L:kabel tester
Fra : SAT

Dato : 04-11-04 00:13

Hejsa

Vil høre om der er nogle i Aalborg eller omegn, som har en kabel tester til
netkabel, som jeg kan låne en dags tid, idet jeg vil gerne have udelukket at
det er mit kabel der er noget i vejen med!! - det skal lige siges at det er
trukket hen over loft cirka 35 meter, så det er ikke bare lige sådan at
prøve med et andet kabel

sat

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-11-04 01:08

"SAT" <Idonth@veaema.il> wrote in message
> [...]
> er
> trukket hen over loft cirka 35 meter, så det er ikke bare lige sådan at

Der er nok ikke nogen der vil låne dig en tester til 65000 som man behøver
for at se om kablet er som det skal være.. Det kan man ikke med de fleste
testere som folkt har liggende... altså gennemgangstestere...

Tjek du nok hellere dine forbindelser, eller få en som kender til det til at
hjælpe dig?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-11-04 01:57

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> behøver for at se om kablet er som det skal være.. Det kan man ikke
> med de fleste testere som folkt har liggende... altså

Man kan jo starte med et par sløjfer i den ene ende og så med et multimeter
ohme i den anden, sammenholdt med et diagram over forbindelserne i et
netkabel, så er man godt på vej :)

Jaja ved godt det er fattigmands metoden, men hvis man nu ikke lige har 65K
liggende..

Fra : Jimmy

Dato : 04-11-04 09:01

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Der er nok ikke nogen der vil låne dig en tester til 65000 som man behøver
> for at se om kablet er som det skal være..

Kan denne ikke bruges til 400?
http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?260

Den kan teste op til 300 meter.

Mvh
Jimmy

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-11-04 10:11

"Jimmy" <bla@bla.bla> wrote in message

> Kan denne ikke bruges til 400?
> http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?260
>
> Den kan teste op til 300 meter.

teste gennemgang ja.. Den er da meget god at have en sådan.. Men man skal jo
så vide hvad det er man laver.. Man kan i hvertfald ikke certificere
kabling, eller bestemmer om kablet nu overholder noget som helst.. Problemet
er jo når man ikke lige ved det, at parsnoningen ikke er lavet korrekt.
Altså ikke efter A eller B farvekoden. Men sådan selv har lavet et eller
andet, der "går lige igennem" som testen jo så også vil vise, men det vil jo
så ikke virke når man sætter noget over 10mbit på eller kablet er over 2
meter.

Fra : SAT

Dato : 04-11-04 19:09

> [...]
> for at se om kablet er som det skal være.. Det kan man ikke med de fleste
> testere som folkt har liggende... altså gennemgangstestere...

okay troede ikke de var så dyre - jeg havde jo nok mere tænkt på noget i
denne stil http://www.eekit.dk/product.asp?product=33&page=1 men det kan
måske ikke bruges????

Sat

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-11-04 23:10

> okay troede ikke de var så dyre - jeg havde jo nok mere tænkt på noget i
> denne stil http://www.eekit.dk/product.asp?product=33&page=1 men det kan
> måske ikke bruges????

Så ville jeg nu nok sige den anden tester, er til en bedre pris.. For de kan
vel det samme.. Stadigt gennemgangstest..
Det med at de skriver med inteligens tester osv.. Det er jo bare salgsgas,
og ikke noget med virkligheden... Det er også noget pladder at skrive til
cat5 cat5e og cat6.. For den kan ikke sige om det overholder noget af det..
Den kan ligeså godt bruges til ISDN forbindelser, cat3, cat4 alt med RJ45
eller RJ11 fx.. Den siger jo bare hvilke ben der går igennem, og om det er
lige igennem... Det er jo en meget god test... Men det er nu kun een ud af
omkring 20 ting som der testet i en tester til 65K

Fx en rigtig cat6 tester... Det tager 2 sekunder at teste om frobindelsen
går lige igennem.. Derudover kan det tage et minuts tid, eller længere at
teste alt det andet, for at se om man nu overholder kravet.

Du skal ikke regne med noget der kan teste andet end gennemgangstest i den
prisklasse du kigger på... Men helt sikkert, det er da meget godt at have..
Men så køb itedet den til 400 kroner.. Den er lige så god som den til
1000... Vil du have en test ektra med, som kan se kabellængden skal du op i
omkring 2000,-

Men tjek fx. http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Bemærk specielt at det ene par skal ligge på ben 4 og 5, og et andet par på
ben 3&6.. Vil væde med næsten 100% sikkerhed.. at når kablet ikke virker, er
det par 2 monteret på 3&4 og par 3 på ben 5&6... Hvilket resultere i at
signalet ikke er balanceret når der køres ethernet. og så kan man lige så
godt bruge telefonkabel.

Fra : SAT

Dato : 08-11-04 22:31

> [...]

> det par 2 monteret på 3&4 og par 3 på ben 5&6... Hvilket resultere i at
> signalet ikke er balanceret når der køres ethernet. og så kan man lige så

hmm jeg har kontrolleret at ledningerne(de små) - sidder ens i begge ender.
Der er signal igennem, idet man kan se at der er link, når man tænder en
switch/router i begge ender af kabelet- men kan ikke få hul igennem(pinge)

sat

Fra : Arne Keller

Dato : 09-11-04 07:32

SAT wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

snip

> [...]
> switch/router i begge ender af kabelet- men kan ikke få hul igennem(pinge)

Som Bjarke meget tydeligt skriver så _skal_ parrene sidde rigtigt for
det skal virke, prøv igen.

Prøv eventuelt med et kort patchkabel mellem de 2 maskiner for at være
helt sikker på at de fungerer korrekt.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.