Fraklip (dårlig billedkvalitet)
Fra : Claus

Dato : 06-10-04 23:29

Når man sidder og ser fraklip og slettede scener på DVD-film, så er
kvaliteten på lyd og billede ofte en del dårligere end de er i selve
filmen.

Jeg kan godt gætte mig til at man optager film, og bagefter lægger man
lydeffekter på, og "renser lyden", men hva dælen gør de egentlig ved
billedet. Putter man det igennem et computer program, eller sidder der
små nisser og tegner hvert enkelt billede fra filmen om så det blir
pænere, eller hva gør man ?!?

Claus

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-10-04 23:37

Claus wrote:

> [...]
> billedet. Putter man det igennem et computer program, eller sidder der
> små nisser og tegner hvert enkelt billede fra filmen om så det blir

Nisser.

/David

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-10-04 00:01

> [...]
> billedet. Putter man det igennem et computer program, eller sidder der
> små nisser og tegner hvert enkelt billede fra filmen om så det blir

Jeg gætter på, det er videooptagelse man laver samtidig med man filmer? De
sidder et videokamera i kameraet. Den bruger man til at tjekke en optagelse,
da film jo skal fremkaldes. Fraklippene fremkalder man ikke.

Mark

Fra : Martin K. R.

Dato : 07-10-04 00:29

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> sidder et videokamera i kameraet. Den bruger man til at tjekke en
> optagelse, da film jo skal fremkaldes. Fraklippene fremkalder man ikke.

Men sjovt nok er det samme tilfældet med fraklippene i Futurama (tegnefilm,
for dem der ikke kender den...).
Der kan selvfølgelig være tale om to forskellige fænomener/begrundelser...

Martin

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-10-04 04:31

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

>Men sjovt nok er det samme tilfældet med fraklippene i Futurama (tegnefilm,
>for dem der ikke kender den...).
>Der kan selvfølgelig være tale om to forskellige fænomener/begrundelser...

Det kan også være de komprimerer dem meget mere på DVD skiven end
selve filmen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-10-04 10:45

Martin K. R. wrote:

> Men sjovt nok er det samme tilfældet med fraklippene i Futurama
> (tegnefilm, for dem der ikke kender den...).
> Der kan selvfølgelig være tale om to forskellige
> fænomener/begrundelser...

Det er da helt klart for at Futuramas fraklip skal ligne alle andres, det
vil sige, være i dårlig kvalitet osv.

Der kommer sikkert også en DVD-fejl udgave af Gremlins II. I filmen ser det
ud til at filmen brænder/knækker, da Gremlingerne går amok. I videoudgaven
fik de det til at ligne en video der går i kage. Og i DVD-udgaven laver du
nok et eller andet, der ligner en DVD, der går i stå mellem to lag.

Mark

Fra : Martin K. R.

Dato : 07-10-04 11:27

> Det er da helt klart for at Futuramas fraklip skal ligne alle andres, det
> vil sige, være i dårlig kvalitet osv.

Nej, der er tydeligvis tale om 'pre-production' materiale. Det er ikke
'bloopers' eller lignende fraklip, men ting som blev udeladt af tidshensyn.
Nogle er blot på få sekunder, andre noget længere. Nogle er uden lydspor,
andre med lyd, men ikke med de rigtige 'skuespillerstemmer'. Der er ikke
tale om fraklip som nødvendigvis er sjove og/eller har en pointe.
Det er absolut ikke mit indtryk, at det er lavet som bevidste fraklip.

Martin

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 07-10-04 12:19

> [...]
> sjove og/eller har en pointe.
> Det er absolut ikke mit indtryk, at det er lavet som bevidste fraklip.

Ok. Så må der jo foregå en del "movie magic" i post production, siden
fraklippene ligner lort.

Mark

Fra : Mikl

Dato : 07-10-04 07:01

"Claus" <koshSLET_DETTE@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> billedet. Putter man det igennem et computer program, eller sidder der
> små nisser og tegner hvert enkelt billede fra filmen om så det blir

Fraklippene har for det første ofte lidt under at de er fraklip, så hvis det
er en gammel film er de nok ikke blevet behandlet så godt som den rigtige
film. Derudover vil jeg skyde på at de ofte ikke bliver fremkaldt, men
projiceret og affotograferet da det er billigere.

/Mikkel

Fra : Morten DH

Dato : 07-10-04 10:49

"Claus" <koshSLET_DETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billedet. Putter man det igennem et computer program, eller sidder der
> små nisser og tegner hvert enkelt billede fra filmen om så det blir

Jeg vil gætte på man ikke har ofret tid på at justere billedet ordentligt
til videooverførselen, colortiming, kontrastniveau osv... På ældre film kan
det skyldes disse klip ikke har været opbevaret ordentligt, er lånt af
private samlere etc.

Endelig vil jeg tro at man ikke ligefrem gør noget for de skal se godt ud -
det får jo kvaliteten af selve filmen til at se meget bedre ud til
sammenligning... Glemmer aldrig da jeg så Star Wars boxen på laserdisc og så
de originale trailers - så dårligt tror jeg ganske enkelt ikke på de havde
behøvet at se ud