Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogen der kender eller har prøvet Pentax i~
Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 13-10-04 13:29

Overvejer at købe et DSLR, og da jeg ikke rigtig har nogen præferencer hvad
mærke angår, er jeg åben overfor alt. Er det pga objektiver og udvalget
heraf, at 99%(hvis ikke 100%) i gruppen bruger Nikon eller Canon DSLR?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-10-04 15:15

"thomas schreiber (8200)" <virker@ikke.com> wrote in message

> [...]
> præferencer hvad mærke angår, er jeg åben overfor alt. Er det pga
> objektiver og udvalget heraf, at 99%(hvis ikke 100%) i gruppen bruger

Sandsynligvis, men du skal heller ikke glemme, at Nikon og Canon har stor
erfaring med flere generationer af DSLR. Mange producenter, der er begyndt
at markedsføre DSLR, er nye på markedet i DSLR-regi. Man kan derfor frygte,
at de stadig mangler megen erfaring på dette område.

Markedet for objektiver er særdeles meget større for hhv. Nikon og Canon
sammenlignet med f.eks. Pentax. Du vil f.eks. have en del sværere ved at
finde brugte objektiver til Pentax.

Jeg tror desværre, at konkurrenterne til Nikon og Canon for længst er hægtet
af. De har været for lang tid om at komme op ad starthullerne, og ellers
udmærkede initiativer som 4/3 og inhouse billedstabilisering er - imo -
flere år for sent på til for alvor at kunne ændre markedet. Alternativer til
Nikon og Canon vil selvfølgelig altid have købere, men som ny køber af
DSLR - og uden præferencer - ville jeg til enhver tid vælge et kamera fra en
markedsførende producent.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 08.10.04)

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 13-10-04 16:29

> [...]
> Nikon og Canon vil selvfølgelig altid have købere, men som ny køber af
> DSLR - og uden præferencer - ville jeg til enhver tid vælge et kamera fra

Ok. Det anede mig, men hellere høre det fra en der ved noget om det, end
bare formode noget. Tak for hjælpen Jens

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Per F Andersen

Dato : 13-10-04 17:18

thomas schreiber (8200) wrote:

> Ok. Det anede mig, men hellere høre det fra en der ved noget om det,
> end bare formode noget. Tak for hjælpen Jens

Jeg er stort set enig med Jens, selvom jeg selv har et Pentax *istD, som nu
snart er 1 år gammelt. Jeg købte dette, fordi jeg i forvejen havde en del
Pentaxobjektiver. Pentax *istD er lidt (meget lidt) bedre end Canon 300D og
Nikon 70, men noget dyrere, og er således ikke videre konkurrencedygtig.
Der er lige kommet en ny model Pentax *istDS, som er en neddroslet udgave
af og på nogle punkter forbedret i forhold til *istD.
Pentax har dog et par (mindre) fordele. De er de mindste DSLR'er - den lille
vejer kun 605 g. Og en bedre søger.
Hvis man ellers kan forlige sig med sD-kort ville jeg nok i dag købe *istDS,
som er ca. 25% billigere end storebror. men kun fordi jeg i forvejen har
Pentaxpbjektiver.

mvh per

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 13-10-04 17:47

> [...]
> *istDS,
> som er ca. 25% billigere end storebror. men kun fordi jeg i forvejen har

Jeg er selv i forvejen lykkelig Fuji bruger, og har også set på Fuji S3 pro,
men den koster knap 20k Til gengæld bruger den Nikon objektiver, så gode
objektiver bliver intet problem. Jeg er ret tosset med den måde hvorpå Fuji
har opbygget deres menuer, og i det hele taget knapper og features generelt.
Men fra at skulle give 13K for et 20D inkl et suspekt objektiv, og så skulle
give 20K uden ngoet som helst... well... det er noget af et spring imho.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : AS

Dato : 14-10-04 10:04

> [...]
frygte,
> at de stadig mangler megen erfaring på dette område.

Muligvis

> Markedet for objektiver er særdeles meget større for hhv. Nikon og Canon
> sammenlignet med f.eks. Pentax. Du vil f.eks. have en del sværere ved at
> finde brugte objektiver til Pentax.

Markedet ja, men Pentax laver noget rigtigt gode primes. Pentax zooms er
faktisk kun consumer grade. Desuden kan man bruge ganske billige russiske
objektiver med K bajonet. Jeg kan ikke sige hvilke præcis bare ved jeg, at
der findes nogle ikke så gode optisk, men der også nogle modeller, som
optisk kan sammenlignes med kendte mærke. Man skal fiske lidt info i google
og lign., hvis man er interesseret. Klart, ingen af dem har AF.

> [...]
> udmærkede initiativer som 4/3 og inhouse billedstabilisering er - imo -
> flere år for sent på til for alvor at kunne ændre markedet.

Hvem ved. De, som villle går over til DSLR har gjørt ret mange. Men jeg er
helt sikkert, at der findes ikke så få, som fotograferer stadigvæk på film
med deres lidt ældre Minolta og har en større taske fyldt med objektiver af
høj kvalitet. De vil ikke give væk deres grej til min pris og købe hele
sætet forfra.

Fra : Lene

Dato : 13-10-04 17:56

Hej Thomas,

"thomas schreiber (8200)" <virker@ikke.com> skrev

Er det pga objektiver og udvalget
> heraf, at 99%(hvis ikke 100%) i gruppen bruger Nikon eller Canon DSLR?

Det er ikke 100% - med mindre jeg ikke tæller med
- jeg bruger Olympus E1. Jeg bruger Olympus pga objektivernes kvalitet i
forhold til pris - vægten på udstyret tæller for mig mere end at kunne bruge
høj ISO, da jeg af og til slæber på det hele dagen og kun fotograferer
udendørs ved dagslys (stort set). Men jeg kan da godt fornemme, at jeg er
ret alene om det her

Mvh. Lene

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 13-10-04 18:03

"Lene" <baartsvæk@12move.dk> wrote in message
> [...]
> høj ISO, da jeg af og til slæber på det hele dagen og kun fotograferer
> udendørs ved dagslys (stort set). Men jeg kan da godt fornemme, at jeg er

Så lige på det kam på dpreview. Hvis man ser på billedet
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/Images/allroundview.jpg ser man en
rød sensor. Jeg er ret sikker på at der ikke går mange sekunder før mine
store grabber placerer sig foran denne sensor - til stor irritation for mig.
Måske tager jeg fejl? Virker bare lidt tåbelig placeret sådan lige
umiddelbart.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Lene

Dato : 13-10-04 18:22

Hej Thomas,

> [...]

mig.
> Måske tager jeg fejl? Virker bare lidt tåbelig placeret sådan lige

Hvis du mener den sensor, som sidder direkte på håndtaget, så er den til
fjernbetjeningen. Hvis du mener den store længere oppe, så er det AF
hjælpelys samt Fjernbetjening LED.
Jeg har ikke små hænder, men har endnu ikke oplevet at de var i vejen. Måske
fordi jeg kun fotograferer i dagslys
Mvh. Lene
P.S. sjovt du kunne svare på mit indlæg, jeg kan mærkligt nok ikke selv se
det i gruppen (hmm......)

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 13-10-04 18:46

> P.S. sjovt du kunne svare på mit indlæg, jeg kan mærkligt nok ikke selv se
> det i gruppen (hmm......)

Fordi jeg bruger sunsite, som nok er den hurtigste i DK. Den kommer med det
samme du poster.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-10-04 19:48

Lene wrote:
> [...]
> høj ISO, da jeg af og til slæber på det hele dagen og kun fotograferer
> udendørs ved dagslys (stort set). Men jeg kan da godt fornemme, at jeg er

Jeg kan jo godt li' at brokke mig over Olympus, så jeg vil lige
udnytte chancen

Dengang jeg skød med mit gamle Minolta digicam skød jeg også kun i
dagslys.. men det var så primært fordi det ikke kunne andet

Jeg ville ikke give afkald på at kunne tage billeder i en belysning
som fx. det her er taget i:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-10/2004-10-08/CRW_5494.jpg

Angående kvaliteten på objektiverne savner jeg lidt zooms der holder
f2.8 hele vejen, samt nogle hurtige faste objektiver..
En 50mm f2 er bare ikke godt nok, der bør imho som et minimum være noget
der svarer til en 50mm f1.8/1.4.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Lene

Dato : 13-10-04 20:27

Hej Hans,

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev

> Jeg kan jo godt li' at brokke mig over Olympus, så jeg vil lige
> udnytte chancen

Ja, det har jeg godt lagt mærke til....

Hvis alle producenter lagde vægt på de samme kvaliteter og dermed lavede ens
produkter - hvad skulle vi så med forskellige mærker?
Jeg respekterer at du har mere brug for høj ISO - men mit behov/krav er et
andet end dit. Ellers havde jeg valgt et andet mærke!

> Dengang jeg skød med mit gamle Minolta digicam skød jeg også kun i
> dagslys.. men det var så primært fordi det ikke kunne andet ;o

Nu arbejder jeg udendørs - og har stort set kun udendørs motiver, derfor
fotograferer jeg i dagslys.
Lå min interesse/mit arbejde indenfor samme område, som det billede du
henviser til, så havde jeg nok også valgt anderledes. Der behøver man så
heller ikke slæbe adskillige kg objektiver rundt hele dagen.

Men jo, jeg kunne da også godt tænke mig et 50 mm f 1.4, men indtil videre
har jeg ikke købt 50 mm objektivet. Jeg har et analogt Canon 50 mm objektiv,
som jeg skruer omvendt på foran, når jeg skal bruge mikromakro. Og ellers
bruger jeg i øjeblikket mit Mcon35 sammen med en step down ring. Så jeg kan
reelt ikke sige noget om det endnu.

> Jeg ville ikke give afkald på at kunne tage billeder i en belysning
> som fx. det her er taget i:
> http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-10/2004-10-08/CRW_5494.jpg

Og det er også fint nok, men det er ikke den type fotos som har min
interesse.

Mvh. Lene

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-10-04 21:15

Lene wrote:
> Og det er også fint nok, men det er ikke den type fotos som har min
> interesse.

Fint fint

Jeg vil bare gerne gøre opmærksom problemet med de høje iso, fordi
hvis man gerne vil kunne skyde indendørs uden flash er det altså
rart at undgå støjen.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Lene

Dato : 13-10-04 21:37

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i

> Jeg vil bare gerne gøre opmærksom problemet med de høje iso, fordi
> hvis man gerne vil kunne skyde indendørs uden flash er det altså
> rart at undgå støjen.

Der er vi helt enige - tro det eller ej

Mvh. Lene