Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Et ubehageligt billede
Fra : Erik W.

Dato : 11-10-04 22:32

Det er sjældent man ser billeder med decideret ubehageligt indhold her og
andre steder man deler billeder med hinanden.
Jeg synes selv at dette billede er ubehageligt, så nu er I advaret!

http://wildau.dk/edderfuglens_endeligt.jpg

Jeg kunne godt selv slagte en høne, hvis det gjalt aftensmaden. Alligevel
stødte dette syn mig.
Billedet tog jeg i Tunø havn igår.

Mvh Erik

Fra : Pico

Dato : 11-10-04 22:45

Erik W. wrote:
> Det er sjældent man ser billeder med decideret ubehageligt indhold
> her og andre steder man deler billeder med hinanden.
> Jeg synes selv at dette billede er ubehageligt, så nu er I advaret!

Hvad ubehageligt er der ved det ? Hvis du bevæger dig udenfor
supermarkedernes køle/frysediske er det faktisk nødvendigt at nogle
skabninger skal dø for at fylde dem op Det er da bare en død fugl.

> http://wildau.dk/edderfuglens_endeligt.jpg

Efter min mening er der ikke noget i billedet der beretiger til roser,
der er ikke noget opsigtvækkende i det, kun en konstatering af en død
fugl hvor der er noget (muligvis) blod under hovedet.

> Jeg kunne godt selv slagte en høne, hvis det gjalt aftensmaden.
> Alligevel stødte dette syn mig.

Det gør det så ikke mig, sådan er vi forskellige.
Pico

Fra : Erik W.

Dato : 11-10-04 23:12

"Pico" skrev i news:2t0dr5F1qd2q1U1@uni-berlin.de...
> supermarkedernes køle/frysediske er det faktisk nødvendigt at nogle
> skabninger skal dø for at fylde dem op Det er da bare en død fugl.

Jeg er ikke dyreværnsfanatiker og er heller ikke imod jagt. Jeg ser en
symbolik i det, det gør du åbenbart ikke.

> Efter min mening er der ikke noget i billedet der beretiger til roser,

Jeg er ikke ude på at få roser. - Jeg er ude på at få kritik af billedet Jeg
kan ikke finde ud af om du gav kritik, eller blot red en kæphest.

Mvh Erik

Fra : Pico

Dato : 12-10-04 23:11

Erik W. wrote:
> "Pico" skrev i news:2t0dr5F1qd2q1U1@uni-berlin.de...
>
> Jeg er ikke dyreværnsfanatiker og er heller ikke imod jagt. Jeg ser
> en symbolik i det, det gør du åbenbart ikke.

Egentlig ikke, men nu når du påpeger det begynder det at dæmre.

> Jeg er ikke ude på at få roser. - Jeg er ude på at få kritik af
> billedet Jeg kan ikke finde ud af om du gav kritik, eller blot red en
> kæphest.

Jeg red ikke nogen kæphest, men som gammel slagter føler jeg nok ikke
rigtigt noget, derfor så jeg heller ikke noget i billedet, det kan jeg
så se andre i tråden har gjort, så det erjo fint.
Pico

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-04 23:12

Pico wrote:

> Hvad ubehageligt er der ved det ? Hvis du bevæger dig udenfor
> supermarkedernes køle/frysediske er det faktisk nødvendigt at nogle
> skabninger skal dø for at fylde dem op Det er da bare en død fugl.

Jeg kan kun være enig, og jeg kan iøvrigt tilføje, at den pågældne
fugl har levet et frit og naturligt liv, det privilegie har
lørdagskyllingen og flæskestegen ikke haft...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik L. S.

Dato : 12-10-04 11:33

Jeg er selv jæger, så jeg har ikke de store moralske anfægtelser i forhold
til døde dyr som sådan. Der, hvor min moral bliver stødt er, (som Niels så
rigtigt påpeger det) når dyrene ikke forinden har haft mulighed for at leve
et værdigt liv, og (hvis man kan tale om "en værdig død"), at de bliver
aflivet hurtigt og så smertefrit som muligt.
Når det er sagt, så kan jeg godt se, hvorfor jeg tror, at du valgte at tage
billedet. Kræet ser jo ud, som om det er ved at blive guillotineret! Godt
set.
Henrik L.S.

Fra : Erik W.

Dato : 12-10-04 12:32

"Henrik L. S." skrev i news:IpOad.1454$vV1.657@news.get2net.dk...
> [...]
tage
> billedet. Kræet ser jo ud, som om det er ved at blive guillotineret! Godt

Jeg er fuldstændigt enig i betragtningerne omkring jagt, dyrevelfærd osv.
Jeg har intet imod jagt, hvis det gøres forsvarligt, som det også er gjort
af jægeren i dette tilfælde.
Det er noget helt andet jeg så i billedet med metalklampen, rebet og blodet
, - i en tid med halshugninger af mennesker for åben skærm, gav det
ubehagelige associationer. Tak for at du kunne se det

Mvh Erik

Fra : pc

Dato : 12-10-04 15:01

Jeg syntes det er et fint skarpt billed set med mine øjne.

Fra : Henrik L. S.

Dato : 12-10-04 16:09

Selv tak, da . Ud over det, synes jeg faktisk, at det motivmæssigt er et
sk...godt billede, fordi det lige får en til at kigge en ekstra gang, i
stedet for (som jeg ihvertfald gør) bare at sige "næh, hvor flot", når man
ser et eller andet med nogle pæne farver. Jeg er selv leverandør af det, som
nogle betegner som talentløse knipserier (hvilket i mit tilfælde endnu vil
være ganske berettiget!), fordi jeg alt for hurtigt falder i gryden med
ligegyldige billeder af aftenhimmel etc. uden helt at tænke, før jeg skyder.
(Det modsatte gør sig heldigvis gældende, når jeg er på jagt!)
Det gode ved gruppen her er, at man netop kan lade sig inspirere af alle de
mange rigtig prof billeder, der bliver lagt op i fotostafetter m.m. og
herigennem (forhåbentlig) komme lidt videre, så man også lærer at se
motiverne, når de er der, præcis som du har gjort her.
Jeg er selv kun nået til "crop" i photoshop, så den tekniske kritik vil jeg
lade dem om, som ved noget om det.
Henrik L.S.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-10-04 21:12

> [...]
>
> http://wildau.dk/edderfuglens_endeligt.jpg
>
> Jeg kunne godt selv slagte en høne, hvis det gjalt aftensmaden. Alligevel

Jeg syntes dit billede er meget rammende og har en fin symbolik. Man kan
blive helt blød om hjertet af at se dette billede, en hvis med følelse
kommer op i en.

Godt taget, der er virkleigt noget at tænke over i dette billede.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-10-04 21:48

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev
Man kan
> blive helt blød om hjertet af at se dette billede, en hvis med følelse
> kommer op i en.

Jeg bliver nu mere blød om hjertet af at tænke på hvilken flødesovs der
bliver af sådan en steg!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik W.

Dato : 12-10-04 22:23

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse
> Jeg bliver nu mere blød om hjertet af at tænke på hvilken flødesovs der
> bliver af sådan en steg!

Jeg har fået edderfuglebøf engang købt ved en slagterforretning med speciale
i vildt. Det var bestemt ikke noget jeg gør igen. Fy for pokker. Næh den må
gerne få lov til at flakse videre for min skyld
Jeg så også levende edderfugle på Tunø, men kunne ikke komme tæt nok på med
min 300mm.

Mvh Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-10-04 22:50

> [...]
> i vildt. Det var bestemt ikke noget jeg gør igen. Fy for pokker. Næh den

> gerne få lov til at flakse videre for min skyld

Synd for dig, du er blevet taget ved....et eller andet organ.

Jeg værdsætter Edderfugl meget højt, bytter gerne med rådyrkød (som selvf.
også er godt).

Har en gang været ude for en uspiselig, fandt aldrig årsagen, ellers
varierer alderen ikke smagen, kun mørheden. Det ultimative jeg har smagt var
marineret og røget edderfuglebryst! Suk!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders F

Dato : 12-10-04 23:09

> [...]
>
> http://wildau.dk/edderfuglens_endeligt.jpg
>
> Jeg kunne godt selv slagte en høne, hvis det gjalt aftensmaden. Alligevel

Det ligner lidt at en modlysblænde kunne gøre underværker for kontrasten
(?)...

/Anders

Fra : Erik W.

Dato : 12-10-04 23:27

"Anders F" skrev i news:2t32vmF1r6udlU1@uni-berlin.de...

> Det ligner lidt at en modlysblænde kunne gøre underværker for kontrasten

Jeg havde modlysblænde på. Men det kan være at jeg skulle have gjort mig
lidt mere umage i efterbehandlingen.

mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 12-10-04 23:47

> [...]
>
> http://wildau.dk/edderfuglens_endeligt.jpg
>
> Jeg kunne godt selv slagte en høne, hvis det gjalt aftensmaden. Alligevel

Jeg synes du har fanget motivet godt, Erik, symbolikken i billedet er stor,
hvilket jeg synes er fedt. Lidt mere efterbehandling med farver og kontrast
i PS kunne gøre underværker og lige give det sidste til det.
Ubehageligt vil jeg ikke kalde det, naturens gang, hvis man endelig skal
sige noget, og den fik da en hurtig død, hvilket er at foretrække fremfor at
den skulle dø af sult eller sygdom

MVH
Thomas