Motorvarmer larmer rigeligt
Fra : Sloth

Dato : 03-11-04 18:01

Jeg håber at nogen af jer kan hjælpe mig lidt vedr. min motorvarmer.

Vi skulle forkæle os selv lidt, så vores nye Avensis (Diesel) blev leveret
med en Eberspächer 5 kW motorvarmer. Nu begynder de kolde dage at dukke op
og så skal den jo bruges.
Jeg synes nu mere den lyder som en efterbrænder. Toyota gjorde mig opmærksom
på at diesel-varmere altid larmer lidt mere end benzin-modeller, men de
ville selvfølgelig gerne kontrollere at det hele var monteret korrekt og
efterspænde, hvis der var noget der raslede.
Meldingen lød: Alt OK, men de ville dog godt snakke med Bosch om man kunne
ændre/tilføje noget for at dæmpe lyden.

Der ligger sagen nu og venter, så jeg er selvfølgelig spændt på, hvad de
kommer op med. Da jeg ikke har nogen erfaring med motorvarmere vil jeg
alligevel gerne høre, om der er nogen som har forslag til lyddæmpning.

Lyden er en dyb buldren, som en kæmpe ukrudtsbrænder , og det er altså
ikke mislyde fra pumpen. Det sidste er ret nemt at finde ud af, for når
motoren er blevet varm skruer den ned for fyringen og så kan man bare høre
"at den er der".

Det er selvfølgelig svært at vurdere lydstyrke - for folk er ikke lige
sarte. Jeg er faktisk sikker på, at jeg klokken 5 om morgenen er væsentligt
mindre sart end den nabo jeg deler indkørsel med (fordi det er min bil
Hvis jeg lukker hoveddøren og bryggersdøren kan jeg stadig høre den i
køkkenet. Det kan måske have noget at gøre med den lavfrekvente lyd?
Jeg havde nok en forestilling om lyden fra et almindeligt oliefyr i et hus,
men jeg nægter altså at mure en skorsten på bilen hvis det er det der skal
til

Jeg glæder mig til at læse jeres forslag.

---------------
PS: Der er ikke bindestreger i s-o-l.dk (checker sjældent den mail
alligevel)

Fra : ENN

Dato : 03-11-04 18:00

Den skal ikke larme noget af betydning - det lyder på din beskrivelse som om
der ingen lyddæmper er monteret.

Fra : Kim

Dato : 03-11-04 19:23

> [...]
> til
>
> Jeg glæder mig til at læse jeres forslag.

Jeg synes også min Eberspächer DW5 larmer ,i forhold til en Webasto oliefyr
jeg havde tidligere.
Jeg ved ikke om det vil hjælpe at sætte 2 lyddæmpere på

Mvh. Kim

Fra : Sloth

Dato : 03-11-04 21:54

"Kim" <kim014@mail.dk> wrote in message

> Jeg synes også min Eberspächer DW5 larmer ,i forhold til en Webasto
oliefyr
> jeg havde tidligere.
> Jeg ved ikke om det vil hjælpe at sætte 2 lyddæmpere på

Hmmm... det kunne selvfølgelig være en mulighed.
Men hvordan er det lige sådan et fyr har det med modstand i
udstødningssystemet. Nu er det vel ikke en følsom 2-taktsmotor som f.eks. en
knallert, hvor indsugningen og forbrændingen skal være nøje afstemt med
udstødningen... eller er det? Hvad sker der, hvis jeg sætter en for stor
konservesdåse på og fylder den op med grydesvampe og rockwool?
Eberspächer vil jo nok holde på, at hvis der skulle have været mere, havde
de lavet potten dobbelt så stor?

Og så lidt forum-teknik. Kim kunne åbenbart se mit oprindelige indlæg. Det
kan jeg ikke engang selv endnu Så jeg er lidt spændt på, om jeg i det
hele taget kan se alle svar... Gør jeg noget galt?

---------------

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 03-11-04 20:25

On Wed, 3 Nov 2004 18:00:51 +0100, "Sloth" <sloth@s-o-l.dk> wrote:

> [...]
>og så skal den jo bruges.
>Jeg synes nu mere den lyder som en efterbrænder.

Det lyder ligesom min nabo's, den larmer også voldsomt. Det er dog
ikke noget der genere mig, selvom jeg altid sover med åbent
sovekammervindue.
--
Morten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-11-04 21:02

> [...]
> efterspænde, hvis der var noget der raslede.
> Meldingen lød: Alt OK, men de ville dog godt snakke med Bosch om man kunne

På Ebay så jeg at der findes nogle vibrationsdæmpere som kan bruges ved
montage af fyret, måske det var en idé - Hvis altså hele bilen vibrerer og
derved forstærker lyden.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=61524&item=2498004721&rd=1

Mvh
Claus

Fra : Sloth

Dato : 03-11-04 22:04

"Claus Nygaard-Pedersen" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> montage af fyret, måske det var en idé - Hvis altså hele bilen vibrerer og

Hej Claus,

Det var da i hvert fald ikke noget som fyret kan tage skade af. Faktisk vil
jeg da blive lidt overrasket, hvis der ikke som standard følger sådan et sæt
med til montering. Jeg skal dog være ærlig - det er koldt og mørkt... det
checker jeg bare en anden gang - de stikker nok ikke af natten over, hvis de
er der

Spørgsmålet er måske mere, om det larmer fordi motorrummet fungerer som
resonanskasse? (eller hvad den klump på en guitar hedder)

---------------

Fra : Elbarto

Dato : 04-11-04 05:00

> [...]
>

> ---------------
> PS: Der er ikke bindestreger i s-o-l.dk (checker sjældent den mail

Hvad jeg mindes fra min fatters lastbiler så siger et diesel fyr en del
... en underlig brummende lyd

Elbarto
OZ3BTO

Fra : phk

Dato : 05-11-04 09:31

"Sloth" <sloth@s-o-l.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber at nogen af jer kan hjælpe mig lidt vedr. min motorvarmer.

Jeg har haft en Ebersbächer. Den larmer ikke synderligt - kun når
udstødningen er defekt.

Udstødningen består kun af et langt rør, som jeg husker det. Måske er røret
ikke langt nok? Måske er det revnet? Hold hånden ned langs røret når det
hele er koldt, men motorvarmeren er startet og se om der sker noget.

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-11-04 10:46

> [...]
> ikke langt nok? Måske er det revnet? Hold hånden ned langs røret når det
> hele er koldt, men motorvarmeren er startet og se om der sker noget.

Øhhh er der ikke monteret en lyddæmper et eller andet sted på den
udstødningsslange?

Mvh
Claus