Udbredelsen af PHP
Fra : Morten Winther

Dato : 16-05-01 11:53

Det virker som om at PHP er blevet mere populært inden for de sidste par år,
men er det kun privat & hobby-udviklere der har set lyset? Jeg synes ikke
man ser mange udviklingsfirmaer der bruger php - men der er måske bare mig
der ikke kender dem?

Burde man ud fra en jobmæssig vinkel tage en MCP+ Internet og blive haj til
ASP, IIS, .NET og andre M$ teknologier der er hvis man vil have et job inden
for udvikling eller er der sandsynlighed for at man kan satse på PHP?

Personligt har jeg arbejder med ASP i et par år og så bagefter begyndt at
udvikle i PHP, da jeg personligt foretrække dette. Men dette er måske ikke
så klogt hvis man vil leve af udvikling?

PS: Jeg ønsker ikke en religionskrig om hvilke teknologier der er bedst, men
mere en diskussion om jobmuligheder og anvendelse af php i den kommercielle
branche.

/ morten

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-05-01 11:59

On Wed, 16 May 2001 12:52:54 +0200, "Morten Winther" <mw@get2net.dk>
wrote:

>Det virker som om at PHP er blevet mere populært inden for de sidste par år,
>men er det kun privat & hobby-udviklere der har set lyset?

skal du være fræk ?

>Jeg synes ikke
>man ser mange udviklingsfirmaer der bruger php - men der er måske bare mig
>der ikke kender dem?

du har vel en baggrund i reklamebranchen eller noget.

> [...]
>for udvikling eller er der sandsynlighed for at man kan satse på PHP?

er du dygtig vil der altid[tm] være arbejde at finde... uanset om du
så kaster dig over Cobol, Fortran eller asp/php

>Personligt har jeg arbejder med ASP i et par år og så bagefter begyndt at
>udvikle i PHP, da jeg personligt foretrække dette. Men dette er måske ikke
>så klogt hvis man vil leve af udvikling?

Vi lever da fint nok... om det skyldes at vi tager smudstillæg for at
skrive asp, eller fordi vi primært laver php skal være usagt.

>PS: Jeg ønsker ikke en religionskrig om hvilke teknologier der er bedst, men
>mere en diskussion om jobmuligheder og anvendelse af php i den kommercielle
>branche.

Exempelvis vi er dybt kommercielle, og søger da jævnligt folk.

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-05-01 12:00

jeg glemte lige dette link:
http://www.netcraft.com/survey/

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Thomas P

Dato : 16-05-01 12:48

Kommentar til Thomas Jensen...

Hej - jeg har lige besøgt din side og har lagt mærke til at du bruger "valid
html 4.0" mærkatet på sider der ikke validerer med HTML version 4.0
transitional. Det er korrekt at forsiden validerer, men fx aktuelt.php
validerer ikke, men alligevel er mærkatet klistret på siden

Her er et klip fra dengang jeg fik MIN forside til at validere...

"To show your readers that you have taken the care to create an
interoperable Web page, you may display this icon on any page that
validates."

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-05-01 12:51

On Wed, 16 May 2001 13:47:56 +0200, "Thomas P" <blomme@post.com>
wrote:

> [...]
>
>"To show your readers that you have taken the care to create an
>interoperable Web page, you may display this icon on any page that

jamen tak

fut: webmaster@....

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Bjørn Andersen

Dato : 16-05-01 12:17

Ved bare at søge lidt rundt på nettet finder jeg disse større sider der
bruger php.

http://netradio.opasia.dk/
http://www.shevita.dk/
http://www.tjenester.dk/
http://www.epunkt.dk/

Mon ikke det er brugt alligevel?

V.H.
Bjørn

Fra : Anders Johannsen

Dato : 16-05-01 12:30

> Personligt har jeg arbejder med ASP i et par år og så bagefter begyndt at
> udvikle i PHP, da jeg personligt foretrække dette. Men dette er måske ikke
> så klogt hvis man vil leve af udvikling?

Hvis man vil leve af udvikling, er det aldrig klogt _kun_ at kunne ASP/PHP.

> [...]
men
> mere en diskussion om jobmuligheder og anvendelse af php i den

I så fald vil jeg nøjes med objektivt at konkludere, at PHP _er_ bedre end
ASP.

/A

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 16-05-01 15:37

Anders Johannsen wrote:
> I så fald vil jeg nøjes med objektivt at konkludere, at PHP _er_ bedre end
> ASP.

Hmm...subjektiv objektivitet...

--
Jonas Kongslund, http://kongslund.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-05-01 15:40

On Wed, 16 May 2001 16:36:53 +0200, Jonas Kongslund <jonas@dev.null>
wrote:

>Hmm...subjektiv objektivitet...

hvis man er to i samme rum, og alle mener det samme kan man godt være
objektiv

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-05-01 19:02

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> wrote in message
> hvis man er to i samme rum, og alle mener det samme kan man godt være
> objektiv

Men hvis man er en tredje (evt. undertegnede) der mener noget andet kunne
det udvikle sig.....

Og til Morten:
Der er mange kommercielle sites der er udvikler i PHP af danske kan nævnes:
<http://www.borsen.dk>
<http://www.tv2.dk>
<http://www.metropol.dk/>
<http://www.sh-online.dk>
<http://www.bigbrother.dk> (Er ikke lige sikker men svjh bruger den PHP)

Alle disse er svjh iblandt danmarks mest besøgte websites ifølge fakdis

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-05-01 19:10

On Wed, 16 May 2001 20:01:52 +0200, "Jakob Andersen"
<jakob@andersen.as> wrote:

><http://www.bigbrother.dk> (Er ikke lige sikker men svjh bruger den PHP)

http://www.bigbrother.dk/ anvender Apache/1.3.14 (Unix)
ApacheJServ/1.1.2 som web-server.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-01 18:33

"Morten Winther" <mw@get2net.dk> writes:

> Jeg synes ikke
> man ser mange udviklingsfirmaer der bruger php - men der er måske bare mig
> der ikke kender dem?

Jeg har studiejob i et firma der lever at at sælge løsninger baseret på
PHP, så det findes da i hvert fald

--
Jacob
Given a conflict, Murphy's law supercedes Newton's.

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 16-05-01 21:43

In article <9dtm1t$7do$1@news.inet.tele.dk>, Morten Winther wrote:
> [...]
> for udvikling eller er der sandsynlighed for at man kan satse på PHP?

Selvom man forholdsvis let kan skifte sprog hvis man er verdensmester i eet
bestemt, så tror jeg det er meget værd at uddanne sig et niveau højere - så
er man bedre rustet til at kaste sig over et sprog der er oppe i tiden.

Det kan måske godt virke unødvendigt abstrakt at modtage undervisning hvor
eksemplerne fx øves i Java, hvis man arbejder med ASP eller noget andet til
daglig, men jeg ser det som en god øvelse man ikke bør snyde sig selv for
ved fx at modtage undervisning direkte i ASP.

mvh Thomas

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-05-01 22:21

On 16 May 2001 20:42:37 GMT, tlk@tigerdyr.wheel.dk (Thomas L.
Kjeldsen) wrote:

> [...]
>er man bedre rustet til at kaste sig over et sprog der er oppe i tiden.

enig... embeddede scriptsprog m. endda meget fancy
gui-udviklingsmiljøer inviterer ikke nødvendigvis til smukkere kode,
når man skal videre end "hello world" stadiet.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 17-05-01 11:29

> enig... embeddede scriptsprog m. endda meget fancy
> gui-udviklingsmiljøer inviterer ikke nødvendigvis til smukkere kode,
> når man skal videre end "hello world" stadiet.

Man kunne jo også overveje at tage skridtet og droppe embeddede
scriptsprog.
Det dejlige objektorienterede java kunne jo nævnes i denne sammenhæng :)

--
Michael Birkmose
Department of Control Engineering

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-05-01 12:15

On Thu, 17 May 2001 12:28:34 +0200, Michael Sig Birkmose
<msbi00@control.auc.dk> wrote:

>Man kunne jo også overveje at tage skridtet og droppe embeddede
>scriptsprog.
>
>Det dejlige objektorienterede java kunne jo nævnes i denne sammenhæng :)

der er nu en gang forskel på at leve i en lukket universitetsverden
hvor deadlines blot er noget man får skudt til næste semester, og så
den virkelige verden hvor ting skal være færdige førend man kan sende
en faktura

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 17-05-01 12:48

> [...]
> hvor deadlines blot er noget man får skudt til næste semester, og så
> den virkelige verden hvor ting skal være færdige førend man kan sende

Det er jo så heller ikke sandheden :)
Fair nok hvis jeg ikke har mine ting færdig til tiden har det måske kun
konsekvenser for mig og min projektgruppe, men det er ikke
ensbetydigende med at jeg frit vælger mine deadlines.

Men det er min fulde overbevisning at til store projekter, som rent
faktisk skal vedligeholdes i fremtiden, at mere strukturerede sprog -
som java - vil være et must. Fair nok implementationen er langsommere,
men forhåbentlig ender du med et mere struktureret og mere
vedligeholdigt system.

Men selvfølgelig hvis man ikke har kompetencerne til OO kan jeg jo godt
se at der er et problem ;)

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-05-01 12:59

On Thu, 17 May 2001 13:47:51 +0200, Michael Sig Birkmose
<msbi00@control.auc.dk> wrote:

> [...]
>konsekvenser for mig og min projektgruppe, men det er ikke
>ensbetydigende med at jeg frit vælger mine deadlines.

pjat m. dig

> [...]
>som java - vil være et must. Fair nok implementationen er langsommere,
>men forhåbentlig ender du med et mere struktureret og mere

jeg tror såmænd ikke vi er så pokkers uenige. Jeg er nok blot mere
pragmatiker end religiøs

>Men selvfølgelig hvis man ikke har kompetencerne til OO kan jeg jo godt
>se at der er et problem ;)

hallo: er du klar over hvor hård jeg en gang har været til at skrive
Beta? ... jeg kunne stave til OO førend du overhovedet havde
overskredet din første deadline

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 17-05-01 13:11

> jeg tror såmænd ikke vi er så pokkers uenige. Jeg er nok blot mere
> pragmatiker end religiøs

Tja jeg er ikke religiøs. Jeg tænker bare på hvad der vil skabe det
bedste produkt.
Er der ikke også tendenser til at firmaer bruge sådanne værktøjer til
store systemmer?

> hallo: er du klar over hvor hård jeg en gang har været til at skrive
> Beta? ... jeg kunne stave til OO førend du overhovedet havde
> overskredet din første deadline

heh der kan man bare se... tænk sig jeg troede da først OO kom frem
engang i 70'erne? Da havde du da modtaget din første pension? :)

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-05-01 13:48

On Thu, 17 May 2001 14:10:38 +0200, Michael Sig Birkmose
<msbi00@control.auc.dk> wrote:

>Tja jeg er ikke religiøs. Jeg tænker bare på hvad der vil skabe det
>bedste produkt.
>Er der ikke også tendenser til at firmaer bruge sådanne værktøjer til
>store systemmer?

du tænker på Amanda og den slags store systemer ?

men jow, sikkert.

knægt

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-05-01 16:34

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
> du tænker på Amanda og den slags store systemer ?

Jeg tror jeg vil lave Højriis' Lov.
Blot med Amanda istedet for Hitler
(http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/Godwin's-Law.html)

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 17-05-01 17:20

In article <3B03BFBE.A4F1E1CE@control.auc.dk>, Michael Sig Birkmose wrote:
> Er der ikke også tendenser til at firmaer bruge sådanne værktøjer til
> store systemmer?

Sundhed.dk må helt klart være skrevet meget smukt. De mangler blot at
få deres webserver til at svare på http://sundhed.dk - detalje...

/tlk

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 17-05-01 20:19

Michael Sig Birkmose wrote:
> heh der kan man bare se... tænk sig jeg troede da først OO kom frem
> engang i 70'erne?

Det var faktisk i 60'erne med Kristen Nygaards og Johan Dahls "Simula".
BETA var resultatet af et forskningsprojekt fra 70'erne.

--
Jonas Kongslund, http://kongslund.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-05-01 23:14

"Jonas Kongslund" <jonas@dev.null> wrote in message
> Det var faktisk i 60'erne med Kristen Nygaards og Johan Dahls "Simula".

Algol 68' ej at forglemme.

Fra : Larz

Dato : 17-05-01 23:53

> Man kunne jo også overveje at tage skridtet og droppe embeddede
> scriptsprog.

Uhada nej.

> Det dejlige objektorienterede java kunne jo nævnes i denne sammenhæng :)

Hehhe jaah, java er godt. Men jeg kom lige i tanker om noget Bjarne
Stroustup
har sagt.... Noget i stil med "Java is not platform independent, it IS a
platform!"

Lars
--Hvis du vil maile mig, så husk at der ikke er virkelighed i min mail!---
--Uofficiel SOHO 77 FAQ - http://coder.dk/sohofaq.php --

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 18-05-01 22:54

wrote:

> [...]
>man ser mange udviklingsfirmaer der bruger php - men der er måske bare mig

Udbredelsen af PHP er støt stigende, da det er et sprog, som er
rimelig let at gå til og forstå i forhold til ASP og Perl.

Det er også let at integrere databaser, da de fleste er understøttet
direkte, så dynamiske websites baseret på databaser er ret let at få
op at køre.

Dog har PHP den ulempe, at man kan bruge forskellige syntaks, så dem
der kommer fra C og Java-programmering bruger noget som ligner dette,
mens folk som mere er til shellscripts benytter en lignende syntaks.
Dette kan gøre det svært at benytte PHP, hvor flere skal bidrage og
som skal vedligeholdes mange år frem i tiden.

Så fordi man kan PHP er ikke ensbetydende med, at man kan forstå, hvad
andre har udviklet i PHP (men det gælder jo også for mange andre
sprog).

Desuden skal man også have et indgående kendskab til HTML og andre
webstandarder for at det hele kan gå op i en højere enhed.

Dog vil din viden om ASP nok give dig en mulighed for at blive ansat
til konvertering af ASP-løsninger til PHP-løsninger, så der vil blive
meget arbejde til dig.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D