sådan kamera ,tage billeder der kan anvendes
> direkte, eller er det brugeren af det, der ikke mestrer det, som måtte

Der er altså mennesker, der gerne vil se verden delt op i skaktern - sort,
hvidt, kvadratisk.
Så firkantet er verden nu engang ikke.

Et kamera uanset pris er nu engang et lysfølsomt medie bag en optik, der
tegner billedet.
Er optikken skarp og filmplanet fungerende, vil billedet der nu en gang være
det billede, der bliver tegnet af optikken. på godt og ondt.

Afgørende for billedets kvalitet, er optikken foran filmplanet. Et godt
optik vil give skarpe billeder med god kontrast og klare farver, mens et
dårligt vil mudre billedet på alle nævnte plan.
Om man kan nøjes med et Canon Powershot S50, kommer i høj grad an på, hvad
man vil fotografere. Er det snapshots, stilleben og makrofoto, kommer man
rigtigt langt med et lommekamera af god kvalitet. Det fylder ikke nær så
meget og er ikke nær så tungt. I forhold til et DSLR skal man leve med lidt
mere støj på ensfarvede flader og en langt mere begrænset exponeringsramme
(Små Digicams har sjældent mulighed for ISOjustering).
Men ellers går det fint. Men prøv så at fotografere wildlife (fugle i flugt,
kronvildt osv.) Her vil man lynhurtigt opdage lommekameraets begrænsninger.
De lange lukketider og relativt høje blændeværdier sætter deres
begrænsninger, og med de små sensorer og ultrakorte brændvidder er det
vanskeligt at isolere emner imod en uskarp baggrund. Dybdeskarpheden er
sværere at kontrollere. Man kan heller ikke bruge de vilde vidvinkler.

Korte af det lange er, at man kan tage rigtigt mange gode billeder med et
godt lommekamera, og der er lige så mange billeder, man ikke kan tage med på
grund af dets begrænsninger. En anden ting er så lige kvaliteten af
objektivet. Har man prøvet at arbejde med et kvalitetsobjektiv på et DSLR,
er man ikke i tvivl. Man kan tydeligt fornemme, at det er godt, fordi det
tegner skarpt ved fuld blændeåbning. (Det du ser i søgeren) Disen letter så
at sige i forhold til et ringere objektiv.

Man kan heller ikke billedebehandle sig ud af et dårligt kamera (jow, det
kan man godt med ubegrænset tid, den rigtige software og ultra meget talent.
Så behøver man i princippet ikke et kamera overhovedet)
Man kan justere på farver, farveintensitet og skarphed indenfor en vis
grænse og derved redde billeder, der ellers ville skuffe fælt.
At man billedebehandler billeder fra professionelle kameraer skyldes, at man
optager billedet i formatet RAW. Et format, der er helt ubehandlet på
forhånd men indeholder langt flere informationer i billedet.
Det skal billedbehandles for at blive godt.
At an så ofte går videre, er jo op til fotografen for at skabe den stemning
i billedet, han nu ønsker.
Et foto er ikke en dokumentation af virkeligheden, men en fortolkning ,husk
det!

Billederne fra lommekameraet er på forhånd billedebehandlet i kameraet. Det
sker bare automatisk. Man kan vælge forskellige muligheder i menuerne, men
ellers sker det med fabrikkens defaultindstillinger.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-04 08:09

In article <41704e96$0$193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> Er optikken skarp og filmplanet fungerende, vil billedet der nu en gang være
> det billede, der bliver tegnet af optikken. på godt og ondt.

nej nej nej. Der er nogle ting du glemmer. Der er fejl på "filmplanet",
nogle har flere "døde" pixels end andre som filmplanet skal interpolere/
gætte sig til. Filmplanet har også forskellig opløsning og egenstøj.
Og når alt dette er klart, så sker der en elektronisk databehandling
af hvad der er registreret på filmplanet. Denne oversættelse kan ske
på mange måder, og specielt ved JPEG vil der være stor forskel i
fabrikantens metode.
Også hele det omkring automatikkens lysmåling og eksponeringsvalg,
som kan lede til mørke billeder, eller billeder med udbrændt
højlys.

> Afgørende for billedets kvalitet, er optikken foran filmplanet. Et godt
> optik vil give skarpe billeder med god kontrast og klare farver, mens et
> dårligt vil mudre billedet på alle nævnte plan.

Enig, men sensor og/eller software kan også smadre billedet. Optik er
en forudsætning, men ingen garanti.

> [...]
> forhånd men indeholder langt flere informationer i billedet.
> Det skal billedbehandles for at blive godt.

Og du skal lave de enkelte farvekanaler om fra 12-bit til 8 bit, dvs
begrænse de enkelte farvers dynamik med en faktor 16, og dette kræver
nogle valg. Et billede fra sensoren kan vise lang flere farver end
både skærmen og fotopapire. Så man trækker ting frem steder i
billedet som ellers ville forsvinde Man udnytter mulighederne.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-04 22:55

In article <ckpdab$1a03$1@news.cybercity.dk>, SpookiePower wrote:
> [...]
> man ikke sige at et billigt kamera + billedebehandlign kan
> lave de samme billeder som et proffesionelt kamera ?

Det dSLR kamera kan lave meget begrænset dybdeskarphed.
Det kan et digicam ikke, da sensoren er meget lille.
Det kan ikke justeres i billedbehandling.

Hvis du ikke kan tage RAW billeder i dit digicam,
så har du sikkert mange billedere der er brændt ud i højlys.
RAW giver mere dynamik, og du kan hente +/- 2-3 EV ved
"fremkaldelsen".

dSLR kan skyde ISO 800-1600 medmindre støj end et digicam
kan skyde ISO 100.

Mit dSLR kan skyde 5 billeder i sekundet - Ialt
23 i JPEG eller 6 i RAW, inden hastigheden tilder lidt.

Jeg kan sætte kvalitetsglas foran så jeg fjerner den lilla farve
ved store kontraster.

Fra : Tom K.

Dato : 16-10-04 08:05

> Det dSLR kamera kan lave meget begrænset dybdeskarphed.
> Det kan et digicam ikke, da sensoren er meget lille.
> Det kan ikke justeres i billedbehandling.

Der tager du fejl!... Photoshop CS er din ven. Den har en funktion , som
hedder Lens Blur, med den kan du lave din baggrund uskarp. Du kan faktisk
selv vælge hvor mange "blade" din blænde skal bestå af...er 8 nok?!!!
Men selvfølgelig er det langt sjovere at ha' den ægte varer, fx en god 2,8
optik.

--
Tom

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-04 08:30

Tom K. wrote:
> Men selvfølgelig er det langt sjovere at ha' den ægte varer, fx en god 2,8
> optik.

Jeg vil nu mene en god 1.4 eller 1.8-optik er endnu sjovere :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Erik W.

Dato : 16-10-04 08:42

"Tom K." skrev i en meddelelse news:ckqh39$3ob$1@news.net.uni-c.dk...

> Der tager du fejl!... Photoshop CS er din ven. Den har en funktion , som
> hedder Lens Blur, med den kan du lave din baggrund uskarp. Du kan faktisk
> selv vælge hvor mange "blade" din blænde skal bestå af...er 8 nok?!!!

Jeg har brugt den funktion en del førhen, men det er altså kun en
nødløsning.

Den kan bruges når der er en klar overgang mellem motiv og baggrund.
Men hvis der står et brus af fine løse hår omkring din models ansigt så vil
du miste disse ved afmaskningen medmindre du bruger oceaner af tid på det.

Baggrunden må heller ikke have perspektivisk dybde.
Hvis der eksempelvis er et fortov som fortsætter ud bagved dit motiv eller
en vej der fortoner sig i horisonten så vil det kunne se ud som om du har
placeret matteret glasrude bag motivet, hvis du giver det en gang lens blur.
Med en naturlig uskarphed fra et objektiv vil den perspektiviske dybde i
billedet blive forstærket fordi baggrundens uskarphed vil tiltage gradvist
med afstanden.

Mvh Erik

Fra : Claus Hastrup

Dato : 16-10-04 15:32

"Erik W." skrev i en meddelelse

> Med en naturlig uskarphed fra et objektiv vil den perspektiviske dybde i
> billedet blive forstærket fordi baggrundens uskarphed vil tiltage gradvist
> med afstanden.

Den effekt kan man også lave i PhotoShop CS med blandt andet "Depth of Field
Map".

Fra : Henning

Dato : 17-10-04 04:10

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Tom K." skrev i en meddelelse news:ckqh39$3ob$1@news.net.uni-c.dk...

....klip
> [...]
> billedet blive forstærket fordi baggrundens uskarphed vil tiltage gradvist

Denne efekt har jeg lige set en tutorial der opnåede ved at bruge "Gradiaent
fill" på blur. - Ret smart.

Hvor? - kan ikke huske men det var et billde med 2 piger i et køkken - måske
PC-Planet - andre der har set og kan huske?

mvh Henning

Fra : Thomas Corell

Dato : 16-10-04 08:44

Povl H. Pedersen wrote:

> Det dSLR kamera kan lave meget begrænset dybdeskarphed.
> Det kan et digicam ikke, da sensoren er meget lille.

Betegnelsen '(d)SLR' siger noget om konstruktionen af søgersystemet,
intet om film/sensor størrelse.

--
Don't waste space

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-04 08:51

In article <slrncn1kat.re.nospamplease@mail.corell.dk>, Thomas Corell wrote:

> Betegnelsen '(d)SLR' siger noget om konstruktionen af søgersystemet,
> intet om film/sensor størrelse.

Jeg taler med dSLR om dem der er på markedet i dag.
Og de har alle en sensor væsentligt større end de
digicams der er på markedet i dag.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-10-04 09:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

> Det dSLR kamera kan lave meget begrænset dybdeskarphed.
> Det kan et digicam ikke, da sensoren er meget lille.

Et "digicam" (som dit dSLR i øvrigt også er) kan godt give begrænset
dybdeskarphed selvom sensoren er lille.

Direkte fra kameraet:
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-26

Dybdeskarpheden kunne være blevet endnu mindre med f: 2,8 og større
brændvidde/afstand til motivet.

> Det kan ikke justeres i billedbehandling.

Jo da. En afmaskning og brug af blur kan klare det.

> dSLR kan skyde ISO 800-1600 medmindre støj end et digicam
> kan skyde ISO 100.

Ja men man skal ikke overdrive betydning af støj. Eksempelvis vil et
5MPixel billed der vises på en skærm 1:1 omtrentligt svare til en
papirudskrift i 60x40

> Mit dSLR kan skyde 5 billeder i sekundet - Ialt
> 23 i JPEG eller 6 i RAW, inden hastigheden tilder lidt.

Mit kamera kan skyde 2-3 billeder i sekundet til kortet er fyldt uden
hastigheden daler.

> Jeg kan sætte kvalitetsglas foran så jeg fjerner den lilla farve
> ved store kontraster.

Men alligevel ser man CA med de fleste objektiver. Der er simpelthen
tale om et optisk fænomen der er svært at undgå.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 16-10-04 11:07

--
Billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

> [...]
> brændvidde/afstand til motivet.

> Jo da. En afmaskning og brug af blur kan klare det.

jeg er lidt nysgerrig, hvor lang tid, vil det tage for feks 108 billeder?

Vh Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-04 12:51

den ægte fotomand wrote:
> jeg er lidt nysgerrig, hvor lang tid, vil det tage for feks 108 billeder?

Meget lang tid hvis det skal gøres ordnetligt..

Det er en af grundene til at man godt vil købe et DSLR frem for et
normalt kompakt-digitalkamera.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : den ægte fotomand

Dato : 16-10-04 13:40

--

> Meget lang tid hvis det skal gøres ordentligt..

Hvad vil det sige? en time, 2,3 eller hvad?

Vh Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-04 13:44

den ægte fotomand wrote:
> Hvad vil det sige? en time, 2,3 eller hvad?

Ordentligt kunstigt baggrunds-blur på 108 billeder? jeg tror vi
snakker et par dage hvis det skal gøres så det ser ordentligt ud.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : den ægte fotomand

Dato : 16-10-04 15:31

> Ordentligt kunstigt baggrunds-blur på 108 billeder? jeg tror vi
> snakker et par dage hvis det skal gøres så det ser ordentligt ud.

altså 48 timer???

Vh Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-04 15:52

den ægte fotomand wrote:
> altså 48 timer???

Ja det er nok ikke helt galt... nogle med mere erfaring i photoshop
end mig må gerne svare også :)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-04 09:28

Povl H. Pedersen wrote:
> dSLR kan skyde ISO 800-1600 medmindre støj end et digicam
> kan skyde ISO 100.

Nu skal du ikke generelisere...

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : den ægte fotomand

Dato : 16-10-04 11:04

--
Billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!
meddelelse news:slrncn0hon.9k6.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Det dSLR kamera kan lave meget begrænset dybdeskarphed.
> Det kan et digicam ikke, da sensoren er meget lille.

Er et DSLR ikke et digicam? eller tager jeg fejl?

VH Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-04 15:05

In article <4170f1e9$0$77018$14726298@news.sunsite.dk>, den ægte fotomand wrote:
> Er et DSLR ikke et digicam? eller tager jeg fejl?

Et dSLR er et digital kamera.

digicam er en en betegnelse for de kompakte digitale kameraer
uden udskiftelig optik.

digicam er ikke det samme som digital kamera, men en delmængde heraf.

Fra : Thomas Corell

Dato : 16-10-04 15:49

Povl H. Pedersen wrote:
> In article <4170f1e9$0$77018$14726298@news.sunsite.dk>, den ægte fotomand wrote:
>
> Et dSLR er et digital kamera.
>
> digicam er en en betegnelse for de kompakte digitale kameraer
> uden udskiftelig optik.

Hvad kalder du så et dSLR uden udskiftelig objektiv ?

--
Don't waste space

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-04 16:08

In article <slrncn2d75.re.nospamplease@mail.corell.dk>, Thomas Corell wrote:

> Hvad kalder du så et dSLR uden udskiftelig objektiv ?

De findes vel ikke for nærværende ? Eller gør de ?
EVF er ihvertfald ikke SLR

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-04 16:20

Povl H. Pedersen wrote:
> De findes vel ikke for nærværende ? Eller gør de ?
> EVF er ihvertfald ikke SLR

Olympus E-10 og E-20 ihvertfald...

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-04 18:42

In article <slrncn2f1h.9s8.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Olympus E-10 og E-20 ihvertfald...

OK - Kan se de ikke er spejlrefleks, men bruger prisme.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-04 19:41

Povl H. Pedersen wrote:
> OK - Kan se de ikke er spejlrefleks, men bruger prisme.

Oh ja, det er sguda også rigtigt.. så ved jeg det ikke :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-10-04 08:22

Povl H. Pedersen wrote:

> OK - Kan se de ikke er spejlrefleks, men bruger prisme.

Konstruktionen lever fuldt op til definitionen af SLR (på dansk:
spejlrefleks).

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/Viewfinder_01.htm
"Optical Viewfinder on a Digital SLR Camera (TTL)
The optical viewfinder of a digital SLR shows what the lens will
project on the sensor via a mirror ... In some models this is
resolved by replacing the mirror by a prism (at the expense of
incoming light)...."

http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/e20n.html
"The Camedia E-20 SLR is the ...."
"Viewfinder: Optical SLR viewfinder"

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-10-04 08:07

Povl H. Pedersen wrote:

> De findes vel ikke for nærværende ? Eller gør de ?

Jeg ville være meget ked af, hvis mit dSLR pludseligt blev væk ;)

> EVF er ihvertfald ikke SLR

Enig, der er ikke meget 'R' i EVF.

Men som en anden skrev, er 'digicam' blot en sammentrækning af 'digital
camera'.

Så for at runde af. (d)SLR siger noget om søgeren, ikke optik eller
sensor. 'digicam'/'digital kamera' siger noget om filmen man optager på
og ikke andet (ejheller størrelse på sensor).

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-10-04 15:12

> [...]
> uden udskiftelig optik.
>
> digicam er ikke det samme som digital kamera, men en delmængde

digicam er en sammentrækning af digital camera der på dansk betyder
digital kamera. Dette medfører at en sondring mellem digicam og dSLR
bliver noget vrøvl.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 16-10-04 01:18

SpookiePower <boxjunk2600@hotmail.com> wrote:

> [...]
> man ikke sige at et billigt kamera + billedebehandlign kan
> lave de samme billeder som et proffesionelt kamera ?

Det kan siges med fire ord:
Garbage in -> garbage out.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows