Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon 10D: Uskarpt ved uendelig?
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 12-10-04 22:13

Jeg oplever at de billeder, hvor jeg har fokuseret på noget langt væk,
så står det ikke nær så skarpt som jeg ville have forventet. Dette
sker både på min 17-40 f4L og min 70-200 f/4L, og uanset om jeg bruger
kort eller lang zoom.

Her er et eksempel på 17mm, f/6.3 med fokus på "uendelig":
http://www.harrekilde.dk/~khp/foto/Turning_Torso/fokus.png
(ubearbejdet 100% udklip af RAW underlaget for
..../Turning_Torso/20041012-01.jpg)

På korte afstande står det helt skarpt dog. Er det blot mig som
forventer for meget, eller bør jeg få kamerahuset set efter?

Kai

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-10-04 22:24

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> [...]
>
> På korte afstande står det helt skarpt dog. Er det blot mig som
> forventer for meget, eller bør jeg få kamerahuset set efter?

Hvis du manuelt har fokuseret på uendelig ved at dreje fokus helt ud i
enden, er der intet unormalt i det - fokus skal ikke helt ud i enden. Det er
vist et eller andet med at det ændrer sig afhængigt af temperatur og andre
faktorer - ikke helt sikker. Har du brugt autofokus, bør du gå til
forhandleren, hvis det vitterligt er uskarpe billeder du får. Hvis man ser
billedet ved 100% er det ikke unormalt det virker lidt uskarpt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-10-04 07:49

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> writes:

> [...]
> forhandleren, hvis det vitterligt er uskarpe billeder du får. Hvis man ser
> billedet ved 100% er det ikke unormalt det virker lidt uskarpt.

Der er brugt autofokus, og ja, det er et 100%'s udsnit.

Kai

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-10-04 09:04

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Der er brugt autofokus, og ja, det er et 100%'s udsnit.

Så leg lidt med manuel fokus - kan du få det skarpere, skal du nok overveje
at få justeret autofokus.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 12-10-04 22:23

Den 12 okt 2004 mumlede Kai Harrekilde-Petersen noget i denne
stil:

> [...]
> http://www.harrekilde.dk/~khp/foto/Turning_Torso/fokus.png
> (ubearbejdet 100% udklip af RAW underlaget for

Er det ikke mere interessant hvilke lukketider du arbejder med i de
forskellige eksempler? Især med 200 mm er det svært at lave et ikke
sløret billede uden stativ. Synes du nævnte 1/20 et sted?

--
Palle Jensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-10-04 07:46

Palle Hans Jensen <palle.jensen@tiscali.dk> writes:

> [...]
> forskellige eksempler? Især med 200 mm er det svært at lave et ikke
> sløret billede uden stativ. Synes du nævnte 1/20 et sted?

Det var kun det første som var taget håndholdt. Igår havde jeg sørget
for at have stativet med

Det billedudsnit jeg har linket til, er taget på stativ. Lukkertiden
er ca 1-2sek, men det bør ikke have indvirkning her.

Kai

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-10-04 09:01

> Det billedudsnit jeg har linket til, er taget på stativ. Lukkertiden
> er ca 1-2sek, men det bør ikke have indvirkning her.

Hvis du vil teste fokusering, så sørg for godt lys, ISO 100 og stativ eller
hurtig lukkertid f.eks. 2x1/brædvidde. Dvs. for 200mm mindst 1/750sek. for
at være helt sikker på bevægelsesuskarphed. Desuden må du bruge et rimelig
USM filter ifm. raw konvertering eller bagefter. På stativ ved 1-2sek. skal
du bruge mirror lockup og et absolut stabilt stativ og udløserforsinkelse
(bliver så 2 sek.)
Mvh, Hans

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-10-04 09:11

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> du bruge mirror lockup og et absolut stabilt stativ og udløserforsinkelse

OK, det skal jeg prøve ved lejlighed.

Nogen som evt ved hvor man kan downloade et test-chart (helt i
vektorgrafik format), som jeg selv kan skrive ud?

Vi har nemlig en A0 plotter (inkjet printer med papir ruller) på
arbejdet :)

Kai