Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hejrer fanget i luften
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 13:21

Da jeg for et par uger siden kom med mine førstehåndsindtryk af
Panasonics FZ-20 var der en der spurgte til muligheden for at fange
fugle i flugten.

I dag da jeg var ude et par timer for at nyde det gode vejr var der en
del hejrer og skarver i luften. Billederne af skarverne blev desværre
lidt for uskarpe men hejrerne blev ok synes jeg. Et par eksempeler kan
ses på:

http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-34
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-33

(Billederne bør ses i fuld størrelse. Coppermines nedskalering er
desværre ikke helt som man kunne ønske).
Billederne er taget håndholdt ved 72mm (432mm 35mm ækvivalent) med
hjælp af kontinuerlig autofokus.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 13:30

"Morten Bjergstrøm"
> [...]
> del hejrer og skarver i luften. Billederne af skarverne blev desværre
> lidt for uskarpe men hejrerne blev ok synes jeg. Et par eksempeler kan

De flot fanget Morten - det lille kamera har imponeret mig
mange gange - de billeder kan du være stolt over.. ;o9-max-

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 17:42

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev:

> De flot fanget Morten

Tak

> - det lille kamera har imponeret mig
> mange gange

Det var også en af grundene til at valget faldt på netop FZ-20 man får
i mine øjne rigtigt meget for pengene og kunne være et alternativ til
dSLR, hvis man ikke har pengene til dSLR eller har brug for et kamera,
der er lidt mere handy at gå rundt med.

> - de billeder kan du være stolt over.. ;o9-max-

Tak Jeg er også ret glad for dem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 09-10-04 15:39

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> desværre ikke helt som man kunne ønske).
> Billederne er taget håndholdt ved 72mm (432mm 35mm ækvivalent) med

Fine billeder. Vinder dog en del ved en tur gennem Noise Ninja eller
lignende. Synes der er en del støj i himlen

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 17:37

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> skrev:

> Fine billeder.

Tak

> Vinder dog en del ved en tur gennem Noise Ninja eller
> lignende. Synes der er en del støj i himlen

Du har ret hvad angår støjen, der desværre er et generelt problem med
ultra zoom kameraene.

For mig er det lidt et tveægget sværd, hvorvidt det er hensigtsmæssigt
at bruge støjreduktion, da det uundgåeligt går ud over skarpheden
selvom Noise Ninja og Neat Image mfl. gør et godt stykke arbejde.
Fidusen er så også lidt den, at hvis man kigger på et 5 mpixel billede
1:1 på en computerskærm svarer det omtrent til en udskrift i 60x40,
hvor støjen naturligvis vil være synlig. Men ved udskrift i A4 eller
mindre vil støjen næppe ses til gengæld kan skarpheden være gået ned
ved støjreduktionen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Erik W.

Dato : 09-10-04 17:34

"Morten Bjergstrøm" skrev i
> Da jeg for et par uger siden kom med mine førstehåndsindtryk af
> Panasonics FZ-20 var der en der spurgte til muligheden for at fange
> [...]

Det var vist nok mig der spurgte. Det ser da ud til at FZ20'eren godt kan
fange fugle i flugten Det er et par virkeligt gode skud du der har fået
ind. Dem ville jeg rigtigt gerne have taget.

Som billeder ville de vinde rigtigt meget ved en behandling i photoshop.
Shadoiws/highlights til at trække detaljer ud af skygger og højlys, en gang
støjbehandling samt en anelse USM tilsidst.

Mvh Erik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 18:04

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev:

> [...]

> photoshop. Shadoiws/highlights til at trække detaljer ud af
> skygger og højlys, en gang støjbehandling samt en anelse USM

Jeg har prøvet at lege lidt med det, men jeg synes ikke rigtigt om
resultatet, men det kan meget vel skyldes mine Photoshop-evner eller
mangel på samme:

http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-38

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 18:18

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Jeg har prøvet at lege lidt med det, men jeg synes ikke rigtigt om
> resultatet, men det kan meget vel skyldes mine Photoshop-evner eller
> [...]

Her er mit bud efter en tur i PS:

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 08.10.04)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 22:01

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Her er mit bud efter en tur i PS:

Pænt arbejde. Du har fået fuglen til at fremstå ret skarpt og har fået
ekstra detaljer frem i hovedet. Jeg hælder dog lidt til, at jeg synes
bedre om vingerne i skygge end når detajlerne er fremhævet.

Hvad har du gjort ved himlen? Den har fået en dybblå farve i din
redigerede udgave, der stemmer bedre overens med, hvordan himlen rent
faktisk så ud i dag.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 22:04

> Hvad har du gjort ved himlen?

Blot nedjusteret højlysene. PS kan nogen gange udvirke mirakler med meget
små virkemidler.

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 22:09

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Blot nedjusteret højlysene. PS kan nogen gange udvirke mirakler med meget
> små virkemidler.

Men hold da op en aura den fugl har. Den får mig til at tænke på en enlig
gadelampe i en regnvåd forårsnat. Jeg har før set problemet med "highlights
adjustment" og et objekt mod en blå himmel.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Erik W.

Dato : 09-10-04 22:40

"Morten Wartou" skrev i news:WqY9d.60$vs1.48@news.get2net.dk...
> Men hold da op en aura den fugl har. Den får mig til at tænke på en enlig
> gadelampe i en regnvåd forårsnat. Jeg har før set problemet med
"highlights
> adjustment" og et objekt mod en blå himmel.

På sådan en dejlig ensfarvet baggrund kan man med et enkelt klik på himlen
og "inverse selection" maske fuglen af - så slipper man for auraen.
news:416858ab$0$285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk her har jeg også brugt en
uhæmmet gaussian blur på himlen for at fjerne støjen. Jeg har overdrevet så
det ser lidt unaturligt ud, brugt med måde kan det give en god effekt.

Mvh Erik