Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bruge Olympos c4000 til koncerter?
Fra : Steen

Dato : 10-10-04 06:53

Hej, jeg er blevet tilbudt et Olympos c4000 zoom kamera.

Jeg vil gerne kunne bruge kameratet til at tage billeder til koncerter i
deres rød, gul eller grønne lys

Dette er hvad jeg lige kunne finde om det.

C-4000 ZOOM features:

* New- Four "My Modes" to create four different custom camera settings.
* New- Selectable AF point
* New- Multi-Point Spot Average metering mode.
* New- Super Macro focusing down to 0.7".
* New- Histogram in Shooting and Review Modes.
* 3x zoom lens 6.5-19.5mm (32-96mm equivalent)
* 4 Megapixel (1/1.8") CCD for up to 2288x1712 pixel images
* Six Scene Modes
* 1.8" 114,000 pixel, wide-view TFT LCD monitor
* Uncompressed TIFF, JPEG and QuickTime movie formats
* Program AE, Shutter-speed priority, Aperture priority and full Manual
exposure modes
* f2.8 - f11 aperture settings
* 1/1000 to 16 second shutter speeds
* iESP auto TTL white balance with presets
* Digital ESP metering with Spot option
* Built-in multi-mode flash
* Exposure compensation, AE Bracketing and AE Lock
* ISO auto or fixed at 100, 200 or 400
* Sepia, Black and White, Black board or White board image effects
* Adjustable image sharpness and contrast
* Automatic pixel mapping (maps out bad pixels)
* USB 1.1 connectivity
* Uses four AA or two CR-V3 batteries

Man kan evt. læse lidt mere om det her
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/c4000.html

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig

Hilsen

Steen

Fra : Michael Holm

Dato : 10-10-04 08:38

Jo, det kan da godt tage billeder under de omstændigheder, men det er en
vanskelig opgave. Det rigtige udstyr til at tage billeder ved en koncert er
nok et Dslr, hvor du kan få kameraer der er mere lysfølsomme, både mht.
blænde og ISO rating.

Med det kamera *vil* du få nogle billeder med hjem, men de fleste vil have
grove korn og/eller være rystede.

Tricket er at få mere lys ind i kameraet. Det gøres ved at sætte et bedre
objektiv på, som lukker mere lys ind, og for at få exponeringstiden endnu
kortere, skal man så bruge et kamera der har mindre støj, ved større ISO
(mere lysfølsomhed)

Desværre koster den slags udstyr 10.000+ (stort plus, hvis du også skal
zoome langt ind)

Men et C-4000 kan da godt tage billeder ved en koncert, men kvaliteten vil
være svingendene.

--Michael

Fra : Steen

Dato : 10-10-04 09:23

Michael Holm wrote:

> [...]
> zoome langt ind)
>
> Men et C-4000 kan da godt tage billeder ved en koncert, men kvaliteten vil

ok, det er mest til mig selv og min hjemmeside, jeg vil slet ikke op i i
nærheden af 10.000 så mange koncerter går jeg heller ikke til.

Jeg har været inde på ebay og kigge på om der var noget tilbehør til det og
fandt noget tilbehør

Vil det gøre det bedre til koncerter eller der det til at tage billeder
andre steder?

Digital Optics 2x Telephoto Lens

Let the telephoto lens bring the action closer to you. Emphasize the main
subject while maintaining resolution and image quality. Perfect for
sporting events, candid shots, portraits, wildlife and nature photography,
surveillance, real estate, insurance, travel, and pure enjoyment. The power
of the telephoto lens magnifies the zoom of the camera. For example, 2x
Telephoto x 3x Optical Zoom x 2x Digital Zoom equals 12x Zoom (2x3x2).

Specifications:

* 2x professional telephoto lens
* High quality crystal optics
* Fully multi-coated
* Glare coated
* 7 elements, 5 groups
* High Speed AF
* Infrared compatible
* High resolution precision optics, day or night
* Great for every type of photographic situation
* Lens bag Included
* Lens covers are included
* Made in Japan
* Brand new, 1 year warranty

og

Crystal Optics 3 piece Filter Kit

* UV - Safeguards your lens from fingerprints,
dust, scratches etc. and absorbs UV light.
* Polarizer - removes unwanted reflections
from non-metallic surfaces such as water or glass,
and also saturate colors providing better contrast
* FLD - Provides correct color, removing harsh cast
caused by artificial or florescent lighting.

samt

0.45x Wide Angle Lens

# 0.45x professional wide angle fisheye lens
# High quality digital optics
# Fully multi-coated
# Glare coated
# 7 elements, 5 groups
# High Speed AF
# Infrared compatible
# Ultra compact and lite weight
# High resolution precision optics, day or night
# Great for every type of photographic situation
# Lens bag included
# Lens covers are included

Der står High resolution precision optics, day or night

men det er vel mest til landskaber?

Hvad betyder # Infrared compatible

m.v.h.

Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-10-04 13:34

Steen wrote:
> Vil det gøre det bedre til koncerter eller der det til at tage billeder
> andre steder?

Du vil nok godt kunne tage koncertbilleder med sådan et kamera..

Men jeg vil nok mene at du skal holde dig til udendørs-koncerter i
god belysning

Tilbehøret vil ikke gøre kameraet mere lysstærkt.

Jeg fik napset de her til en Red Warszawa-koncert i Fredags:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-10/2004-10-08/

Mens jeg væltede rundt imellem glade fulde/skæve mennesker og øl/vand ofte
blev blandet med luften i lokalet.

Udstyr: EOS-300D og primært EF 50 f1.4-optik.

Bemærk at de fleste af dem er taget ved iso1600, hvis de skulle være
taget ved iso100 ville lukketiden ofte være i nærheden af/over
1 sek..

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Steen

Dato : 10-10-04 19:16

Hans Joergensen wrote:

> Bemærk at de fleste af dem er taget ved iso1600, hvis de skulle være
> taget ved iso100 ville lukketiden ofte være i nærheden af/over
> 1 sek..
>
> // Hans

Hvad er iso 100?

Er et sekund en god/ok lukketid?

Er det i mørke?

de kameraer jeg har kigget på inde på
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html

har iso fra 80 til 400

et Olympos c5000 har fra 50 til 320

Hilsen

Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-10-04 19:29

Steen wrote:
> Hvad er iso 100?

Lysfølsomheden.. iso100 er normalt kun brugbart med flash eller
udendørs. Ihvertfald hvis det skal være håndholdt.

> Er et sekund en god/ok lukketid?

Nej, ikke til en koncert.. folk har det nemlig med at flytte sig
omkring.

> Er det i mørke?

Det kommer an på hvordan man definerer mørke..

Der er også MEGET forskel på hvor meget støj forskellige kameraer
producerer ved de forskellige iso-værdier... dog er støjet som regel
altid lavest på dslr-typer.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Steen

Dato : 10-10-04 21:36

Skal jeg så hellere kigge på

e10 http://www.steves-digicams.com/e10.html

# Less than 1.2 second shot-to-shot speed for unlimited number of
photographs

# Less than 100ms shutter lag time.

e20 http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/e20n.html

# 2.5-frame-per-second Burst Mode up to 4 frames (3 frames in RAW mode) in
the Interlaced Scan Mode, and 4.5 frames per second to 7 shots in the
Progressive Scan Mode.

# Very fast response with only 60ms shutter lag time.

eller skal jeg op i nogle større modeller?

e10 har slr hvor e20 har dslr?

Hvad er forskellen?

Hilsen

Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-10-04 22:35

Steen wrote:
> [...]
> # 2.5-frame-per-second Burst Mode up to 4 frames (3 frames in RAW mode) in
> the Interlaced Scan Mode, and 4.5 frames per second to 7 shots in the

Jeg ville nok undgå Olympus... de har absolut ikke lav støj ved høj
iso.

Det du har brug for til koncertbilleder er lav støj ved høj iso,
iso800 og 1600.

Canon EOS-10D/20D/300D (eller mere kostbart, 1D(s) mk2)

> e10 har slr hvor e20 har dslr?
> Hvad er forskellen?

SLR er ikke noget et kamera har som sådan..
SLR står for Single Lens Reflex og beskriver en kameratype hvor der
foran film/sensor sidder et spejl, der sender lyset fra objektivet
op i søgeren.
Når du tager billedet flipper spejlet og lukkeren åbner, og billedet
tages.

D-SLR står blot for Digitalt SLR.

Grunden til at D-SLR er så godt til koncertfotos (med det rigtige
objektiv monteret), er at de er udstyret med en noget større sensor,
og har derved færre pixels per mm2.. dette gør at støjforholdene ved
stor lysfølsomhed (høj iso) er lavere end de kan blive med små
point-n-shoot kameraer..

Et bud på velegnet udstyr til koncert-fotos kunne til en start være
fx. et EOS-300D eller 20D (alt efter hvad man vil ofre af penge)
samt enten et EF 50 f1.8 eller EF 50 f1.4-objektiv..

Evt. kan man udvide med en 85mm (det overvejer jeg selv).

En flash er også god at have, til publikums-skud.

Men, det er ikke billigt... som alt andet i denne verden koster det
penge at få kvalitet ;)

// Hans, med 300D.
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Steen

Dato : 10-10-04 21:39

Findes der nogle sider, hvor jeg kan læse om om hvad de enkelte ting
betyder?

jeg har fundet denne http://www.digital-fotografering.dk/ , men der er ikke
nogen ordbog.

Jeg skal bruge det til sommer, men vil gerne have lidt øvelsestid .

Hilsen

Steen

Fra : Erik W.

Dato : 11-10-04 15:49

"Steen" skrev i news:4168ce5f$0$237$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej, jeg er blevet tilbudt et Olympos c4000 zoom kamera.

Blevet tilbudt? Får du et særligt godt tilbud hvis du vælger dette eller
andre Olympus modeller?

> [...]
> deres rød, gul eller grønne lys
>
> Dette er hvad jeg lige kunne finde om det.

Ja og der står der følgende:
"The 3X zoom (32-96mm equivalent) is an 8-element in 6-groups, F/2.8
all-glass aspherical lens with continuous 3.3X digital telephoto. It's not
as fast as the F/1.8 lens on some of the other Olympus models but it's still
performs well in low light. Aperture settings of F2.8 - F11 are selectable
in 13 steps."

Blænde 2,8 er faktisk ikke dårligt for et kompakt digicam, og mit gæt er at
det er bedre end mange andre kamaraer i samme prisklasse. Det er rigtigt,
når Hans siger at det optimale til koncert fotos er et DSLR med en kvalitets
optik, men hvis det overskrider dit budget må du jo prøve om mindre kan gøre
det. Har du mulighed for at låne kamaraet et sted så du kan afprøve det i
dårlig belysning, evt tage det med i byen en aften?

Mvh Erik

Fra : Steen

Dato : 11-10-04 16:59

Erik W. wrote:

> "Steen" skrev i news:4168ce5f$0$237$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Blevet tilbudt? Får du et særligt godt tilbud hvis du vælger dette eller
> andre Olympus modeller?

nej, det er et brugt. De har bare købt et nyt, der fylder mindre.

Fra : Steen

Dato : 13-10-04 20:49

> [...]
> mindre kan gøre det. Har du mulighed for at låne kamaraet et sted så du
> kan afprøve det i dårlig belysning, evt tage det med i byen en aften?

Skal jeg hellere kigge efter en blænde 2.8 end 11