Er ideen i "Olsen Banden Ser Rødt" origina~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-10-04 10:02

En eller anden film må jo have været den første. Er det
denne film, fra 1976, eller har Balling & Co hugget ideen
fra en tidligere film?

(Den vises i øvrigt i aften, på DR1)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : vadmand

Dato : 02-10-04 10:24

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> En eller anden film må jo have været den første. Er det
> denne film, fra 1976, eller har Balling & Co hugget ideen
> fra en tidligere film?

Selve ideen med at skjule en forbrydelse under støjende musik stammer mig
bekendt fra Hitchcock, vist nok "Manden der vidste for meget" der findes i
to udgaver.

Denne film blev i øvrigt engang i Berlingeren fejlstavet som "Manden der
viste for meget" - hvilket var skrap kost i den avis dengang (først i
tresserne).

Men Olsenbandens koreografi til partitur er mig bekendt helt original.

Per V.

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 02-10-04 12:54

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Denne film blev i øvrigt engang i Berlingeren fejlstavet som "Manden der
> viste for meget" - hvilket var skrap kost i den avis dengang (først i
> tresserne).

Hehe... minder mig om to ting: Euroman havde lige efter Golfkrigen en
artikel om solbriller hvor overskriften var "Dessert Shield". Ingen
reagerede. Den anden: Et Lucky Luke-album blev trykt og udgivet(!) med
titlen "Floden over Mississippi". Igen var der ingen der reagerede.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : vadmand

Dato : 02-10-04 15:54

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> reagerede. Den anden: Et Lucky Luke-album blev trykt og udgivet(!) med
> titlen "Floden over Mississippi". Igen var der ingen der reagerede.

Min yndlings af slagsen er fra bagsideteksten på et af "Danmark
Nesat"-albummene, hvor der stod noget om "de jyske brunkålslejer" - man ser
det for sig!

Per V.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-10-04 13:16

Peter Knutsen wrote:

> En eller anden film må jo have været den første. Er det
> denne film, fra 1976, eller har Balling & Co hugget ideen
> fra en tidligere film?

Du tænker på kuppet med musikunderlægning?

Jeg kan ikke komme i tanke om et tilsvarende kup. Men Fantasia og Fantasia
2000 bruger musik til at akkompagnere billederne eller omvendt - alt efter
hvordan man ser på det. Specielt "Rapsody in Blue" fra Fantasia er pænt
genialt skruet sammen efter min mening.

Ellers er der jo Ultra-voldsscenen i A Clockwork Orange, hvor slåskampen i
teatret passer til musikken. Den kunne sagtens have inspireret Balling og
Bahs.

Mark

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-04 21:30

> [...]
>
> En eller anden film må jo have været den første. Er det
> denne film, fra 1976, eller har Balling & Co hugget ideen

"Italiensk for begyndere" var i et og alt tyvstjålet fra en irsk
bestselleroman

WHO CARES - man kan ikke eje ånd

Olsen overgår al dogme med mega mega mega

Olsen er bl.a. ren Glistrup-politik i sin kritik af bureaukrater bl.a.
politi

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-10-04 11:31

Bo Warming wrote:
> man kan ikke eje ånd

Nej, det er ihvertfald tydeligt at du ikke ejer ånd.

Hold dig nu til dine monologer istedet for at blande dig i seriøse debatter.

/jim