Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Sigma 300-800mm?
Fra : Thomas Elsnab

Dato : 13-10-04 13:46

Hej NG,

Er der nogen derude der har erfaringer med Sigmas 300-800mm f/5.6?

Jeg har allerede fundet en del på nettet og det ser ganske positivt ud, men
jeg ville gerne høre nogle erfaringer fra folk der enten selv ejer den eller
har haft mulighed for at prøve den?

Specielt er jeg interesseret i den optiske kvalitet, skarphed etc.

Hvis nogen har billeder på lager taget med den har det selvfølgelig også
stor interesse så jeg selv kan bedømme kvaliteten. Jeg har ikke kunnet finde
særlig mange eksempler.

Håber nogen kan hjælpe

Mvh. Thomas.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-10-04 14:18

"Thomas Elsnab"
> [...]
> stor interesse så jeg selv kan bedømme kvaliteten. Jeg har ikke kunnet finde

Jeg havde kig på den, men valgte 800/5,6 i stedet for.
Billedkvaliteten er stort set den samme, men zoomen
er en stor motherfucker, den vejer 1kg mere, og jeg
kunne ikke se ideen med en 300-800mm zoom..
Men er det det du har brug for skal du ikke bekymre
dig om den mekaniske og optiske kvalitet, den tegner
skarpt - og der findes vidst ingen alternativer - såe..
Så vidt jeg husker havde jessops nogle gode priser
på de lange Sigmaer, men ellers kan du sikkert forhandle
dig til en god pris i dk, efterspørgelsen er vidst ikke så
stor.. -max-

Fra : Thomas Elsnab

Dato : 13-10-04 14:33

Tak for hurtigt svar.

Jeg regner med at købe den hos B&H, da jeg kan få den leveret i USA og snart
skal derover alligevel...så jeg kan spare en del der

Så må jeg til at styrketræne! Jeg foretrækker det store zoom-område - dels
da jeg så undgår at have så mange store objektiver med (hvis altså jeg havde
råd til det!), dels fordi det er langt nemmere at komponere et billede med
en zoom, da man jo så ikke behøver at flytte sig selv frem eller tilbage
hele tiden!

Det eneste der bekymrer mig er om kvaliteten i billederne bliver go' nok til
prof. brug? Men så vidt jeg kan læse mig til har du ret i at den tegner
skarpt...og som du siger så findes der intet alternativ!

Mht. stativ...så har jeg valgt et Gitzo #1548 med et Wimberley hoved på
(gimbal type)...det burde da kunne holde det stabilt

Thomas.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-10-04 14:38

Thomas Elsnab wrote:
> Det eneste der bekymrer mig er om kvaliteten i billederne bliver go' nok til
> prof. brug? Men så vidt jeg kan læse mig til har du ret i at den tegner
> skarpt...og som du siger så findes der intet alternativ!

Man kan vel altid se lidt på pbase:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/300800_56_ex_if_hsm_apo

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Thomas Elsnab

Dato : 13-10-04 14:42

> Man kan vel altid se lidt på pbase:
> http://www.pbase.com/cameras/sigma/300800_56_ex_if_hsm_apo
>
> // Hans
> --
> http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Dem havde jeg ikke set - det er præcis hvad jeg ledte efter.

Tak for hjælpen Hans :)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-10-04 14:58

"Thomas Elsnab"
> [...]
>
> Mht. stativ...så har jeg valgt et Gitzo #1548 med et Wimberley hoved på
> (gimbal type)...det burde da kunne holde det stabilt

Her kan du se 800'ern i action, zoomen ser nogenlunde lidan ud,
den er så bare noget tungere.. Billederne bliver mindst ligså goe
som med Canon 500/4 med 1,4 extender - og det er jo ikk så
dårligt..

Ja 30k hos bh er jo billigt, men den vækker opmærksomhed
i lufthavnen det kan jeg godt love dig.. Om du får lov til at
tage den med ombord og om du slipper for told og moms,
det er så spørgsmålet..

Stativet er rædsomt lækkert og wimberly hovedet også,
men det er en anden måde at arbejde på, jeg er mere
til mobilitet, så det meste blir lavet håndholdt eller med
etbenstativ som på billedet.. Din kombo kommer jo nok
til at veje over 10kg.. Til en fodbold kamp er det sikkert
fint, men en tur i dyrehaven blir sku sej. Og til udenlands
fly rejser blir det heller ikke let.. -max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-10-04 15:04

"-max-"

> "Thomas Elsnab"

> Her kan du se 800'ern i action, zoomen ser nogenlunde lidan ud,
> den er så bare noget tungere..
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1354489

Ups.. -max-

Fra : Thomas Elsnab

Dato : 13-10-04 15:14

> "-max-"

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1354489
>
> Ups.. -max-

Tak

Fra : Thomas Elsnab

Dato : 13-10-04 15:16

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> "-max-"

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1354489
>
> Ups.. -max-

Lækkert billede

Men jeg tror ville helt sikkert foretrække et stativ.

Fra : Thomas Elsnab

Dato : 13-10-04 15:13

> [...]
> den er så bare noget tungere.. Billederne bliver mindst ligså goe
> som med Canon 500/4 med 1,4 extender - og det er jo ikk så

Nu kan det godt være jeg har misforstået noget...men er det din 800mm du
hentyder til? Hvor er billedet?

> Ja 30k hos bh er jo billigt, men den vækker opmærksomhed
> i lufthavnen det kan jeg godt love dig.. Om du får lov til at
> tage den med ombord og om du slipper for told og moms,
> det er så spørgsmålet..

Jeg tror nu ikke det bliver noget problem at få den med flyet - er ikke
sikker på om jeg kan få den med som håndbagage, men om ikke andet så flyver
jeg direkte Seattle-København med SAS og har aldrig haft problemer når jeg
har haft udstyr med ind i landet - heller ikke selvom jeg har måttet have
det i kufferten. Vægtproblemer er heller ikke et problem her da man jo må
have 2x32kg med til USA (har aldrig forstået hvorfor flyene til USA kan tage
mere baggage end til resten af verden!). Om jeg slipper for told og moms må
vi jo se - tolderne er som regel ikke eksiterende i lufthavnen på det
tidspunkt maskinen kommer ind!

> [...]
> fint, men en tur i dyrehaven blir sku sej. Og til udenlands
> fly rejser blir det heller ikke let.. -max-

Det er jo smag og behag Selv når jeg er i dyrehaven har jeg stativ med -
men jeg havde da lidt ondt af de mange tyske og franske fotografer med deres
tunge 600mm osv de slæbte rundt på ryggen derude under kronhjortenes
brunst...og måske også en anelse misundelig... Så det at arbejde med
stativ er ikke et problem, men du har ret i at der bliver meget at slæbe
på - man må jo lide!

Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-10-04 15:49

> [...]
> mere baggage end til resten af verden!). Om jeg slipper for told og moms

> vi jo se - tolderne er som regel ikke eksiterende i lufthavnen på det

Vær nu ikke så sikker på det. Sidste gang jeg kom hjem med Seattle flyet
blev jeg stoppet i tolden!
Iøvrigt er det en ting du risikerer hver gang du tager ind og ud af landet

Mvh, Hans

Fra : Thomas Elsnab

Dato : 13-10-04 16:44

> [...]
> blev jeg stoppet i tolden!
> Iøvrigt er det en ting du risikerer hver gang du tager ind og ud af landet

Hehe - ja de ved jo hvem de skal gå efter

Nej - spøg til side - selvfølgelig er der altid den risiko, men selv hvis
jeg skulle blive stoppet og det viser sig at jeg skal betale moms og told,
vil den jo stadig være billigere end hvis jeg havde købt den herhjemme, så
det tager jeg ikke så tungt Egentligt må jeg indrømme at jeg ikke kender
reglerne om jeg skal betale dansk moms og told eller ej - men det spørgsmål
må vist høre hjemme i en anden ng.

Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-10-04 17:49

> [...]
kender
> reglerne om jeg skal betale dansk moms og told eller ej - men det

Hvis du køber i USA og det er over bundgrænsen på lidt over tusind kr. så
skal du betale told og moms. Så et kanon til 30K$ bliver dyr i bøde og moms,
hvis du bliver taget! Men det er jo dit eget valg.
Mvh, Hans