Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nogen der har fået erfaringer med 20D????
Fra : fam. Ager

Dato : 11-10-04 14:17

hejsa´ng.....

nogen der har fået gode som dårlige erfarimger med 20D???
jeg tænker på skrive hastighed og specielt serie foto i raw format....hvor
mange raw fotos i serie/med knappen i bund:0) kan man tage før hastighedden
falder???

men ellers i forhold til 10D????

torben

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 11-10-04 14:58

On Mon, 11 Oct 2004 15:17:15 +0200 fam. Ager wrote:

> hejsa´ng.....
>
> nogen der har fået gode som dårlige erfarimger med 20D???

Ikke mig.

> jeg tænker på skrive hastighed og specielt serie foto i raw format....hvor
> mange raw fotos i serie/med knappen i bund:0) kan man tage før hastighedden
> falder???

I følge http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/page6.asp kan man
tage 6 raw-billeder med 5.0 fps og derefter kan man forsætte med cirka
0.7 fps.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : rosenauer.dk

Dato : 11-10-04 15:20

> [...]
> jeg tænker på skrive hastighed og specielt serie foto i raw format....hvor
> mange raw fotos i serie/med knappen i bund:0) kan man tage før

20D fungerer ganske glimrende - især efter der kom et firmware update der
fixede de mærkelige lock-ups der til tider opstod. Generelt virker kameraet
voldsomt meget hurtigere til at skrive og læse end 10D - har dog kun testet
på 1GB Sandisk Ultra II kort, men der er ventetiden ufatteligt begrænset ved
RAW writes - kontra 10D/300D.
Generelt er jeg meget tilfreds med kameraet - støjen på højere ISOs er meget
begrænset modsat tidligere (10D / 300D), joysticket til valg af
fokuspunkter virker vel, batterilevetiden imponerende, etc.

Kan kun anbefale det - det har været meget velfungerende til en række
koncerter for nyligt - check mit website for eksempler. Stort set alt siden
DAD / Tivoli er fotograferet med det..

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-10-04 16:06

fam. Ager wrote:
> [...]
> jeg tænker på skrive hastighed og specielt serie foto i raw
> format....hvor mange raw fotos i serie/med knappen i bund:0) kan man
Jeg skiftede mit Nikon D70 ud med et 20D. Jeg savner lidt fra mit D70
(Nikons suveræne flashsystem, LANGT bedre software bl.a.), men der er mere
jeg ville savne på 20D hvis jeg skiftede tilbage. :) Fokushastigheden er
fænomenal, især med det rette objektiv. Det føles solidt og lækkert, men
ikke så ergonomisk gennemtænkt som Nikon D70, og menufunktionerne er
tilsyneladende lavet af en person med hjernekapacitet som en vissen
rhododendron - der er absolut plads til forbedringer. Men man lærer det da
at kende, det tager bare lidt længere tid. :)

> men ellers i forhold til 10D????
Hvis du tænker skrivehastighed, har Canon endelig taget sig sammen. 20D
skriver på et Sandisk Ultra II med ca. 5,5 MB/sek. når det er RAW-filer -
det er en del hurtigere end selv 1D Mark II og mere end fire gange hurtigere
end 10D. Det er lidt hurtigere end Nikon D70. Bufferen kan desværre kun
indeholde seks RAW-billeder før den er fyldt op, og et RAW-billede fylder
omkring 7-9 MB pr. stk. Så kan du selv regne skydehastigheden ud efter
opfyldning. :) Skyder man i JPG Fine, kan man skyde over 30 skud før det
bliver langsomt - der er vist plads til omkring 20 i bufferen, men da den
skriver på kortet samtidig, bliver der frigivet plads. Dette forudsætter
naturligvis et hurtigt kort.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Tommy Jensen

Dato : 11-10-04 16:33

On Mon, 11 Oct 2004 17:06:08 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

> [...]
>skriver på kortet samtidig, bliver der frigivet plads. Dette forudsætter

Jeg foretog et antal simple tests hvor jeg holdt udløseren nede i 20
sekunder i burst mode, ISO 100.

Tallene fra mine tests kan ses her

http://photo.klein-jensen.dk/public/20dspeedtest.xls

Disse simple tests viser at ved RAW er der ikke den store forskel
mellem de hurtige kort mens der kan være væsentlig forskel ved jpg
large fine.

Eneste skuffelse var Kingston 1 GB kortet - som jeg så har solgt nu.
Selv microdrive følger godt med.

MVH Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-10-04 20:25

Er enig i alle svarene indtil nu. Desuden synes jeg autofocus er mere
præcist. Ikke at 10D var dårlig, men kunne nogle enkelte gange skyde lidt
forbi. 20D er lige i øjet hver gang. Det er rart at den er hurtig og det er
lækkert at når den er på autosave og man kan tage et billede på under et
sekund incl. at den bliver vækket til live ved bare at trykke udløserknappen
ned! Det er rart at have raw og jpg i separate filer. Det virker mere som et
kamera man ikke tænker over, men bare er der når man har brug for det og kan
tage et billede når som helst. Med mindre man trykker de 6 skud af med 5fps
i RAW vil man aldrig vente på det (undtage kortet løber fuldt, hvad der sker
noget hurtigere....så regn med nye udgifter til et nyt stort kort eller MD).

Kan ikke tænke på en eneste negativ kommentar indtil nu, men har kun brugt
den her i week-enden.

De billeder jeg har taget findes her
http://www.pbase.com/hkruse/root&view=recent (10+11 Oct).

Min 10D er derfor sat til salg!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Alex W

Dato : 12-10-04 08:47

> lækkert at når den er på autosave og man kan tage et billede på under et
> sekund incl. at den bliver vækket til live ved bare at trykke
udløserknappen

Arrgh .. jeg har 10D og så en ræve/hønsejagt hvor en ræv jagtede en høne ...
Jeg tændte for 10D ved at trykke udløserknappen ned .. sketer der noget .
nææh ... ikke før at showet var forbi ... suuurt show ....

Det lyder til at være en fornuftig upgrade ...

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-04 11:13

Skal lige tilføje at jeg har fået C1 til at virke med 20D. Man skal bruge en
hex editor og erstatte Canon EOS-1D Mark II med Canon EOS 20D med
efterstillede nulls (syv styk).

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=10309484

Hvidbalance fra kameraet virker ikke, men AWB kanppen i C1 virker fornuftigt
de fleste gange, så WB skal stilles for hvert billede. Selvfølgelig venter
jeg spændt på officiel support i November versionen, men indtil da er det en
rimelig workaround.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 12-10-04 16:50

Hans Kruse wrote:

> De billeder jeg har taget findes her
> http://www.pbase.com/hkruse/root&view=recent (10+11 Oct).

Vildt flotte (morgen?)billeder. Dejligt lys, stemning og skarphed.

Gad godt at have pengene til et 20D og noget L-glas - og så selvfølgelig
noget talent

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra :

Dato : 12-10-04 17:48

> Gad godt at have pengene til et 20D og noget L-glas - og så selvfølgelig
> noget talent
>

> --
> Mvh
> Rasmus Hansen
> http://dualmono.com
> http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=5519

Undskyld min humor,men hvad koster talent? det mangler jeg i rå mængder og
vil gerne købe!!
Hilsen henrik

Fra : Tommy Jensen

Dato : 12-10-04 17:57

On Tue, 12 Oct 2004 18:47:36 +0200, "HØ" <hh@city.dk> wrote:

>Undskyld min humor,men hvad koster talent? det mangler jeg i rå mængder og
>vil gerne købe!!

Så skal du da bare købe en 1D MK II LOL

MVH Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-10-04 18:23

In article <f43om0l73bu9ehv1n61re8vvotqec64t2l@4ax.com>, Tommy Jensen wrote:

> Så skal du da bare købe en 1D MK II LOL

Så den manglende crop faktor, flere pixels at klippe af, og
så den høje hastighed + store buffer = grundlag for at fake
talent :)

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-04 18:45

> Så den manglende crop faktor, flere pixels at klippe af, og
> så den høje hastighed + store buffer = grundlag for at fake
> talent :)

du må vist mene 1Ds MK II, da 1D MK II har samme antal pixels som 20D. Crop
faktor er ikke manglende men 1,3 på 1D MK II mod 1,6 på 20D og 1 på 1Ds MK
II (på 16,7mp). 1Ds MK II er et dybt greb i lommen for de fleste.

Mvh, Hans

Fra : Alex W

Dato : 12-10-04 19:36

He he he ... hårdt arbejde....

En gammel rotte i faget, Mogens Von Haven sagde at de første 100.000
billeder var de sværeste .. så gik det bedre .. ,-)
/Alex W

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-10-04 19:48

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse
> og
>
> He he he ... hårdt arbejde....
>
> En gammel rotte i faget, Mogens Von Haven sagde at de første 100.000
> billeder var de sværeste .. så gik det bedre .. ,-)

Så er det sgu' godt man har et kamera der kan skyde fem billeder i sekundet.
Så skal jeg blot holde knappen nede i ca. 5,5 time, så er den hjemme.
Dejligt. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Tommy Jensen

Dato : 12-10-04 20:16

On Tue, 12 Oct 2004 20:47:39 +0200, "Morten Wartou"

Hvor har du skaffet så stort et CF kort

MVH Tommy

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-10-04 20:19

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du skaffet så stort et CF kort

Det er vel ligegyldigt - man kan sætte det til at skyde selvom der ikke er
CF-kort i. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-04 18:24

> Vildt flotte (morgen?)billeder. Dejligt lys, stemning og skarphed.

Mange tak. Det er om morgenen, faktisk kan du se det i exif info, som du kan
clicke på nedenunder det enkelte billede.

Jeg har reloadet mine kronvildt billeder heri
http://www.pbase.com/hkruse/dyrehaven efter jeg fik Capture One til at virke
med 20D (lille hack). Det var lækkert og jeg synes C1 giver det absoilut
bedste resultat, dog skal jeg justere WB for hvert billede og det er lidt
svært da 20D endnu ikke officielt supportes.

Prøv at se i original format også. Selvom 10D var god så er der en ekstra
klarhed, støjfrihed og skarped over billederne fra 20D, som 10D ikke helt
havde. Indtil videre er jeg udelukkende imponeret af dette apparat. Jeg har
dog ikke lavet en direkte sammenligning, da jeg har udlånt min 10D til en
potentiel køber.

> Gad godt at have pengene til et 20D og noget L-glas - og så selvfølgelig
> noget talent

Pengene kan vel spares op og mht. at lave bedre billeder så er det jo bare
og god portion øvelse.

Mvh,
Hans

Fra : Alex W

Dato : 12-10-04 19:45

> Jeg har reloadet mine kronvildt billeder heri
> http://www.pbase.com/hkruse/dyrehaven efter jeg fik Capture One til at
virke

Hvad .. hej Hans

Du har jo lavet billederne om .. de er blevet meget bedre...
Kanon billeder af søen ... du har været tidligt oppe kan jeg se og fået
en smuk belønning

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-04 20:47

> Du har jo lavet billederne om .. de er blevet meget bedre...
> Kanon billeder af søen ... du har været tidligt oppe kan jeg se og
fået
> en smuk belønning

Mange tak. Det er jo en dejlig årstid.
Mvh, Hans

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-10-04 21:29

Hans Kruse wrote:
> [...]
> bedste resultat, dog skal jeg justere WB for hvert billede og det er lidt
> svært da 20D endnu ikke officielt supportes.

Whauv - kan godt forstå at du har reloadet - de var gode før, men det
der... øjenguf!

> Pengene kan vel spares op og mht. at lave bedre billeder så er det jo bare
> og god portion øvelse.

tjah - og den rette mængde selvkritik, lærevillighed, og så lidt
instinkt hist og her i nogle kroge af bevidstheden

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-04 23:44

> Whauv - kan godt forstå at du har reloadet - de var gode før, men det
> der... øjenguf!

Tak, jeg føler mig mest hjemme med C1, det er et rigtigt godt væktøj.
Mvh, Hans

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 12-10-04 21:25

Hans Kruse wrote:

> Mange tak. Det er om morgenen, faktisk kan du se det i exif info, som du kan
> clicke på nedenunder det enkelte billede.

Det er også rigtigt. Det tænkte jeg ikke lige på.

> Pengene kan vel spares op og mht. at lave bedre billeder så er det jo bare
> og god portion øvelse.

Jep. Jeg er bare i tvivl om jeg ville komme til at bruge kameraet nok
til at retfærdiggøre investeringen.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-10-04 23:51

> Jep. Jeg er bare i tvivl om jeg ville komme til at bruge kameraet nok
> til at retfærdiggøre investeringen.

Jeg så lidt på dine billeder på fotokritik. Min umiddelbare vurdering er at
en investering i 20D eller lignende (300D eller 10D brugt kunne bruges) og
en 70-200mm f/4 L og en god 24-70mm (behøver ikke være Canons L) ville være
det rigtige for dig, da du har et godt øje! Hvis du fortsætter så kan du
altid opgradere til dyrere udstyr.

Mvh, Hans

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 13-10-04 16:07

Hans Kruse wrote:

> [...]
> det rigtige for dig, da du har et godt øje! Hvis du fortsætter så kan du

Tak for kritikken.
Måske vil jeg overveje det efter nogen flere lønninger i posen - det er
jo rigtigt, at objektiverne altid kan bruges igen efterhånden som man
opgraderer huset, så man kunne jo starte med et brugt 300D, og så
begynde at opbygge en objektivsamling. Har hørt at 50mm f/1.8 MK2 skulle
være god til prisen (ca. 800,-)

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-10-04 16:14

> [...]
> opgraderer huset, så man kunne jo starte med et brugt 300D, og så
> begynde at opbygge en objektivsamling. Har hørt at 50mm f/1.8 MK2 skulle

Ja, det er et fremragende objektiv. En 300D brugt vil klart være en god
start og hvis du sælger om f.eks. et år vil du højst have mistet en 1000kr
(mit gæt).
Mvh, Hans