Film med genmanipulation og nedarvning som~
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 04-10-04 09:54

Har været ude at undervise en 8. klasse i biologi. Vi har netop snakket om
arv og miljø samt lidt om genmanipulation. Jeg skal så have dem for sidste
gang her i ugen, og synes jeg vil slutte af lidt hyggeligt. Så tænkte vi
kunne lave en lille quiz hvor de skulle nævne film der omhandler eller berør
enten decideret genmanipulation, kloning eller nedarvning af gener.

Kan selv lige komme i tanke om:

- De blodrøde floder
- den sjette dag (arnold s)
- Resident evil (er monstret ikke genmanipuleret?)

kom meget gerne med forslag og kort forklaring i hvordan det bliver brugt i
filmen.

Mvh. Brian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-10-04 10:00

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in
message news:5c88d.1867$tR7.611@news.get2net.dk

> film der omhandler eller berør
> enten decideret genmanipulation, kloning eller nedarvning af gener.

x-men

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 04-10-04 12:28

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> skrev i en meddelelse
> "Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in
> message news:5c88d.1867$tR7.611@news.get2net.dk

> x-men

Off Course

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-10-04 10:17

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> film der omhandler eller berør
> enten decideret genmanipulation, kloning eller nedarvning af gener.
>
> Kan selv lige komme i tanke om:
>
> - den sjette dag (arnold s)

Ditto i Twins.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Morten DH

Dato : 04-10-04 10:24

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:5c88d.1867$tR7.611@news.get2net.dk...
> kom meget gerne med forslag og kort forklaring i hvordan det bliver brugt
> i filmen.

Mimic - så vidt jeg husker er de der væsner et resultat af
genmanipulation...

Hvad med Spiderman? I tegneserien bliver han bidt af en radioaktiv edderkop;
men er de ikke genmanipulerede i filmudgaven så vidt jeg husker?

Gattaca - her spiller gener også en stor rolle for en persons muligheder i
livet...

Fra : Søren Andersen

Dato : 04-10-04 10:24

> [...]
>
> - De blodrøde floder
> - den sjette dag (arnold s)
> - Resident evil (er monstret ikke genmanipuleret?)

Hulk

Fra : Søren Andersen

Dato : 04-10-04 10:25

> [...]
>
> - De blodrøde floder
> - den sjette dag (arnold s)
> - Resident evil (er monstret ikke genmanipuleret?)

Spiderman

Fra : Søren Andersen

Dato : 04-10-04 10:25

> [...]
>
> - De blodrøde floder
> - den sjette dag (arnold s)
> - Resident evil (er monstret ikke genmanipuleret?)

Star Wars

Fra : Mads

Dato : 04-10-04 10:41

On Mon, 4 Oct 2004 10:53:32 +0200, "Brian, Rikke & Kristian"
> [...]

>- Resident evil (er monstret ikke genmanipuleret?)
>

>kom meget gerne med forslag og kort forklaring i hvordan det bliver brugt i

Sci-fi filmen Dune ( Klit )

Her har Bene Gesserit heksene i årtusinder lavet "primitiv"
genmanipulation i deres forsøg på at fremavle deres "frelser"
Maud Dib. ( beklager hvis navnene er stavet forkert )

I samme historie er piloterne fra "Rum lauget" vel også nærmest
gen-manipulerede, men dog på grund af deres overdrevne
indtagelse af et naturligt forekommende stof (spice).
Om de væsner (sandorme) som fremstiller spice er naturlige
væsner eller genmanipulerede er jeg ikke klar over.

mvh Mads

Fra : Thomas S

Dato : 06-10-04 21:34

"Mads" <Mads@nospam.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Sci-fi filmen Dune ( Klit )
>
> Her har Bene Gesserit heksene i årtusinder lavet "primitiv"
> genmanipulation i deres forsøg på at fremavle deres "frelser"
> Maud Dib. ( beklager hvis navnene er stavet forkert )

Ikke for at korrekse, men nu du selv bringer stavningen op, så er Bene
Gesserit korrekt stavet, men messias-figuren hedder Muad'Dib. I bogen er det
sådan, (svjh) at Bene G.-heksene er i stand til at "styre", hvornår og med
hvilke genkombinationer, de lader sig befrugte, og på den måde har de over
en enorm årrække forædlet generne i aristokratiet for at nå et højere mål
(Kwisatz Haderach: Shortening of the Way). Hvor stor en rolle det spiller i
filmen, ved jeg ikke. Jeg har kun set tv-filmen (ringe) og desværre ikke
Lynch-udgaven.

Og for lige at tilføje lidt yderligere fakta kan jeg citere mini-leksikonet
"Terminology of the Imperium", som man finder bagerst i den første Dune-bog:

BENE GESSERIT: the ancient school of mental and physical training
established primarily for female students after the Butlerian Jihad
destroyed the so-called 'thinking machines' and robots.

MUAD'DIB: the adapted kangaroo mouse of Arrakis, a creature associated in
the Fremen earth-spirit mythology with a design visible on the planet's
second moon. This creature is admired by Fremen for its ability to survive
in open desert.

> I samme historie er piloterne fra "Rum lauget" vel også nærmest

Piloterne er ikke helt ulig heksene:

GUILD: the Spacing Guild, one leg of the political tripod maintaining the
Great Convention. The Guild was the second mental-physical training school
(see Bene Gesserit) after the Butlerian Jihad. The Guild monopoly on space
travel and transport and upon international banking is taking as the
beginning point of the Imperial Calender.

> gen-manipulerede, men dog på grund af deres overdrevne
> indtagelse af et naturligt forekommende stof (spice).

MELANGE: the 'spice of spices,' the crop for which Arrakis is the unique
source. The spice, chiefly noted for its geriatric qualities, is mildly
addictive when taken in small quantities, severely addictive when imbibed in
quantities above two grams daily per seventy kilos of body weight. (see
Ibad, Water of life and Pre-spice Mass.) Muad'Dib claimed the spice as the
key to his prophetic powers. Guild navigators make similar claims. Its price
on the Imperial market has ranged as high as 620,000 solaris the decagram.

> Om de væsner (sandorme) som fremstiller spice er naturlige
> væsner eller genmanipulerede er jeg ikke klar over.

De er vist i høj grad gamle beboere i ørkenen - og man må vel deraf slutte,
at de er naturlige.

SHAI-HULUD: Sandworm of Arrakis, the 'Old Man of the Desert.' 'Old Father
Eternity' and 'Grandfather of the Desert.' Significantly, this name, when
referred to in a certain tone or in capital letters, designates the earth
deity of Fremen hearth superstitions. Sandworms grow to enormous size
(specimens longer than 400 metres have been seen in the deep desert) and
live to great age unless slain by one of their fellows or drowned in water,
which is poisonous to them. Most of the sand on Arrakis is credited til
sandworm action (see Little Maker).

Nå! Det var vist et sidespring....

Thomas S

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-10-04 23:16

Thomas S wrote:

> [...]
> hvilke genkombinationer, de lader sig befrugte, og på den måde har de over

Det er længe siden jeg har læst bogen, men de kan styre
hvilket køn de vil have deres barn skal være (Jessica får
f.eks. megen skældud fordi hun valgte at få en søn i stedet
for en datter). Om de kan selektere yderligere husker jeg ikke.

Men det står i hvert fald stadig klart for mig at
tøse-ninjaerne har praktiseret et komplekst avlsprogram i
dusinvis (hvis da ikke hundredevis) af generationer, hvor de
har bestemt hvem der skal avle børn med hvem, med det formål
at producere en (naturligvis kvindelig) super-heks.

> en enorm årrække forædlet generne i aristokratiet for at nå et højere mål

Jeg er ikke sikker på at de har holdt sig til aristokratiet.
De har sikkert bragt masser af nyt blod ind, for at undgå
indavl, selv om det (sikkert osse ude i den fjerne fremtid)
er nemmere at holde styr på aristokraters bollen-udenom end
det er mht. den borgerlige del af befolkningen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : John Hinge

Dato : 10-10-04 09:16

On 10 okt 2004 Peter Knutsen was heard to say:

(om Dune/Klit)
> [...]
> har bestemt hvem der skal avle børn med hvem, med det formål
> at producere en (naturligvis kvindelig) super-heks.

Faktisk så er målet at skabe en mandlig Bene Gesserit, men fordi
Jessica får en søn istedet for en datter så går der rod i det
og Paul ankommer en generation for tidligt, og er ikke under
Bene Gesseritternes kontrol.. ups.. :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-04 11:19

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> - De blodrøde floder
> - den sjette dag (arnold s)
> - Resident evil (er monstret ikke genmanipuleret?)

Er der nogle spoilers i dette?

/David

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 04-10-04 12:30

> Er der nogle spoilers i dette?
>
> /David

Nej det vil jeg ikke mene. I alle filmene finder man ret hurtigt i filmen ud
af de ting jeg nævner om den. I den sjette dag er hele omdrejningspunktet
kloning. I resident evil, ser man hurtigt det monster i skyggerne, at det så
er genmanipuleret mener jeg overhovedet ikke har betydning for historien.

Den der måske kunne være mini spoiler i, er de blodrøde floder, men der
mener jeg også man hurtigt kommer in´d p´å det. Kan andre der har set den
ikke lige af- eller bekræfte.

Mvh. Brian

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 04-10-04 11:57

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> [...]
>
> - De blodrøde floder
> - den sjette dag (arnold s)
> - Resident evil (er monstret ikke genmanipuleret?)

Drengene fra Brazilien.

--
Mvh Magnus Dreyer
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man kan høre rumskibene

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 04-10-04 12:31

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Drengene fra Brazilien.

Okay kender den slet ikke, forklar venligst hvordan det bliver brugt der,

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-10-04 13:36

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Okay kender den slet ikke, forklar venligst hvordan det bliver brugt der,

Spoiler
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Hitler er blevet klonet, og en nazistisk organisation forsøger at give
klonerne en opvækst, der svarer til Hitlers.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-10-04 13:43

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Okay kender den slet ikke, forklar venligst hvordan det bliver brugt
> der,

Det er en all time classic om emnet. Fatter ikke, at den ikke bliver nævnt
som én af de første.

Spoilere følger ...

Dr. Mengele er (efter 2. verdenskrig) flygtet til Sydamerika med en lok af
Hitlers hår. Dette bruger han til at skabe 30 (tror jeg nok) Hitler-kloner.

Men det er jo ikke nok, for drengebørnene skal have samme type forældre og
opvækst som føreren for at ende som føreren.

Historien starter med, at fædrene til disse drengebørn alle skal dø på ca.
det samme tidspunkt i drengenes opvækst, for det skete for føreren. Med
andre ord skal de komme ud for en "ulykke". Det sætter en gammel
nazi-forfælger på sporet af Mengele.

Hovedrollerne spilles af Gregory Peck og Laurence Olivier.

Mark

Fra : Kasper Larsen

Dato : 04-10-04 15:37

> [...]
berør
> enten decideret genmanipulation, kloning eller nedarvning af gener.

Lt. Ripley i Alien (4. tror jeg nok )

Ninja turtles

Kasper

Fra : Connor

Dato : 04-10-04 16:53

Species

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 04-10-04 17:07

> [...]
berør
> enten decideret genmanipulation, kloning eller nedarvning af gener.

Hollow Man

Fra : Dag Stinus

Dato : 04-10-04 21:12

> [...]
berør
> enten decideret genmanipulation, kloning eller nedarvning af gener.
[cut]

City of Lost Children (http://www.imdb.com/title/tt0112682/).

Heri har den gale videnskabsmand (!) et antal klonede sønner som dels skal
hjælpe ham med de "videnskabelige" forsøg og muntre ham op i dagligdagen.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-10-04 21:27

Dag Stinus wrote:

> City of Lost Children (http://www.imdb.com/title/tt0112682/).

Herlig film - Er den nogensinde udgivet i en anstændig DVD udgivelse? Jeg
kender kun til P&S versioner.

Fra : Dag Stinus

Dato : 04-10-04 21:58

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> Herlig film - Er den nogensinde udgivet i en anstændig DVD udgivelse? Jeg
> kender kun til P&S versioner.

Har købt en R2 DVD hos DVDOO til 99 kr. Den er uden danske tekster og med
engelsk synkronisering (jeg havde ikke fransk i skolen). Billedet er det de
kalder 4:3 LB, hvilket fylder en 16:9 skærm ud til hjørnerne.
Billedkvaliteten er absolut ikke Superbit men det er set meget værre.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 22:21

Dag Stinus wrote:
> [...]
> kalder 4:3 LB, hvilket fylder en 16:9 skærm ud til hjørnerne.
> Billedkvaliteten er absolut ikke Superbit men det er set meget værre.

Den købte jeg også før jeg lærte at se mig for

DVD Pacific har en tilsyneladende ordentlig udgave, som jeg lurer på at
købe...
<http://www.dvdpacific.com/Item.asp?ID=1998>

Venlig hilsen
Thomas Gulmark

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-10-04 11:34

Brian, Rikke & Kristian wrote:

Fluen (I, II og III) eller hvor mange der nu er lavet.

/jim

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-10-04 23:17

Jim Andersen wrote:
> Brian, Rikke & Kristian wrote:
>
> Fluen (I, II og III) eller hvor mange der nu er lavet.

Den første film indeholder da ikke decideret manipulation af
gener, og heller ikke nogen nedarvning. III'eren har jeg
ikke set. (Er den god?)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-10-04 11:09

Peter Knutsen wrote:

> Den første film indeholder da ikke decideret manipulation af
> gener

Ikke bevidst... eller af et menneske... men en mand der får blandet gener
med en flue, det vi ljeg da kalde genmanipulation.

>, og heller ikke nogen nedarvning. III'eren har jeg
> ikke set. (Er den god?)

Ja, den er udmærket. 4.3(10) på imdb er aaalt for lidt. II'eren er den
bedste, synes jeg. Jeg synes rigtig godt om Goldblum.

hmm. ser ud til der er en lille ny på vej.
http://www.imdb.com/title/tt0379788/

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-10-04 12:07

On Mon, 11 Oct 2004 12:09:22 +0200, "Jim Andersen"
<jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote:

> [...]

>Ja, den er udmærket. 4.3(10) på imdb er aaalt for lidt. II'eren er den
>bedste, synes jeg. Jeg synes rigtig godt om Goldblum.

Jeg kan ikke finde nogen Fly III på ImDb. Og desuden er det ikke
Goldblum, men Eric Stoltz, der er med i Fly II, og det er denne
fremragende splatterfilm, der ganske uberettiget kun har fået 4,3
stjerner af de dumme brugere. Du roder rundt i numrene, gør du.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Konrad

Dato : 11-10-04 15:52

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> [...]
> fremragende splatterfilm, der ganske uberettiget kun har fået 4,3
> stjerner af de dumme brugere. Du roder rundt i numrene, gør du.

Den er nemlig fremragende.

SPOILER

Scenen hvor hovedpersonens *kraftigt* muterede hund slæber sig slubrende
henover det grotteagtige burs fugtige gulv for at hugge mad i sig og hyle
klagende op imod tomheden er simpelthen guld værd - ved ikke om jeg havde
røget, men da jeg så den i bografen for 13-14 år siden brændte den sig bare
fast på nethinden

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-10-04 19:16

On Mon, 11 Oct 2004 16:52:26 +0200, "Konrad"
<david_konrad@hotmail.com> wrote:

Spoiler Fluen II:

> [...]
>røget, men da jeg så den i bografen for 13-14 år siden brændte den sig bare

Den er aldeles modbydelig, hvis man holder af dyr - og netop derfor
fremragende følelsesmanipulation. Meget, meget ubehageligt.

Til gengæld kommer forløsningen til sidst, da skurken får nøjagtig
samme bekomst.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-10-04 10:17

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg kan ikke finde nogen Fly III på ImDb.

Det er fordi den ikke hedder Fly III.

> Og desuden er det ikke
> Goldblum, men Eric Stoltz, der er med i Fly II

Næ nej.

> , og det er denne
> fremragende splatterfilm, der ganske uberettiget kun har fået 4,3
> stjerner af de dumme brugere.

I det mindste kan du kende en god film når du ser den

> Du roder rundt i numrene, gør du.

Næe... det er fordi den goe gamle (i S/H mener jeg... eller var det mit tv
der var S/H dengang ?) selvfølgelig er nummer ét.

Ergo må Goldblum-Cronenberg filmen være nummer 2, og Eric Stoltz/hundefilmen
være nummer 3.

Og den næste bliver så nummer 4. Ligegyldigt hvad den færdige titel
bliver...

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-10-04 10:48

On Tue, 12 Oct 2004 11:16:39 +0200, "Jim Andersen"
> [...]

>være nummer 3.
>
>Og den næste bliver så nummer 4. Ligegyldigt hvad den færdige titel

Det er fint nok, at du har dine egne private systemer, men skal vi
ikke holde os til de officielle her i gruppen?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-10-04 11:00

Niels Søndergaard wrote:

> Det er fint nok, at du har dine egne private systemer, men skal vi
> ikke holde os til de officielle her i gruppen?

Jeg må have misset det afsnit i FAQ'en. Har du et link ?

/jim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 13-10-04 12:10

On Wed, 13 Oct 2004 12:00:15 +0200, "Jim Andersen"

http://www.LogikForPerlehoens.com

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 10-10-04 12:29

> [...]
>
> - De blodrøde floder
> - den sjette dag (arnold s)
> - Resident evil (er monstret ikke genmanipuleret?)
Biologisk manipuleret ikke gen mæssigt, de er udsat for et stof, men
deres gen røres der ikke ved direkte. Den lille springloppe med halen
som bliver kørt over til sidst (underflugten) er kunstigt fremstillet,
så jo den må vel siges at være .

I den katagori har vi også 28 dage efter (eller senere ?).
Hulken .