Udvisningsdatabasen på ddd.dda.dk
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 31-10-04 14:27

Jeg har fundet en person i databasen over udviste fra Danmark
1875-1919 (under Immigrantmuseet) på http://ddd.dda.dk/ Det er en
sønderjyde med tysk statsborgerskab som i 1895 udvises fra Varde med
lovhenvisningen "FR mt" hvor sidste led nok er "med tilhold" (om ikke
at vende tilbage til kongeriget). FR ved jeg ikke hvad betyder men jeg
gætter på det hentyder til fremmedloven.

Hvis jeg nu er interesseret i om der foreligger en strafferetslig
grund bag udvisningen, hvor skal jeg så lede? Og er det sandsynligt
eller udviste man blot automatisk sønderjyder med tysk statsborgerskab
hvis man stødte på dem?

Lars Erik Bryld

Fra : Inger Buchard

Dato : 31-10-04 16:43

Min husbond, der forsker i Vardes historie, mener, at han sikkert er blevet
udvist på gr. af manglende midler til livets underhold. Du kan se i
Politiprotokollerne eller Domprotokollerne (Landsarkivet, Viborg) for at se
nærmere.

Inger Buchard

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 31-10-04 21:50

Scripsit Inger Buchard:

> [...]
> blevet udvist på gr. af manglende midler til livets underhold. Du
> kan se i Politiprotokollerne eller Domprotokollerne (Landsarkivet,

Mange tak for tippet - nu er Viborg desværre ikke dér jeg kommer
oftest, men jeg vil sætte det på listen over ting jeg skal gøre hvis
jeg nogensinde kommer dertil.

Lars Erik Bryld