Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
72 nye fotos fra uge 41 - 2004
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-10-04 22:10

Så er der nye fotos...!

Det er lidt en "pose med blandede bolsjer", jeg kan nævne nogle af
emnerne...

- naturbilleder bl.a. nogle af efterårsløvets flotte farver.

- en lille serie fra Græse frugtplantage.

- en serie med nogle natoptagelser fra Kulturnatten i København.

- en serie fra MacBruger workshoppen i Herlev, og her er der
bl.a. to portrætbilleder opaget i naturligt lys, det ene er et
dobbeltprotræt af to unge og smukke modeller.

- en serie natoptagelser fra rådhustårnet i København.

Nå men ta' selv et kik, flg. URL er et direkte link:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview-week_41_1of6.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-10-04 22:24

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Så er der nye fotos...!
Du bør prøve at lære hvordan du styrer hvidbalancen på dit kamera, og sætte
dig lidt ind i elementær farvelære. Når man reklamerer for de fotografier
man har til salg, bør man have et ordentligt produkt - og måske endda holde
sig til grupper der er beregnet til reklame. Dog har du faktisk fået et
enkelt eller to rimeligt gode billeder med denne gang, så det går da lidt
fremad.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-10-04 23:34

Morten Wartou wrote:

> Du bør prøve at lære hvordan du styrer hvidbalancen på dit kamera, og sætte
> dig lidt ind i elementær farvelære.

Tja Morten, jeg deler ikke dit synspynkt om at ethvert motiv skal
være neutralt i hvidbalancen, som om det var optaget i dagslys ved
5.400 grader Kelvin.

Det er et helt bevidst valg, når jeg vælger at gengive den
farvestemning der reelt er på natoptagelser, og optagelser indendørs
i det forhåndværende lys.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-10-04 23:57

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Det er et helt bevidst valg, når jeg vælger at gengive den
> farvestemning der reelt er på natoptagelser, og optagelser indendørs

Niels Riis Ebbesen, der er tale om brug af automatisk hvidbalance i et
kunstbelyst rum, derfor bliver farverne uhyggeligt fjernt fra de faktiske
farver, derfor er det noget vrøvl når du taler om at gengive den
farvestemning der reelt er. Hvidbalancekorrektion er til for at rette på den
tekniske begrænsning der er ved fotografering, at kunstlys gør farverne
unaturlige på et fotografi. Jeg ved godt, at du ikke vil erkende når du
tager fejl, det har du bevist gang på gang, men vil alligevel opfordre dig
til at læse nogle bøger om fotografering. Du kan evt. bruge et hvidt stykke
papir at kalibrere efter (det bør selv et billigt kamera som dit kunne),
skal det være helt præcist skal det være et 18% gråkort.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-10-04 08:14

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> skal det være helt præcist skal det være et 18% gråkort.

Og måske skulle et 18% gråkort nærmere være 12-13%. Det er der lidt uenighed
om.

--
Mvh, Ole. Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

---

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-04 08:23

Ole Larsen wrote:

> Og måske skulle et 18% gråkort nærmere være 12-13%. Det er der lidt uenighed
> om.

Man kan bare bruge et stykke hvidt papir, og indstille tid/blænde så
der underbelyses en 1/4 blænde, når man hvidballance-kalibrerer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-10-04 10:03

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Man kan bare bruge et stykke hvidt papir, og indstille tid/blænde så
> der underbelyses en 1/4 blænde, når man hvidballance-kalibrerer.

Det virker på ingen måde optimalt. Blænden gør jo i stunden kun at der ikke
kommer så meget lys ind, den 18 % grå tone kan kun laves ved direkte at have
et gråkort og bruge det lavest mulige blændetal.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-10-04 22:38

"Niels Riis Ebbesen"
> Nå men ta' selv et kik, flg. URL er et direkte link:
> http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview-week_41_1of6.html

Efterårsløv 51 eller 52, sku jo have været med i stafetten..!!
Natbillederne og frugterne, uhm flot..!! -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 22:43

> Så er der nye fotos...!
>
> Det er lidt en "pose med blandede bolsjer", jeg kan nævne nogle af
> emnerne...

Jeg kan godt lide aftenhimmel-47.jpg
efteraarsloev-51.jpg
efteraarsloev-56.jpg
efteraarsloev-85.jpg
og
graese_frugtplangtage-15.jpg

IMHO er efteraarsloev-51.jpg og efteraarsloev-56.jpg beslåret lidt for
stramt. Bladenes fæste på kvisten burde ha været med.

graese_frugtplangtage-15.jpg ville jeg have beskåret en anelse tættere i
bunden, så de to halve æbler ikke kom med.

Macbruger-237.jpg er også helt fint, samt svaevefly-81.jpg
Resten sir mig ikke noget.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 22:51

> Så er der nye fotos...!

Tør man forresten spørge, hvilke kameraer, du anvender og hvilke objektiver,
du foretrækker?
Bare for at lære lidt !

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : OCB

Dato : 10-10-04 22:59

> Så er der nye fotos...!

------------

99% formålsløst knipseri. Et efterårsbillede samt æblebillede er faldet
heldigt "fra stammen", resten er imø ikke en rød øre værd...

Mvh
OCB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-10-04 10:12

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev:

> - en serie natoptagelser fra rådhustårnet i København.

Jeg kan vældigt godt lide dine natbilleder. Især Rundetårn ser
farvemæssigt helt fantastisk ud med det blålige lys sammen med de
varmtgule vinduer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-10-04 11:44

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg kan vældigt godt lide dine natbilleder. Især Rundetårn ser
> farvemæssigt helt fantastisk ud med det blålige lys sammen med de
> varmtgule vinduer.

Sådan var lyset, der var blå filtre foran spotsne, og det samme
gælder lyset ved Thorvaldsens Museum, det var iøvrigt nogle
lyskustnere som havde lavet lyset, jeg havde desværre ikke tid til
at vente på, at de blev færdige med lyset i bassinet på pladsen
foran museet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : DUG_TEN

Dato : 11-10-04 20:00

Hej Niels.

Uha et godt billede af rundetårn...

Hilsen

Henrik

http://studiefoto.dk/
http://fotogruppen.net/

Fra : Henrik L. S.

Dato : 12-10-04 11:44

Kan rigtig godt lide din aftenhimmel (det er sådan noget, jeg også selv
prøver at lave, selv om jeg slet ikke er tifreds endnu), og Rundetårn ser
helt uhyggeligt ud! Fantastisk lys.
Macbrugerbillederne siger mig ikke noget motivmæssigt, og jeg er ikke pro
nok til at vurdere det tekniske.
Henrik L.S.