Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Før og efter.
Fra : driver

Dato : 10-10-04 13:01

Jeg er gammel i faget, fra dengang manskød med et analogt kamera med en
Tri-x. Derefter hjem i mørkekammeret, som ofte var et køkken der skulle
extra mørkelægges når det blev aften. Fremkalde film,skylle, fixere,skylle i
en uendelighed. Når filmen var tør begyndte menageriet forfra med
prøvestrimler af fotopapir i forskellige graduationer, belyse, efterbelyse
ved at skygge med hænderne, fremkalde osv. osv. Til sidst skulle billederne
så tørre uden buler og krøl.
Alt det er historie nu.
Jeg beundre de fantastiske flotte billeder der bliver lavet i dag med
digitale kameraer. Jeg er også selv sprunget med på vognen, men må erkende
at jeg slet ikke er så god til at manipulere med råmaterialet som jeg tror i
er.
Derfor kunne jeg ønske mig, at se billeder (råoptagelsen) før og efter det
har været en tur i photoshops vridemaskine. Er der nogen der gider ?

mvh
driver

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-10-04 13:27

driver wrote:

> Derfor kunne jeg ønske mig, at se billeder (råoptagelsen) før og efter det
> har været en tur i photoshops vridemaskine. Er der nogen der gider ?

Du kan selv i Photoshop lave før/efter situationer.

Der er en historik-funktion i Photoshop, hvor man kan gå tilbage til
udgangspunktet og frem til hvad man har manipuleret sig til.

mvh

Carsten Riis

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 10-10-04 14:59

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> [...]
>

> Der er en historik-funktion i Photoshop, hvor man kan gå tilbage til
> udgangspunktet og frem til hvad man har manipuleret sig til.

Mon ikke mandens/damens pointe er at se hvad andre kan, og hvor stor forskel
der i det hele taget er på de "rå" billeder vi skyder, og det der bliver
postet til kritik. Eller tager jeg helt fejl, driver?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : driver

Dato : 10-10-04 15:37

> [...]
> der i det hele taget er på de "rå" billeder vi skyder, og det der bliver
> postet til kritik. Eller tager jeg helt fejl, driver?

Det er helt korrekt.
mvh
driver

Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-10-04 16:19

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derfor kunne jeg ønske mig, at se billeder (råoptagelsen) før og efter det
> har været en tur i photoshops vridemaskine. Er der nogen der gider ?

Ja det kunne jeg da også godt tænke mig at se. Men så skal de også skrive
hvad de har gjort ved billedet, ellers siger det jo ikke noget.

Vh Per

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-10-04 18:23

driver wrote:

> Derfor kunne jeg ønske mig, at se billeder (råoptagelsen) før og
> efter det har været en tur i photoshops vridemaskine. Er der nogen
> der gider ?

Givet at jeg foreløbig har publiseret 1 (et) billede her i gruppen, er
det næppe mig du skal kigge for meget efter. Men du skal være velkommen
til et kig.

Originalen (2 MB på en webserver med sløv forbindelse):
http://ekot.dk/foto/misc/regnbue/original.jpg

Det endelige billede (300 KB):
http://ekot.dk/foto/misc/regnbue/levels_crop_resize.jpg

Originalen, skaleret til mere håndterlig størrelse (75 KB):
http://ekot.dk/foto/misc/regnbue/resize.jpg

Det eneste der rigtig er gjort ved billedet er levels. Jeg flyttede kun
på midterpunktet, så der kom mere blus på farverne i regnbuen. Sådan
ved nærmere eftersyn burde jeg nok have flyttet højresiden også, da den
øverste fjerdedel af histogrammet var helt flad.

Jeg vil gerne opfordre mere drevne til at smide et par før- og efter
billeder. Jeg kunne også godt tænke mig at se hvor stor forskel der er.

Fra : Superfreak

Dato : 10-10-04 19:02

Her er lidt KUN FØR billeder,
http://billeder.superfreak.dk/autumn/
altså ikke redigeret andet end lidt crop og resize.
Intet levels, brush, blur eller andet hokus pokus.

Jeg kunne da godt tænke mig at høre hvad andre kunne gøre EFTER,
for at gøre dem bedre.
Men tænk på at temaet er Efterår, og ikke detaljer,
fx. regnbuen eller guldsmed, dette især mht. cropping.

Venligst
..::PETER::.

Fra : Pico

Dato : 10-10-04 23:43

Superfreak wrote:
> [...]
> for at gøre dem bedre.
> Men tænk på at temaet er Efterår, og ikke detaljer,
> fx. regnbuen eller guldsmed, dette især mht. cropping.

Det er ikke sikkert det er noget du bryder dig om, men jeg havde nok
smidt din "brunsmed" ud Jeg har prøvet at ændre den som jeg muligvis
ville have gjort, det er ikke noget særligt inspirerende billed at ændre
på, men jeg ville nok have lavet det nogenlunde som her:
http://home20.inet.tele.dk/pico/xp/Guldsmed.jpg
Du vil måske indvende at så er der ikke meget efterår over det, igen det
er en smagssag, der kunne være beholdt mere af den store ribe i bladet
for at illustrere det.
Pico

Fra : Superfreak

Dato : 11-10-04 06:55

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det
> er en smagssag, der kunne være beholdt mere af den store ribe i bladet

Hej Pico,

Hvorfor smide den ud, en "brunsmed" er den eneste type "smed" jeg har i
nærheden,
jeg mener den hører efteråret til, ser den ikke så tit om sommeren.
Dog vil jeg mene at hullerne i bladet også er et udtryk for efterår,
men de ligger måske ikke rigtigt i motivet.

Men jeg synes dine ændringer ser fornuftigte ud, har du ændret levels og
sharpness også?

Det var præcis den slags feedback jeg havde brug for, så mange tak

..::PETER::.

Fra : Pico

Dato : 11-10-04 11:55

Superfreak wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej Pico,
>
> Hvorfor smide den ud, en "brunsmed" er den eneste type "smed" jeg har
> i nærheden,

OK, jeg kender ikke så meget til "smedene" og nu er jeg ikke medlem af
metal mere, efterløn

> jeg mener den hører efteråret til, ser den ikke så tit om sommeren.

Jeg anede ikke der fantes sådan en slags/type. Jeg har altrid troet at
guldsmede var noget i retnig af:
http://home20.inet.tele.dk/pico/xp/Dsc00862.jpg

> Dog vil jeg mene at hullerne i bladet også er et udtryk for efterår,
> men de ligger måske ikke rigtigt i motivet.

Det kan du have ret i, men det er som sagt som den enkelte tolker det.

> Men jeg synes dine ændringer ser fornuftigte ud, har du ændret levels
> og sharpness også?

Ja jeg har ændret i Neavuer, kontrast og uskarp maskning (du kan nok se
jeg kørere dansk udgave af v. 7) derudover har jeg givetd det en gang
"klare", det er en opskrift der engang var her i gruppen.

> Det var præcis den slags feedback jeg havde brug for, så mange tak

Glæder mig.
Pico