Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fest-foto
Fra : fam. Ager

Dato : 14-10-04 12:41

hej ng.....

hvis jeg skal ud og tage billeder til en fest(indendørs)...

hvilket objektiv(er) bør man medbring?????
har 300d og en flash(55oex)

da jeg skal ud og investere i objektiverne ville gode råd være perfekt.....

mine valg hedder...

Canon EF-L USM 2,8/24-70 CPS
eller
Canon EF-L USM 2,8/16-35 CPS

eller er den andre bud???

efter at have afprøvet efterhånden mange forskellige objektiver.lånt af
venner og venligst af foto-forretninger,ja så er jeg blivet overbevidst om
L-objektiver rykker og så må lomme ulden komme frem...

og mange gode råd fre JER her inden...

på forhånd tak....

torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-04 12:50

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Canon EF-L USM 2,8/24-70 CPS

Fremragende objektiv, omend til den store side. Fungerer perfekt med 550EX
og er ganske velegnet til indendørs brug, hvis man ser bort fra størrelsen.
Nok Canons bedste zoomobjektiv.

> Canon EF-L USM 2,8/16-35 CPS

Hold dig fra den. Med en kraftfuld flash som 550EX kan du sagtens vælge et
lidt mindre lysstærkt objektiv, og EF 17-40mm f/4L tegner klart bedre (og så
er det en del billigere).

Et tredie alternativ kunne være en EF 50mm f/1.4, der selvfølgelig ikke er
et L-objektiv og heller ikke har zoom, men som klart overgår de ovenfor
nævnte mht. skarphed, vægt, lysstyrke (kan man sige det?) og ikke mindst
pris. Bruges af mange til indendørs situationer, hvor flash ikke altid kan
benyttes.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 08.10.04)

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-04 12:53

Bortset fra det: Hvad skal du med objektiver i så høj/dyr kvalitet, når der
sidder en 300D i den anden ende? Dette ikke ment som provokation, men du
snakker om at købe et objektiv til en del over 10K, og jeg synes faktisk, at
især 24-70 fortjener et hus, der kan håndtere den gode billedkvalitet,
objektivet kan levere.

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-10-04 12:59

Jens Bruun wrote:

> [...]
> især 24-70 fortjener et hus, der kan håndtere den gode billedkvalitet,

(det er ikke møntet på dig Jens)

Jeg forstår godt hvis nogle bliver forvirret af at få råd+vejledning i
denne gruppe.

Det ene øjeblik får man at vide at "man skal da ikke sætte et glasskår
på et 300D, da ordentlig optik er meget vigtigt". Når man så lufter
noget kvalitets-optik, bliver man fejet af med "det er for god kvalitet
til et 300D".

Bemærk jeg har ikke taget stilling til nogle af d.o. eksempler.

--
Don't waste space

Fra : fam. Ager

Dato : 14-10-04 13:25

> Bortset fra det: Hvad skal du med objektiver i så høj/dyr kvalitet, når
> der
> sidder en 300D i den anden ende?

hvorfor????

for de at de leverer kanon kvalitet, også er er et markII bestildt.....
men 300D fortjener stadig godt glas, du kan sku også se forskel på det om
du bruger ef-s 18-55 eller 24-70L, tro mig du kan se MEGET forskel.......
og selv hvis jeg nu ikke havde bestildt markII, ja så er det vil aldrig
dårligt at købe L-serie..........

Dette ikke ment som provokation

måske ikke,men du fra råder jo brugen af l-glas på 300D.....og man skal vel
starte et sted........du må vel give mig ret i, at et måske i dine øjne skod
hus.Også er tjent med godt glas.......også er det vel også godt at have
l-glas hvis man en dag opgraderer, også ikke skal have en masse nyt glas
igen.....

At købe billigt,kan være dyrt.....for hvis man så bagefter ikke er
tilfreds,og så må sælge og et pænt tab må man jo regne med på "alm"
glas....jeg har efter hånden lært at, køb kvalitet første gang,så slipper du
for ærgelser!!!!

torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-04 14:06

> måske ikke,men du fra råder jo brugen af l-glas på 300D

Næ, overhovedet ikke. Måske du skulle læse dit eget oprindelige indlæg og
mit svar herpå igen? Jeg undrer mig bare, at man vil ofre så mange penge på
optik, der efter min bedste overbevisning er voldsomt over-kill til et 300D.

> du må vel give mig ret i, at et måske
> i dine øjne skod hus.

Hvem har overhovedet snakket om et skodhus? Jeg synes, du drejer debatten en
smule, og så er jeg stået af. Du bad om råd og du har fået mine.

> Også er tjent med godt glas.......også er det
> vel også godt at have l-glas hvis man en dag opgraderer, også ikke
> skal have en masse nyt glas igen.....

Ja, det har du ganske ret i.

> [...]
> tilfreds,og så må sælge og et pænt tab må man jo regne med på "alm"
> glas....jeg har efter hånden lært at, køb kvalitet første gang,så

Og alligevel har du købt et 300D, og nu bestilt et 1DII? Prøv at læse, hvad
du selv skriver

Fra : Claus Smith

Dato : 14-10-04 16:39

> [...]
> på
> optik, der efter min bedste overbevisning er voldsomt over-kill til et

Når alt kommer til alt så vil det da altid være bedre at bruge pengene på et
rigtig godt objektiv, da det trods alt er det som det man fotografere skal
igen.

Jo bedre kvalitet objektivet levere desto bedre billeder får man da ud af
det.

Om det så er en 300D eller anden D-SLR model, som ligger bag objektivet gør
vel ikke den store forskel iforhold til den optiske forskel på et low-price
objektiv kontra et L objektiv. Nu tænker jeg ikke på antallet af megapixel i
denne forbindelse, da vi jo så er inde på en helt anden diskussion.

Blot en kommentar fra mig!

Claus

Fra : fam. Ager

Dato : 14-10-04 13:26

ps.

du skal alligevel have tak for råd,jens

torben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-04 20:43

Jens Bruun wrote:
> især 24-70 fortjener et hus, der kan håndtere den gode billedkvalitet,
> objektivet kan levere.

Men fortjener 300D ikke et objektiv der kan leve op til sensoren ?
det synes jeg da..

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-04 21:02

> Men fortjener 300D ikke et objektiv der kan leve op til sensoren ?
> det synes jeg da.

Joda, jeg fandt bare kombinationen _lidt_ ude af proportion. Havde jeg en
300D, og gik med de tanker, som torben går med, havde jeg nok valgt at fyre
mit 300D af til f.eks. 5K, og derefter købt en 20D med en 17-40 f/4 eller en
50 f/1.4. Hans 300D bliver ikke just flere penge værd i disse dage, og jeg
synes stadig, det er voldsomt over-kill at smide en 24-70 på en 300D.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-04 21:10

Jens Bruun wrote:
> [...]
> 50 f/1.4. Hans 300D bliver ikke just flere penge værd i disse dage, og jeg
> synes stadig, det er voldsomt over-kill at smide en 24-70 på en 300D.

Der er vel ikke noget fjollet i det som sådan..

Jeg synes det er fjollet at købe zooms med en højeste blændeværdi på over
2.8, den eneste jeg har købt, og den eneste jeg formodentligt kommer
til at købe som ikke opfylder det krav, er min 12-24 vidvinkel.

Mine fremtidsplaner indeholder 20D, men 300D er godt nok til at jeg
vil ofre penge på et par optikker samt en ST-E2 istedet for nye
kamerahus.

Er det overkill at sætte et EF 1200-objektiv på et 1Ds ? der er jo
tale om en optik der koster 20x så meget som huset ?

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-04 21:21

> Der er vel ikke noget fjollet i det som sådan..

Sådan har jeg vist heller ikke betegnet det.

> Mine fremtidsplaner indeholder 20D, men 300D er godt nok til at jeg
> vil ofre penge på et par optikker samt en ST-E2 istedet for nye
> kamerahus.

Og fred med det.

> Er det overkill at sætte et EF 1200-objektiv på et 1Ds ? der er jo
> tale om en optik der koster 20x så meget som huset ?

Det har _intet_ med pris på hhv. hus og objektiv at gøre. Hvis du tror, det
er baggrunden for min undren, så har du ikke læst mine kommentarer, som jeg
har tiltænkt, de skal opfattes. Grunden til, at jeg overhovedet beskæftiger
mig med pris, er, at jeg mener, man - for stort set de samme penge - kan få
kombinationer, hvor hus og objektiv langt bedre matcher hinanden.

Som sagt var det ikke ment som en provokation. Jeg ville blot have
prioriteret lidt anerledes.

--

Fra :

Dato : 14-10-04 21:34

> [...]

> kombinationer, hvor hus og objektiv langt bedre matcher hinanden.
>
> Som sagt var det ikke ment som en provokation. Jeg ville blot have

Jeg forstår ikke denne tråd!!!!
Indtil denne tråd har det været normalen at spørgsmål ang objektiver er
blevet besvaret med "køb det bedste du har råd til" underforstået at det kan
genbruges på den opgradering der evt. vil komme......Hvorfor er dette blevet
ændret???
Er 10D/300d blevet et skodkamera efter 20D er kommet??
Det var jo disse kameraer der blev rost til skyerne når de fik de bedste
objektiver på!
Eller husker jeg helt forkert angående hvad jeg læste for 4-8måneder siden i
denne ellers glimrende NG ??
Hilsen henrik

Fra : Erik W.

Dato : 14-10-04 22:07

"HØ" skrev i news:ckmnr0$1msm$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> objektiver på!
> Eller husker jeg helt forkert angående hvad jeg læste for 4-8måneder siden

Der er ingen der siger det skal være nemt. Du skulle hellere være glad for,
at vi har Jens til at holde os i form såvel fysisk som mentalt

Mvh Erik (10D ejer)

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-10-04 08:21

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message

> Der er ingen der siger det skal være nemt. Du skulle hellere være
> glad for, at vi har Jens til at holde os i form såvel fysisk som
> mentalt

Piver du nu (igen)?

Fra : Erik W.

Dato : 15-10-04 10:47

> "Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message

> Piver du nu (igen)?

Næh

Mvh Erik

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-10-04 21:42

> [...]
> mig med pris, er, at jeg mener, man - for stort set de samme penge - kan

> kombinationer, hvor hus og objektiv langt bedre matcher hinanden.

Aproppos matche. Jeg havde også kig på et 24-70 2.8L objektiv til min 300D,
men jeg har læst en del om at der er problemer med autofokus sammen med
bl.a. 300D og 10D nær uendelighedsgrænsen, da de ikke kan fokusere præcist
nok.
Netop på dette punkt skulle 20D være en kæmpe forbedring, især ved
objektiver som har en lysstyrke på 2.8 eller bedre.

mvh
Flemming

---

Fra : Thomas Kjær

Dato : 15-10-04 13:10

On 2004-10-14, Flemming Svendsen <fsv@.> wrote:
> [...]
> bl.a. 300D og 10D nær uendelighedsgrænsen, da de ikke kan fokusere præcist

Jeg har ikke haft nogen problemer med mit 10D og 24-70/2.8L.

> Netop på dette punkt skulle 20D være en kæmpe forbedring, især ved
> objektiver som har en lysstyrke på 2.8 eller bedre.

Ej heller med mit 50/1.4.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-04 08:33

Jens Bruun wrote:
> mig med pris, er, at jeg mener, man - for stort set de samme penge - kan få
> kombinationer, hvor hus og objektiv langt bedre matcher hinanden.

Jeg har svært ved at se hvorfor en L-optik ikke skulle matche fint
med 300D ?

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-10-04 13:59

"fam. Ager"
> [...]
> venner og venligst af foto-forretninger,ja så er jeg blivet overbevidst om
> L-objektiver rykker og så må lomme ulden komme frem...

Ja jeg kan ikke påstå jeg har lånt så mange objektiver, men jeg har
ejet en hel del* gennem tiden - og jeg er ikke enig med dit udsagn,
i mine ører er det noget frygtligt sludder du fyrer af, men jeg er en
rimelig mand, så hvis du kan argumentere for din konklution vil det
da være interessant, evt. supleret med exempler på billeder der tydeligt
viser at du tager bedre billeder med L objektiver i forhold til de andre,
som så du åbentbart ikke er i stand til at tage gode billeder med.

Mht. spørgsmålet om brændvidde, så er jeg enig med Jens, at en
50/1,4 eller et andet lystærkt objektiv er en god ide, derudover
noget vidvinkel og det er et temprements spørgsmål, hvor extremt
man vil ha' det. Jeg bruger min 14/2,8 meget mere end min 17-35/2,8
og skulle jeg til house party eller familie fest så er det 14'ern der kommer
med, men andre fotografer ville sikkert vælge anderledes..

> og mange gode råd fre JER her inden...
>
> på forhånd tak....
>
> torben

* mere end 25 forskellige objektiver;
Nikon, Leitz, Zeiss*, Canon og Sigma og jeg har taget
lige dårlige billeder med dem allesammen, det "bedste"
var et Rollie 35s. De mest brugte var Nikon 28/2,0,
20/2,8 og 105/2,5.. -max-

Fra : den ægte fotomand

Dato : 14-10-04 14:09

> hej ng.....
>
> hvis jeg skal ud og tage billeder til en fest(indendørs)...

Hvordan er lysforholdene der? Hvis de er gode, kan du nøjes med
standardobjektivet, hvis der er mørkt, kan du enten ofre mange penge på mere
lysfølsomme objektiver eller hvis det er muligt anskaffe dig et stativ, så
du kan bruge langsomme lukketider, du har så et problem med at du kan få
uskarpe billeder, hvis de pågældende bevæger sig.

> hvilket objektiv(er) bør man medbring?????

Et der både kan tage vidvinkler og tæt på billeder, så du kan fotografere
grupper og enkeltpersoner. Så et 28-200 mm ville være passende, men igen,
det kommer am på forholdene, er lokalet stort eller lille, hvor langt kan du
bevæge dig tilbage osv

Måske du kunne få lov til at prøve fotografere i den lokale hals cafateria
om aftenen, i mange af dem er der ikke så megen lys, men tit en lysmængde
der ligner sådan en fest.

Mvh Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-04 20:48

den ægte fotomand wrote:
> [...]
> det kommer am på forholdene, er lokalet stort eller lille, hvor langt kan du

Jeg kan ikke forestille mig en fest hvor man kan få behov for et
200mm objektiv, med mindre der er tv-dækning så man ikke kan gå tæt
på hovedpersonerne

Personligt bruger jeg primært min EF 50 f1.4 (og før den en 1.8) når
jeg skyder indendørs..

Dog er den lovligt lang på et DSLR grundet crop-faktoren, så jeg har
besluttet mig for at købe en EF 28 f1.8 også.

> Måske du kunne få lov til at prøve fotografere i den lokale hals cafateria
> om aftenen, i mange af dem er der ikke så megen lys, men tit en lysmængde
> der ligner sådan en fest.

Godt tip.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-04 11:16

> Jeg kan ikke forestille mig en fest hvor man kan få behov for et
> 200mm objektiv, med mindre der er tv-dækning så man ikke kan gå tæt
> på hovedpersonerne

Ved bryllupsfotografering kan man sagtens få brug for en lysstærk 200mm
under fx. talerne. Dér er det absolut en fordel at være diskret, og så
nytter det ikke noget at stikke kameraet helt op i snotten på taleren - det
bliver de så nervøse af

Og så en flash bounchet op i loftet eller i strakt arm over kameraet, så man
undgår røde øjne - det kan der bliver rigtig gode billeder ud af.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-04 11:22

John wrote:
> [...]
> nytter det ikke noget at stikke kameraet helt op i snotten på taleren - det

Billederne bliver bare ikke bedre af at de er taget på afstand..
Jeg klarer mig fint med 50mm (med 1.6x crop) til brylluper.

I øvrigt, hvis folk på forhånd er blevet advaret om at man
fotograferer for brudeparret er der ingen problemer i at liste lidt
rundt under talerne.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 14:13

> hvilket objektiv(er) bør man medbring?????
> har 300d og en flash(55oex)

Jeg har netop dækket en fest. ca. 100 billeder.
Kamera D70 + 18-70mm f/3,5-5,6 + SB 800 med bouncher
ca. 50% blev taget med 18-24
ca. 48% blv taget med 24-35
2 gange blev 35-55 brugt!

Så rådet om en 17-40mm L F/4,0 er ideelt!
24mm som mest vidvinkel er alt for lidt.

Gert

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-10-04 16:47

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote in message

> [...]
> 2 gange blev 35-55 brugt!
>
> Så rådet om en 17-40mm L F/4,0 er ideelt!
> 24mm som mest vidvinkel er alt for lidt.

Jeg kan give dig meget ret, men når det er udendørs, er der jo en mulighed
for at gå lidt længere væk.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-10-04 16:46

> [...]
> venner og venligst af foto-forretninger,ja så er jeg blivet overbevidst om
> L-objektiver rykker og så må lomme ulden komme frem...

Det er altid godt at investere i ordentligt optik, dog skal man ikke kaste
sig ud det helt voldsomme, fordi chippen i en 300D ikke er af samme kvalitet
som f.eks. 1Ds MK II, deri sidder en chip der virkeligt kan bruge en god
Optik hvor i mod i 300D sidder en chip der ikke selv tegner så skarpt og
dermed godt kan nøjes med en lidt dårligere, men endeligt ikke de billige.
Forstå mig ret: Hvis du vil have et bedre kamera med tiden, så køb dyrt og
godt optik (man får nu engang hvad man betaler for i de højere prisklasser
hos Canon), vil du fortsætte med dit 300D nogle år endnu kan du godt nøjes
med en lidt billigere optik.

Nu snakker du om Canon EF-L USM 2,8/24-70 CPS, har du overvejet Sigma 24-70
f/2.8 EX. Det koster under det halve af Canon og tegner virkeligt skarpt, i
hvert fald på mit Nikon D1. Jeg har fundet at Sigma objektiver er virkeligt
gode og lige nu ønsker jeg mig en 50-500 og 300-800, så når jeg vinder i
lott, Jeg har kun få Nikon objektiver tilbage (50 mm f/1.4 + 70-210U)
ellers er alt i fototasken, selv blitz, Sigma. De giver mig hvad jeg har
brug for.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-04 20:51

Simon Nielsen wrote:
> Nu snakker du om Canon EF-L USM 2,8/24-70 CPS, har du overvejet Sigma 24-70
> f/2.8 EX. Det koster under det halve af Canon og tegner virkeligt skarpt, i

Eller Tamron 28-75 f2.8 XR

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-04 20:42

fam. Ager wrote:
> eller er den andre bud???

Havde du en EF 50 f1.8 i forvejen ? ellers køb det, det er herligt
til fest-portrætter.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : fam. Ager

Dato : 14-10-04 21:02

tak skal i ha´ for råd også til jens B. :0)

torben