De Syv Samuraier - Widescreen???
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 08-10-04 12:02

Hejsa

Er lidt interesseret, har de syv samuraier i en ikke for god version, så
overvejer om jeg skal købe Akira Kurosawa collection, men er de syv
samuraier der i Widescreen eller i alm. 4:3 format???

Mvh. Brian

Fra : Henrik Larsen

Dato : 08-10-04 12:35

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:Hsu9d.2517$QT1.899@news.get2net.dk...
> [...]
> overvejer om jeg skal købe Akira Kurosawa collection, men er de syv
> samuraier der i Widescreen eller i alm. 4:3 format???

Filmen er ikke indspillet i widescreen.

Vh Henrik

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 08-10-04 15:32

"Henrik Larsen" <info@cultmovies.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
> meddelelse news:Hsu9d.2517$QT1.899@news.get2net.dk...

> Filmen er ikke indspillet i widescreen.

Okay, så behøves jeg ikke græde så meget over de to versioner jeg har af
filmen. Takker.

Fra : Morbid Angel

Dato : 08-10-04 12:48

On Fri, 8 Oct 2004 13:02:12 +0200, "Brian, Rikke & Kristian"
<brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote:

> [...]
>overvejer om jeg skal købe Akira Kurosawa collection, men er de syv
>samuraier der i Widescreen eller i alm. 4:3 format???

Tror nok at 4:3 er det bedste vi kan forvente af denne film, da som
sagt at den ikke er indspillet i widescreen formatet men i 1,37:1, som
jeg har ladet mig fortælle på DAHF at 1,33:1 (4:3) er det nærmeste man
kommer.
IMDB link: http://www.imdb.com/title/tt0047478/technical

har selv undret mig meget ved ældre klassikere man kun kan få i
1,33:1, men det er vistnok det bedste vi kan få dem i, blandt andet er
jeg ude efter High Noon (Sheriffen).

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-10-04 12:58

Morbid Angel wrote:

> [...]
>
> har selv undret mig meget ved ældre klassikere man kun kan få i
> 1,33:1, men det er vistnok det bedste vi kan få dem i, blandt andet er

Der er da ikke noget teknisk i vejen for at lægge et 1,37:1-billede ind
i et 16:9-format. Der kommer bare lidt sorte kasser i bund og top.

/David

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 08-10-04 13:04

> Der er da ikke noget teknisk i vejen for at lægge et 1,37:1-billede
> ind i et 16:9-format. Der kommer bare lidt sorte kasser i bund og top.

Men hvorfor gøre det?

Mark

Fra : Holst

Dato : 08-10-04 13:12

Mark Thomas Gazel wrote:

> Men hvorfor gøre det?

For at få et mindre billede på skærmen?

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-10-04 15:23

Mark Thomas Gazel wrote:

> Men hvorfor gøre det?

For at få de sidste 3% af billedet med i siden :)

/David

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 08-10-04 15:35

> For at få de sidste 3% af billedet med i siden :)

Ok. Der er altså noget, der ikke kommer med. Det kan man vel egentlig regne
ud.

Mark

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-10-04 14:37

Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>har selv undret mig meget ved ældre klassikere man kun kan få i
>1,33:1, men det er vistnok det bedste vi kan få dem i, blandt andet er

Tja, den første widescreen film kom i 1953. Alle film før den (og nogle
få efter) er i Acadamy Standard (1:1,37).

Peter

Fra : ML-78

Dato : 08-10-04 15:16

Peter Rongsted skrev:

> Tja, den første widescreen film kom i 1953. Alle film før den (og
nogle
> få efter) er i Acadamy Standard (1:1,37).

Altså med undtagelse af dem, der ikke er. Stumfilm er f.eks. generelt
1,33:1 og der er også en del lydfilm i f.eks. 1,2:1, f.eks. Fritz Langs
"M".

ML-78

Fra : Peter Rongsted

Dato : 09-10-04 00:59

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

>nogle
>
>Altså med undtagelse af dem, der ikke er. Stumfilm er f.eks. generelt
>1,33:1 og der er også en del lydfilm i f.eks. 1,2:1, f.eks. Fritz Langs
>"M".

Ja, du har selvfølgelig ret. Før Academy Standard blev indført (i midten
af 30'erne SVJH), var der mange formater. TV blev i 4:3 formatet fordi
det passede godt med Academy Standard. Filmselskaberne gik så til
modangreb med widescreen for at få kunderne tilbage i biografen.

Peter

Fra : Morten DH

Dato : 08-10-04 23:00

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> har selv undret mig meget ved ældre klassikere man kun kan få i
> 1,33:1, men det er vistnok det bedste vi kan få dem i, blandt andet er

Film i bredformat blev indført af filmindustrien som modtræk til fjernsynets
indtog... Som der skrives andet sted her i tråden skete dette i midten af
50'erne - og film fra før denne periode er altså ikke filmet i bredformat...

Præcis som for få år siden beklagede os over de sorte bjælker i top og bund
når der var film i fjernsynet og vi i dag (heldigvis) er begyndt at beklage
os over film som ikke vises i letterbox, 16:9 og widescreen osv (kært barn -
mange navne, personligt foretrækker jeg OAR - Original Acpect Ratio) - vil
næste generation sandsynligvis beklage sig over de sorte striber i siderne
på deres widescreen tv når de ser ældre film som fx High Noon... og efter
nogle år så indse at det er altså den korrekte måde at vise den på.

Alternativet er så at klippe billedet i top og bund, lave en vertikal
pan/scan eller måske lave en form form computergenererede "sider" på filmen
så den passer til vores widescreen tv... Open matte kan man i hvert fald
ikke bruge denne gang

Altså 1.33:1 er den bedste måde at se dem på - High Noon er filmet på den
måde og eksisterer ikke i widescreen...

Vi har iøvrigt haft film i (kommercielle) formater fra næsten kvadratisk til
3:1... Ben-Hur mener jeg er en af de bredeste film tilgængelig på DVD med
sine 2.76:1

Fra : Ole Kofoed

Dato : 09-10-04 01:18

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse:

> [...]
> næste generation sandsynligvis beklage sig over de sorte striber i siderne
> på deres widescreen tv når de ser ældre film som fx High Noon...

Som denne idiot der anmelder "Diligencen" fra 1939:

"It's fullscreen instead of widescreen which does shave some points off the
picture's score, as we are robbed of the spectacular landscape of Monument
Valley. "

http://www.dvdcorner.net/html/stagec.html

Mvh.

Ole

Fra : Morten DH

Dato : 09-10-04 15:37

"Ole Kofoed" <news@dvd-basen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> the
> picture's score, as we are robbed of the spectacular landscape of Monument

Ha ha så ved man lidt om hvor meget forstand anmelderen har på film

Fra : Konrad

Dato : 08-10-04 13:15

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in message
> [...]
> overvejer om jeg skal købe Akira Kurosawa collection, men er de syv
> samuraier der i Widescreen eller i alm. 4:3 format???

Akira Kurosawa Collection? Er den med danske undertekster? Har ledt efter
Heaven and Hell og Rødskæg på DVD, men de findes kun i amerikanske udgaver,
ser det ud til...????

Fra : Holst

Dato : 08-10-04 14:09

Konrad wrote:

> Akira Kurosawa Collection? Er den med danske undertekster? Har ledt efter
> Heaven and Hell og Rødskæg på DVD, men de findes kun i amerikanske udgaver,
> ser det ud til...????

Se http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1979

På boxset to finder du i hvert fald Rødskæg.

Fra : Konrad

Dato : 08-10-04 14:14

"Holst" <newsoct04@shelter.dk> wrote in message

Konrad wrote:

> [...]
> ser det ud til...????

Se http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1979

På boxset to finder du i hvert fald Rødskæg.
------------------
Tusind tak skal du have! Den snupper jeg Fedt Rødskæg får så rosende
omtale - har lige skimmet anmeldelsen igennem - hvornår nævner han ikke, at
det er eneste film (svjv) der har et flashback inde i et flashback?

Fra : Thomas

Dato : 09-10-04 11:26

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> det er eneste film (svjv) der har et flashback inde i et flashback?

Fordi det er ligegyldigt??

Fra : Konrad

Dato : 10-10-04 13:28

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> wrote in message

> at
> >

> Fordi det er ligegyldigt??

Altså ligegyldigt på samme måde som når man i en anmeldelse skriver "denne
film har den længste biljagt i filmhistorien"?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 08-10-04 19:11

> [...]

>overvejer om jeg skal købe Akira Kurosawa collection, men er de syv
>samuraier der i Widescreen eller i alm. 4:3 format???

Hvis I ikke ved det, har TP De Syv Samuraier til 25 kroner. Det må
være årets bedste tilbud.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-10-04 19:20

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Hvis I ikke ved det, har TP De Syv Samuraier til 25 kroner. Det må
> være årets bedste tilbud.
>

> Mvh
> Niels Søndergaard

Ikke hvis man skal tro Dansk Hjemmebioforum:

(her skulle der være et link, men jeg kan pludselig ikke finde det - damn!)

Den skulle være meget mindre end det kvarte værd. Billedkvalitet som en
dårlig VHS og den slags.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-10-04 21:15

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> damn!)
>
> Den skulle være meget mindre end det kvarte værd. Billedkvalitet som en

Her er'en!

http://www.danskhjemmebioforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=10787

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 08-10-04 21:58

On Fri, 8 Oct 2004 22:14:43 +0200, "Jonas Gaarde"
<albuerumminusspam@hotmail.com> wrote:

> [...]

Jeg beklager så, at jeg nævnte den. Jeg havde ikke set den, da jeg
skrev mit indlæg, men nu har jeg lige kigget på den, og det er ganske
rigtigt en lidt skuffende oplevelse, bortset fra, at jeg alligevel
blev fanget et kvarters tid af de fantastiske billeder.

Men det er rigtigt, at der kun er lyd i højre kanal, og de danske
undertekster er næsten ulæselige, fordi de er overeksponerede eller
hvad det nu hedder. Dem kan man lige så godt slå fra og nøjes med de
engelske, der ikke ødelægger øjnene. I øvrigt er den danske
oversættelse jammerlig. I starten står der på engelsk, at filmen er
"developed" af det og det laboratorium, og det bliver til - rigtigt
gættet - "udviklet". Suk.

Men jeg vil nu nok lige se den en gang alligevel, indtil jeg falder
over en bedre kopi en dag. Det er en mageløs film.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-10-04 22:44

> [...]
>
> Men jeg vil nu nok lige se den en gang alligevel, indtil jeg falder
> over en bedre kopi en dag. Det er en mageløs film.

Jeg er enig. Det er en mageløs film, så mon ikke jeg trods alt køber den i
morgen? Hellere en elendig udgave af en god film end slet ingenting (sagde
jeg virkelig det?). Hvis man nu trykker mono-knappen ind (findes de
overhovedet længere?) - kommer lyden så ikke fra begge fronthøjttalere? Det
ville da hjælpe lidt...

Apropos "developed", er det ikke snart tid til endnu en tråd om elendige
oversættelser? Jeg kan da godt komme på et par stykker: "Submachinegun" -
"ubådsriffel" eller hvad med "Where do you keep your firearm?" - "Hvor
sidder din brandalarm?"

Fra : ML-78

Dato : 08-10-04 22:54

Jonas Gaarde skrev:

> [...]
den i
> morgen? Hellere en elendig udgave af en god film end slet ingenting

Hvorfor ikke bare købe en ordentlig udgave af den?

ML-78

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-10-04 22:58

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare købe en ordentlig udgave af den?

Jamen fås det da? Jeg troede det var et valg mellem pest og ingenting!

Fra : ML-78

Dato : 08-10-04 23:19

Jonas Gaarde skrev:

> Jamen fås det da? Jeg troede det var et valg mellem pest og ingenting!

Ja, der findes ganske udmærkede versioner. Criterions udgivelse er nok
stadig den bedste med engelske undertekster. Filmen er også med i et af
Sandrew Metronomes Kurosawa-sæt, som har fået ok anmeldelser.

Toho restaurerede den for et par år siden. Denne version skulle være den
bedste og er udgivet i Japan men desværre uden engelske undertekster.

ML-78

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 08-10-04 20:26

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Hvis I ikke ved det, har TP De Syv Samuraier til 25 kroner. Det må
> være årets bedste tilbud.

Kan så sige at DVDoo har en 4 disc boxset med Mifune til 99.- indeholdende
Samurai I+II+III samt de Syv samuraier. Har lige købt det, desværre ser
kvaliteten ikke ud til at være i top...men de syv samuraier er stadig en af
verdens bedste film, selv om den ikke er nyrestaureret.

mvh. Brian

PS: Findes der en rigtig flot version af d7s, for de tre versioner jeg har
set, har alle været rimelig dårlige.