Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jubii, har endelig købt Digicam
Fra : Robert Petersen

Dato : 15-10-04 08:42

Jubii har endelig køb Digital kamera fra www.technikdirekt.de

mit valg som helt ny (læs amatør) på dette marked, valgte jeg en Canon
Powershot A85, med 128 mb card + 32 mb som følger med, samt oplader og 4
stk. 2100 mah batterier... Har også via det dersens JPEGCrop program
nogenlunde fået styr på hvordan man kan få sine bedste billeder fremkaldt på
papir. Dog syntes jeg at der mangler en funktion hvor man samtidig kan
reducere dpi til 200 (har læst at dette skulle være nok til 10*15 billeder)

Men findes der noget dejlig nemme og læsevenlige bøger, som kort sagt skærer
tingene ud i pap for en ? Jeg ved nemlig ingenting om lukketider og alt det
der... altså noget som forklarer forskellen på indendørs og udendørs o.s.v.
samt hvad man skal være opmærksom på ? Jeg ved godt at det er et hobby
kamera, men det kan jo også indstilles af brugeren selv, så jeg tænkte at
der er et godt begynder kamera....

Med venlig hilsen Robert

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-04 08:49

Robert Petersen wrote:
> papir. Dog syntes jeg at der mangler en funktion hvor man samtidig kan
> reducere dpi til 200 (har læst at dette skulle være nok til 10*15 billeder)

Hvis du fremkalder hos fx. Japan Photo og Bilka vil deres software
"optimere" billederne før den sender dem til fremkaldelse..

Kvaliteten hos hhv. Japan Photo og Bilka er faktisk ganske
udemærket (Og de får i øvrigt printet samme sted).

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-10-04 08:50

"Robert Petersen" <veng_spam_@post3.tele.dk> skrev:

> [...]
>
> mit valg som helt ny (læs amatør) på dette marked, valgte jeg en
> Canon Powershot A85, med 128 mb card + 32 mb som følger med, samt

Tillykke med det nye stykke elektronik

> [...]
> en funktion hvor man samtidig kan reducere dpi til 200 (har læst
> at dette skulle være nok til 10*15 billeder)

Lad være med at koncentrere dig så meget om DPI - årsagen til dette er
forklaret mange gange i gruppen så læs evt. tilbage

Når du afleverer et billede til fremkaldelse så lad det indeholde så
mange pixels som muligt. DPI-angivelsen i billederne er ligegyldig.

> Men findes der noget dejlig nemme og læsevenlige bøger, som kort
> sagt skærer tingene ud i pap for en ?

Politikens store bog om digital foto af Tom Ang kunne være en mulighed.
Den er dog lidt kortfattet på de emner som du efterspørger og der
bruges en del krudt på at nedgøre PC i forhold til Mac og alt for meget
tid på billedbehandling specielt bruges der alt for mange sider på at
forklare om de ubrugelige filtre der er i ethvert
billedbehandlingsprogram.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nogen

Dato : 15-10-04 09:01

> [...]
> på papir. Dog syntes jeg at der mangler en funktion hvor man samtidig kan
> reducere dpi til 200 (har læst at dette skulle være nok til 10*15

Tillykke med det nye "legetøj"
Glem det med DPI, du skal bare lave din egen beskæring sådan som du vil have
den og så afsted med filen/billedet til print. Nu bruger jeg billedbutikken
her i byen, men der er nok ikke så stor forskel på de forskellige firmaer.

Fra : Møller

Dato : 15-10-04 09:05

> Jeg ved godt at det er et hobby kamera, men det kan jo også indstilles af
> brugeren selv, så jeg tænkte at der er et godt begynder kamera....
>

> Med venlig hilsen Robert

Hej Robert

Tillykke med dit nye kamera.
Der er slet ingen tvivl, det er et rigtig godt kamera du har købt. Jeg vil
ikke engang kalde det et "begynderkamera" da det også vælges af mere øvede
som "ekstra kamera" til fester og lign. da det jo lige er til at putte i
lommen.
Og det er rigtigt at det er en kæmpe fordel at du kan indstille kameraet
manuelt.
Prøv at tag et kig på Jakob Dam's hjemmeside, der kan man lære en del om
kameraer og tekniker, da det er forklaret på en meget simpel måde som alle
forstår. Der kan du læse lidt om blændeåbninger og lukketider osv. og der er
eksempler man kan prøve sig frem med. Det er ikke de helt store
"søforklaringer" om de forskellige emner, men nok til at man får et indblik
i hvordan tingene hænger sammen.
Jeg har selv haft meget glæde af det.
Der er ingen tvivl om at der findes steder som uddyber tingene mere, men
dette er fint til komme igang med.
http://www.jakobdam.dk/index.php?side=side1
God fornøjelse.

Mvh
Møller

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 15-10-04 09:07

"Robert Petersen" <veng_spam_@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
> er et hobby kamera, men det kan jo også indstilles af brugeren selv, så
> jeg tænkte at der er et godt begynder kamera....

Måske er der noget her du kan bruge:

http://www.fotoportal.dk/artikler/

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-04 09:24

Robert Petersen wrote:

[Snip JPEGCrops]

> Dog syntes jeg at der mangler en funktion hvor man samtidig kan
> reducere dpi til 200 (har læst at dette skulle være nok til 10*15
> billeder)

Mjaeh, jeg synes nu nok jeg kan se forskel på 200 PPI og 250 PPI ved
fremkaldelse. Men jeg kan godt følge ræsonnementet: Hvorfor sende
større billeder end nødvendigt?

En vigtig ting i forbindelse med fremkaldelse af digitale billeder er
at for store billeder, dvs. billeder med flere pixels end fremkalderen
kan vise på papiret, normalt ikke er problematiske: Det er nemt at
skalere billeder ned i størrelse så resultatet bliver godt.

Feinschmeckere vil nok indvende at unsharp mask skal optimeres til
opløsningen, men hvis man er på det stille og rolige niveau "Beskær
billederne og send dem ind, det ser jo glimrende ud" er det ikke
relevant.

Det der i praksis vindes ved at skalere ned er plads[1]. Det kan også
være vældig nyttigt, hvis man sidder på en halvsløv forbindelse til
Internettet og gerne vil sende billederne elektronisk, i stedet for at
aflevere en CD.

Så dit ønske er egentlig relevant nok for JPEGCrops. Problemet med at
begynde at skalere i dét program er at det gør det hele meget mere
uigennemskueligt for den uerfarne bruger: Pludselig skal man til at
forholde sig til kvaliteten af kompressionen og om hvorvidt man
overhovedet vil skalere eller ej. For ikke at tale om hvordan man vil
skalere: Er bicubic fint, eller skal der bruges lanczos, hvis man
skalerer op? Er Bi-linear ok, når der skaleres ned?

Jeg er ikke helt afvisende, men det er ikke noget der kommer indenfor
nærmeste fremtid.

[1] Ja, dvs. hvis ens originalbillede er pakket med høj kompression,
vil god kvalitet af det skalerede billede stadig kræve lav kompression.
Herved det kan ske at filstørrelsen af det skalerede billede bliver
større end originalens. Men det scenarie er ikke almindeligt.

Fra : Robert Petersen

Dato : 15-10-04 16:52

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> fremkaldelse. Men jeg kan godt følge ræsonnementet: Hvorfor sende
> større billeder end nødvendigt?

Kan godt se at der er mere kompliceret, end først antaget. Måske fordi jeg
netop er amatør på digital kamera siden, tænke jeg at man måske kunne have
en lille knap som viser højt kvalitet (alias 250 dpi) medium f.eks 200 ? og
lav = 150 ?

men okay.... mener at jeg læste om en test på et stykke software på
www.digital-magasinet.dk som netop kunne dette...

tjekker det op..

jeg er blot ikke meget for at skulle hive billederne ind i en editor, da jeg
har læst at dette ikke er godt, hvis man ønsker dem fremkaldt... Vist nok
noget med at Bilka og alle de andre alligevel manipulerer lidt med
farverne...

Men iøvrigt Toke... fedt program... vidste ikke at det var dig som havde
lavet det..

Hilsen Robert

Fra : SLN

Dato : 15-10-04 19:49

"Robert Petersen" <veng@REMOVEpost3.tele.dk> wrote in

> [...]
> manipulerer lidt med farverne...
>
> Men iøvrigt Toke... fedt program... vidste ikke at det var dig som

Jeg brugte Jpegcrop til at beskære mine billeder fra sommerferien.
Afleverede dem hos den lokale Photocare, der laver billeder
billederne på eget udstyr, i øvrigt gode billeder.

Billederne var yderligere beskåret, jeg spurgte i butikken, hvordan
det kunne være, han forklarede at det var fordi at de lavede billederne
i 300 dpi. Er det normalt for andre såsom Bilka, jeg har ikke
prøvet at få lavet billeder andre steder end hos den lokale.

/Steen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-04 22:29

SLN wrote:

> Billederne var yderligere beskåret, jeg spurgte i butikken,
> hvordan det kunne være, han forklarede at det var fordi at de
> lavede billederne i 300 dpi.

Det kan jeg ikke få til at give mening: "Jeg vil gerne købe en meter
gardinstof", "Så gerne, her er 0.9 meter, fordi stoffet er blåt".

Med det ræsonnement ekspedienten lagde for dagen, ville et 600 PPI
billede i 10x15cm blive beskåret så kraftigt at der kun ville være en
fjerdedel af billedet tilbage. Eller noget i den stil.

Mon ikke den sande historie er som Cewecolors? At fremkaldermaskinerne
skal have en vis margin at arbejde med? Hvor meget (bare sådan ca.) var
der skåret yderligere af?

Fra : SLN

Dato : 16-10-04 07:36

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in

> [...]
>
> Mon ikke den sande historie er som Cewecolors? At fremkaldermaskinerne
> skal have en vis margin at arbejde med? Hvor meget (bare sådan ca.) var

Jeg kan jo have misforstået ekspedienten. Du har nok ret i at
fremkaldemaskinen, skal have en vis margin at arbejde med.
Ekspedienten mente nok, at man fik det bedste resultat, hvis man afleverede
i 300 ppi

Steen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-04 22:49

Robert Petersen wrote:

> [...]
> man måske kunne have en lille knap som viser højt kvalitet (alias
> 250 dpi) medium f.eks 200 ? og lav = 150 ?

Hvis du stadig snakker om JPEGCrops, så er den der allerede. Den er
lige over "Beskær"-knappen. Grænserne er lige nu fast på 150 og 300
PPI. Jeg må lige få den fikset, så man selv kan indstille hvor
grænserne skal gå.

> jeg er blot ikke meget for at skulle hive billederne ind i en
> editor, da jeg har læst at dette ikke er godt, hvis man ønsker dem
> fremkaldt...

Bortset fra lidt støj ved den ekstra JPEG kompression, skulle der ikke
være noget generelt i vejen for dette. Var der ikke mere specifikke
advarsler?

> Vist nok noget med at Bilka og alle de andre alligevel manipulerer
> lidt med farverne...

Det er svært at kæmpe mod "Vi tager lige dit fine billede og kører det
igennem vores gør-billedet-bedre-filtre. De har det godt nok med at
ødelægge nogen billeder, men til gengæld gør de billeder fra billige
Medion digitalkameraer bedre".

> Men iøvrigt Toke... fedt program... vidste ikke at det var dig som
> havde lavet det..

Takker.

Fra : SLN

Dato : 16-10-04 07:38

> [...]
> lige over "Beskær"-knappen. Grænserne er lige nu fast på 150 og 300
> PPI. Jeg må lige få den fikset, så man selv kan indstille hvor

Hvorledes finder man ud af, hvornår du har lavet ændringer i programmet,
dropper du en besked her i gruppen ?

Steen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-10-04 09:55

SLN wrote:

[Snip JPEGCrops]

> Hvorledes finder man ud af, hvornår du har lavet ændringer i
> programmet, [...]

Man beder mig sende en email ved opdateringer. Jeg er rimelig flink til
at huske at gøre det.

....Jeg burde egentlig lige indbygge en "Er der kommet ny version?"-
checker i JPEGCrops.

> dropper du en besked her i gruppen ?

Ikke direkte, det ville ikke passe med gruppens formål. Jeg plejer at
ændre min signatur når jeg har lavet en ny version, som f.eks. nu. Så
du kan bare læse alt hvad jeg skriver. [Smiley]
--
JPEGCrops 0.6.19 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/ Nyt i 0.6.19b: Bugfix, Autorotering ud

Fra : Robert Petersen

Dato : 16-10-04 13:08

> [Snip JPEGCrops]
dropper du en besked her i gruppen ?

Jeg plejer at
> ændre min signatur når jeg har lavet en ny version, som f.eks. nu. Så

Kan man installere ovenpå eksisternede version, eller skal man afinstallere
først, og så installerer den nye version ?

Hilsen Robert

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-10-04 13:49

Robert Petersen wrote:

> Kan man installere ovenpå eksisternede version, eller skal man
> afinstallere først, og så installerer den nye version ?

Der er jo ikke rigtig nogen installation, men du tænker nok på den ini-
fil der oprettes? Den behøver du ikke slette.

Faktisk har jeg med vilje opretholdt bagudkompatibilitet, så man kan
skifte fra den første offentlige version af JPEGCrops til den sidste,
uden at miste indstillinger. Det irriterer mig når nye versioner af
programmer kræver at man sætter dem op en gang til.

Et rigtigt installationsprogram er en af de ting jeg burde tage mig
sammen til at få lavet. Det er bare så kedeligt.

Fra : JH

Dato : 15-10-04 10:38

Robert Petersen wrote:

> [...]
> samt hvad man skal være opmærksom på ? Jeg ved godt at det er et hobby
> kamera, men det kan jo også indstilles af brugeren selv, så jeg tænkte at

Jeg kan anbefale hæftet:
"Digitalkameraet - fra A til Z" af Michael B. Karbo"
Hæftet koster kr. 69,- og er Fra IDG forlag.
Kan ses her:
http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/forside.asp?forsideid=136

Vh JH