Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Affotografere maleri? Hvordan bedst?
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 14-10-04 00:31

Hejsa. Her kommer en bunke sprg.:

Jeg har et Nikon 995 dig. kamera. Og en hjemmeside. Og maler billeder. På
lærred.

Og vil nu gerne have et par (gode!) råd omkring affotografering af malerier.
Billederne skal bruges på min hjemmeside. Vil dog også gerne forstå om mit
kamera er godt nok = har nok pixels til at trykke postkort i A5? Gerne ægte
repro tryk. Altså ikke laserprint.
Altså: Hvor mange dpi leverer mit kamera i en A5 str.?

Korrekt forstået omkring affotografering:
* ca. 55 mm. Eller bedre med mere zoom?
* Så vinkelret/ plan med maleriet som muligt, så ingen skæve vinkler. Det er
nu indlysende nok, kan ses med det samme. Syntes dog at mit kamera er ret
slemt til at forvrænge vinklerne.
* Stativ. Og selvudløser.
* Overskyet. Jeg skal fotografere udendørs, har ikke kunstlys.

Der hvor min tvivl også er: Hvad er den bedste blænde? Bl. 4,5 eller bedre
med 11??
Syntes ofte det bliver bedre at tage billederne i klart solskin. Selv om jeg
har hørt det skulle være bedre med en neutral lyshimmel?

Syntes også mit kamera er slem til at lave.. hvad hedder det..
overlysblændning? Altså det hvide bliver bare hul i billedet. Kan det passe
at det hjælper at blænde lidt ned?

Fandt nogle råd:
http://www.tuxen.info/fotografering_af_malerier.htm
Men de billeder der er affotograferet, det kan da ikke gøres dårligere?
Mangler kontrast og farve og man kan se hvor lyskilden kommer fra.

Ville der være en stor positiv forskel for mit vedkommende, hvis jeg havde
fx et Nikon D70 kamera? Eller er det bare spild? Kan dog godt tænke mig til
at et godt objektiv ville gøre meget for mig - skarphed og farvenøjagtighed.
Og mindre billedforvrængning?
Men alligevel, jeg spørger jo 'kun' omkring Webudgivelse. Og så A5 postkort
tryk.
Måske det ikke giver nok. Men bliver dog totalt solgt når jeg ser på gode
billeder fra Fx Nikon D70. En tonalitet og afrundethed og ægthed hele vejen
rundt. Som at høre en rigtig god indspilning.

Glæder mig til svar!
/ Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-10-04 03:18

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ægte
> repro tryk. Altså ikke laserprint.
> Altså: Hvor mange dpi leverer mit kamera i en A5 str.?

Kommer an på kamera og printer og hvordan du instiller. Hvor mange Mpix har
dit kamera ?
3,2 gode Mp er nok til A4

> Korrekt forstået omkring affotografering:
> * ca. 55 mm. Eller bedre med mere zoom?

over hvad der svarer til 50 mm. i 24x36, eks.sv.t ca. 80mm

> * Så vinkelret/ plan med maleriet som muligt, så ingen skæve vinkler. Det
er
> nu indlysende nok, kan ses med det samme.

Ja

>Syntes dog at mit kamera er ret
> slemt til at forvrænge vinklerne.

Nok mest på korte brændvidder

> * Stativ. Og selvudløser.
> * Overskyet. Jeg skal fotografere udendørs, har ikke kunstlys.

Husk at stille hvidbalance korrekt

> Der hvor min tvivl også er: Hvad er den bedste blænde? Bl. 4,5 eller bedre
> med 11??

De fleste obj. er bedst et par blænder fra ekstremerne

> Syntes ofte det bliver bedre at tage billederne i klart solskin. Selv om
jeg
> har hørt det skulle være bedre med en neutral lyshimmel?

Hvidbalance

> Syntes også mit kamera er slem til at lave.. hvad hedder det..
> overlysblændning? Altså det hvide bliver bare hul i billedet. Kan det
passe
> at det hjælper at blænde lidt ned?

Det er i modlys ? Eller overeksponerer du ? Prøv at underekspon. 1/2 til 2
blænder.
Et lille sidespring: Det er vigtigt at vide hvor stort område der måles på
( så ikke ekstremer som klar himmel eller sort muld får indflydelse på
målingen) og hvad man skal måle på. Prøv så vidt muligt at finde en standard
for dig, eks. at måle på en grålig a la cigaraske

> [...]
> Men de billeder der er affotograferet, det kan da ikke gøres dårligere?
> Mangler kontrast og farve og man kan se hvor lyskilden kommer fra.

Ja, de er ikke gode.
Din 995 skulle lige kunne klare det - det er et forsøg værd.

--
Mvh, Ole. Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-10-04 05:58

In article <416dbb8b$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thomas Jacobsen wrote:
> [...]
> repro tryk. Altså ikke laserprint.
> Altså: Hvor mange dpi leverer mit kamera i en A5 str.?

240 dpi er nok til tryk i rigtig trykmaskine. En tomme er 2.54 cm eller
25.4 mm. CP 995 har 2048x1536 pixels. 2048/240 = 8.5" = 216mm
1536 / 240 = 6,4 tommer = 162mm.

A5 = 210mm * 148mm - så det klarer det til UG.

> Der hvor min tvivl også er: Hvad er den bedste blænde? Bl. 4,5 eller bedre
> med 11??

De flest objektiver topper omkring f/8.

> Syntes ofte det bliver bedre at tage billederne i klart solskin. Selv om jeg
> har hørt det skulle være bedre med en neutral lyshimmel?

Udendørs med sol kanfremhæve de små nuancer.

> Syntes også mit kamera er slem til at lave.. hvad hedder det..
> overlysblændning? Altså det hvide bliver bare hul i billedet. Kan det passe
> at det hjælper at blænde lidt ned?

Måske, eller du kanvælge at underbelyse. For at undgå det skal du have
et dSLR, da det er en "feature" ved de fleste digicams.

> [...]
> Og mindre billedforvrængning?
> Men alligevel, jeg spørger jo 'kun' omkring Webudgivelse. Og så A5 postkort

Til web skal det alligevel sættes ned i størrelse. Her vil du hente
lidt med Nikon D70/Canon EOS 300D/10D/20D - Men om det er investeringen
værd ved jeg ikke.

Fra : Kell Christensen

Dato : 14-10-04 08:44

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]

Hold dig i hvert fald fra vidvinkel, der får du tøndeforvrængning, det
er ikke så kønt hvis du har rammen med.

Vigtigt: Brug stativ, og optag direkte forfra såvel sideværts som op/ned
- så undgår du perspektivforvrængning.

mvh Kell

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 14-10-04 23:51

Tak tak tak! Nogle fede svar fra jer!!

> [...]
> 25.4 mm. CP 995 har 2048x1536 pixels. 2048/240 = 8.5" = 216mm
> 1536 / 240 = 6,4 tommer = 162mm.
>
> A5 = 210mm * 148mm - så det klarer det til UG.

Er det så max trykstr. i 240 dpi: 21,6 cm x 16,2cm ? Rigtig forstået? Hvis
jeg så vil op i A4 str., kunne jeg så ikke bare tage 2 foto's af et maleri,
dvs dele maleriet op i 2, og klistre dem sammen i Photoshop og dermed få en
dobbelt så stor trykke mulighed? Tænkte på at fysisk at placere en tynd
sytråd på maleriet for at finde ud af hvor billedet skal sættes sammen i
billedprg.

> Måske, eller du kanvælge at underbelyse.

Der mener du fx at gå en halv blænde ned, ikk? Den har vist også en smart
funktion der kan tage flere billeder i træk, og sætte blænden et halvt trin
ned pr. billede.

/ Thomas

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 17-10-04 15:53

Thomas Jacobsen wrote:
> [...]
> dobbelt så stor trykke mulighed? Tænkte på at fysisk at placere en tynd
> sytråd på maleriet for at finde ud af hvor billedet skal sættes sammen i

Du kan også bruge et program til det, der selv kan finde overgange,
korrigere for perspektiv osv. F.eks. Panorama Factory
(http://www.panoramafactory.com/) er ganske udmærket til at "sy"
billeder sammen med.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=5519

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 18-10-04 11:15

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:

> Du kan også bruge et program til det, der selv kan finde overgange,
> korrigere for perspektiv osv. F.eks. Panorama Factory
> [...]

Hey - takker for det link! God ide. Er det et freeware prg.?
/ Thomas

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 14-10-04 09:03

Hej Thomas

Hvis det er noget du skal bruge til noget, så få en der har et digital
spejlrefleks og lidt viden til at hjælpe dig...

Hvis det "kun" er til din hjemmeside, og du ikke synes det behøver at være
noget særligt, så gør som allerede foreslået, blænde 8, 50mm (det der svarer
til 50 mm i analog 35 mm foto), godt ensartet lys (hold en hånd op i samme
plan som billeder, og se om der er lige meget skygge på begge sider af dine
knoer), brug et polarisationsfilter (det fjerner lige de små reflekser der
kan komme hvis det er et oliemaleri du affotograferer), manuelt indstil din
hvidbalance.

Brug tid på at lave din opstilling, vær sikker på tingene er i orden, når de
er det tager det ikke lang til at affotografere en portion malerier...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 15-10-04 00:25

René Ernst Nielsen wrote:
> godt ensartet lys
> (hold en hånd op i samme plan som billeder, og se om der er lige
> meget skygge på begge sider af dine knoer),

Den fanger jeg ikke lige. Gider du forklare det på en anden måde?

/ Thomas

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 15-10-04 09:05

> Den fanger jeg ikke lige. Gider du forklare det på en anden måde?
>
> / Thomas

Hvis du har fast lys (f.eks. solen, eller et par store arbejdslamper), så
kan du holde noget hen foran dit billede, f.eks. din hånd (den er lidt
knudret, og der kastes små skygger fra forhøjningerne), så ser du om der
kommer lige meget lys fra begge sider (og det synes jeg er nemmest ved at
kigge på de skygger der kommer, er de lige lange og "mørke"). Hvis de er i
orden, så er dit billede belyst ens fra begge side, og du kan fortsætte...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-10-04 11:52

"Thomas Jacobsen"
> [...]
> billeder fra Fx Nikon D70. En tonalitet og afrundethed og ægthed hele vejen
> rundt. Som at høre en rigtig god indspilning.

Hmm hvis du vil høre en rigtig rigtig god indspilning, så køb et billigt
brugt Hasselblad med standart 80mm objektiv, eller et andet kamera
der bruger 120 film, selv et billigt toøjet Rolliecord kan bruges hvis
du ikke skal fotografere meget små billeder.. Du skal bruge stativ og
2-4 lamper eller studie flash, lys/flashmåler..En farve- og gråkile er også
en god ting altid at have med i billedet. Slutteligt skal det skannes af nogen
der har tjek på det..
Men du vil få fine bileder med dit 995, du skal bare ha' de andre
ting på listen, lys, stativ og farve/gråkile, lys/flashmåler, de ting er vigtigere
end om du bruger det ene eller andet kamera. Et brugt dslr med en gammel
55mm makro (som plejer at være noget af det bedste, Nikons er god).. -max-

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 15-10-04 00:28

> Men du vil få fine bileder med dit 995, du skal bare ha' de andre
> ting på listen, lys, stativ og farve/gråkile, lys/flashmåler, de ting
> er vigtigere end om du bruger det ene eller andet kamera.

Farve og gråkile skala. Hvordan bruges dette? Ja - det er måske for meget
forlangt at skulle forklare dette, kan da også bare læse en fotobog. Men
svar bare kort.

/ Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-10-04 00:49

"Thomas Jacobsen"

> [...]
> forlangt at skulle forklare dette, kan da også bare læse en fotobog. Men

Det er så prepress folkene har noget at forholde sig til,
du nævner at det muligvis skal offset trykkes..
Du placerer kilerne feks. under billedet så det blir belyst
på samme måde som maleriet, pas på skygger.. Når du
sender filen til tryk skal du lade dem justere og beskære
billedet, det er de meget bedre til..-max-

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 15-10-04 00:55

> [...]
> sender filen til tryk skal du lade dem justere og beskære
> billedet, det er de meget bedre til..-max-

Aha! Og disse kan købes som standard udgaver hos en fotohandler? (Eller skal
jeg bare selv male dem, hehe!)

/ Thomas

Fra : John Friis Løndal

Dato : 14-10-04 15:00

Jeg har selv været rundt for et par år siden:

Se mine billeder af malerier på:
http://home3.inet.tele.dk/jloendal/eiler-kunst/malerier/index.htm

Jeg brugte et Canon G1 med Canon 420ex blitz op i loftet. Billederne
blev taget håndholdt i afstand 2-3 meter, nogle hang på vægge andre
stod på gulvet. De er alle rettet op (perspektiv) i Photoshop.

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 14-10-04 16:48

John Friis Løndal wrote:

> [...]
> blev taget håndholdt i afstand 2-3 meter, nogle hang på vægge andre
> stod på gulvet. De er alle rettet op (perspektiv) i Photoshop.

Hvad sker der lige med
http://home3.inet.tele.dk/jloendal/eiler-kunst/malerier/images/1936_a101556-1.jpg

Er det en speciel maleteknik - der ligner kraftig JPEG-kompression

Fra : John Friis Løndal

Dato : 15-10-04 09:59

>Hvad sker der lige med
>http://home3.inet.tele.dk/jloendal/eiler-kunst/malerier/images/1936_a101556-1.jpg
>
>Er det en speciel maleteknik - der ligner kraftig JPEG-kompression

Faktisk er dette ikke et foto jeg har taget, men et jeg har "stjålet
fra den blå avis på nettet",
Jeg prøver at samle dokumentation over min bedstefars værker, og nogen
gange byder der sig lidt specielle lejligheder.
De fleste at mine fotos er fra rådhuse, hvor hans værker stadig hænger
på diverse kontorer.

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : Erik W.

Dato : 15-10-04 11:35

"John Friis Løndal" <londal@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange byder der sig lidt specielle lejligheder.
> De fleste at mine fotos er fra rådhuse, hvor hans værker stadig hænger

Godt gået - både af dig og din bedstefar. Langt de fleste er rigtigt gode og
godt fotograferet især når man tænker på at de er affotograferet on
location.
Enkelt af billederne har reflekser i oliemalingen, sikkert fra vinduerne.
Det er jo den slags man må kunne undgå hvis man kan gå og nusse om
billederne derhjemme.

Mvh Erik

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 15-10-04 00:29

John Friis Løndal wrote:
> [...]
> blev taget håndholdt i afstand 2-3 meter, nogle hang på vægge andre
> stod på gulvet. De er alle rettet op (perspektiv) i Photoshop.

Ikke så dårligt. Som påpeget er der et sløret 'jpg' billede.

/ Thomas