Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital spejlrrefleks
Fra : KP

Dato : 12-10-04 15:52

Hejsa

Hvad koster et godt digitalt spejlrefleks ca. nu til dags?
- Det skal ikke være en prof. udgave, men alligevel et kamera der tager gode
billeder - også indendørs. Hvad vil i evt. anbefale at købe?

Jeg har pt. et Pentax Optio 430. Kan man få noget for et sådant? - Det
fejler ikke noget.

På forhånd tak for svarene.

/KP

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-10-04 16:39

"KP"
> [...]
> billeder - også indendørs. Hvad vil i evt. anbefale at købe?
>
> Jeg har pt. et Pentax Optio 430. Kan man få noget for et sådant? - Det

4-5000 kr, brugt kan du sikkert finde noget godt.. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-10-04 16:39

In article <416befa0$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, KP wrote:
> [...]
> - Det skal ikke være en prof. udgave, men alligevel et kamera der tager gode
> billeder - også indendørs. Hvad vil i evt. anbefale at købe?

Der er Canon 300D til ca. 6500 i Tyskland. Handles brugt til
lige under 5500 kr.

Så er der Nikon D70, Canon 10D (brugt ca. 6500) og Canon 20D.

20D er afløseren for den udgåede 10D, og Nikon D70 er deres
svar på 10D, og overgår den på nogle områder.

> Jeg har pt. et Pentax Optio 430. Kan man få noget for et sådant? - Det
> fejler ikke noget.

Check DBA, og gå 10% under de andre priser, så sælger du den.

Fra : KP

Dato : 12-10-04 16:57

meddelelse news:slrncmnukq.97f.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> svar på 10D, og overgår den på nogle områder.

> Check DBA, og gå 10% under de andre priser, så sælger du den.

Povl H. Pedersen .... Faldskærm? ...... Er selv tidligere ÅFC´er ....

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-10-04 18:20

In article <416bfeb3$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, KP wrote:

> Povl H. Pedersen .... Faldskærm? ...... Er selv tidligere ÅFC´er ....

Ja, det er mig. Har dog ikke været ret aktiv i år. Næsten alle
mine spring i Rusland.

Fra : npw-kiter

Dato : 12-10-04 21:01

Hvad med et Canon S1 IS til ca. kr. 3400,-
Har selv lige købt et sådant, og det er altså "guffe-luffe"

venligst
henrik
www.npw-kiting.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-10-04 21:15

npw-kiter wrote:
> Hvad med et Canon S1 IS til ca. kr. 3400,-
> Har selv lige købt et sådant, og det er altså "guffe-luffe"

Ja - det er da OK - men det har jo ikke meget med et spejlrefleks at gøre,
som der blev spurgt efter.

Så svaret er nok at kigge på www.edbpriser.dk - de billigste dslr er stadig
Canon 300D og Nikon D70.......

Lidt dyrere og nyere er Canon 20D - der skulle være rigtig "guffe-luffe" til
prisen

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-10-04 21:14

npw-kiter wrote:
> Hvad med et Canon S1 IS til ca. kr. 3400,-
> Har selv lige købt et sådant, og det er altså "guffe-luffe"

Hvad har det med Digitalt SLR at gøre ? :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : KP

Dato : 12-10-04 22:01

> Hvad har det med Digitalt SLR at gøre ? :)
>
> // Hans
> --
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Ja, det er måske et dumt spørgsmål....men hvad betyder SLR?

/KP

Fra : N/A

Dato : 12-10-04 22:57

Fra : Erik W.

Dato : 12-10-04 22:57

KP" skrev i news:416c4612$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja, det er måske et dumt spørgsmål....men hvad betyder SLR?

Single Lens Reflex - Eller på dansk: spejlrefleks med et objektiv.

Du kan se hvordan det virker her:
http://entertainment.howstuffworks.com/camera7.htm
Et digitalt spejrefleks fungerer på stort set samme måde mekanisk, i stedet
for filmen sidder blot en lys følsom sensor. - Og så selvfølgelig en
computer kraftig nok til at den ville have fyldt en flyhangar dengang de
sendte raketter til månen.

Navnet Single Lens Reflex antyder at der også kan være flere objektiver og
det kan der: http://medfmt.8k.com/mf/tlr.html men det er
nok ikke en kameratype som har den store fremtid.

mvh Erik

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-10-04 05:14

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Navnet Single Lens Reflex antyder at der også kan være flere objektiver og
> det kan der: http://medfmt.8k.com/mf/tlr.html men det er
> nok ikke en kameratype som har den store fremtid.

Nej nok ikke. Til gengæld har typen så heller ikke gjort det dårligt. Engang
kunne en pressefotograf næsten ikke bruge andet end en TLR Rolleiflex eller
en Leica.
Anskaffede i beg. af 80erne to brugte (fra 60erne) Rolleiflex m. Tessar 3,5
optik. Og jeg kunne unde enhver fotograf at prøve at arbejde med sådan et
dyr. Driftsikker som bare det, vejer næsten intet og så er det en drøm at
komponere på matskiven ( der h-v drejer billedet ). Og så tvivler jeg på at
der er meget i dag, der giver så skarpe og gennemtegnede S-H negativer. Og
så er det let at benytte - min datter gik som 11 årig med den ene + en løs
lysmåler.
Jo benytter dem stadigt. Eksempler på min side ( eks birketræet foran en
mur ).
Rollei laver stadig TLS kameraer og husker jeg ikke forkert, er der også en
dig.

--
Mvh, Ole. Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

---

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-10-04 08:27

Ole Larsen wrote:
> Rollei laver stadig TLS kameraer og husker jeg ikke forkert, er der også en
> dig.

Den digitale Rollei TLR er nu mest at sammenligne med webcams der
også kan tage billeder.. eller noget i den stil.

Rollei burde faktisk have nogle prygl for alt det digitale de har
sendt på markedet..

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : KP

Dato : 13-10-04 07:04

"KP" <tjaahh@hvorfor.ikke.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er måske et dumt spørgsmål....men hvad betyder SLR?
>
> /KP

Tak for svarene. Så kan jeg bedre følge med i "koderne"

/KP

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 12-10-04 22:17

"KP" <tjaahh@hvorfor.ikke.dk> writes:

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er måske et dumt spørgsmål....men hvad betyder SLR?

Single Lens Reflex. 'Single Lens' refererer til at der kun er een
linse, som både bruges til at eksponere igennem, måle lys, og bruges
til at stille skarpt med. 'Reflex' hentyder til at spejlet slår op
for at filmen / sensoren skal blive belyst (SVJV).

Kai

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-10-04 06:56

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> til at stille skarpt med. 'Reflex' hentyder til at spejlet slår op
> for at filmen / sensoren skal blive belyst (SVJV).

Nej, 'Reflex' skal læses mere bogstaveligt. Det betyder
reflektion/spejling. Der findes SLR'er uden et bevægeligt spejl, man
benytter i stedet et halvspejl (der både reflekterer og lader lys gå
lige igennem); det er stadig et SLR.

--
Don't waste space

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-10-04 07:48

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> writes:

> [...]
> reflektion/spejling. Der findes SLR'er uden et bevægeligt spejl, man
> benytter i stedet et halvspejl (der både reflekterer og lader lys gå

Jeg bøger mig i støvet for Dem Som Ved.

Kai