Skærme
Fijala 3554
Anbefaling af 21-22"
Fra : Claus Bækgaard

Dato : 16-05-01 09:47

Jeg skal have en ny skærm og jeg regner med at køre 1600*1200, men der jo
nogle stykker at vælge imellem.

- Philips Brilliance 201B10 XSD USB 21" / ?x? / 0,21dp / 3 Years 5.862
kr.
- Samsung SyncMaster 1200NF 22" / 1600x1200 / 0,21dp / 3 Years 8.453 kr.
- LG StudioWorks 221U 21" / 1600x1200 / 0,26dp / 3 Years 8.375 kr.
- Sony MultiScan 520GS 21" / 1600x1200 / 0,25dp / 3 Years 7.921 kr.
- Nokia Multigraph 445Pro 21" / 1800x1440 / 0,24dp / 3 Years 8.997 kr.

Philips'en er jo billig, men er kvaliteten i orden?

Samsung'en gi'r en tomme oven i hatten, men kvaliteten?

Jeg arbejder ofte med mange programmer ad gangen og lidt tegning
(Visio/Acad).

vh
Claus

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-05-01 10:13

"Claus Bækgaard" wrote:

> [...]
>
> Philips'en er jo billig, men er kvaliteten i orden?
>
> Samsung'en gi'r en tomme oven i hatten, men kvaliteten?

Det er ikke sikkert at selve billedfladen er ret meget større selvom det er en
22', fx. er en 22' Mitshubishi er på 20' reelt og en 21' sony er på 19,8'
reelt.

> Jeg arbejder ofte med mange programmer ad gangen og lidt tegning
> (Visio/Acad).

Min erfaring er at man får hvad man betaler for og at man ikke fortryder at
smide nogle ekstra kroner på bordet når det gælder en skærm. Personligt har jeg
en Sony 520F(0,22dp) og jeg har ikke frotrudt mit valg et sekund.

Mvh

Bruno

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 17-05-01 14:39

Hej Claus

> [...]
har jeg
> en Sony 520F(0,22dp) og jeg har ikke frotrudt mit valg et sekund.

Skærmen på en PC er den del man anvender mest tid på.
Derfor er det vigtigt at du køber så dyr en skærm som overhovedet mulig.
PC skærmen er den del der sidst bliver forældet.
Du vil aldrig fortryde at købe en superskærm.
Jeg har personligt købt en af de dyreste skærme på markedet (Eizo)
- og den er simpelthen bare en fornøjelse at arbejde med.

Mikkel

Fra : Claus Bækgaard

Dato : 17-05-01 20:42

Hej Mikkel

> Jeg har personligt købt en af de dyreste skærme på markedet (Eizo)
> - og den er simpelthen bare en fornøjelse at arbejde med.

D.v.s. at du vil anbefale mig at købe en Eizo FlexScan F930, som sælges til
9.088,- kr. ?

Eller tænker du på andre modeller (forhåbentligt ikke dyrere).

vh
Claus

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 18-05-01 00:43

Hej Claus

> D.v.s. at du vil anbefale mig at købe en Eizo FlexScan F930, som sælges
til
> 9.088,- kr. ?

Det behøver ikke nødvendigvis være en Eizo. Der findes et par andre gode
alternativer.
Sony er absolut også anbefalelsesværdig.
Du må først gøre dig klart om du vil have en trinitron eller skyggemaske.
Derefter bliver det sværere, for det er stort set umuligt at få de
forskellige modeller at se live.
Butikkerne vil ikke tage en dyr skærm hjem, uden at man også køber den.
Du må læse nogle anmeldelser, eller chekke her igen angående erfaringer, når
du er ved at have foretaget et valg
Du kan starte her:

http://www.cadonline.com/reviews/hardware/0500monitors/index.htm

> Eller tænker du på andre modeller (forhåbentligt ikke dyrere).
Jeg har købt en Eizo F980, sid ned når du chekker prisen

Mikkel

Fra : Claus Bækgaard

Dato : 18-05-01 21:35

Hej Mikkel

> Du må først gøre dig klart om du vil have en trinitron eller skyggemaske.
> Derefter bliver det sværere, for det er stort set umuligt at få de
> forskellige modeller at se live.

Jeg tror faktisk, at jeg mest er til en skyggemaske - ikke fordi jeg bliver
generet af de 2 svage streger, men mere fordi jeg nogle gange synes det
virker som om skærmen nærmest "buer indad".

> http://www.cadonline.com/reviews/hardware/0500monitors/index.htm

Efter at have læst ovenstående test har jeg besluttet mig til at prøve en
Samsung SyncMaster 1100P+, der ser ud til at give meget for en billig penge.

Hvis den så ikke har så langt en levetid kan jeg jo prøve noget andet næste
gang

Der er trods alt 3 års garanti og skulle den dø dagen efter garantiudløb, så
er det sikkert tid til at anskaffe en 25".

> Jeg har købt en Eizo F980, sid ned når du chekker prisen

Tak ska' du ha' - det var godt nok en dyr fætter.

vh
Claus

Fra : Dr. Ralph

Dato : 18-05-01 04:39

> [...]
>Samsung'en gi'r en tomme oven i hatten, men kvaliteten?
>Jeg arbejder ofte med mange programmer ad gangen og lidt tegning

Det afhænger af din lyst til at spendere kroner.
Specielt indenfor skærme gælder det, at pris er direkte proportional
med kvaliteten på skærmen.

Men vurder dine behov, og din opsparing :)

Jeg kender mest til de dyrere CRT skærme, og kan i flæng nævne nogle
mærker og produkter, jeg ville overveje:

Tron skærme:

Sony F520 (ca. 13-15000 kr) sony g520 (ca 10-12000 kr), Sony FW900
(ca. 15-17000 kr)
Mitsubishi 2040, 2060(ca. 11-13000 kr), NEC F1375 (ca. 13-14000kr)

Eizo og Viewsonic laver også en topmodel hver med tron rør- men ingen
af dem overgår (IMHO) ovenstående mærkers topmodeller i kvalitet - men
de er afgjort værd at tage med i dine overvejelser, da Viewsonic
topmodel er prisbillig, og Eizo - ja, det er bare Eizo - KVALITET.

Shadow mask:

Eizo har lavet en topmodel, der koster sådan ca. 17-22000 - jeg ved,
at Jens er den lykkelige ejer af en, og aldrig har set tilbage siden -
men jeg ville personligt i dag aldrig give så mange penge for en skærm
uden helt fladt billedrør, hvilket den Eizo ikke har (F980 hedder den)
Men test giver den topkarakter - og Jens kan jo fortælle selv, at den
står aldeles fremragende - men jeg vil mene, at du vil få en ligeså
fremragende skæm ved at give 13000 kr (hos Multimedia world) for en
Sony F520. Kan du få fat i en NEC/Mitsubihi topmodel (hhv. 2060 og
F1357) vil du heller ikke være dårligt stillet.

Ellers laver Hitachi også solide shadow mask modeller.
Men Hitachi har ikke udviklet på deres 21' serie i MEGET lang tid (2
år) - og udviklingen indenfor CRT går alligevel stadig så hurtig, at
det er FOR lang tid, til stadig at kunne holde sig på toppen.

Men kan du få en Hitachi til en god pris, og kan du leve med et ikke
fladt billedrør. så overvej Hitachi. De laver 2-3 21' modeller - den
billigste ligger vist på omkring 7000 kr.

Er din økonomi ikke til over 10 kilo - så overvej Viewsonics topmodel,
der vist ikke koster mere end ca. 9500 kr.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 18-05-01 04:48

> [...]
>år) - og udviklingen indenfor CRT går alligevel stadig så hurtig, at
>det er FOR lang tid, til stadig at kunne holde sig på toppen.

Jeg må korrekse mig selv - Hitachi har lige lavet en 823 model - med
flat face billedrør - det var sgu' på høje tid.
Men check dem ud hér:

http://www.hitachi-eu-bsd.com/html/_______21__cm823fet.html