Strømprob med Ford Mondeo
Fra : René Roager

Dato : 03-11-04 22:13

Hej!

Jeg har haft postet dette indlæg åpå DCU siderne, men moderator er
vist på ferie, så de kommer sådan lidt pø om pø men fare for manglende
svar, derfor postes det også her

Hej!
Nu er det lige før jeg opgiver!!
Jeg har en Ford Mondeo 2,0 fra 2001 ny model.
Der er åbenbart ingen der er istand til at lave min strøm til CV på
sådan en vogen. Ford har prøvet i 1½ år og derefter har en
autoelektrikker bakset videre nu foreløbig i ½ år.
Det er ikke gode råd om hvordan det evt skal laves jeg i første omgang
er interesseret i, men HVEM der kan lave dette.
Ford Mondeo er jo efter hvad jeg erfarer en rimelig brugt model til
træk af CV, og jeg efterlyser derfor andre ejere af Mondeo med CV der
kan fortælle mig hvor de evt har fået lavet deres strøm så det funker.
DATA: Ford Mondeo med 13 polet jägerstik til CV.
Der er intet batteri i CV men jeg kan trække strøm til køleskab når
tænding er til.
12 volt til lamper og toilet når tænding er fra.
Det sidste der skete var en sprunget "hovedsikring" i motorrummet på
bilen (30 amp).
Hele sommeren har jeg kunnet montere stikket og strømmen har virket,
men har jeg holdt med slukket moter i et par minutter og så skal
starte igen er der intet lys på CV, ud af bilen og afmontere stikket
på med det igen og så er der lys.
Den gik dog bare ikke i sidste weekend hvor alt strøm til CV var
røget.
Så hjælp!!

vh
René Roager

Fra : Michael H Svensson

Dato : 03-11-04 21:54

"René Roager" wrote
> [...]
> på med det igen og så er der lys.
> Den gik dog bare ikke i sidste weekend hvor alt strøm til CV var

Hej René,
Det var dog en gevaldig tålmodighed du har 1,5 år med Ford og så 0,5 år med
en autoelektriker.
Hvis de ikke har kunnet løse problemet, burde de gå på pension.
Enhver (og jeg mener enhver) autoelektriker skal kunne lave det du har brug
for, ellers kan de lige så godt lægge sig til at dø.
Jeg går ud fra at du ønsker:
Lys uden på CV når der er lys på bilen (altså alm. 7 pol. stik funktion).
Lys i 12 V lamper inden i CV og strøm vandpumpe altid (når stikket er sat
til naturligvis).
12 V på køleskab når der er tænding på bilen (og stikket er sat til naturlig
vis).

Sådan fungerer det på min bil/CV med et MultiCon stik med 13 stifter.
7 stifter er som vanlig 7 pol forbindelse, 1 stift har 12 V konstant direkte
fra batteriet på bilen via 15 A sikring, 1 stift har 12 V via tændingsrelæ
direkte fra batteriet på bilen via 15 A sikring og 2 stifter har 0 V (minus)
for de to 12 V forbindelser.
Hvor svært kan det være ?

Indrømmet da Peugeot havde monteret det originale Peugeot 7/13 stik
fungerede det ikke efter hensigten, men når man indsatte sikringer i
sikringsholderene fungerede det.
Og det har det gjort i 4 år.

Held og lykke
Michael

Fra : Flemming Udbj?rg

Dato : 04-11-04 12:14

Jeg går ud fra, at du har forlangt at få dine penge tilbage fra dem,
som ikke kan løse dit problem !

Vis dem denne instruktion - og bed dem om at gøe arbejdet færdigt og
greatis. Det kan simpelt hen ikke passe, at de ikke kan få det til at
fungere.

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

/Flemming U.

Fra : EBO

Dato : 05-11-04 00:55

"René Roager" <roager@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på med det igen og så er der lys.
> Den gik dog bare ikke i sidste weekend hvor alt strøm til CV var

Hej René!
Jeg kan ikke se i dit indlæg, om du har et 7 eller 13 polet stik på CV'en.
Jeg har tilsvarende bil - model og årgang - og en CV også med 13-polet stik,
og det virker perfekt.
Bilen blev købt hos Ford i Silkeborg og blev leveret med det 13 polede stik
fra ny.
Vh. Evan.

Fra : HC

Dato : 05-11-04 15:02

Det er da en ganske let opgave lige som på alle andre biler
Har selv lavet det på min egen mondeo årgang 2003
Jeg bruger dog kun 7 polede stik men fremgangs måden er jo næsten den samme
At Ford ikke kan lave det -- det forstår jeg ikke.

Er det i storkøbenhavn området kan jeg henvise til nogen som kan hjælpe dig.

Hvordan jeg selv har lavet det:
Al strømen er taget fra sikringsboksen under rattet.
Derfra har jeg trukket 3 stk 4 kvardrat ledninger om til bagagerum så der
kan komme strøm til cv, men også en køleboks i bagaerum
Ved sikringsboks er der monteret sikringer til de ekstra ledninger og relæ
for styring af strømmen ved tænding på bil .

Mit er testet på 4000 km CV sommertur til Italien uden problemer

Men skriv hvid du ønsker at få mere info
--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : phk

Dato : 05-11-04 15:26

"HC" <h@ns.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da en ganske let opgave lige som på alle andre biler

Pas nu på hvad du siger, eller jeg tager dig på ordet.

Prøv f.eks. at lave et trailerstik på en Golf V.

--
Per, Esbjerg

Fra : HC

Dato : 05-11-04 15:34

> Pas nu på hvad du siger, eller jeg tager dig på ordet.
>
> Prøv f.eks. at lave et trailerstik på en Golf V.

Hvad skulle problemet være på sådan en vogn ?

Mvh Hans

Fra : phk

Dato : 05-11-04 16:23

> Hvad skulle problemet være på sådan en vogn ?

Som jeg har fået det forklaret så virker "gammeldags" ledningsnet på biler
ved at man påvirker en kontakt, som skaber forbindelse. På en Golf V sender
man en anmodning til en CPU om at få strøm et eller andet sted - en helt
anden historie.

Et prodsekrog kostede 15.000 kr. i starten, men de har vist fået prisen ned.

Men ved Golf V er man stort set færdig med selv at rode med ledningsnettet.

--
Per, Esbjerg

Fra : HC

Dato : 06-11-04 09:51

Okay men ekstra strømmen til CV bateri / køleskalb osv. kan jo stadig hentes
fra bilens batteri .
Min egen mondeo skal også have en hjælpe boks til blinklys og stoplys for
ikke at skade bilens elektronik.
Den tid hvor nogle lavede det hele med strømtyve er forbi..

Mvh Hans

Fra : claus b. p.

Dato : 06-12-04 01:59

"HC" <h@ns.dk> wrote in message
> [...]
> ikke at skade bilens elektronik.
> Den tid hvor nogle lavede det hele med strømtyve er forbi..

Ford værkstedet hvor jeg købte en Ford Galaxy havde mange historier om
problemerne med bare at få en uoriginal radio til at virke. Det tog også mig
flere minutter, uden at have diagrammer. Siger det noget om Ford, mig eller
værkstedets kompetence?

/Claus

Fra : Sten Bo

Dato : 06-12-04 07:25

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
mig
> flere minutter, uden at have diagrammer. Siger det noget om Ford, mig

Ja

Fra : René Roager

Dato : 28-11-04 15:59

On Wed, 03 Nov 2004 21:12:44 GMT, roager@oncable.dk (René Roager)
wrote:

> [...]
>på med det igen og så er der lys.
>Den gik dog bare ikke i sidste weekend hvor alt strøm til CV var

Hej igen!

Foreløbig tak til de der har svaret på mit indlæg/gode råd - siden jeg
skaev dette har jeg været ude med Mondeoen 2 gange, og det lyder
fuldstændigt vanvittigt, men da jeg skulle prøve "de nye ting"
autoelektrikkeren havde lavet af var der lys på CV i 10 sekunder - så
gik det ud, og samtidig gik mit lys på Forden osgå ud - altså intet
lys på hverken forvogn eller CV.
Positionslys, tågelys, virker og også blink og stoplys (men kun i de
positioner hvor positonslys virker).

Jeg tvivler på at autoelektrikkeren overhovedet kan løse dette
påroblem!!!

Derfor - er der nogen der har en Ford Mondeo hvor disse ting virker??
model 2001 og frem. Og hvem har i givet fald lavet dette?? udstyr og
stik m.m. er beskrevet i mit tidligere indlæg.
Jeg vil blive meget glad hvis nogen kunne hjælpe.
Helst henvendelser der går på geografisk område Sjælland.

vh
René

Fra : Bjørn Bang

Dato : 05-12-04 17:42

Hej.

Spændingen er måske taget et forkert sted, det kunne være fra GEM modulet
hvor der også er en batterisparefunktion. Hvis den træder i funktion vil du
skulle foretage dig noget før den ophæver batterisparefunktionen igen.
F.eks. åbne en dør, tage stikket fra eller en anden ændring i det nuværende
strømforbrug. (som når du sætter stikket i igen)

Et andet spørgsmål er om det er et originalt ledningsnet der er til det 13
pol. stik du har fået monteret.
Normalt virker det uden problemer, og det gælder også for Ford.

Det var måske noget du kunne gå videre med , så rigtig god jagt og held og
lykke.
Var det mig gik jeg til FDM og købte en analyse af de nævnte fejl.

Med venlig hilsen Bjørn Bang
b(slet)bang@ j-l dot dk