Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Worldwide-garanti. Hvordan virker de~
Fra : NIL

Dato : 14-10-04 01:23

Hej Gruppe...

Hvordan er det nu med Nikon Worldwide-garanti..?

Jeg har et Nikon-objektiv som for nylig er købt i en Tysk fotoforretning, og
det har en eller anden fejl,
som gør at autofokus er noget uforudsigelig... Ja, det næsten ikke muligt at
tage et rigtig skarpt billede
når der bruges autofokus. Men jeg har nu ikke tænkt mig at bruge et
AFS-Nikkor manuelt hver gang!

På min regning står der, at den [regningen] gælder som garantibevis og det
er udfyldt med købsdato,
serienummer osv. Der forefindes også en liste over Nikon-distributører
(worldwide) - og DFA står på
denne liste.

Men hvad gør jeg? Er det en sag for DFA eller skal objektivet mon sendes til
den tyske forhandler?
(Jeg har sendt mail til forretningen i Tyskland, men har endnu ikke fået
svar derfra).

Med venlig hilsen
NIL

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-10-04 09:06

"NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> wrote in message
> [...]
til
> den tyske forhandler?
> (Jeg har sendt mail til forretningen i Tyskland, men har endnu ikke fået

Prøv at ringe til DFA og spørge dem. Evt. gå ned i en lokal fotoforretning
og hør ad.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : AS

Dato : 14-10-04 09:50

"NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> wrote in message
> Hej Gruppe...
>
> Hvordan er det nu med Nikon Worldwide-garanti..?

Du skal kontakte DFA. Jeg har spurgt en gang bare for en "sports
insteresse". De har svaret, at man skal have en købskvitering og den
original "gul seddel" med sælgerens stempel og salgsdato.

> [...]
at
> tage et rigtig skarpt billede
> når der bruges autofokus. Men jeg har nu ikke tænkt mig at bruge et

Hvilken objektiv er det?

Fra : NIL

Dato : 14-10-04 19:14

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> insteresse". De har svaret, at man skal have en købskvitering og den
> original "gul seddel" med sælgerens stempel og salgsdato.

Hej...

Det er et AF-S 24-85mm/f 3.5-4.5 G IF-ED

Du skriver at man skal ha' købskvittering og "gul seddel" med stempel og
salgsdato...
Jeg har ikke nogen "gul seddel", men der står på min købskvittering/regning
at regningen
gælder som Gewährleistungsnachweis". Og der er jo anført købsdato og
objektivets serienummer.
Men det er ikke nok, eller...?
Jeg har hørt om andre der får sælgeren (fotoforretningen) til at sende en
formular (garantibevis) med stempel.
Hvorfor har de mon ikke gjort det i første omgang?

I øvrigt er det underligt med det objektiv. Lige da jeg fik det, synes jeg
det tegnede hamrende skarpt, men
efterhånden er det næsten umuligt at få autofokus til at stille helt skarpt.
Det er som om alting er en anelse ude af
fokus.
Dog er det sådan, at hvis jeg vil tage et billede på f.eks 24mm hjælper det
lidt på skarpheden hvis jeg går op
på max brændvidde og lader kameraet fokusere og derefter (med fastholdt
fokus) zoomer ud og eksponerer.
Det kan da ikke være meningen?

Hvis jeg er på 24mm og fokuserer på noget langt væk (uendelig) og derefter
zoomer ind - ja, så er det hamrende uskarpt.
Dette er måske h e l t unormalt, men det er meget uskarpt...

Dette objektiv er jo ellers kendt for at tegne endog meget skarp på stort
set alle brændvidder - selv ved stor blændeåbning.
Så det er noget af en nedtur. Lysten til at fotografere blegner noget, og
det er ikke rart at ha' dette objektiv med i tasken!
Men måske har jeg fået en "mandagsmodel"?

Er der nogen af jer andre der har erfaringer på dette punkt?

Mit kamera er et Nikon D1, som ikke har - og aldrig har haft - problemer med
andre objektiver.

Hilsner fra
NIL

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-10-04 02:18

klip
> [...]
> formular (garantibevis) med stempel.
> Hvorfor har de mon ikke gjort det i første omgang?

Nok fordi Nikon går bare ikke i stykker ej det kan være en forglemmelse,
jeg har gule sedler på alt mit Nikon Grej, men prøv at ringe til
forretningen hvor du købte den, det er tit de er hurtigere til at svare end
på en mail.

> [...]
det
> lidt på skarpheden hvis jeg går op
> på max brændvidde og lader kameraet fokusere og derefter (med fastholdt

Jeg har haft lignende problem med et 70-210 f4-5.6 Nikkor på et F90X, jeg
tog det af og brugte det på et andet Nikon F90X hvor det virkede fint og
derefter igen på det andet, har aldrig haft problemer siden med det
objektiv.

> Hvis jeg er på 24mm og fokuserer på noget langt væk (uendelig) og derefter
> zoomer ind - ja, så er det hamrende uskarpt.
> Dette er måske h e l t unormalt, men det er meget uskarpt...

Njaaaej det lyder lidt underligt, men det kan jo være at den flytter
fokusringen som man zoom, det gør mit ene sigma objektiv i hvert faldm den
ahr 5 steder hvor uendeligt kan passe.

> [...]
> det er ikke rart at ha' dette objektiv med i tasken!
> Men måske har jeg fået en "mandagsmodel"?

Ja det lyder som en mandags model, det er i hvert fald ikke normalt at det
skal opføre sig sådan. Få hellere fat i Butikken hvor du har købt den og få
så kontaktet DFA.

> Er der nogen af jer andre der har erfaringer på dette punkt?
>
> Mit kamera er et Nikon D1, som ikke har - og aldrig har haft - problemer
med
> andre objektiver.

Nej det lyder ikke til at være kameraet, for det kan ske at den ikke stiller
helt skarpt, men så skal man bare slukke og tænde igen Det virker altid
det kamera