Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mindste blænde
Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-10-04 14:16

Hvordan kan det egentlig være at mange digi kams ( bortset fra DSLR ) hvor
det er muligt at stille blænden ikke kan komme længere ned end blænde 8??

Er det en begrænsning i selve blændeelementen, eller er det indbyggede
objektiv så lille, at det ikke er muligt?

Vh Per

Fra : AS

Dato : 10-10-04 14:30

Fordi alle mikro digicams har en mikrosensor. Til denne mikrosensor er lavet
en mikroobjektiv. Hvis man sammenligner det hele med en rigtig objektiv, kan
man tydeligt se forskel Problemmet er, at hvis man lukker blænde på
denne mikroobjektiv, man får en utrolig lille hul til lyset. Pga. disse
størrelser alt begynder at blive meget uskarpt. Grundet er lysets
difraktion.

Den anden årsag er, at hvis man lukker blænde til, lad os sige, 22, skal man
have forholdsvis lant ekponeringstid, som de fleste pointandshoot fotografer
ikke kan klarer uden billedet bliver uskarpt Man kan heller ikke øge så
meget ISO, fordi der kommer for meget støj fra cellerne pga. (igen)
mikrostørrelsen af sensor.

Normalt ønsker man at have mindre blænde for større DOF (skarphedsdybde på
dansk?). pga mikrosensor kan man nøjes med et meget lille fokusafstand af
objektivet, som giver af sig selv større DOF. De små kameraer har faktisk
noget omvendt: der er svært at isolere, f.eks. ved portrætfoto, subjekt fra
bagrund

Så, et lille blænde har ikke noget mening.

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-04 14:37

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det en begrænsning i selve blændeelementen, eller er det indbyggede
> objektiv så lille, at det ikke er muligt?

I billigere digi cams er "blænden" et gråfilter, der skydes for så det er
ikke altid at blændeÅBNINGEN ændres. Der er vist normalt 3 gråfiltre i.
Alt ifgl. en fotohandler.

--
Mvh, Ole. Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

---

Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-10-04 15:37

> [...]
> Alt ifgl. en fotohandler.
>
> --
> Mvh, Ole. Lidt nye fotografiske billeder på:

Hvad er billigt for dig, for mig er det dyrt når det koster over 1500. I og
med at du kan få et Canon SLR for 995 kr

Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-04 15:56

> Hvad er billigt for dig, for mig er det dyrt når det koster over 1500. I
og
> med at du kan få et Canon SLR for 995 kr

ØØh - var det ikke dig, der startede tråden om blændeåbning?

Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-10-04 16:17

> [...]
>
> ØØh - var det ikke dig, der startede tråden om blændeåbning?
>
> --
> Mvh, Ole. Lidt nye fotografiske billeder på:

jo men dig der brugte ordet billigere!

Vh Per

Fra : Frederik Thorup

Dato : 10-10-04 17:10

den ægte fotomand wrote:

> jo men dig der brugte ordet billigere!

Husk nu film og fremkaldelse. Det gør for de fleste digicameraer billigere.

Frederik

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-04 17:24

> jo men dig der brugte ordet billigere!
>
> Vh Per

Ja, du må undskylde at jeg svarede dig efter bedste evne. Det skal ikke ske
oftere.

Fra : Erik W.

Dato : 11-10-04 11:42

"den ægte fotomand" skrev i

> Hvad er billigt for dig, for mig er det dyrt når det koster over 1500. I
og
> med at du kan få et Canon SLR for 995 kr

Det kan du blandt andet fordi filmbaserede kameraer er på vej ud. Hvis du
samler på filmbaserede kameraer, så skal du da slå til nu.

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-10-04 22:20

den ægte fotomand wrote:

> Er det en begrænsning i selve blændeelementen, eller er det indbyggede
> objektiv så lille, at det ikke er muligt?

Digicams objektiver har en så kort brændvidde, at det er teknisk
umuligt, at lave blændeåbninger der er mindre en bl. 11

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen