Er der en dykker tilstede ?
Fra : Peter Heide

Dato : 01-10-04 01:21

Jeg har lige genset Open Water med min bedste kollega.

Efter vi havde set filmen ( som min kollega forøvrigt syntes var meget
søvn-fremkaldende)
vaklede vi ned på det nærmeste udskækningssted for at indtage endnu en
forfriskning og
diskuterer filmen. Jeg er netop kommet hjem (00.23) med disse dybe tanker :

Hvorfor som om ind i helvedet padler/svømmer de ikke ind imod land ?
Der er ca. 25 km fra land(iflg filmen) m. dykkerudstyr er ovenstående ikke
muligt ?

Fra : Tron Furu

Dato : 01-10-04 03:50

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Hvorfor som om ind i helvedet padler/svømmer de ikke ind imod land ?
> Der er ca. 25 km fra land(iflg filmen) m. dykkerudstyr er ovenstående ikke

Det er basert på en sann historie, dvs. de to i vannet er amerikanere. Dette
som svar på spørsmålet.
Filmen skal vare i 90 minutter; svømmer de i land, varer den i 17 minutter.
Dette som svar 2 på spørsmålet.
Konflikten i filmen handler ikke om å være etterlatt på det åpne hav, men om
hva man skal gjøre - og normalt gjør - når man er finner seg alene, i
filmens forstand, på det åpne hav, og forventer å ikke være etterlatt: bli
på stedet og vent på hjelp. I den forstand er det en tragedie; de gjorde det
rette, og derfor døde de. Dette som svar 3 på spørsmålet.

Bortsett fra det: Hvor i filmen opplyses et at de er ca 25 km fra land?
Jeg går ut fra at "ikke muligt" = "ikke umuligt"?

Fra : Morbid Angel

Dato : 01-10-04 06:35

On Fri, 1 Oct 2004 04:49:45 +0200, "Tron Furu" <tronfuru@frisurf.no>
wrote:

> [...]
>
>Bortsett fra det: Hvor i filmen opplyses et at de er ca 25 km fra land?
>Jeg går ut fra at "ikke muligt" = "ikke umuligt"?

Husk spoileradvarsel nu ved vi hvordan filmen ender (selvom jeg nok
aldrig får set den) men det kan være til stor irritation for nogle.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-10-04 06:59

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvorfor som om ind i helvedet padler/svømmer de ikke ind imod land ?
> Der er ca. 25 km fra land(iflg filmen) m. dykkerudstyr er ovenstående ikke

En af prøverne til et CMAS dykkercertifikat herhjemme som godt kan trække
tænder ud ved nogen er 500m svømning i overfladen, det kan du så lige gange
med 50!!
Det vil selvfølgelig blive meget nemmere for dem hvis de dropper deres
udstyr(BCD,flaske,bly) men den virkelige ulykkesstatistik viser desvære at
det er der for få der kan få sig selv til.

Mvh.
Martin

Fra : Brian k

Dato : 01-10-04 09:54

Peter Heide wrote:
> [...]
>
> Hvorfor som om ind i helvedet padler/svømmer de ikke ind imod land ?
> Der er ca. 25 km fra land(iflg filmen) m. dykkerudstyr er ovenstående

Hej

25 km i åbent hav er næsten umuligt at forcere.

Og ganske som Tron siger, bør man vente sammen og det sted man er kommet op
til overfladen.

Men... så vil jeg lige give min lille historie

Jeg var på dykker ferie på philipinerne, min danske dykkermakker blev syg,
så jeg fandt en anden på båden at dykke med (iøvrigt en amerikaner). Det var
er "drift dive", dvs et dyk hvor man på en given dybde svømmer ind i en
strøm og bliver båret gennem vandet, et sådan dyk kan af indlysende grunde
varer ret lang tid (da man ikke forbruger de store mængeder af sin luft (man
laver jo ikke noget fysisk arbejde)), af flere grunde gik det dyk frygteligt
galt..... min nye makker besluttede sig i sidste sekund for at skulle rense
sin maske (lige som jeg var svømmet ind i strømmen), dette på trods af at ok
signal til at træde ind i strømmen var givet (strømmen var MEGET stærk).
Heldigvis er sigtbarheden stor og jeg kan se ham følge efter mig (skimte
ham), til planlægningsmødet havde vi fået følgende oplysninger, dykket (i
strømmen) vil vare ca 10 - 12 minutter) og vi skal kikke efter et stort
(meget stort) anker og når vi ser dette skal vi øjeblikkeligt svømme ud af
strømmen da strømmen som vi befinder os i kort tid efter vil trække os ned
af (vi er i forvejen på ca 22 m dybde), da jeg jo er overbevist om at der er
"masser af tid" (10 - 12 minutter) er jeg ikke opmærksom på ankeret men mere
på at komme i kontakt med min dykkermakker. Da det er første gange jeg
dykker på denne lokation og i den strøm er jeg ikke klar over at lige den
dag er strømmen 10 gange så kraftig som "normalt", og dykket vil derfor vare
1 - 2 minutter, pludselig ser jeg ankeret komme susende forbi og 2 sekunder
efter hyler mit dykker ur som en i bare helvede... jeg er på godt og vel 35
m dybde og bliver trukket ned af , fylder øjeblikkeligt min BCD med luft og
forsøger at komme ud til siden (for at komme ud af strømmen), hvilket
naturligvis resultere i at jeg skyder op som en korkprop, hvilket igen får
mit dykkerur til at hyle som en i helvede, jeg havde forudset dette og
trækker begge sikkerhedsventiler så luften forlader BCD'en, ser i samme
øjeblik min amerikanske dykkermakker komme susende forbi mig (kæmpende med
det samme problem), han løser også problemet og kort tid efter er vi samlet
igen. Problemet er at vi er på 40 m dybde, flaskerne bliver tømt hurtigt (jo
dybere, jo mere luft forbruger man), vi begynder vores opstigning (som skal
ske langsomt og kontroleret pga luftbobler i blod og væv). Min amerikanske
dykkermakker er letter "svimmel" pga af narkoses (luften bliver giftigt på
40 m dybde), da vi passere 30 m forsvinder effekten og han bliver igen klar,
ved 9 m holder vi 10 minutters dekompresions hvil og ved 6 m skal vi holde
yderligere ca 15 minutter, ved de 9 meter kommunikere vi med vores
"tegneboards" og bliver eninge om at vi nok er godt og vel 1 -3 km væk fra
vores forventede opstigningspunkt (der hvor en båd venter på os). Her
springer jeg lige 2 dage tilbage i tiden. 2 dage tidligere om aftenene mens
vi sad og nød en drink sammen med de andre "dykker maniaks" fortalte en
anden amerikaner om en lignende oplevelse han havde haft og han sagde at
siden den dag altid dykkede med sin "pølse", en "pølse" er en aflang ballon
(i tyk selvlysende plastik) som har en snor på ca 8 - 10 meter, man kan med
sit mundstykke fylde den med luft hvorefter den stiger til overfladen, når
den rammer overfladen, trækker man snoren 30 - 40 cm nedaf, hvilket får
pølsen til at stritte op i luften, en sådan strittende pølse kan ses på
mange kilometers afstand. Nå men vi ligger altså der på 9 m dybde og jeg
havde HELDIGVIS (efter amerikanerens historie) brugt 20 $ på en sådan pølse
(havde købt den 1 time før dykket), jeg sender pølsen op og 4 - 5 minutter
senere kan vi se og høre speedbåden ankomme over hovedt på os, en dykker
kommer ned til os for at se om vi har luft nok (hvilket vi lige præcis har).
Da vi kommer tilbage til dykkerbåden snakker vi selvfølgelig om hvad der
skete osv...... men hele pointen i historien er.... at hvis jeg ikke havde
haft den "pølse" havde de med stor sansynlighed aldrig fundet os, vi var
40 - 50 km fra land, der var bølger (ikke store, men store nok til at vores
hoveder er svære at se), vores opstigning var 1.5 km fra det sted hvor de
forventede at vi kom op, der var overfladestrøm og vi ville hurtigt være
endt endnu længere end de 1.5 km væk. Det var de bedste 20$ jeg nogensinde
har brugt

Ps. ifølge mit dykkerur var maks dybden vi ramte på det dyk 45,9 meter
(hvilket er alt for dybt med kun luft i tankene), heldigvis var vi kun på
den dybde i få sekunder (korkporp)

Brian

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-10-04 15:44

Brian k wrote:
> [...]

> (hvilket er alt for dybt med kun luft i tankene), heldigvis var vi
> kun på den dybde i få sekunder (korkporp)

[KLIP]

Tak for den fine beretning... Den er garanteret også bedre end filmen (Open
Water)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Brian k

Dato : 01-10-04 16:39

Anders Houmark wrote:

> Tak for den fine beretning... Den er garanteret også bedre end filmen
> (Open Water)

hej

Takker....
hehe... filmen vil sikkert give lidt flashbacks hos undertegnede

brian

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-10-04 21:29

1000 tak for rigtigt god historie!
Så kom der - for mig - /noget/ spændende ud af Open Water.

-Rune

Fra : Brian k

Dato : 01-10-04 22:53

Rune Zedeler wrote:
> 1000 tak for rigtigt god historie!
> Så kom der - for mig - /noget/ spændende ud af Open Water.

Hej

selv tak.

Du kan i øvrigt se en sådan "pølse" her
http://www.sit-on-topkayaking.com/Images/Dive/JimSpears/anchoring3.gif

(min er skrigende lyserød)

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-10-04 09:03

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ps. ifølge mit dykkerur var maks dybden vi ramte på det dyk 45,9 meter
> (hvilket er alt for dybt med kun luft i tankene), heldigvis var vi kun på

Fy for helvede, det er hårrejsende bare at læse om det. Tak for
videregivelsen.

Mvh Christian E., dykkerbums

Fra : Brian k

Dato : 03-10-04 10:32

C. H. Engelbrecht wrote:
> Fy for helvede, det er hårrejsende bare at læse om det. Tak for
> videregivelsen.

Hej

ja.... vi fik også en stor drink bagefter

ps. husk at købe en "pølse"

mvh
brian

Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-04 23:11

> Men... så vil jeg lige give min lille historie
>
> *KLIP*KLIP*

Yirk, scary læsning der. Heldigt du havde købt sådan en pølse der.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Brian k

Dato : 03-10-04 23:57

Klaus G. wrote:

> Yirk, scary læsning der. Heldigt du havde købt sådan en pølse der.

Hej

Yep. (good damm best 20$) i ever spend)

Og da jeg købte den, var der et par andre dykkere der trak gevaldigt op
smilebåndet.

Lidt lige som dem der dykker uden en dykkerkniv "vi møder jo nok ingen hajer
her!", og det har de som sådan nok ret i. Men alle dem der har prøvet på
land som under vand at blive viklet ind i fiske / drageline, fiskenet, osv,
er klar over at det er HAMRENDE svært at komme fri af igen (specielt uden en
saks eller kniv). Så de får lov til at trække på smilebåndet, men den dag
hvor de sidder fast i et eller andet, så kan det godt være at de ville ønske
at det var mig de havde i nærheden

Brian

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-10-04 00:23

Brian k wrote:

> 25 km i åbent hav er næsten umuligt at forcere.

SNIP...

WOW!!

/David

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-10-04 21:26

Peter Heide wrote:

> Hvorfor som om ind i helvedet padler/svømmer de ikke ind imod land ?

Der var kraftig strøm - de drev længere og længere ud.
Jeg ved ikke hvor hurtig strømmen var eller hvor hurtigt man kan svømme.
Men hvis strømmen er halv hastighed af svømmehastighed skulle de jo ikke
svømme 25km men 50km. Hvis strømmen var stærkere var det endnu værre.

-Rune