Eksplosion i Kolding.
Fra : BJ

Dato : 03-11-04 18:23

Er der nogle lokale, der har mistet deres bil ifbm. fyrværkeribranden i
Kolding eller kan fortælle nærmere om situationen..?

Emnet er måske OT, men vi kan faktisk mærke trykbølgerne i Vejle.

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 18:31

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle lokale, der har mistet deres bil ifbm. fyrværkeribranden i
> Kolding eller kan fortælle nærmere om situationen..?
>
> Emnet er måske OT, men vi kan faktisk mærke trykbølgerne i Vejle.

Skulle måske lige tilføje at situationen kan følges på Kanal 94 via
Netradio:

http://www.dr.dk/kanal94/

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 19:46

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message
> Er der nogle lokale, der har mistet deres bil ifbm. fyrværkeribranden i
> Kolding eller kan fortælle nærmere om situationen..?
>
> Emnet er måske OT, men vi kan faktisk mærke trykbølgerne i Vejle.

Det har måske noget at gøre med overfladen der modtager trykbølgen
--
Møller

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 19:52

"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har måske noget at gøre med overfladen der modtager trykbølgen

Bestemt, det var den sydvendte husgavl, det kunne mærkes i(gennem).

Det måske ikke liiige, det du tænkte på...

Bortset fra det, er bragene registret så langt som til Juelsminde og
Skanderborg.....

Jeg har familie (evakueret) 500 meter fra fabrikken.

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 20:06

> [...]
> Skanderborg.....
>
> Jeg har familie (evakueret) 500 meter fra fabrikken.

Nu skal de længere væk!

Det er ikke rart at have nytåret så tæt på ;-(

Jeg hører lige i radioen, at der lige er kommet flere store brag, og at 1.
evakueringsskole, nu også er helt evakueret til en anden skole midt i byen.

Og parcelhuse der er i brand, og en brandmand der savnes. ("en man måtte
efterlade", det lyder ikke godt)

Det er ret voldsomt, godt man ikke skal igennem der i dag.

Det må næsten være "Koldinghus i brand" om igen, selvom det var spanioler og
ikke kinesere der var de skyldige den gang.

Det er for resten også bemærkelsesværdig mange koldingensere med brune øjne

--
Møller

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 20:11

"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu skal de længere væk!

Det har været gældende i et pænt stykke tid nu.

Afstanden skal være 1.500 meter og forsøges sikret af 400 mand.

Folk er vist ikke så gode til autoriteter i dagens Danmark..!!

> Det er ikke rart at have nytåret så tæt på ;-(

> Det må næsten være "Koldinghus i brand" om igen, selvom det var spanioler
> og
> ikke kinesere der var de skyldige den gang.

Det må være, det tætteste man er kommet på den brand siden.

Jeg er dog næsten sikker på, ingen spaniere er indblandet..ej heller for
deres brune øjnes skyld..

Bjørn Jørvad

Fra : Elbarto

Dato : 04-11-04 01:18

> [...]
>
> Det har været gældende i et pænt stykke tid nu.
>
> Afstanden skal være 1.500 meter og forsøges sikret af 400 mand.

Ermh sidder MAX MAX MAX 1200 meter derfra så den med de 1500 glem den
Det er 500 meter og 1500 i vindretningen (nord)
Har lige været der og kunne komme til bjergkiosken der ligger ca 500 meter
væk der stor 3 betjente der mnte jeg skulel den anden vej

Så prøve igen fra sti siden langs banen igen ca 500 fra branden 2 betjente

Elbarto

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 09:33

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Så prøve igen fra sti siden langs banen igen ca 500 fra branden 2
> betjente

Fordi du bare synes det er SÅ fedt at rende i vejen for redningsarbejde,
brandslukning, og da gerne sætter dit og andres liv på spil....

> Elbarto

Lars B

Fra : Elbarto

Dato : 04-11-04 01:15

> [...]
> ikke kinesere der var de skyldige den gang.
>
> Det er for resten også bemærkelsesværdig mange koldingensere med brune

kinieser har vel stadig oss lidt af skylden denne gang :P

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Nille

Dato : 03-11-04 21:35

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> "Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP
>
> Jeg har familie (evakueret) 500 meter fra fabrikken.

Også her. Har lige talt med dem. De er temmeligt rystede og der er
plyndringer i området.

Nille

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 21:39

"Nille" <eteller@andet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Også her. Har lige talt med dem.

Jeg talte med mine allerede i eftermiddags. De var "evakueret" til
Haderslev, men fik dog et mobiltelefonnummer til en nabo, da de gerne ville
høre om de var uskadte.

> De er temmeligt rystede og der er
> plyndringer i området.

*PLYNDRINGER*, du alt forbarmende.

Hvad kan det ikke efterfølgende udvikle sig til...?

Bjørn Jørvad

Fra : Brian

Dato : 03-11-04 22:01

Hejsa

BJ skrev:

> *PLYNDRINGER*, du alt forbarmende.

Jeps, der røg jo et par ruder under fyrværkeriet.
Folk har sgutte meget respekt for andres ting - lidt tragisk.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 22:06

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeps, der røg jo et par ruder under fyrværkeriet.

Naturligvis.

> Folk har sgutte meget respekt for andres ting - lidt tragisk.

Folk har ikke respekt for ret meget mere - dybt tragisk.

Bjørn Jørvad

Fra : Jakob Kærrelund

Dato : 03-11-04 19:51

> [...]
> Kolding eller kan fortælle nærmere om situationen..?
>
> Emnet er måske OT, men vi kan faktisk mærke trykbølgerne i Vejle.

Du mener vel at du _kunne_ mærke trykbølgen et kort øjeblik, eller den var
måske vedvarende eller af flere omgange?

Lidt uhyggeligt i øvrigt, hvorfor ligger den slags fabrikker ikke udenfor
byerne....!?

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 19:55

"Jakob Kærrelund" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du mener vel at du _kunne_ mærke trykbølgen et kort øjeblik, eller den var
> måske vedvarende eller af flere omgange?

Lidt dårligt formuleret fra min side, da det reelt var bragene.

> Lidt uhyggeligt i øvrigt, hvorfor ligger den slags fabrikker ikke udenfor
> byerne....!?

Godt spørgsmål.

Da en lignende fabrik i Holland sprang i luften, blev der fra den
koldingensiske fabrik forsikret, dette ikke kunne ske for dem.

Man skal aldrig sige aldrig.

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 20:09

> [...]
>
> Da en lignende fabrik i Holland sprang i luften, blev der fra den
> koldingensiske fabrik forsikret, dette ikke kunne ske for dem.

Eller det ulovlige lager i udkanten af Århus for et par år siden, mod
Galten. Der skete kun mindre skader. men alligevel.
--
Møller

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-11-04 10:20

Møller wrote:

> Eller det ulovlige lager i udkanten af Århus for et par år siden, mod
> Galten. Der skete kun mindre skader. men alligevel.

Hvis du tænker på H.C. Andersen fyrværkerifabrik, er det noget f...bandet
sludder, der var absolut ikke talee om nogen ulovlig fabrik.

Fabrikken var ikke så stor og havde slet ikke så meget lager som den i
Kolding, man havde placeret et stort vandbassin mellem bygningerne på
fabrikken hvor de ansatte kunne bringe sig i sikkerhed ved brand/eksplosion.

Mindre skader, - dog blev en dræbt ved branden.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-11-04 21:35

BJ wrote:

> Emnet er måske OT, men vi kan faktisk mærke trykbølgerne i Vejle.

Her i Fredericia mærkde jeg tydeligt tre stykker lige før kl. 18. Det kunne
mærkes i gulvet og gardinenerne bevægede sig.

Mon ikke det har startet en del bilalarmer i Kolding?

--
Mvh. Lars

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 21:37

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mon ikke det har startet en del bilalarmer i Kolding?

Det må du nok sige.

Bandfolkene kan stadig ikke komme tæt på branden.

Gad vide hvor mange familier i området, der intet hus har i morgen.

Det er sgú en rigtig trist situation, specielt for dem med ganske små børn.

Bjørn Jørvad

Fra : Elbarto

Dato : 04-11-04 01:21

> [...]
>
> Gad vide hvor mange familier i området, der intet hus har i morgen.
>
> Det er sgú en rigtig trist situation, specielt for dem med ganske små

Klokken er nu 01,19 såen ca .. de brænder stadig og de kan stadig ikke
komme ind til selve fabrikken

Det de gør nu er at sørger for at det ikke breder sig mere ca 25 villaer
står i lys lue samt hele fyrværkerifabrikken

Flere brag kan forkomme i det der stadig er containere på pladsen der ikke
er sprunget/futtet af

Elbarto

Fra : Thunderbird [B?rbar]

Dato : 04-11-04 10:25

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message news:<4189415c$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Gad vide hvor mange familier i området, der intet hus har i morgen.
>
> Det er sgú en rigtig trist situation, specielt for dem med ganske små børn.

De snakker om at samtlige huse omkring fabrikken er totalt udbrændt.
Og der havd været brand i en 15-20 huse og det første de startede med
at slukke i går aftes var de yderste huse og så arbejdede de sig
indad.

Fra : Thunderbird [B?rbar]

Dato : 04-11-04 10:29

> [...]
>
> Gad vide hvor mange familier i området, der intet hus har i morgen.
>
> Det er sgú en rigtig trist situation, specielt for dem med ganske små børn.

Dette er tager fra DR:

"De materielle ødelæggelser er omfattende. Politiet vurderer, at 15-20
villaer og mindre virksomheder i nærheden blev omslugt af flammer
eller væltet omkuld af trykbølgen."

Og fabrikken havde åbenbart væsentlige mere "srængstof" opmagasineret
end de egt måtte have haft.

Men link til artiklen er:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=210976

Fra : Steen F.

Dato : 03-11-04 22:16

BJ wrote:
> Er der nogle lokale, der har mistet deres bil ifbm. fyrværkeribranden
> i Kolding eller kan fortælle nærmere om situationen..?
>
> Emnet er måske OT, men vi kan faktisk mærke trykbølgerne i Vejle.

Jeg har næsten frit udsyn til fabrikken, som ligger på den anden side af en
dal som adskiller Seest med Harte. Der er vel 3-4 km i luftlinie.
Ca. 5 minutter efter luftalarmen, kom den første af de 3 store eksplosioner.
Jeg var bagefter ude at kigge efter sprækker i husets fundament! Hele hytte
vibrerede kraftigt og taget klaprede! Har aldrig oplevet noget lignende.
Godt man ikke er ramt af krig eller jordskælv på daglig basis, som så mange
andre rundt omkring i verden...

Mange gader i Kolding flyder pt. med papstykker og noget
isolerings-/Rockwool-lignende materiale. Jeg ved ikke om man bruger det i
fyrværkeriproduktion, eller om det simpelhen er fabrikkens murværk der er
fordelt i området. Hele fabrikken skulle være sprunget i stykker, efter de
kraftige eksplosioner kl. 17.42.
Der har været en tydelig lugt af krudt i hele Kolding siden kl. 15. Folk har
skabt trafikproblemer rundt om i byen, dér hvor udsynet til fabrikken er
bedst. Der parkeres simpelt hen på må og få, bl.a. ned af Vejlevej som er en
meget befærdet indfaldsvej til centrum. Her parkeres på cykelstien og så
sent som kl. 21 i aften måtte jeg køre i 1. gear hele vejen ned af Vejlevej
pga. de trafikproblemer de parkernde forårsager.

Lillemor var på indkøb da eksplosionerne indtraf, og hun meldte om et
varehus med "jordskælvs-aktivitet"! Folk løb simpelthen ud af supermarkedet
(uden at betale!) og flasker raslede ned fra hylderne!

Pt. kører der stadig udryningskøretøjer med sirene, og området i Seest
forventes vist først "frigivet" i morgen engang, efter hvad det lokale
TV-Syd (TV-2 lokal) beretter. Himlen lyser stadig op af fyrværkeri derude
fra!

/Steen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-11-04 01:07

On Wed, 3 Nov 2004 18:22:57 +0100, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>
wrote:

>Er der nogle lokale, der har mistet deres bil ifbm. fyrværkeribranden i
>Kolding eller kan fortælle nærmere om situationen..?
>
>Emnet er måske OT, men vi kan faktisk mærke trykbølgerne i Vejle.

Jeg ankom "tilfældigvis til Kolding da det hele begyndte at blive værre
så var mere eller minder på "første parket" ca 2000 meter fra selve
"Ground Zero" indtil ca kl 21:00
Flemming Jacobsen

Fra : Elbarto

Dato : 04-11-04 01:11

Har lidt insider viden

Der er bla brændt en brandbil (set på TV)
Og under det store brag kl ca 18 er en brandbil blevet KASTET om på
siden og den vejede ikke under 7.5 ton når den var tom for vand Har ikek
info om der var vand i eller ej .. men min 7,5tons

Ellers så står det halve af seest i flammer næsten

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-11-04 01:17

wrote:

>Er der nogle lokale, der har mistet deres bil ifbm. fyrværkeribranden i
>Kolding eller kan fortælle nærmere om situationen..?
>
>Emnet er måske OT, men vi kan faktisk mærke trykbølgerne i Vejle.

Så at der var nogle der havde filmet eksplosionen, men før at kjeg nåede
at få det hentet fik jeg slettet indlæggende, selv før at jeg nåede at
få hentet selve indholdet :(.

Så hvis nogne ligger inde med den vil jeg da gerne have fingre i den.
Flemming Jacobsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 04-11-04 01:34

Thunderbird [7100] wrote:

> Så at der var nogle der havde filmet eksplosionen, men før at kjeg
> nåede at få det hentet fik jeg slettet indlæggende, selv før at jeg
> nåede at få hentet selve indholdet :(.

Kan du bruge det der ligger på Tv2 nyhederne?

mvh
Henning

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-11-04 08:21

Henning Præstegaard wrote:

> Kan du bruge det der ligger på Tv2 nyhederne?

0:49 min
http://www.fogh.com/files/film/

--
Mvh. Lars

Fra : Elbarto

Dato : 04-11-04 06:17

Klokken er nu lidt over 6 .. Det brænder stadig og brandfolk trækker sig
tilbage igen . Området er rømmet
Det er for farligt for brandfolkene at opholde sig der så de venter bare på
the big bang

Elbarto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-04 11:34

BJ skrev:

> Er der nogle lokale, der har mistet deres bil ifbm. fyrværkeribranden i
> Kolding eller kan fortælle nærmere om situationen..?

Her kl. 11.30 dagen efter er der stadig kæmpe eksplosionsfare.

Et par containere er efterhånden så overophedede at de kan sprænge når
som helst og de evakuerede borgere har fået af vide, at de ikke kommer
hjem i dag som først "lovet".

Endvidere er de materielle skader i området så omfattende at politiet
udtrykker det som at husene "ikke bliver beboelige igen" - dette alene
pga. trykbølgerne.

Dertil kommer alle de villaer som har/er i brand.

Nuvel - endnu en nat med svigerfamilien i huset Deres gade er så vidt
vides ikke berørt synderligt. Det er bare så tragisk med alle de folk
som er blevet hjemløse - for ikke at nævne brandmanden der blev slået
omkuld og måtte efterlades..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henrik B.

Dato : 04-11-04 15:39

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Endvidere er de materielle skader i området så omfattende at politiet
> udtrykker det som at husene "ikke bliver beboelige igen" - dette alene
> pga. trykbølgerne.

Jo tak, på TV Syd kunne man igår aftes se trykbølgen der spredte sig, da den
helt store eksplosion indtraf......tak for kaffe siger jeg bare.....

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : BJ

Dato : 04-11-04 15:54

KLIP

> Jo tak, på TV Syd kunne man igår aftes se trykbølgen der spredte sig, da
> den helt store eksplosion indtraf......tak for kaffe siger jeg bare.....

Som min nevø udtrykker det .... det er fuldstændig som på film...

En af hans bekendte var på vej efter sin bil (tosse) meget tæt på stedet, da
en af de store eksplosioner indtraf.

Han fortalte, han blev blæste frem mod et stort stakit (som man ser stuntmen
bliver det med en trækwire) og en træterasse af gedigent tømmer stod og
blafrede som et flag.

Da de var til møde i dag med 400 andre, hvor en del fik at vide alt var
tabt/væk, fandt han oplevelsen helt surrealistisk (mente nok aldeles
uvirkelig).

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-11-04 22:47

On Thu, 4 Nov 2004 15:53:46 +0100, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>
wrote:

> [...]
>
>Da de var til møde i dag med 400 andre, hvor en del fik at vide alt var
>tabt/væk, fandt han oplevelsen helt surrealistisk (mente nok aldeles

Alle huse op til 100 meter fra fabrikken er blevet blæst omkuld af
trykbølgen. Så vidt jeg ved så skal der immervæk noget til før at sådan
en stor trykbølge forekommer, men ok 800 tons fyrværkeri er da også en
vis størrelse.
Flemming Jacobsen

Fra : BJ

Dato : 04-11-04 22:58

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> trykbølgen. Så vidt jeg ved så skal der immervæk noget til før at sådan
> en stor trykbølge forekommer, men ok 800 tons fyrværkeri er da også en

Det er jo ikke mængden af fyrværkeri, men mængden af sortkrudt der er sagens
kerne.

Du kan sagtens have 2.000 ton fyrværkeri som indeholder mindre end 300 ton
sortkrudt.

Det er sikkert det, der er det springende punkt i tilladelsen givet af alle
de vidende instanser.

Hvis tilladelsen går på 300 ton sortkrudt, kan man selv sidde og regne på
springkraften i forhold til trotyl eller tnt.

Det er en ret så stor knallert...

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-11-04 23:39

On Thu, 4 Nov 2004 22:57:39 +0100, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis tilladelsen går på 300 ton sortkrudt, kan man selv sidde og regne på
>springkraften i forhold til trotyl eller tnt.

Nu sagde direktøren at de netto havde tilladelse til 3000 tons så... Men
nu er det ikke lige sortkrudt der bruges i fyrværkeri så vidt jeg ved.
Flemming Jacobsen

Fra : BJ

Dato : 04-11-04 23:50

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu sagde direktøren at de netto havde tilladelse til 3000 tons så...

Det tror jeg du har misforstået:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=211090

>Men
> nu er det ikke lige sortkrudt der bruges i fyrværkeri så vidt jeg ved.

Det tror jeg også, du har misforstået:

http://www.explosive.dk/Spraengning/Spstoffer/sortkrudt.htm

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-11-04 07:50

On Thu, 4 Nov 2004 23:50:16 +0100, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>
wrote:

>Det tror jeg også, du har misforstået:
>
>http://www.explosive.dk/Spraengning/Spstoffer/sortkrudt.htm

Troede faktisk at man brugte Cordit til det. Men så blev jeg da så
klogere
Flemming Jacobsen

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 12:21

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Troede faktisk at man brugte Cordit til det. Men så blev jeg da så
> klogere

Hvis du tænker på skydebomuld (Kordit), er det vist til bordbomber.

Ellers anvendes sortkrudt til fyrværkeri. Der er strenge regler for, hvor
meget sortkrudt der må være i de forskellige klassificeringer for
fyrværkeri.

Det er bl.a. derfor, det ryger noget så forbandet.

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-11-04 00:05

On Fri, 5 Nov 2004 12:20:56 +0100, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>
wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Hvis du tænker på skydebomuld (Kordit), er det vist til bordbomber.

Når at jeg tænekr kordit, tænker jeg det stads der brænder sindsygt
hurtigt og derfor kræver et komplet tæt kammer for at for meget af
trykket ikke skal undslippe, også brugt som krudt i riffel ammunition.
Flemming Jacobsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-11-04 00:08

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev

> Hvis tilladelsen går på 300 ton sortkrudt, kan man selv sidde og regne på
> springkraften i forhold til trotyl eller tnt.
>
> Det er en ret så stor knallert...

Jah, forestil dig en rørbombe på 2-3 m i diameter og 40 fod lang

Dem var der vist hele 5 af, de 2-3 af dem er ikke sprunget endnu.

Jo der var vist sprængraft til stede.

Mvh.

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 01:32

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jah, forestil dig en rørbombe på 2-3 m i diameter og 40 fod lang
>
> Dem var der vist hele 5 af, de 2-3 af dem er ikke sprunget endnu.
>
> Jo der var vist sprængraft til stede.

Netop.

Hvis grossisten så også havde store mængder af krysantemumbomber .....

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik B.

Dato : 05-11-04 02:48

> Netop.
>
> Hvis grossisten så også havde store mængder af krysantemumbomber .....

Det havde han ikke - iflg. selskabets bestyrelse. Det var altsammen
"forbruger-fyrværkeri".

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 03:15

KLIP

> Det havde han ikke - iflg. selskabets bestyrelse. Det var altsammen
> "forbruger-fyrværkeri".

O.k.

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik B.

Dato : 05-11-04 13:34

> KLIP

> O.k.

Og bekræftet idag af politiet.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 13:37

KLIP

> Og bekræftet idag af politiet.

Fint, fint ellers havde det været en rigtig god grund til opstart af et
forsikringsslagsmål.

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-11-04 07:51

On Fri, 5 Nov 2004 00:07:57 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev

>Jah, forestil dig en rørbombe på 2-3 m i diameter og 40 fod lang
>
>Dem var der vist hele 5 af, de 2-3 af dem er ikke sprunget endnu.
>
>Jo der var vist sprængraft til stede.

26 tons brutto sprængkraft pr stk
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [B?rbar]

Dato : 05-11-04 12:54

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message news:<418aa5d3$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>
> Hvis tilladelsen går på 300 ton sortkrudt, kan man selv sidde og regne på
> springkraften i forhold til trotyl eller tnt.

Nu kender jeg så ikke lige explosionskræften for Sortkrudt, kontra de
andre former for sprængstoffer der forefindes idag :),så er ikke lige
noget jeg sætter mig til at beregne.

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 12:58

"Thunderbird [B?rbar]" <praetorian@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu kender jeg så ikke lige explosionskræften for Sortkrudt, kontra de
> andre former for sprængstoffer der forefindes idag :),så er ikke lige
> noget jeg sætter mig til at beregne.

Det kan nu heller ikke betale sig for du og jeg.

Vi kan blot tørt konstatere, den var uhyggelig stor.

Bjørn Jørvad

Fra : Steen F.

Dato : 05-11-04 15:16

BJ wrote:
> Det kan nu heller ikke betale sig for du og jeg.
>
> Vi kan blot tørt konstatere, den var uhyggelig stor.

Jeg troede faktisk, at 25 tons krudt var nok til at jævne det meste af
Kolding med jorden... for ikke at tale om 2 containere á 25 tons (eller var
der 5 containere?). Jeg havde da overvejet at køre en lille tur til Vejle
onsdag aften, for at komme væk herfra!
Men det værste var næsten, at der ikke blev oplyst om man kunne forvente
endnu en trykbølge som ved kl. 17.42 eksplosionerne. Fordi det var sgu ikke
sjovt at opleve. TV-Syd oplyste, at rystelserne blev målt til 2,0 på
Richterskalaen - på en målestation på Møn(?) - svarende til, da hvert tårn
styrtede sammen i N.Y. d. 11. sept. 2001.

/Steen

Fra : phk

Dato : 05-11-04 20:31

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Richterskalaen - på en målestation på Møn(?) - svarende til, da hvert tårn
> styrtede sammen i N.Y. d. 11. sept. 2001.

I Mønsted kalkgruber ... og 2,0 er faktisk ikke ret meget.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-11-04 00:07

On Fri, 5 Nov 2004 15:15:54 +0100, "Steen F."
<steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Richterskalaen - på en målestation på Møn(?) - svarende til, da hvert tårn
>styrtede sammen i N.Y. d. 11. sept. 2001.

Jeg var 2 km fra fabrikken da den store eksplosion kom og der føltes det
kun som en "mindre" rystelse og uden at trykbølgen havde den store
virkning.

Her antager jeg at siden at vi var i villa område at satligere
foranliggende villahuse havde været med til at rbyde trykbbølgen i
stykker.
Flemming Jacobsen

Fra : Steen F.

Dato : 08-11-04 03:11

Thunderbird [7100] wrote:
> [...]
>
> Her antager jeg at siden at vi var i villa område at satligere
> foranliggende villahuse havde været med til at rbyde trykbbølgen i

Ja, som tidligere nævnt så bor jeg vel næmest med udsigt over ådalen, dvs.
ingen huse foran i hvart fald.
Men der er sikkert mange faktorer der spiller ind, mht. hvordan man oplevede
eksplosionerne.

/Steen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-11-04 17:30

On Mon, 8 Nov 2004 03:10:47 +0100, "Steen F."
> [...]

>ingen huse foran i hvart fald.
>Men der er sikkert mange faktorer der spiller ind, mht. hvordan man oplevede

Enig. Nu er vi jo som mennesker så dejligt forskellige :)
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-04 11:53

Henrik B. skrev:

> Jo tak, på TV Syd kunne man igår aftes se trykbølgen der spredte sig,
> da den helt store eksplosion indtraf......tak for kaffe siger jeg
> bare.....

Jeg kan ikke helt fatte de krafter der spiller ind.. uha der er tryk på.

Fra : phk

Dato : 05-11-04 12:29

> Jeg kan ikke helt fatte de krafter der spiller ind.. uha der er tryk på.

Lidt lige som bilister der er udsat for deres første ulykke men som
alligevel bliver ved med at køre med hovedet under armen bagefter ....

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-04 12:48

phk skrev:

> Lidt lige som bilister der er udsat for deres første ulykke men som
> alligevel bliver ved med at køre med hovedet under armen bagefter ....

Ja man glemmer nok desværre alt for hurtigt.

Til næste år så tænker folk sq ikke på den ulykke mere.

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 12:51

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Til næste år så tænker folk sq ikke på den ulykke mere.

Det er nu ikke så specielt.

Der går garanteret ikke mere end 14 dage.

De som aldrig glemmer, er ofrene.

Bjørn Jørvad

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-04 13:15

BJ skrev:

> Der går garanteret ikke mere end 14 dage.

Du har desværre nok ret. Vi må håbe politikerne ikke glemmer så
hurtigt så sådan en fabrik aldrig nogensinde kan komme til at ligge så
tæt på et villakvarter igen.

> De som aldrig glemmer, er ofrene.

Ja - mig selv inklusive - ikke som direkte offer men da jeg har
svigerfamilien boende for tiden kommer det nok til at berøre mig i lang
tid da kvarteret de bor i ligner noget fra Irak :-/

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 13:25

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du har desværre nok ret. Vi må håbe politikerne ikke glemmer så
> hurtigt så sådan en fabrik aldrig nogensinde kan komme til at ligge så
> tæt på et villakvarter igen.

Desværre drejer det sig ikke blot om fyrværkerivirksomheder.

Vi har mange andre yderst farlige virksomheder liggende i umiddelbar nærhed
af beboelse.

Tænk blot på Prøvestenen på Amager, Shells raffinaderi i Fredericia og ikke
mindst det nu lukkende Barsebäck.

Derfor er det vanskeligt politisk at love noget .... de er jo så mange med
helt forskellige interesser og motiver, der skal blive enige.

Min nevø og familie får adgang til området i dag klokken 15:00.

Jeg håber det bedste for dem.

Naboen har været hjemme efter livsvigtig medicin og her var bl.a.
loftslemmen blæst op/ud.

*Alt* indvendigt er overdækket med et tykt lag støv.

Bjørn Jørvad

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-04 13:39

BJ skrev:

> Min nevø og familie får adgang til området i dag klokken 15:00.

Hvilken gade bor de på hvis jeg må spørge?

> Jeg håber det bedste for dem.

Ja for søren da. Jeg håber heller ikke svigerfamilien har lidt den store
skade.

Det er tragisk med alle de mennesker som er blevet hjemløse bogstaveligt
talt - står uden hus eller noget som helst.

> *Alt* indvendigt er overdækket med et tykt lag støv.

Hvis det så bare er det eneste så er det til at leve med.

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 13:47

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilken gade bor de på hvis jeg må spørge?

Vangsvej

Tak for dine gode ønsker.

> Ja for søren da. Jeg håber heller ikke svigerfamilien har lidt den store
> skade.

Det kan jeg helt følge dig i og håber det samme for dem.

Der slippes nok ikke for et større oprydningsarbejde enten inden- eller
udendørs.

> Det er tragisk med alle de mennesker som er blevet hjemløse bogstaveligt
> talt - står uden hus eller noget som helst.

Ganske simpelt forfærdeligt.

Forestil dig at kun have det, du står/går i og evt. bilen.

Du skal i bund og grud til at begynde et nyt liv med alt fra toiletpapir til
selve beboelsen.

Samtlige mangeårige minder er væk.!

> Hvis det så bare er det eneste så er det til at leve med.

Det er naturligvis utroligt bedre end slet intet.

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik B.

Dato : 05-11-04 13:55

> Det er naturligvis utroligt bedre end slet intet.

Man kan sige at det generelt er på sin plads at rose hele redningsindsatsen.
Det er klart deres fortjeneste at der ikke var flere der kom til skade eller
dræbt.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 13:59

KLIP

> Man kan sige at det generelt er på sin plads at rose hele
> redningsindsatsen. Det er klart deres fortjeneste at der ikke var flere
> der kom til skade eller dræbt.

Det kan jeg kunne bakke dig op i.

Man har dog også fra alle sider netop gjort det.

Samtlige beslutninger blev taget på de rigtige tidspunkter.

Bjørn Jørvad

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-04 14:04

BJ skrev:

> Der slippes nok ikke for et større oprydningsarbejde enten inden- eller
> udendørs.

Nej der er en del at se til. Jeg har aldrig set så mange glarmestre fise
rundt en onsdag aften i Kolding kl. 22.30...

> Forestil dig at kun have det, du står/går i og evt. bilen.

Nej tak. Det må ikke være rart.

> Du skal i bund og grud til at begynde et nyt liv med alt fra toiletpapir
> til selve beboelsen.

Det er det mindste. Se nedenfor

> Samtlige mangeårige minder er væk.!

Det har jeg tilgengæld svært ved at kapere. Hus og materialer kan
erstattes af forsikringen...ingen "problemer". Men minderne..
billederne... breve.. affektionsværdier.. arvestykker.. pist væk - det
kan ikke erstattes.

Er huset blæst omkuld kan man måske finde det meste men er det brændt
som der har været brand i det område.. ja så er alt væk.

Huset kan, sådan lidt koldt sagt, bare bygges op igen men man kan ikke
lige købe/bygge minderne igen

Fra : Henrik B.

Dato : 05-11-04 13:52

> Vi har mange andre yderst farlige virksomheder liggende i umiddelbar
> nærhed af beboelse.
>
> Tænk blot på .........., Shells raffinaderi i Fredericia.............

Jep, sidder og kigger derover. Og sker der noget dér, vil det få det i
Kolding til at ligne en lynkineser.

Jeg stod forøvrigt og læssede derovre for en måneds tid siden, da lynet slog
ned på raffinaderiet. Så føler man sig sgu i dén grad ganske lille......

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : BJ

Dato : 05-11-04 14:01

KLIP

> Jep, sidder og kigger derover. Og sker der noget dér, vil det få det i
> Kolding til at ligne en lynkineser.

Det vil jeg også mene.

> Jeg stod forøvrigt og læssede derovre for en måneds tid siden, da lynet
> slog ned på raffinaderiet. Så føler man sig sgu i dén grad ganske
> lille......

Jep .... for her ville netop handle om at have TRYK på..

Bortset fra det, brænder der jo næsten konstant en større tændstik i
tilfælde af et udslip...!

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik B.

Dato : 05-11-04 14:58

> Bortset fra det, brænder der jo næsten konstant en større tændstik i
> tilfælde af et udslip...!

Jooee det er skam fint nok, men den gik ud ved lynnedslaget
(strøm-/ventilsvigt). Og 10 minutters forsøg med at tænde den igen - med
flares - lykkedes ikke. Altimens det brændte lystigt ud af et udluftningsrør
på toppen af et af raffineringstårnene. Men de gutter har sgu vist helt styr
på sagerne, for der blev ikke blæst alarm eller noget som helst. Jeg vil tro
at det var den høje skorsten der blev ramt, da lynaflederen derpå bærndte
lystigt efterfølgende.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-04 14:05

Henrik B. skrev:

> Jep, sidder og kigger derover. Og sker der noget dér, vil det få det i
> Kolding til at ligne en lynkineser.

Så er det med at få røven med sig og få fyret op for Turbo-drevet!

> Jeg stod forøvrigt og læssede derovre for en måneds tid siden, da lynet
> slog ned på raffinaderiet. Så føler man sig sgu i dén grad ganske
> lille......

Tak spids!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-11-04 19:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> Så er det med at få røven med sig og få fyret op for Turbo-drevet!

Naturligvis, en udeafkontrolbrand på et rafinaderi vil være rigtig grim, men
som det nævnes har man der lavet et stort forbyggende arbejde, med henblik
på ulykker/brand.

Men uanset - det store brag som skete i Kolding vil ikke forkomme ved en
ulykke i Fredericia på rafinaderiet. en eksplosion vil ikke ske med
olieprodukter som fødekilde. Eksempelvis Benzin _kan_ aldrig i sig selv
eksplodere, det værste der kan ske er, hvis en benzintank som næsten er tom,
bryder i brand, da er der så meget ilt som kan nære ilden og derved danne
tryk i tanken, - benzinen kan kun brænde ikke eksplodere, tanken derimod
sprænges af trykket dannet ved ildens varmeudvikling, men dette er ikke en
eksplosion.

Nu er der sikkert mange som er på vej i pixelhuset/tastaturet, - men vent
lige og læs færdig.

Hvad er forekellen på en eksplosiomn og en brand.

En brand kræver ilt, hvis ikke den får tilført ilt dør den, i modsætning til
en eksplosion, denne kræver ikke ilt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-04 19:38

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men
> som det nævnes har man der lavet et stort forbyggende arbejde, med henblik

Ikke desto mindre har deres sikkerhedssystemer svigtet 3-4 gange indenfor de
seneste 6-8 år.

> Men uanset - det store brag som skete i Kolding vil ikke forkomme ved en
> ulykke i Fredericia på rafinaderiet. en eksplosion vil ikke ske med
> olieprodukter som fødekilde.

Ja da, selvfølgelig vil der kunne ske en eksplosion.

> Eksempelvis Benzin _kan_ aldrig i sig selv
> eksplodere,

Jo den kan!

> det værste der kan ske er, hvis en benzintank som næsten er tom,
> bryder i brand, da er der så meget ilt som kan nære ilden og derved danne
> tryk i tanken,

Du vil også få tryk i tanken uden ilt.

> - benzinen kan kun brænde ikke eksplodere, tanken derimod
> sprænges af trykket dannet ved ildens varmeudvikling, men dette er ikke en
> eksplosion.

Jo det er. Prøv engang at hælde 1,5 liter dieselolie en en olietønde og luk
den til. Udsæt den så for ekstrem varme - f.eks. en brand. Så skal jeg
garantere dig for at den eksploderer!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-11-04 21:28

Henrik B. wrote:
> [...]
> indenfor de seneste 6-8 år.

> Ja da, selvfølgelig vil der kunne ske en eksplosion.

Ja i fald tanken opvarmes udefra.

> Prøv engang at hælde 1,5 liter dieselolie en en olietønde
> og luk den til. Udsæt den så for ekstrem varme - f.eks. en brand. Så
> skal jeg garantere dig for at den eksploderer!

Jo - men læs oven, og - hvis ikke de 1,5 liter antændes vil de i sig selv
ikke skade udover udvidelsen af væsken ved opvarmingen udefra, som derved
afstedkommer at trykket i tanken får tanken til at sprænges, det er i sådan
en situation ikke vædsken der _eksploderer_

Henrik jeg opfordrede dig til at læse, det har du altså ikke set,

Benzin brænder, den eksploderer aldrig, gentager - benzin _brænder_, og skal
have tilført ilt for at brænde, uden ilt dør branden.

Sprængstof som afstedkommer en eksplosion derimod forbruger i sig selv ikke
ilt, kun følgevirkningerne - brand som opstår p.g.a. eksplosionens tryk
forbruger ilt.

_Brandstorme_ kan opstå i forbindelse med kæmpebrande som p.g.a.
iltforbruget danner meget stor vindhastighed mod et område i brand.

Det er måske lidt tankevækkende at de fleste skov og markbrænde opstår i
sidste halvdel af sommerhalvåret, nu vil mange nok sige, - det er kun når
der har været en længere tørkepereiode, rigtigt - men det er kun en del af
sandheden.

Luftens iltindhold forøges i løbet at sommeren, nu er det jo ikke noget man
sådan lægger mærke til i det daglige. Og der er jo ikke tale om store tal
procentuelt.

Men 1% forøgelse af luftens iltindhold øger brandfaren med over 100 Gange.

Prøv blot at tænk på en skærebrænder og autogensvejser.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-04 22:40

> Ja i fald tanken opvarmes udefra.

Ja, og dét vil ske ved et stort ukontrollérbart uheld på et raffinaderi.

> Henrik jeg opfordrede dig til at læse, det har du altså ikke set,

Jo...

> [...]
> ikke
> ilt, kun følgevirkningerne - brand som opstår p.g.a. eksplosionens tryk

Jeg kan ikke se hvad forskellen skulle være på din omtalte "sprængning" og
så en eksplosion. Idet olietønden sprænger, vil den tilførte ilt også
forstærke virkningen og få oliedampene til at selvantænde.

--
M.v.h.