Skærme
Fijala 3554
ATT: Nikolaj Boilesen
Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-05-01 13:08

Du, der jo er gruppens ubestridte ekspert burde kunne give et par bud her:

Hvad gør man med en skærm som den jeg lige har fået forærende ?

Det er en Fujitsu-ICL Ergopro VE15C, der bestemt har set bedre dage. Den er
uskarp, og temmeligt grøn i det. Det grønne skær kan ikke rigtigt justeres
væk med grafikkortets gammajustering. Hvad fejler den, og er det noget
alminelige mennesker har en chance for at gøre noget ved ?

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-05-01 15:41

"Thomas A. Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> Du, der jo er gruppens ubestridte ekspert burde kunne give et par bud her:

Tak for de pæne ord :)

> [...]
> væk med grafikkortets gammajustering. Hvad fejler den, og er det noget
> alminelige mennesker har en chance for at gøre noget ved ?

Nu siger du jo ikke så meget om hvor meget teknisk snilde du har, men hvis
du afmonterer bagbeklædningen, vil du kunne se en firkantet boks. dette er
højspændingstrafoen (der går en ledning op til billedrøret), på denne er der
2/3 potentiometre, de(t) ene hedder focus, kan du ikke forbedre skarpheden
er røret dødt.

Med hensyn til farverne ligger fejlen, med 98% sikkerhed på billedrørs
printet, nu kender jeg ikke den specifikke model (jeg kan ihvertfald ikke
huske den), men hvis du åbner skærmen og kigger på billedrørsprintet er der
sikkert 4-6 trimme potentiometre, disse sikkert vil hedde, Gain/drive &
Cutoff. (dette forudsætter at skærmen justeres manuel & ikke i en service
menu)

Der kan du så enten skrue ned for G-Gain/drive eller op for de resterende.

Ps: har skærmen OSD, for så ville jeg nok starte med at tjekke farve
temperaturen.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-05-01 16:20

On Onsdag 16. Maj 2001 16:41 Nicolai Boilesen decided to write:

<snip ros m.m.>
> [...]
> højspændingstrafoen (der går en ledning op til billedrøret), på denne er
> der 2/3 potentiometre, de(t) ene hedder focus, kan du ikke forbedre

Lidt teknisk snilde har jeg da (har bygget selv siden '94 og arbejdet som
konsulent fra '95-2000...), men jeg har ikke haft låget af en skærm før -
er det så en god ide at begynde på den slags nu ?

> [...]
> Der kan du så enten skrue ned for G-Gain/drive eller op for de resterende.
> Ps: har skærmen OSD, for så ville jeg nok starte med at tjekke farve

Det er en gammel sag, så al justering er manuel - ingen OSD eller anden
pynt.

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-05-01 17:48

"Thomas A. Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
Klip

> Lidt teknisk snilde har jeg da (har bygget selv siden '94 og arbejdet som
> konsulent fra '95-2000...), men jeg har ikke haft låget af en skærm før -
> er det så en god ide at begynde på den slags nu ?

Ja det kommer jo an på hvor modig/fornuftig du er:) , men hvis du selv leger
med skærmen, bør du holde den ene arm i lommen (så vil en eventuel strøm
ikke gå gennem hjertet), men ellers skriv hvor i landet du befinder dig, og
jeg evt anbefale en kollega der kan hjælpe dig.

> Det er en gammel sag, så al justering er manuel - ingen OSD eller anden
> pynt.

Godt så er det fejl på billedrørsprint/ defekt rør.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-05-01 17:52

On Onsdag 16. Maj 2001 18:48 Nicolai Boilesen decided to write:

> [...]
> strøm ikke gå gennem hjertet), men ellers skriv hvor i landet du befinder
> dig, og jeg evt anbefale en kollega der kan hjælpe dig.

Jeg bor såmænd i Københavns kommune.... Så modig er jeg heller ikke.

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-05-01 18:41

> On Onsdag 16. Maj 2001 18:48 Nicolai Boilesen decided to write:
Klip

> Jeg bor såmænd i Københavns kommune.... Så modig er jeg heller ikke.

Hmm, jeg ville nu prøve alligevel :) , tag evt. et par hansker på :)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-05-01 18:41

On Onsdag 16. Maj 2001 19:40 Nicolai Boilesen decided to write:

> [...]
> Klip

> Hmm, jeg ville nu prøve alligevel :) , tag evt. et par hansker på :)

Jeg venter lige til min bedre halvdel er ude af huset - hun bliver
hysterisk bare jeg sætter en lampe op

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 16-05-01 21:01

"Thomas A. Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
Klip

> Jeg venter lige til min bedre halvdel er ude af huset - hun bliver
> hysterisk bare jeg sætter en lampe op

LOL

--
MVH / Regards